وزیر راه و شهرسازی در برنامه نگاه یک:

اجاره داری حرفه ای برای کنترل بازار اجاره در دستور کار است/ راه‌اندازی صندوق حمایت از مستاجران

اسلامی گفت: نظام اجاره داری حرفه ای یک برنامه میان مدت برای کنترل بازار اجاره است که در دستور کار داریم.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در برنامه نگاه یک امشب با بیان اینکه التهابات بازار مسکن ناشی از عرضه و تقاضا نیست و متاثر از هجوم منابع مالی است گفت: در چند ماه گذشته قیمت ارز با افزایش مواجه شد.

او ادامه داد:  در طول دهه های گذشته، کشور روند های اقتصادی مختلفی را تجربه کرده و روند هماهنگی بین نرخ تورم، نرخ ارز و طلا و بازار اجاره وجود دارد .

اسلامی بیان کرد:  مقطع زمانی اخیر با دوره های قبل قابل مقایسه نیست. در همین شرایط کرونایی کشور که معامله ای صورت نگرفته و در دوران رکود معاملات، نگرانی از قیمت واقعی وجود داشت و سایت های مختلف با ایجاد التهاب در بازار، قیمت ها را افزایش دادند.

اسلامی با بیان اینکه تسهیلات کرونایی به آسیب دیدگان از کرونا پرداخت می شود گفت: اجاره داری حرفه ای یک برنامه میان مدت است که برای کنترل بازار اجاره در دستور کار خود قرار داده ایم .

او ادامه داد: موسسات اجاره داری حرفه ای و کسانی که مالک واحدهایی هستند می توانند طبق چارچوب خدماتی که ما تعیین می کنیم واحدها را اجاره دهند.

اسلامی توضیح داد: برنامه دیگر ما پرداخت ودیعه به مالکان است به این صورت که طبق شناسایی که ما انجام می دهیم و در صورتی که مستاجر شرایط لازم را داشته باشد ودیعه به مالک پرداخت خواهد شد.

عضو کابینه دولت گفت: شهرک سازی را در بسیاری از شهرهای مختلف آغاز خواهیم کرد.

او بیان کرد: در برخی از شهرها در ماه آینده اولین پروژه های مسکن ملی را به بهره برداری می رسانیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: یک میلیون و۶۰۰ هزار نفر در طرح اقدام ملی ثبت نام کرده اند که ۸۰۰ هزار نفر از آنها واجد شرایط هستند و برای تمامی آنها برنامه مسکن خواهیم داشت.

اسلامی وی با بیان اینکه برنامه های مختلفی در قالب طرح مسکنی در دستور کار خود قرار داده ایم تا افرادی که فاقد مسکن هستند صاحب ملک شوند گفت: برنامه دیگری هم برای کنترل بازار اجاره در دستور کار خود قرار داده ایم که امیدواریم تا تیرماه بتوانیم آنها را به مرحله اجرایی برسانیم.

وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: با توجه به آنکه در بخش اجاره قانون مدونی نداریم و به دلیل آنکه یک حوزه خصوصی است و قرارداد ها بین مردم منعقد می‌شود بنابراین دولت نمی‌تواند وارد این بخش شود البته با توجه به اتفاقات اخیر دولتمردان سعی کردند اندیشه نویی را روانه بازار کنند.
 
او بیان کرد: با ایجاد یک نظام حمایتی و همچینین ایجاد ضوابط بین نرخ رشد سعی کرده‌ایم بازار اجاره را کنترل کنیم و در این زمینه هم برنامه‌های مختلفی را در دستور کار خود قرار داده ایم.
 
اسلامی با بیان اینکه یکی از برنامه ها ارائه تسهیلات به اقشاری است که بر اثر کرونا آسیب دیده اند و ما با استفاده از صندوق حمایتی که راه اندازی کرده ایم تسهیلات ودیعه را به مستاجران پرداخت خواهیم کرد گفت : جلساتی با معاون اول رئیس‌جمهور برگزار کرده‌ایم و بر اساس تصمیماتی که در ستاد ملی کرونا و همچنین کارگروه اقتصادی گرفتیم سبد حمایتی را برای مستاجران در نظر گرفته ایم.
 

جزئیات تسهیلات ودیعه مستاجران و نظام اجاره داری حرفه ای

 
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تسهیلات ودیعه به مستاجرانی که مشخص شود در طی سالهای گذشته مستاجر بوده اند و دارای کد رهگیری هستند پرداخت خواهد شد و این تسهیلات ودیعه به مالکان ارائه می‌شود.
 
 او با اشاره به اینکه مسکن تنها در اختیار وزارت راه و شهرسازی نیست و یک موضوع فرابخشی است گفت: تعیین میزان افزایش اجاره بها دارای موافقان و مخالفان بسیار زیادی است و بحث های چالشی سنگینی را در پی دارد اما سعی کرده ایم بتوانیم مبنایی را با ایجاد موسسات اجاره داری حرفه ای برای بخش اجاره تعیین کنیم.
 
اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه موسسات اجاره داری حرفه‌ای در کشور وجود ندارد گفت: اراضی را برخی از مالکان در اختیار دارند بنابراین ما سعی کرده ایم با کمک سازندگان بتوانیم تصمیماتی را برای تعیین نرخ اجاره سالیانه اتخاذ کنیم.

وزیر راه وشهرسازی عنوان کرد: زمین های دولتی را در اختیار سرمایه گذاران و سازندگان قرار می‌دهیم و با عرضه واحدها از طریق این سازندگان سعی خواهیم کرد برای نرخ اجاره هم ضوابط و مقرراتی را تعیین کنیم.

او گفت: ایجاد موسسات اجاره داری حرفه ای و عرضه واحدهای مسکونی از طریقه مالکان، طبق چارچوب های تعیین شده توسط وزارت راه و شهرسازی و همچنین پرداخت تسهیلات به مالکان جهت بهبود وضعیت بازار اجاره از جمله مصوباتی است که برای کنترل بازار مسکن تعیین شده که امیدواریم در اوایل تیرماه مصوبات اولیه آن ها را دریافت کنیم.
 

کاهش قدرت خرید مسکن

 
اسلامی عنوان کرد: قدرت خرید مسکن در ایران در مقایسه با سایر کشورها کاهش یافته به طوری که طبق آمارهای ارائه شده مدت زمان خرید مسکن در ایران از ۲۰ سال هم عبور کرده اما دولت سعی دارد در قالب برنامه‌های مختلف از جمله طرح اقدام ملی مسکن ایجاد شهرک سازی در شهرهای صنعتی در قالب واحدهای سازمانی بتواند این بازار را به سمت ثبات هدایت کند.

او افزود: بانک مرکزی با ارایه بخشی از منابع مورد نیاز در قالب تسهیلات موافقت کرده است.
 
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست دیگر دولت راه اندازی اجاره داری حرفه‌ای در بازار مسکن است، گفت: شرکت‌هایی با ارایه زمین‌های مناسب می‌توانند نسبت به ساخت واحد مسکونی مناسب اجاره اقدام کنند و نهادهایی مانند شهرداری، خیرین مسکن ساز،  شهرک‌های صنعتی و... می‌توانند وارد این پروژه شوند. پیش از این تجربه خانه‌های سازمانی را داشته‌ایم و این پروژه هم می‌تواند مانند خانه‌های سازمانی عمل کند.
 
وی با بیان اینکه این سیاست برای میان مدت در نظر گرفته شده است، گفت: ظرف دو سال می‌توانند واحدهای مورد نیاز را وارد مدار کنند.  
 
اسلامی تاکید کرد: دولت چنین انگیزه‌ای ندارد که در بازار نرخ گذاری کند چراکه در این صورت امکان معاملات زیرزمینی وجود دارد.
 
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای بخش مسکن هم می‌توان از بازار سرمایه استفاده کرد.

 

جزئیات طرح مالیات بر خانه های خالی

 
او با بیان اینکه افرادی که صاحب صلاحیت هستند همواره مالیات را پرداخت کرده اند و پرداخت مالیات برای کسانی نگرانی ایجاد می‌کند که سرزده وارد بازار می‌شوند و منابع را در تله انداخته‌اند، گفت: آقایان در سازمان مالیات می‌گویند برخی از اطلاعات را نمی ‌توان ارایه کرد. در حال حاضر سیستمی که به سازمان امور مالیاتی تحویل داده‌ایم کامل و فریب ناپذیر است و هر گونه اشکالی که داشته باشد را رفع می‌کنیم.

وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: در طرح اقدام ملی مسکن حتی برای دهک های ۶ و ۷ هم واحدهایی را در نظر گرفته ایم و امیدواریم با عملیاتی شدن این طرح بتوانیم بخشی از مشکل مسکن را در کشور برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی طرح مالیات بر خانه های خالی را به صورت جدی دنبال کرده است گفت: وزارت راه و شهرسازی سامانه جامع املاک و اسکان برای شناسایی واحدهای خالی را آماده کرده و آن را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده است اما به دلیل آنکه برخی از اطلاعات محرمانه در اختیار سازمان‌های مختلف قرار دارد بنابراین این طرح هنوز نتوانسته است به صورت کامل به مرحله اجرایی برسد.
 

مشارکت سازندگان در طرح اقدام ملی مسکن

 
وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: یکی از برنامه هایی که وزارت راه و شهرسازی دنبال می کند آن است که به سازندگان اعلام کرده‌ایم که هرکس خانه آماده و نیمه تمام و یا زمین دارد در طرح اقدام ملی مسکن مشارکت کند و وزارت راه و شهرسازی هم به ازای آن زمین های مرغوب را در اختیارشان قرار می‌دهد تا بتوانند واحدهای نو را به مردم عرضه کنند.
 
او افزود: از دو میلیون نفری که فاقد مسکن هستند دولت تاکنون ساخت ۲۰۰ هزار واحد روستایی را در دستور کار خود قرار داده و ساخت ۷۰۰ هزار واحد شهری هم  طی یک سال گذشته در دستور کار داشته است. البته طبق آمارها ۳۰۰ هزار واحد مسکونی هم توسط بخش خصوصی ساخته شده بنابراین در مجموع با توجه به آمارهای ارائه شده ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور کمبود داریم که این ۴۰۰ هزار واحد را در قالب طرح اقدام ملی مسکن جبران  می کنیم.
 
او با بیان اینکه منابع نقدینگی ما حرکت های لجام گسیخته ای را در کشور داشته است گفت: ما باید با برنامه‌ریزی دقیق بتوانیم تقاضای غیر مصرفی را در حوزه مسکن کاهش دهیم و در این بخش  بازار سرمایه می‌تواند این بازار را به سمت رونق هدایت کند.
 
اسلامی با بیان اینکه افراد صاحب صلاحیت و با سابقه باید در این بازار ورود کنند گفت: متاسفانه سوداگران و دلالان سعی می‌کنند با ایجاد تلاطم در بازار،  مسکن را به سمت جهش قیمتی هدایت کنند اما ما با طراحی سامانه جامع املاک و اسکان سعی کرده ایم موانع قانونی را برای این سوداگران ایجاد کنیم.
 
وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: سامانه شناسایی واحدهای خالی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده ایم و بسیار خوش بین هستیم که در فصل تابستان با ارائه برگه های مالیاتی برای خانه های خالی این واحدها برای فروش به بازار مسکن عرضه شوند البته خوشبختانه در این بین بسیاری از سرمایه‌گذاران و سازندگان مسکن استقبال کرده‌اند تا از طریق عرضه واحدهای خود بتوانند به سود متعارفی برسند.
 
اسلامی با اشاره به اینکه در طرح مالیات بر عایدی و همچنین مالیات بر خانه‌های خالی باید مجلس برای اصلاح قوانین وارد شود افزود: مذاکرات بسیار مفصلی با نمایندگان مجلس قبلی صورت گرفت و مذاکراتی هم با نمایندگان جدید در دستور کار قرار گرفته تا با ایجاد ساز و کار جدید بتوانیم این قوانین را در حوزه مالیات اصلاح کنیم.
 
وزیر راه وشهرسازی عنوان کرد: باید قوانین و شرایط مناسبی ایجاد شود تا سوداگری و سفته‌بازی از بازار مسکن خارج شود که برای اجرایی شدن آن نیاز به یک قوانین بازدارنده است.
 
وی با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر ساخته و تحویل داده شده و ۴۸۰ هزار واحد مسکن نیمه تمام وجود دارد که بیش از ۲۰۰ هزار واحد از آنها به مردم تحویل داده شده است گفت: ۱۲۰ هزار واحد هم در انتظار انشعابات آب و برق است و همچنین ۷۰ هزار واحد مسکن مهر هم در مرحله فوندانسیون قرار دارد.
 
اسلامی عنوان کرد: بخشی از واحدهای مسکن مهر مشکل قضایی دارند که امیدواریم دادستان و همچنین قوه قضاییه با ورود هر چه سریعتر به این پروژه ها بتوانند مشکلات آنها را رفع کنند اما تا آبان ماه بخش عمده‌ای از واحدهای مسکن مهر که مشکل قضایی ندارند پرونده‌شان بسته می شود.
 
او گفت :پردیس به عنوان پایتخت مسکن مهر است که بخش عمده‌ای از واحدها تحویل داده شده و در طرح اقدام ملی مسکن هم با در نظر گرفتن اراضی،  تعدادی از متقاضیان را در قالب طرح اقدام ملی مسکن در این محدوده ثبت نام کرده ایم البته برای تکمیل واحدهای مسکن مهر در پردیس منابع مالی را از محل سه‌گانه‌ای تامین کرده‌ایم تا سرعت ساخت و ساز در این منطقه افزایش یابد.
 
وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: در طرح اقدام ملی مسکن یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند که ۸۰۰ هزار نفر از آنها واجد شرایط بوده و ما برای تمامی این افراد زمین پیش بینی کرده ایم همچنین ۲۰۰ هزار واحد روستایی هم در دستور کار قرار گرفته که از هفته آینده کلنگ زنی آنها را آغاز خواهیم کرد.

اسلامی افزود: شهرداری ها باید در برخی از شهرها موانع موجود در ارائه پروانه را برطرف کنند چرا که عدم همکاری آنها در برخی از شهرها باعث شده که سرعت ساخت و ساز در طرح اقدام ملی مسکن با کندی مواجه شود از سوی دیگر امیدواریم استانداران در این زمینه برای تکمیل هر چه سریعتر اراضی و زمین ها همکاری های لازم را انجام دهند.
 
وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: تا پایان سال ۱۴۰۰ تحویل ۸۰۰ هزار واحد مسکن ملی را در دستور کار خود قرار داده ایم. تاکنون ۵۰ درصد از ثبت نام کنندگان را ساماندهی کردیم و به زودی مرحله سوم ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن را آغاز خواهیم کرد.
 
او بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی قرار داد برای طرح اقدام ملی مسکن با وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی،  آموزش و پرورش و نیروهای مسلح،  منعقد کرده است که در مجموع سه هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی هم در قالب این قراردادها ساخته خواهد شد.
 
اسلامی تاکید کرد: ما سعی داریم مسکن را تبدیل به یک جریان پایدار پیوسته و فعال کنیم تا بخش عمده ای از متقاضیان مسکن بتوانند در قالب این طرح ها صاحب مسکن شوند.
 
وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: ستاد اجرایی فرمان امام،  بنیاد مستضعفان،  آستان قدس رضوی،  انجمن خیرین مسکن ساز،  بنیاد مسکن،  سازمان بسیج مستضعفین سعی دارند افرادی که استطاعت مالی ندارند را در قالب پروژه های مختلف صاحب مسکن کنند البته در برنامه جامع مسکن هم دهک‌های مورد نظر دیده شده است.
 

قویترین برنامه مسکن در سال ۹۸ اجرایی شد

 
او اضافه کرد: در سال ۹۸ قویترین برنامه مسکن اجرایی شد و از طریق آن تمامی اقشار مورد نظر جامعه شناسایی و تشکیل پرونده داده اند و وزارت راه و شهرسازی هم برای تمامی اقشار زمین و اراضی در نظر گرفته است بنابراین نباید با اتهاماتی که به وزارت راه و شهرسازی زده می شود التهاب بازار مسکن به ویژه بازار اجاره را تشدید کنیم.
 
اسلامی با اشاره به اینکه برخی از اتهامات و یا جملات آثار روانی بدی را در این بازار به ویژه بازار اجاره وارد می کند گفت: در زمان مقتضی حباب‌های بازار اجاره و افزایش قیمت شکسته می‌شود و بازار مسکن را به سمت بهبود و کنترل هدایت می کنیم.
 

رفع موانع تولید مسکن با عرضه زمین های دولتی

 
وزیر راه وشهرسازی به موانع تولید مسکن اشاره کرد و افزود: با رایزنی‌هایی که انجام داده ایم مجدداً ماده ۱۰ و ۱۱ واگذاری اراضی را احیا کرده‌ایم تا وزارت راه و شهرسازی با برنامه ریزی های مختلف و ذخیره این اراضی بتواند بخشی از این کندی های ساخت مسکن را جبران کند.
 
او گفت: بخشی از اراضی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی بود که با ورود وزیر جدید به این وزارتخانه دوباره ماده ۱۰ فعال شد و بخشی از اراضی که در محدوده و حریم های شهرها در اختیار این وزارتخانه بود به وزارت راه و شهرسازی واگذار می شود.
 
اسلامی عنوان کرد: با سهل ترشدن عرضه زمین و همچنین همکاری شهرداری ها برای ارائه تراکم معابری که تاسیسات زیربنایی در آنها وجود ندارد سعی خواهیم کرد بخشی از موانع تولید را در این حوزه از بین ببریم.
 
وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: بسیاری از اراضی در نقاط مرغوب شهر هستند ولی به دلیل آن که فرسوده و بلااستفاده هستند مرغوبیت چندانی برای سرمایه‌گذاران ندارد اما وزارت راه و شهرسازی با ایجاد جذابیت اقتصادی سعی خواهد کرد از این اراضی استفاده کند.
 

برنامه وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل

 
اسلامی به برنامه های وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل هم اشاره کرد و گفت: ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ کیلومتر خط جدید ریلی،  خط دوم خط اصلی و خطوط فرعی به بهره برداری می رسانیم که مهمترین آنها راه آهن خواف-هرات است که به زودی با حضور روسای جمهور دو کشور ایران و افغانستان به بهره‌برداری می‌رسد.
 
وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: راه آهن یزد-اقلید که به شبکه سراسری حمل و نقل متصل می‌شود و همچنین راه آهن تبریز و راه آهن استراتژیک چابهار-زاهدان از مهمترین برنامه‌های ریلی است که تا پایان دولت به بهره برداری می رسد.
 
اسلامی گفت: ریل گذاری راه آهن چابهار-زاهدان از یک ماه آینده آغاز خواهد شد.
 
وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال هم نیاز به ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد که با همکاری بنیاد مستضعفان تا پایان سال ۱۴۰۰  آن را به بهره‌برداری می‌رسانیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۱۲:۲۳ ۰۱ تير ۱۳۹۹
سلام راستی کسی در مورد طرح های استعماری نظری ندارد ؟ یا بخاطر عدم رشادت خبرنگاران در منتشر نکردن نظرات انقلابی دیگر مردم سرد و بی رمق شده اند ؟ این سئوالیست که با ید خبرنگاران پاسخ دهند .البته به مردم پاسخ ندهند روزی باید در محضر الهی پاسخگو باشند که به نظر بنده خیلی کار سختی است . پس بیندیشید تا دیر نشده و فرصت از دست نرفته .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۵ ۰۱ تير ۱۳۹۹
باید جلوی احتکار مسکن گرفته شود
آخرین اخبار