در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بانویی که او را با سایر معصومین (ع) مقایسه می‌کنند/ تعابیر حضرت کاظم (ع) درباره حضرت معصومه (س)

حجت‌الاسلام ریاضت از شخصیت بزرگ حضرت فاطمه معصومه (س) و مقایسه ایشان با دیگر بزرگان دین گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، عجیب نیست که از خاندان منور رسول اکرم (ص) فرزندان صالح و سرآمد متولد شوند. فرزندانی که در تمام زندگیشان، رفتار‌هایی از خود نشان دادند که تا سال‌های سال به عنوان سیره پسندیده از آن یاد می شود. در میان امامزادگان غیر معصوم، دخت حضرت موسی بن جعفر (س) سرآمد هستند؛ بانویی که ایرانیان به سبب قرار داشتن مزار مطهرشان در شهر قم، ارادت ویژه‌ای به ایشان دارند.


بیشتر بخوانید


میلاد حضرت معصومه

چرا زینت شهر قم را با مادر سادات مقایسه می‌کنند؟

درباره شخصیت مثال زدنی حضرت معصومه (س) و مقایسه شدن ایشان با ائمه اطهار (س) در روایات، با حجت الاسلام و المسلمین محمود ریاضت کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی گفت‌وگو کردیم. وی به خبرنگار ما گفت: در ارتباط با عظمت و بزرگی شخصیت حضرت معصومه (س) همین بس که عباراتی که در روایات ما درباره حضرت زهرا (س) به کار رفته است، درباره حضرت فاطمه معصومه (س) نیز مطرح شده است.

حجت الاسلام ریاضت

دخترانی که پدرانشان فدایی شان شدند

این کارشناس مذهبی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) درباره حضرت زهرا (س) فرمودند، فَدا‌ها أبو‌ها یعنی پدرش به فدای او. همین جمله را حضرت موسی بن جعفر (ع) خطاب به دخترشان حضرت معصومه (س) بیان کردند. در جایی دیگر وقتی رسول اکرم (ص) از دخترشان سوال کردند، برای یک زن چه چیزی از هر فعلی بهتر است؟ حضرت زهرا (س) فرمودند: برای یک زن بهتر است که مرد‌ها را نبیند و مرد‌ها او را نبینند. خاتم الانبیاء (ص) در واکنش به این پاسخِ بی بی دو عالم، فرمودند فدا‌ها ابوها.

دختری در مقام معصوم

پاسخ به شبهات بزرگ در مقام پیشوای دینی

حجت الاسلام و المسلمین ریاضت در ادامه بیان کرد: زمانی که عده‌ای از شیعیان امام موسی کاظم (ع) برای مطرح کردن شبهات دینی خود خدمت امام موسی کاظم (ع) رسیدند، حضرت معصومه (س) به دلیل حضور نداشتن پدرشان، این پرسش‌ها را پاسخ دادند. وقتی امام هفتم شیعیان از راه رسیدند و متوجه سوالات اصحاب و پاسخ‌های کامل حضرت معصومه (ع) شدند، به شگفت آمدند و خطاب به این بانوی بزرگوار فرمودند «فدا‌ها ابوها». این نشان از جنبه علمی بسیار بالای حضرت معصومه (س) دارد.


بیشتر بخوانید


زیارت دخت امام کاظم (ع) مانند زیارت معصومان

این کارشناس دینی درباره ثواب بالای زیارت حضرت معصومه (س) اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که درباره حضرت معصومه (س) بیان شده، ارزش والای زیارت ایشان است. زیارت حضرت معصومه (س) در دسته زیارت سه امامزاده ای است که در روایات به زیارت آن‌ها سفارش شده است؛ علاوه بر این دِینی که برای زیارت معصومان به کار برده شده است، برای حضرت معصومه (س) هم ذکر شده است. وقتی در روایتی آمده است که با معرفت به زیارت معصومان بروید، امام جواد (ع) در روایتی درباره زیارت حضرت معصومه (س) فرمودند، مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَّةُ هر کس به زیارت (حضرت معصومه سلام الله علیها) برود، در حالی که عارف به حقیقت ایشان باشد، بهشت بر او واجب می‌شود.

مرقد حضرت کریمه اهل بیت

ائمه اطهار (ع) برای زیارت حضرت معصومه (س) پیش قدم شدند

این پژوهشگر دینی در ادامه گفت: متن زیارت نامه حضرت معصومه (س) مانند متن زیارت نامه ائمه اطهار (س) از زبان حضرات معصومین (ع) قرائت شده است. در میان امامزادگان جلیل القدر سه امامزاده هستند که متن زیارت نامه شان از زبان معصومین بوده و خود معصومین به زیارت این بزرگواران رفتند. این سه امامزاده حضرت اباالفضل (ع)، حضرت علی اکبر (ع) و حضرت معصومه (س) هستند. زیارت نامه حضرت معصومه (س) از زبان امام رضا قرائت شده است.

دخت حضرت موسی کاظم

بهترین بهانه برای پیدا کردن یک الگوی بی نظیر

حجت الاسلام و المسلمین ریاضت در پایان اظهار کرد: در جامعه ما روز میلاد حضرت معصومه (س) به نام روز دختر نامیده شده است. اول ذی‌القعده بهانه خوبی است که دختران ما از سیره عملی ایشان الگو بگیرند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ولی اله
۰۷:۴۶ ۰۳ تير ۱۳۹۹
سلام ودرود بردختری پاک که دخترامام،خواهرامام بودندومرتبه وجایگاه ویژه ای درپیشگاه خداونددارند
Iran (Islamic Republic of)
جاملنده
۰۰:۳۷ ۰۳ تير ۱۳۹۹
السلام علیک یا فاطمه المعصومه(س)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۰۲ تير ۱۳۹۹
السلام علیک یا فاطمه معصومه(س).یا فاطمه معصومه ادرکنی بحق امام موسی کاظم ادرکنی امام رضا ادرکنی بحق امام جواد(ع)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۰۲ تير ۱۳۹۹
سلام الله علیها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۰۲ تير ۱۳۹۹
السلام علیک یا فاطمه معصومه س
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۰۲ تير ۱۳۹۹
یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۸:۱۲ ۰۲ تير ۱۳۹۹
جانم به فدای حضرت معصومه سلام الله علیها.انشاءالله که این بیماری به دعای خود حضرت سریعتر ریشه کن بشه که بتونیم بریم زیارتشون.