دانستنی‌های حقوقی؛

دو سال حبس برای کسانی که سوگند دروغ یاد می کنند

در قانون مجازات اسلامی درباره شهادت دروغ و مجازات‌های آن صحبت شده است.

⁠⁣مجازات قسم دروغ چیست؟به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گاهی اوقات در جریان رسیدگی به پرونده‌های مختلف عده‌ای به دنبال شهادت دادن در دادگاه هستند و از این طریق می‌خواهند پرونده را به نفع خود تمام کنند.

اما در این راه هستند افرادی که شهادت دروغ می‌دهند؛ شهادتی که بر اساس قانون جرم است.

قسم و شهادت دروغ و افشای راز از جرائمی هستند که قانونگذار در قانون تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده (کتاب پنجم) به آن اشاره کرده و برای آن‌ها مجازات تعیین کرده است.

در ماده ۶۴۹ این قانون آمده است که هرکس در دعوای حقوقی یا جزایی که قسم متوجه او شده باشد سوگند دروغ یاد نماید به شش ماه تا دو سال حبس محکوم خواهد شد.

همچنین ماده ۶۵۰ گفته است هر کس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد به سه ماه و یک روز تا دو سال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

مجازات این ماده علاوه بر مجازاتی است که در باب حدود و قصاص و دیات برای شهادت دروغ ذکر شده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
همچنین ماده ۶۵۰ گفته است هر کس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد به سه ماه و یک روز تا دو سال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.بفرمائید 150هزار تومان تا 1200000تومان که البته بسیار ناچیز است باید مطابق با آنچه که شهادت میدهند باشد یعنی اگر شهادت آنها موجب قطع عضو شود به همان میزان جریمه شوند یا موجب جریمه نقدی به مبلغ بیش از 150میلیون تومان شود آنها به موجب دروغ باید به همین مبلغ به نفع دولت محکوم شوند تا بساط شاهدان پولی برچیده شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۰۶ تير ۱۳۹۹
اگر این قانون اجرای شود نیازمند مراحل زیر هستیم:
۱- نیاز به زندان بیش‌تری هست
۲-دولت ایران بدون مسئول خواهد شد
۳- انتخابات زود هنگام داریم
آخرین اخبار