آغاز بکار کارخانه بازیافت پسماند و تولید کمپوست سقز

سرپرست شهرداری سقز از آغاز بکار مرحله اول کارخانه بازیافت، پردازش و تولید کود کمپوست از پسماند شهری در سقز خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، وریا نعمانی سرپرست شهرداری سقز گفت: در شهر سقز با حدود ۱۷۰ هزار نفر جمعیت روزانه ۱۷۰ تُن پسماند تولید می‌شود که در صورت عدم مدیریت آن حجم بالایی از آلودگی وارد محیط زیست خواهد شد.

او با بیان اینکه شهرداری سقز در سالیان گذشته با برنامه استحصال انرژی و راه اندازی سیستم بیوگاز، قراردادی با بخش خصوصی منعقد کرده بود، یادآور شد: در راستای مدیریت پسماند شهری اقدام کردیم، ولی بدلیل تحریم‌های اقتصادی نمی‌توانستیم آن را وارد فاز اجرایی کنیم.

نعمانی با بیان اینکه شهرداری سقز سوله کارخانه را در اختیار بخش خصوص قرار داده است، تاکید کرد: با تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر شورای اسلامی شهر و شهرداری، طرح جدید بصورت سرمایه گذاری بخش خصوصی و در قالب BOT است که برای مطالعه و تدوین قرارداد آن زمان زیادی صرف و حدود ۷۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری خواهد شد.

او یادآور شد: این طرح در مدت زمان ۶ سال قبل برنامه ریزی شده بود و در حال حاضر با بخش خصوصی برای ۱۴ سال آینده قرارداد بسته شده است و بخش خصوصی موظف است تا آن موعد کل کارخانه را به شهرداری سقز واگذار کند.

نعمانی با شاره به اینکه جداسازی زباله در بدر آباد سقز و بعدا برای بازیافت به کارخانه بازیافت (در روستای تاوه قران) انتقال داده می‌شود، افزود: این طرح شامل بخش‌های مختلف آموزش شهروندان و فرهنگ سازی، ساماندهی زباله گردان، ادامه طرح تفکیک از مبدا و توزیع کیسه‌های جمع آوری و بازیافت، نصب کانکس جمع آوری زباله‌های بازیافتی در سطح شهر و تفکیک در مقصد بوسیله خط پردازش ۲۰۰ تُنی است.

سرپرست شهرداری سقز اضافه کرد: همچنین در این طرح، زباله‌های خشک قابل بازیافت جداسازی بوده و به چرخه مصرف بازگردانده می‌شوند و زباله‌های‌تر یا آلی آن طی پروسه تخصصی تبدیل به کود کمپوست خواهند شد.

او با بیان اینکه فعلا فاز اول آن یعنی تفکیکی و جداسازی و بازیافت زباله آغاز بکار کرده است، گفت: مدت زمان قرارداد این طرح ۱۴ سال بوده که ۶ ماه اول برنامه زمان بندی آموزش و تفکیک از مبدا و سامان دهی زباله گردان شهر اجرا خواهد شد و ظرف ۱۸ ماه نیز کارخانه تولید کود کمپوست به بهره برداری خواهد رسید.

نعمانی به مزایای اجرای این طرح اشاره کرد و یادآور شد: این طرح منجر به کاهش حجم زباله، شیرابه زباله، انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، ورود زباله پراکنده به داخل محیط و در نتیجه کاهش آلودگی و حفظ محیط زیست می‌شود.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.