چرا قیمت مرغ پر کشید؟/پشت پرده گرانی خوراک دام و طیور

اوج گیری قیمت مرغ در بازار این روزها حاکی از دستکاری دلالان در بازار این کالای اساسی است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با گسترش ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از صنوف، مرغداران همانند بسیاری از واحدهای تولیدی از این موضوع متضرر شدند چرا که با کاهش قدرت خرید و تعطیلی مهمانی ها و مراسم های عروسی تا حدودی مرغ از سبد مصرفی حذف شد.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که مرغداران همانند سال های قبل برای ایام پایانی سال میزان جوجه ریزی خود را افزایش دادند که اُفت تقاضا برای خرید مرغ در بازار زمینه را برای مازاد تولید و متضرر شدن مرغداران فراهم کرد به طوری که بنا بر آخرین آمار زیان مرغداران از مرز ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان فراتر رفته است.

ماجرا تنها به این جا ختم‌نمی شود چرا که با وجود روند افزایشی قیمت مرغ طی روزهای اخیر، مسئولان اتحادیه و تشکل های تولیدی بر این باورند که به سبب جهش چشمگیر قیمت نهاده های دامی ناشی از کمبود عرضه، قیمت مرع با نرخ واقعی خود فاصله معناداری دارد.

حال به سراغ مسئولان دی ربط می رویم تا از آخرین‌جزئیات قیمت واقعی مرغ در بازار و دلایل زیان مرغداران طی ماه های اخیر با خبر شویم:

کاهش عرضه مرغ علت اصلی گرانی

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان از نوسان قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۱۰۰ تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان، توزیع درب واحد‌های صنفی ۱۲ هزار و ۳۰۰ و خرده فروشی ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان است.

به گفته وی، نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان و ران مرغ بدون کمر برابر با قیمت مرغ ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان است.

یوسف خانی با اشاره به نرخ سایر مشتقات در بازار افزود: قیمت هر کیلو سینه با کتف ۲۳ هزار تومان، سینه بدون کتف ۲۴ هزار تومان و فیله مرغ ۲۸ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: با کاهش عرضه ناشی از میزان جوجه ریزی پیش بینی می‌شود که نوسان قیمت مرغ در بازار ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی تعریفی ندارد، گفت: علی رغم افزایش قیمت کنجاله سویا به مرز ۷ هزار تومان در بازار آزاد، مرغداران به سختی نهاده مورد نیاز خود را تامین می‌کنند که این امر تعطیلی واحد‌های مرغداری را به دنبال دارد.

قیمت مرغ رو به افزایش

زیان مرغداران از ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان گذشت

برومند چهارآیین کارشناس صنعت طیور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه طی ماه‌های اخیر زیان مرغداران ناشی از کاهش قیمت مرغ در بازار به مرز ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است، اظهار کرد: با وجود تاثیر پذیری شیوع ویروس کرونا بر قدرت خرید خانوار، تقاضا افت محسوسی داشته که این امر بر زیان مرغداران دامن زده است.

وی قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده را ۱۱ هزار تومان و مرغ گرم ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

چهارآیین با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا میزان تقاضا برای خرید مرغ را ۷ درصد کاهش داده است، بیان کرد: بنابر بررسی‌های کارشناسی این میزان افت تقاضا به طور متوسط روزانه ۴۵۰ تن میزان مصرف در سراسر کشور را تحت تاثیر قرار داده است که سهم هر یک از استان‌ها رقمی حدود ۱۴ تن است که این میزان به نسبت کاهش ۷ درصدی تقاضا بر افت قیمت و زیان مرغداران تاثیر گذار بوده است.

این کارشناس صنعت طیور مازاد تولید را علت اصلی افت قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: با وجود اختلاف آمار رسمی و غیررسمی در خصوص میزان جوجه ریزی و همچنین جوجه ریزی واحد‌های غیرمجاز، مازاد تولید چشمگیر است که همین امر افت قیمت در بازار را به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه نیاز ماهانه مرغ کشور کمتر از ۶ هزار و ۵۰۰ تن نیست، گفت: با وجود آنکه تاریخ تولید تا انقضای مرغ بیش از ۷۲ ساعت نیست، اما رصد‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که مرغ‌های عرضه شده به مغازه‌ها یک روز قبل از تاریخ انقضا به فروش می‌رسد که با این وجود آمار ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون قطعه جوجه ریزی اشتباه است.

عضو هیئت مدیره سابق کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه ماهیانه بیش از ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری صورت می‌گیرد، بیان کرد: اگرچه مرغداران به اندازه ظرفیت پروانه میزان جوجه ریزی خود را ثبت می‌کنند، اما در واقع ۱۵ تا ۲۰ درصد بیش از ظرفیت جوجه ریزی می‌کنند. موضوع اضافه ظرفیت جوجه ریزی ناشی از بی توجهی مرغداران گوشتی و جوجه ریزی واحد‌های غیرمجاز منجر به مازاد تولید مرغ در کشور می‌شود، این در حالی است که بنابر تبصره ۳ ماده ۵ قانون نظام جامع دامپروری واحد‌های غیرمجاز باید تعطیل شوند یا پروانه کسب دریافت کنند که متاسفانه با گذشت ۱۰ سال از این قانون واحد‌های غیرمجاز همچنان فعالیت می‌کنند که با این وجود علاوه بر آنکه تیشه به ریشه خود می‌زنند، منجر به مازاد تولید مرغ در کشور می‌شوند.

قیمت مرغ رو به افزایش

مدیریت جوجه ریزی راهکار مناسب تعادل قیمت مرغ در بازار

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه مرغداران همچنان در حاشیه زیان به سر می‌برند، اظهار کرد: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان است.

وی قیمت واقعی به ازای فروش هر کیلو مرغ زنده را ۱۱ هزار تومان و مرغ گرم ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: علی رغم افزایش قیمت مرغ در بازار، همچنان با نرخ واقعی اختلاف معناداری داریم.

اسداله نژاد با اشاره به اینکه تامین نهاده‌های دامی با چالش جدی روبروست، بیان کرد: با وجود آنکه مسئولان دولتی بار‌ها اعلام کرده اند که مشکل تامین ذرت را بر طرف می‌کنند، اما تاکنون برنامه و تمهیدات دولتی نتیجه‌ای در بر نداشته است.

نایب رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: در حال حاضر هر کیلو کنجاله سویا با نرخ بالای ۵ هزار تومان و ذرت ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ تومان در بازار سیاه عرضه می‌شود که با این وجود سویا ۲ برابر و ذرت یک هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب در بازار عرضه می‌شود.

این مقام مسئول مدیریت جوجه ریزی را راهکار مناسب کنترل قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: نامتوازنی عرضه و تقاضا ناشی از کاهش قدرت خرید و معیشت مردم بر افت تقاضا برای خرید در بازار دامن زده است، در حالیکه با کنترل میزان جوجه ریزی می‌توان به تعادل قیمت مرغ در بازار امیدوار بود.

اسداله نژاد درباره آخرین وضعیت سرانه مصرف مرغ افزود: بنابر آخرین آمار متوسط سرانه مصرف مرغ در کشور ۲۸ کیلوگرم بود و پیش بینی می‌شد که میزان سرانه مصرف به ۳۰ کیلوگرم برسد که متاسفانه شیوع ویروس کرونا و کاهش قدرت خرید این موضوع را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی فقدان نظارت بر روند توزیع بازار نهاده‌های دامی را یکی از علل نابه سامانی بازار برشمرد و گفت: این در حالی است که توزیع نهاده به میزان کافی بر قیمت تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد به طوریکه می‌توان امیدوار بود که با کاهش نرخ تمام شده، مردم بتوانند مرغ با نرخ کمتری را از سطح بازار خریداری کنند.

این مقام‌مسئول درباره تاثیر صادرات و خرید تضمینی مرغ بر تعادل قیمت در بازار افزود: اگرچه خرید تضمینی و صادرات راهگشای مقطعی تعادل قیمت در بازار به شمار می‌رود، اما با ایجاد سیاست گذاری مناسب می‌توان به صادرات امیدواربود، در غیر این صورت اتخاذ تصمیمات خلق الساعه نتیجه‌ای در بر ندارد.

وی تولید ماهیانه مرغ در کشور را ۱۸۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: در شرایط عادی این میزان تولید جوابگوی نیاز کشور است، اما با کاهش قدرت خرید و سرانه مصرف شاهد مازاد تولید در کشور هستیم که اعلام آمار دقیق کاهش سرانه مصرف نیازمند آماربرداری دقیق است.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه زیان مرغداران به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان رسیده است، تصریح کرد: با وجود شرایط مساعد تولید، امکان صادرات یک میلیون تن مرغ به بازار‌های هدف وجود دارد، اما با استمرار روند زیان مرغداران آینده تولید در معرض خطر قرار می‌گیرد که برای جلوگیری از تعطیلی واحد‌های تولیدی انتظار می‌رود کارگروه تنظیم بازار قیمت خرید تضمینی و نرخ مصوب مرغ در بازار را افزایش دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
علی برکت اله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۰ ۰۳ تير ۱۳۹۹
این دلایل گرانی دلیلش تنها اینه که دوست دارن همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۰۲ تير ۱۳۹۹
مگر مرغ پر پرواز دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۰۲ تير ۱۳۹۹
من اموز م خریدم کیلویی 16 تومن
واقعا چه خبره
2در2تا شده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۰۲ تير ۱۳۹۹
قیمت چی پر نکشیده.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۵۸ ۰۲ تير ۱۳۹۹
دارن امحا میکنن زیاد ارزون شده
Iran (Islamic Republic of)
مرغدار
۱۳:۵۱ ۰۲ تير ۱۳۹۹
اگه مرغ گرون شده چون دولت محترم کمر تولید کننده مرغ گوشتی رو شکسته...مرغداری من خاموشه چون دان ندارم واکسن ندارم بدونید دولت هم مصرف کننده و هم تولید کننده رو به ورطه نابودی کشیده.
لطفا نظر یه تولید کننده ورشکسته رو منعکس فرماید.
متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
علویان
۱۲:۵۷ ۰۲ تير ۱۳۹۹
خدا لعنت کنه ترامپ رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۰۲ تير ۱۳۹۹
من یک دامدارم. قیمت آذوقه و دارو سر ب فلک کشیده قیمت گوسفند وگوشت هم ک هر روز میاد پایین. کلا تو ضررم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۲ تير ۱۳۹۹
سلام.آقا من دامدارم خوراک دام کیلویی ۳۰۰درصدتا۶۰۰درصد گرون شده عوضش شیر از ما کیلویی۳۰۰تومن بیشتر میخرن الان شده ۲۷۰۰این چه وضعشه آخه اومدیم یه شغلی ایجاد کردم چندنفر ازش نون بخورن ولی فاتحه تولیدی و دامداری خوندن تو این مملکت هیچ کس نیست به فکر تولید کننده باشه سودشو فقط دلال میخوره الان به جایی رسیدم میخوام جمع کنم دامداریو اخه این انصاف تو این اوضاع چرا به داد مردم نمیرسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۲ تير ۱۳۹۹
اوضاع بازارها خراب ... و مسئولینی که کارآمد و دلسوز مردم نیستند
Iran (Islamic Republic of)
دامدار
۱۰:۳۰ ۰۲ تير ۱۳۹۹
فکر میکنین قیمت ها دوبرابر میشه تولیدکنندگان خوشحال میشن همه‌ی تولیدکنندگان راضی هستن قیمت ها پایین بیایه ولی قیمت نهادها هم ارزون بشه در واقع این قیمت نهادهای دامی است که چنیدین برابر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۰۲ تير ۱۳۹۹
خون ملت کردین تو شیشه چرا دست از سر این مردم بر نمیدارینچرا نمیزارین به حال خودشون باشن تا کی ظلم و گرانی و بیکاری و فقر تا کی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۲ تير ۱۳۹۹
تا موقعی که سرمان را مثل کبک زیر برف کردیم ونمی بینیم چه به سرمان می آید
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد چراغی
۰۸:۲۰ ۰۲ تير ۱۳۹۹
با سلام ب همه من خودم یک دامدارو گاودارم از حال مرغدار گاودارا خبر دارم قبول دارم همه چی گران شده سخت شده اما جوجه یا گوساله از اول تا موقع فروش تلفات داره داروها گران شده خوراک گران شده الان دلال سود میبره گوساله سنگین زنده کیلویی ۲۸هزار اما ب دست مصرف کننده كیلویی۱۰۰هزار با این اوضاع ضرر مرغدار و گاودار فعالیت نمیکنن شیر از گاودار میخرن ۳۰۰۰ ی دبه ماست ۲کیلویی ب مصرف کننده میده ۲۰هزار
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۷:۴۸ ۰۲ تير ۱۳۹۹
دقیقا دوماه پیش بود که جوجه ها معدوم شدند به دلیل کمبود نهاده در بازار چون نهاده به دست مرغدار برای تولید نمیرسد که قیمت های نهاده هایی همچون ذرت و سویا در بازار سیاه کزایی شده و برای مرغداران جوجه ریزی صرفه اقتصادی نداره و مرغداران به ناچار جوجه ریزی نمیکنند
مرغ درحال حرکت به سمت قیمت واقعی خودشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۴ ۰۲ تير ۱۳۹۹
شیر کیلویی 3 و 500 بود رفتم بگیرم دیدم شده کیلویی 4 و 700 اصلا شوکه شدم، به فروشنده گفتم چرا اینقدر گرون شده گفت که اتحادیه گرون کرده دیدم بلههه یه برگه زده تو مغازه که از طرف اتحادیه ست! هیچی دیگه شیر هم نمیتونیم بخوریم، حداقل آروم آروم گرون میکردن بهمون شوک وارد نشه!
United States of America
محمد
۰۷:۱۸ ۰۲ تير ۱۳۹۹
کم کم بابد گوشت را نخوریم فقط بجوشونیم آب گوشتشو بخوریم دوباره بزاریم یخچال برا وعده ای دیگر حواسمون باشه که دست به گوشت نزنیم وگرنه بااین قیمت ها که هرروز اوج میکنه دگه نمی تونیم بخریم اونم بااین درآمد کم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۰ ۰۲ تير ۱۳۹۹
باسلام واحترام در شهرستان رامشیر خوزستان مرغ کشتار روز 16هرار تومان است
Netherlands
پیمان
۰۱:۰۲ ۰۲ تير ۱۳۹۹
پنج تا بار ذرت ۱۵۶۰ تومن خرید کردم بعد از شصت روز امروز زنگ زدن بیا پولتو ببر بارگیری نداریم مجبور شدم ذرت ۲۸۵۰ تومن خرید کنم الان چهل هزار جوجه ۲۷ روزه دارم بشینن حساب کنن فقط ۱۴۰ میلیون مابه تفاوت بار ذرت هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۵ ۰۲ تير ۱۳۹۹
چراشو از مسوولین بپرسین یعنی واقعا دولت چیکاره س ? همه چی ده برابر شده هی میگه چرا چی گرون شد ?? خو مگه شماها زورتون ب دلالا وبقیه تولید کننده ها نمیرسه ???
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۰۲ تير ۱۳۹۹
خدایا به چه روزی افتادیم چی خواستیم وچی شد عدالت اجتماعی آرزو داشتیم به چاه فقر افتادیم رفاه می خواستیم به نابرابری اقتصادی رسیدیم هیچ جای دنیا مثل اینجا نیست یک روز مرغ گران می شود روز دیگر تخم مرغ یک روز شیر گران می شود روز دیگر برنج یک روز سبزی گران می شود روز دیگر گوشت دیگر سفره نان برای ما یک رویا شده است قیمت مرغ پر نکشیده نان از سر سفر ه ها با دلار ی که لحظه به لحظه بالا می رودو دولت هم فقط یک تماشاچی است پر کشید ه است خدایا به داد ما برس جز تو فریاد رسی نداریم
Germany
ناشناس
۰۰:۴۲ ۰۲ تير ۱۳۹۹
قیمت واقعی مرغ یک یورو هست
قیمت کارگر ماهی ۴۰۰ یورو بدون مالیات !
حالا هر چی یورو و دلار گرون و ارزون شه!
فعلا اقتصاد به هم ریخته
Iran (Islamic Republic of)
الن
۲۳:۳۴ ۰۱ تير ۱۳۹۹
چرا نداره....
وقتی اون همه جوجه رو زنده زنده میکشن و میگن بررسی میکنیم و همه چیزو طبیعی می کنند معلومه قیمت مرغ و تخم مرغ چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۰۱ تير ۱۳۹۹
چی که پر نکشید
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۲۳:۰۶ ۰۱ تير ۱۳۹۹
چرا پراید شد هواپیما اسمش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۱ تير ۱۳۹۹
همسرم مرغداری دارن.اصلا سویا گیر نمیاد ذرت هم با قیمت چند برابر.که اگر هم تهیه بشه بدون سویا بلا استفاده هست قیمت دارو و واکسن هم که سر به فلک کشیده واویلاست.فقط دان آماده میشه تهیه کرد که اون هم به دلیل این بازترشون انحصاری هست قبمتش خیلی زیاد بالاست.
کرایه جوجه از شمال به استان فارس ۱۲ میلیون.کارگر ۴میلیون با خرجی.......
Iran (Islamic Republic of)
☠☠
۲۲:۴۷ ۰۱ تير ۱۳۹۹
انشاالله به یاری خدا و مدد خودمون و همکاری مسئولین دیگه تا آخر سال روی دیوار عکس گاو و گوسفند و مرغ رو میکشیم و به بچه هامون میگیم که یه زمانی ما از گوشت اینا می خوردیم
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۲۲:۲۳ ۰۱ تير ۱۳۹۹
قیمت مرغ همیشه پر میکشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۰۱ تير ۱۳۹۹
من چندروزپیش سینه مرغ کیلو۱۶تومن خریدم ینی الن انقدگرون شدن یانرخ تهرانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۰۱ تير ۱۳۹۹
من امروز ۱۶۵۰۰ خریدم
United States of America
ناشناس
۲۰:۰۶ ۰۱ تير ۱۳۹۹
دولت با سیاستهای نادرست داره به دامدارا ظلم میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۰۱ تير ۱۳۹۹
مرغ برای این گران شد که حقوق کارگر بدبخت چند در صد رفت بالا و یکم حقوق بازنشسته بدبخت رفت بالا کفتند چیکار کنیم که کارکر و مستمری بگیر همچنان بدبخت جامعه باشند.به این نتیجه رسیدن که معیشت مردم را گران کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۰۱ تير ۱۳۹۹
هر دم از این باغ بری میرسد.....
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۸:۲۷ ۰۱ تير ۱۳۹۹
میخوان اذیت کنن که اعتراض کنید
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۸:۲۷ ۰۱ تير ۱۳۹۹
وقتی جوجه ها رو به گور میکنن بایدم قیمتش پر بکشه؛ راستی محاکمه این افراد که جوجه هارو کشتن به کجا رسید؟
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۸:۲۷ ۰۱ تير ۱۳۹۹
وقتی جوجه ها رو از قصد زنده به گور میکنن بایدم قیمتش پر بکشه؛ راستی محاکمه این افراد که جوجه هارو کشتن به کجا رسید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۰۱ تير ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۸:۱۹ ۰۱ تير ۱۳۹۹
انگار مرغ تا الان گران نشده بود. اصلامرغ هیچی

نون چی
پیاز چی
خیار چی
گوجه چی
پفک چی
چیبس چی
ماست چی
پنیر چی
ابلیمو چی
مایع ظرفشویی چی
لوبیا چی
نخود چی
عدس چی
گوشت چی
...

بازم بگم؟

اقاق سردبیر حرف دل مردمو بزن توروخدا
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۱۷:۵۸ ۰۱ تير ۱۳۹۹
سناریو کشتن جوجه های یک روزه که یاد همه هست اون همه مقدمه چینی از چند وقت قبل برای این موقعه بود ؛در تابستان که مصرف تخم مرغ کم میشه اینقدر تخم مرغ باید گران بشه واقعا باید به هنر آقایان دست مریزاد گفت
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۷:۳۵ ۰۱ تير ۱۳۹۹
مسئولین عمدا قیمت مصوب وارز ۴۲۰۰تومانی روی قیمت جو و ذرت وسویا گذاشتن تا خودشون این وسط بخورن در حالی که دامدار و مرغدار ضرر میده در حقیقت اونا سود میکنن چون دامدار و مرغدار داره ضرر میکنه و ورشکست میشه وگرنه همه مرغدار ها و دامدارها راضی هستن همه چی آزاد بشه چون الان هم دارن همه اینها را آزاد تهیه میکنن نرخ دولتیش داره میره جیب اقا زاده ها و امثال طبری ها!!
من خودم یه دامدارم و دارم دامداریما جمع میکنم مثل بقیه مرگ بر تولید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۰۱ تير ۱۳۹۹
لذت مرغ خوردن هم از ادم گرفتن
موندیم تو مهمونی ها بجای مرغ چی میخوان بدن؟؟
Iran (Islamic Republic of)
دانشجو
۱۶:۲۳ ۰۱ تير ۱۳۹۹
چرا هرچی قیمتش میره بالا و گرون میشه تقصیر دلال میندازین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۰۲ تير ۱۳۹۹
چون ایران بهشت دلال ها است و دولت دلال باز در راس آن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۰۱ تير ۱۳۹۹
مسولین باید بفهمند که پول بی پشتوانه عامل گرانی وبدبختی مردم
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۵:۱۲ ۰۱ تير ۱۳۹۹
کار خود دولت و مجلس جدید هم هنوز هیچ کاری نکرده و شاید هم نکند تا کسر بودجه دولت جبران شود
Iran (Islamic Republic of)
تیز
۱۴:۳۲ ۰۱ تير ۱۳۹۹
خیلی وقته مرغ از سفره پر کشیده !!!! گویا مسئو لین خوابن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۰۲ تير ۱۳۹۹
گندم بریز بیا بیا کن شاید برگردد
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۳:۳۶ ۰۱ تير ۱۳۹۹
به نظرم ایران بهترین کشور برای ثروتمند شدن به راحتی در جیک ثانیه است ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۰۲ تير ۱۳۹۹
بدون رانت کل طلا دنیا بیاوری ایران خاک میشه
Iran (Islamic Republic of)
اوراق چى
۱۳:۱۸ ۰۱ تير ۱۳۹۹
دللال يا واسطه ، دلالى واسطه گرى بايد يك شغل شناخته شود صاحبان اين مشاغل با كسب پروانه كار كنند و تحت كنترل باشند دلالى بدون پروانه جرم باشد اگر اثار كارشان در معاملات روشن نباشد تحت پيگرد قرار گيرند تقريبا مثل بنگاه هاى معاملات ملكى
Iran (Islamic Republic of)
احمد نبوی راد
۱۳:۱۲ ۰۱ تير ۱۳۹۹
دیگه ملت نظری ندارن
Iran (Islamic Republic of)
عادل
۱۲:۴۴ ۰۱ تير ۱۳۹۹
چرا کسی نمگه قیمت نهاده ها دوبرابر شده اگه قیمت نهاد ها اصلاح نشه افزایش خیلی بیشتر از این ها خواهد شد وگرانی سراغ شیر وگوشت هم خواهد رفت شک نکین
Iran (Islamic Republic of)
حححح
۱۲:۳۰ ۰۱ تير ۱۳۹۹
اما توان مبارزه با دلالی را ندارند و این دلال ها هستند که اقتصاد در دست آنهاست و کسی هم به آنها کاری ندارد .
Iran (Islamic Republic of)
کاوه
۱۲:۲۲ ۰۱ تير ۱۳۹۹
هر کی هرکار دلش میخواد سر مردم بدبخت میاره کسی هم صداش درنمیاد
Iran (Islamic Republic of)
محمد315
۱۲:۰۵ ۰۱ تير ۱۳۹۹
اونم از دست دولت مجبور شده پرواز کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۱ تير ۱۳۹۹
والا تو این دولت همه چیز قیمتش در حال پرواز... ودولت هم روزهای جمعه که همه جا تعطیل متوجه میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۱ تير ۱۳۹۹
عیب نداره مقاومت میکنیم بقول قالیباف. مذاکره سمه امریکا هم رو به افوله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۱ تير ۱۳۹۹
میوه دلار طلا ...تمام نشده مرغ شروع شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۱ تير ۱۳۹۹
کشوری که نظارت درست ودرمونی نداره قیمت همه چی پر می کشه
Iran (Islamic Republic of)
شوقی
۱۰:۰۶ ۰۱ تير ۱۳۹۹
مرغدار با هزارتا بدبختی و زحمت و هزینه و شبانه روزی مشغول کار کردن ضرر داده یا حد اکثر برای یک دوره دو ماهه ده درصد سود ولی طرف در بورس امروز آمار رسمی دادن ۱۴۷ در صد در فصل بهار که یکماهش،تعطیل بود برده بنظرم همه کاسبان باید از کار دست بکشن تا سود برابر بورس نبرن کاری نکنید
-
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۱ تير ۱۳۹۹
بجای نوسان بهتره بنویسید افزایش.جالبه،وقتی تقاضا کم میشه نه تنها کاهش یا حداقل ثبات قیمت نداریم بلکه قیمتها میره بالا.هم مرغ هم سایر موارد!!!! صدبار تاحالا علتها رو بررسی کردید،چه فایده؟!وقتی نظارت و تعهد نیست هیچ چیزی سرجاش نیست.
چندساله که درکشور ما پرورش دام و پرندگان داریم،مخصوصا"مرغ ماشینی مسخره، چرا هنوز برای تهیه خوراکشون مشکل داریم!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۱ تير ۱۳۹۹
بخاطر بی تدبیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۱ تير ۱۳۹۹
خب چی پر نکشید ?? همه چیز تو ایی خرداد ده برابر شده حتی بستنی خدایا مردم ایران چ گناهی کردن?? چرا هر کی هر قیمتی دوس داره میفروشه ... بنظرم کرونا بایس فقط تولیدکنندگان همه اقلام وابزار الات و شرکتا و هر کی وسیله ها را گرون مبکنه بگیره .خدایا ایی ویروس فقط آدمای ظالمو وزورگو بگیره اونایی ک همه چیزو گرون کردن طرف ماهی دو کیلو نمیتونه میوه بخره خدااااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۰۱ تير ۱۳۹۹
چی ارزونه که مرغ بخواد ارزون باشه برید یه دوری تو بازار بزنید ببینید قیمتهارو بیشتر شبیه فاجعه هستن تا قیمت همینطوری پیش بره ......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۰۱ تير ۱۳۹۹
(مدیریت جوجه ریزی راهکار مناسب تعادل قیمت مرغ در بازار)
Iran (Islamic Republic of)
محمود روح افزا
۰۸:۲۸ ۰۱ تير ۱۳۹۹
حالا که تولید کننده نابود شد به فکر نهاده افتادین؟دیگه این صنعت کمر راست نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۰۲ تير ۱۳۹۹
تولید کننده بی وجدان همیشه مردم سرکیسه کرداند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۰۱ تير ۱۳۹۹
روزی که جوجه ها رو ریختن بیرون معنایی این روز بود.
-
حمید
۰۸:۲۳ ۰۱ تير ۱۳۹۹
چرا قیمت مرغ پر کشید؟
چون جوجه های یک روزه را زیر خاک دفن کردند
Germany
ناشناس
۰۸:۰۶ ۰۱ تير ۱۳۹۹
پشت پرده همه این موارد افراد مسئولان هست
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۸:۰۲ ۰۱ تير ۱۳۹۹
اقا بمیریم بهتر نیست
Iran (Islamic Republic of)
نننننننن
۲۳:۳۷ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
اونایی که گرون میکنن برن بمیرن
آخرین اخبار