سرفصل‌ دوره دکترای پیوسته اقتصاد محاسباتی به تصویب رسید

امروز و در جلسه شورای تحول علوم انسانی سرفصل‌ دوره دکترای پیوسته اقتصاد محاسباتی به تصویب رسید.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  حجت‌­الاسلام والمسلمین  مصباحی مقدم در شورای تحول علوم انسانی  گفت: بعد از تصویب کلیات رشته «دکترای پیوسته اقتصاد محاسباتی» در جلسه ۱۶۹ شورا، کارگروه اقتصاد نشست مشترکی با حضور متخصصین علوم اقتصادی و علوم رایانه از دانشگاه­‌های تهران، شهید بهشتی، خوارزمی، امام صادق(ع) و الزهراء داشتند.
 
حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم افزود: در نشست مذکور استقبال خوبی نسبت به طراحی و اجرای این رشته به عمل آمد و مدعوین پیشنهادهای تاثیرگذاری در تدوین سرفصل­‌های دروس ارائه دادند و از ظرفیت آنها برای تدوین برنامه استفاده شد.
 
او  با بیان اینکه اصل تدوین این رشته کار بسیار مهمی بود، گفت: تدوین رشته دکترای پیوسته اقتصاد محاسباتی یک حرکت تحول آفرین و عدول از اقتصاد نو کلاسیک به سمت نوآوری است.
 
پس از سخنان حجت‌الاسلام‌ والمسلمین  مصباحی مقدم،  راغفر عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) طی سخنانی گفت: این رشته یک شیوه جدید مبتنی بر شبیه­‌سازی بوده و رویکرد محاسباتی متفاوتی با محاسبات سنتی در اقتصاد دارد.
 
او  با بیان اینکه رویکرد اقتصاد مبتنی بر عامل با توجه به ظرفیت­‌های بی­‌سابقه که با رشد انفجارگونه هوش مصنوعی همراه شده است، آخرین دستاورد مدل­سازی در علم اقتصاد است، گفت:  رشته «دکترای پیوسته اقتصاد محاسباتی» تحصیلی می‌کوشد تا وجوه واقعی اقتصاد را تبیین و تحلیل کند.
 
 عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء (س) افزود: این رشته نگاه متفاوتی به خود علم اقتصاد دارد و تدوین برنامه در آن، بر پایه دروس و رشته‌­های مشابه در سطح جهانی و توجه به نیازها و امکانات و ضروریات کشور تنظیم شده است.
 
در ادامه  راغفر گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص رفع ایرادات مطرح شده در جلسه قبل و نیز شرح دروس ارائه کرد.
 
پس از سخنان راغفر، اعضای شورای تحول به اظهار نظر درباره جزئیات دروس و سرفصل­‌های برنامه آموزشی دکترای پیوسته اقتصاد محاسباتی پرداختند که اهم آن به شرح زیر است:
تبیین جایگاه اقتصاد محاسباتی، شناخت عوامل موثر در اقتصاد ایران، لزوم نگاه متفاوت اقتصاد محاسباتی به عقلانیت اقتصادی و جامعه انسانی، عدم بروز و ظهور کافی اقتضائات اقتصاد محاسباتی در دروس، لزوم ارائه نقد و ارزیابی نظریه‌­های کلاسیک و روش تحقیق در دروس، اضافه شدن به تعداد واحدهای پایان­‌نامه و دروس عملی.
 

بیشتر بخوانید: سال تحصیلی دانشجویان نوورود حداکثر تا پایان مهر شروع می‌شود

لزوم طرح اقتضائات نگرش محاسباتی مبتنی بر عامل در اقتصاد ایران، اتخاذ موضع اساسی در خصوص اقتصاد نئوکلاسیک و نئولیبرال، ارائه دلایل متقن برای اجرای برنامه به صورت دکترای پیوسته، تغییر عنوان رشته با توجه به بین رشته­‌ای بودن این برنامه، توزیع نامناسب دروس و لزوم اضافه شدن درس ریاضی پیشرفته و نظریه­‌های تصمیم به دروس از دیگر پیشنهادات ارائه شده در این زمینه بود.
 
پس از اظهار نظر اعضاء، راغفر به بررسی دیدگاه­‌های ارائه شده پرداخت و گفت: یک قاعده رفتاری بر عامل­‌ها  حاکم است که این قاعده از جامعه‌­ای به جامعه دیگر متفاوت است.
 
وی با بیان اینکه پیوستگی در این رشته، پیوستگی در یادگیری است، گفت: به دلیل پیوستگی و عدم انقطاع بین دروس و به جهت صرفه جویی اقتصادی این برنامه به صورت پیوسته تدوین شده است.
 
حداد عادل با بیان اینکه در جریان کرونا علیرغم تحریم‌­های اقتصادی کشور، رفتار ملت ایران با کل دنیا متفاوت بود، گفت: با دعوت رهبر معظم انقلاب به رزمایش مواسات و همدلی، انگیزه­‌های مبتنی بر ارزش­‌ها و اعتقادات خاص جامعه اسلامی، صحنه متفاوتی را خلق کرد.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اتفاقی که در رزمایش همدلی و مواسات روی داد حتی از دوران جنگ نیز وسیع‌­تر بود، افزود: در  رشته «دکترای پیوسته اقتصاد محاسباتی» بررسی از عامل نشان می دهد، اگر عامل شهروند یک جامعه دینی، اسلامی و انقلابی باشد، در اقتصاد محاسباتی دارای جایگاه است. 
 

وی با بیان اینکه در اینجا بحث مصادیق مطرح نیست، افزود: رشته «دکترای پیوسته اقتصاد محاسباتی» از راه گردآوری داده‌­ها مبتنی بر عوامل بیرونی و استفاده از رایانه و غیره در صدد دستیابی به یک مدل است.
 
گفتنی است، پس از سخنان دکتر حداد عادل، سرفصل‌ دوره دکترای پیوسته اقتصاد محاسباتی به تصویب رسید.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار