مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران مطرح کرد؛

ترس کاذب بهبودیافتگان کرونا از اهدای پلاسما

عشقی گفت: ما از بهبودیافتگان کرونا درخواست می‌کنیم در اهدای پلاسما پیش قدم باشند و ترس کاذب را کنار بگذارند.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پیمان عشقی مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران، در برنامه «تهران کلینیک» رادیو تهران درباره اوج گیری دوباره کرونا در کشور از یک سو و امیدواری‌ها برای درمان از طریق پلاسمادرمانی، اظهار کرد: پیش بینی می‌شد که پیک دوم بیماری کرونا، عوارض و عواقب و مرگ و میر‌ها در جامعه رخ دهد. در مورد روش‌های دیگر درمانی از جمله دارو‌ها و اقداماتی که در دنیا و در ایران در جریان است، توضیحات بیشتری نمی‌دهم، اما در مورد پلاسمادرمانی باید بگویم که از هفته دوم و سوم اعلام رسمی کرونا در ایران، این اقدام شروع شد که اول به صورت یک کارآزمایی بالینی بود، ولی زمانی که نتایج کارآزمایی موفقیت آمیز بود ما به این نتیجه رسیدیم که هر چه زودتر درمان با پلاسمای بهبود یافتگان از بیماری کرونا آغاز شود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران بیان کرد: در بدن بهبودیافتگان از بیماری کرونا، پادتن ضد کرونا وجود دارد و حدس می‌زنیم به واسطه آن پادتن بالایی که در بدنشان بوده است توانسته‌اند شفا پیدا کنند و بهبود بیابند. ما پادتن این‌ها را از طریق پلاسمای استخراج می‌کنیم و این پلاسما را در اختیار بیمارانی می‌گذاریم که الان بستری هستند.

تاثیر پلاسمادرمانی در کاهش ۵۰ درصدی مرگ و میر‌ها 

عشقی افزود: زمانی که نتایج کارآزمایی را مرور کردیم، متوجه شدیم که پلاسمادرمانی به طور تقریبی ۵۰ درصد مرگ و میر را کاهش می‌دهد و این برای ما امیدوار کننده بود. پلاسمادرمانی نه تنها در ایران که در جهان امیدوار کننده است و نتایج خوبی را نشان داده است، بنابراین کارآزمایی دوم را از اواسط اردیبهشت ماه در سه استان قرمز یعنی سیستان و بلوچستان، هرمزگان و به خصوص خوزستان شروع کردیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران تاکید کرد: چند روز پیش هم ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اعلام کرد که نتایج این کارآزمایی از اولی بهتر بوده است، یعنی زمانی که ما پلاسما را هر چه سریع‌تر به بیمار کرونایی تزریق کنیم اصلاً مریض، بدحال نمی‌شود، بنابراین نتایج خیلی خوبی را گرفته ایم. ما الان با پلاسما می‌توانیم از بار بیماران بد حالمان کم کنیم و مرگ و میر را کاهش دهیم.

عشقی تصریح کرد: تنها مشکل مهمی که داریم این است که بهبودیافتگان از کرونا به دعوت ما آن پاسخی را که باید دهند، نمی‌دهند. در این زمینه رؤسای دانشگاه ها، معاونت‌های درمان، روابط عمومی انتقال خون و حتی رسانه‌ها خیلی تلاش کرده‌اند، اما این تلاش‌ها کافی نیست و باید تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.


بیشتر بخوانید


او در پاسخ به این سوال که «زمانی که بیماری بهبود پیدا می‌کند، قبل از اینکه از بیمارستان مرخص شود آیا این امکان وجود ندارد که در بیمارستان پلاسما را از او بگیرند؟» گفت: آن موقع بنا به دلایل طبی و اینکه هنوز آنتی بادی آن‌قدر بالا نرفته است، نمی‌شود. آنتی بادی‌ها یک منحنی دارند و از روز چهاردهم تا روز بیست و هشتم اوج می‌گیرند و بعد از روز بیست و هشتم تا یک ماه بعد از بهبود تا  سه الی چهار ماه در حداکثر تیتر هستند و هر چه تیتر بالاتر باشد برای ما مهم‌تر است.

عشقی در پاسخ به این سوال که «شما با بیمارانی که بهبود پیدا کرده اند تماس می‌گیرید و مراجعه نمی‌کنند یا کلا به تبلیغات رسانه بسنده کرده اید؟» اظهار کرد: دو راه برای فراخوان بهبودیافته‌ها وجود دارد، یکی فراخوان عمومی است که از طریق رسانه‌ها و تبلیغات شهری انجام می‌شود، بنابراین هر کسی که در خیابان عبور می‌کند، این تبلیغات را ببیند و اگر خودش یا خانواده اش بهبود یافته کرونا هستند به مراکز انتقال خون مراجعه کنند تا ما در آنجا پلاسمایشان را بگیریم. اهدای پلاسما از اهدای خون راحت‌تر است، فقط به جای ۲۰ دقیقه، یک ساعت زیر دستگاه می‌نشینند و خونی هم از فرد خارج نمی‌شود و سلول‌های خونی به فرد می‌شود و ما با آن دستگاه فقط زردآبه خون را از آنها می‌گیریم.

باید ترس کاذب اهدای پلاسما را از میان برداریم

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران درباره احتمال ترس داشتن بهبودیافتگان، گفت: ما باید این ترس کاذب را از میان برداریم. به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه می‌کنند و این پایگاه‌ها محل مراجعه افراد کاملا سالم است، کسی که ۱ ماه از بهبودش گذشته باشد کاملا سالم تلقی می‌شود و بر اساس استاندارد‌های جهانی می‌تواند حتی خون اهدا کند و یا سر کار برگردد و این فرد کسی نیست که کسالت داشته باشد.

عشقی یادآوری کرد: پایگاه‌های انتقال خون تمام استاندارد‌ها و پروتکل‌ها از جمله استفاده از مواد ضد عفونی کننده، ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند و از پاساژ و خیابان‌ها و اماکن عمومی دیگر امن‌تر است (چون مردم مثل روز‌های قبل از کرونا در خیابان‌ها تردد می‌کنند و تمام مراسم‌ها را به جا می‌آورند). این را هم اضافه کنم که این دارو، دارویی نیست که ما بتوانیم از خارج وارد کنیم و دارویی است که باید از خون ملت شریف ایران تهیه کنیم و اگر مردم اراده کنند می‌توانیم یکدیگر را نجات دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.