باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

اقتصاد منهای نفت، آرزویی به قدمت سه دهه

موضوع اقتصاد منهای نفت چند سالی است که یکی از اهداف کشور ما به حساب می‌آید و حتی رهبر انقلاب هم در سخنان خود بار‌ها به موضوع جدایی اقتصاد از نفت تاکید کرده‌اند.

اقتصاد منهای نفت، آرزویی به قدمت سه دههبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه مسئله تولید، در نگرش عمومی بشر به عنوان ارزش تلقی شده و تولید هر چه بیشتر در کشور یک شاخص کمال، رشد و قدرت برای تمامی جوامع به حساب می‌آید؛ به طوری که حدود ۱۰ سالی است رهبر معظم انقلاب شعار‌های سال را بر مبنای تولید داخلی و اقتصاد مستقل انتخاب کردند.

رئیس جمهور کشورمان در روز‌های انتخاباتی سال ۹۲ به ملت ایران اعلام کرده بود که «در دولت تدبیر و امید تولید داخلی، افزایش و واردات کاهش پیدا می‌کند» و حتی این روزها هم مسائل اقتصادی همچون تورم، تولید، معیشت مردم و وادرات جزء موضوعات مهمی است که توجه دولت به آنها قابل انکار نیست.

تولید داخلی طبیعتا برای رشد و ایجاد ظرفیت در کشور نیازمند بستر‌ها و ضرورت‌هایی است که نقش بسیار تعیین کننده و سرنوشت سازی دارند؛ اقتصاد بدون نفت، رفع موانع تولید، مهار تورم و رشد واردات از مسائلی بوده که دولت تا به امروز تاکیدات فراوانی بر آنها داشته است، باشگاه خبرنگاران جوان در این گزارش به میزان تحقق وعده‌های دولت در حل مسائل اقتصادی کشور می‌پردازد که در ادامه می‌خوانید:

اقتصاد منهای نفت، آرزویی به قدمت سه دهه/ اقتصاد منهای نفت در گروه رفع موانع تولید

اقتصاد منهای نفت؛ کلیدواژه‌ای اساسی برای تمام دولت‌ها

وابستگی اقتصاد کشورها به درآمد از منابع مختلف جزء مسائلی است که در طول تاریخ، دولت‌های بسیاری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ با این حال موضوع اقتصاد منهای نفت چند سالی است که یکی از اهداف کشور ما به حساب می‌آید و  حتی رهبر انقلاب هم در سخنان خود بارها به موضوع جدایی اقتصاد از نفت تاکید کرده‌اند؛ ایشان در نوزدهم بهمن سال ۱۳۹۸ در دیدار با فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مجددا بر موضوع رهایی اقتصاد از نفت تاکید کردند و فرمودند که اگر مسئولان هشیارانه عمل کنند، می‌توان با استفاده از شرایط تحریم، اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت که عامل مهم بسیاری از مشکلات است، نجات داد.

تهاتر نفت با کالا‌های اساسی، یکی از راهکار‌های دولت روحانی برای رشد اقتصادی بدون نفت و مقابله با تحریم‌ها بوده است؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در ۱۲ تیر سال ۹۸ خواستار تشکیل کارگروهی تحت‌عنوان کمیته تهاتر با عضویت وزارتخانه‌های نفت، صمت، امور خارجه، امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه شد؛ به گفته کارشناسان تهاتر کالا روشی بسیار مطمئن و مناسب برای کاهش درآمد‌های وابسته به نفت است، زیرا در این معامله و یا رابطه، تنها کالا هدف قرار دارد و نفت رسمیت خاصی در این موضوع ندارد.

اما در ادامه با توجه به راهکار دولت برای پیشرفت و افزایش درآمد‌های مستقل از نفت در۲۰ بهمن سال ۹۸ مرکز پژوهش‌های مجلس دهم، نموداری از میزان وابستگی کشور به نفت را منتشر کرد، در این نمودار مشخص شده بود که بیشترین میزان وابستگی بودجه به نفت در سال‌های اخیر، مربوط به سال ۱۳۹۲، کمترین میزان وابستگی مربوط به سال ۱۳۹۵ بوده و تا سال ۹۸ هم میزان وابستگی به نفت روند نزولی داشته است.

اقتصاد منهای نفت، آرزویی به قدمت سه دهه/ اقتصاد منهای نفت در گروه رفع موانع تولید

اما سوال اینجاست که وابستگی نقدینگی کشور به نفت در سال ۹۹ به چه میزان است؟ در پاسخ به این سوال، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد است که در سال ۹۹ وابستگی بودجه به درآمد‌های نفتی کمتر از ۱۰ درصد است؛ همچنین رئیس جمهور بر این باور است که امسال بودجه کشورمان با وجود شیوع کرونا وابستگی زیادی به نفت ندارد و نرخ رشد اقتصادی بدون نفت هم با وجود تحریم‌های ظالمانه مثبت شده است.

وزارت اقتصاد و دارایی هم برای رهایی اقتصاد کشور از طلای سیاه، سکوت اختیار نکرده و فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد بارها در جلسات هیئت دولت خطاب به رئیس جمهور اظهار کرده که  دولت باید درصدد این جداسازی باشد و راهکارهایی همچون حمایت از تولیدکنندگان از طریق تسهیلات ارزی و ریالی با کمترین بهره برای انتقال تکنولوژی،  وابسته کردن درآمد دولت به تولید بخش خصوصی و استفاده از سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف برای کمک به صادرات را در دستور کار خود قرار دهد.

همچنین کارشناسان سیاسی و اقتصادی در ارتباط با عملکرد دولت تدبیر و امید و اظهارات روحانی برای مثبت بودن اقتصاد بدون نفت نظر دیگری دارند، محمد توکلی کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی معتقد است که نمی‌توان گفت ما در مسیر جداسازی اقتصاد از نفت کند یا تند پیش رفته‌ایم، چرا که ما در این نقطه سقوط کرده‌ایم و مسئله رفتن نبوده است، زیرا وقتی تصمیم به رفتن در چنین مسیری گرفته می‌شود برنامه‌هایی برای اصلاح امور انجام می‌شود و این اتفاق برای ما نیفتاده است.

در مقابل این صحبت، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری ۳ تیر امسال اعلام کرد که دولت می‌تواند بگوید اقتصاد بدون نفت را تجربه کرده، زیرا برنامه‌های بسیار سازنده‌ای برای تحقق آن دارد و همچنین ما امروز  به صادرات غیرنفتی و تولیدی خود چشم داریم.

در این یک سال باقی‌مانده به پایان دولت دوازدهم، با توجه به وجود ویروس کروناکه به اقتصاد تمامی کشور‌ها ضربه وارد کرده، لازم است دولت تمامی تلاش خود را جهت جداسازی و استقلال بودجه کشور از نفت بگذارد تا در کارنامه اقتصادی خود این واژه اساسی یعنی اقتصاد بدون نفت را پررنگ‌تر کند.

وعده‌های اقتصادی دولت روحانی چه حال و هوایی دارد؟

افزایش تولید داخلی در گرو رفع موانع آن

قلب اقتصاد کشور، در کارخانه‌های تولیدی آن می‌تپد و راه‌حل اصلی و اساسی بسیاری از مشکلات و حتی رشد در حوزه اقتصاد بدون نفت، بحث رونق تولید و رفع موانع آن است، زیرا تا زمانی که در هر کاری مانعی وجود داشته باشد روند رشد و یا تسهیل آن فعالیت دچار توقف می‌شود، پس لازم است دولت و دستگاه‌های اجرایی تا حدودی در رفع موانعی که بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد آگاه باشند و درصدد حذف آنها بکوشند، با این کار چرخ‌های تولید به حرکت در‌می‌آید و پایه‌های اقتصادی کشور هم  محکم و استوار بنا می‌شود.

در این میان، وجود مشکلات در حوزه تولید به هیچ وجه قابل انکار نیست و رفع مشکلات  اساسی واحدهای صنعتی و معدنی همواره در دستور کار دولت‌ها بوده است؛ در این راستا رئیس‌جمهور در ۵ تیر سال ۹۸  به تمام دستگاه‌های اجرایی کشور دستور داد تا برای تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و  رفع موانع تولید به‌ طور جدی وارد عمل شوند.


بیشتر بخوانید

از همان سال مسئولان ذیربط کم و بیش با حضور در استان‌ها، از پروژه‌های مهم صنعتی و عمرانی مهمی رونمایی کردند و در هر کجا که استانی ابلاغیه کمبود بودجه برای تکمیل یک پروژه را به دولت ارسال می‌کرد، سریعا کارگروه عمرانی دولت برای نیاز آن استان برنامه‌ریزی‌های خاصی را انجام می‌دادند. به گفته محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در ۷ اردیبهشت امسال، دولت دوازدهم به پروژه‌‌های استانی نگاه اشتغالزایی داشتند و به همین علت تخصیص بودجه برای تکمیل و یا بهره‌برداری از صنعت یا پروژه را بی اهمیت نمی‌دانستند.

موارد ذکر شده در بالا، تنها  برنامه‌های دولت دوازدهم برای رشد تولید و رفع موانع آنها بوده که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد اقدامات بیشتر جهت  تسهیل در روند رفع موانع تولید و ارائه اقدامات بیشتر از مسئولان ذیربط باشیم

وعده‌های اقتصادی دولت روحانی چه حال و هوایی دارد؟

نگاهی به اهمیت سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها

«ما همان دولتی هستیم که تورم کشورمان تک رقمی و تراز صادرات و وارداتمان مثبت بود»، این بخشی از صحبت‌های روحانی در ۴ تیر امسال است؛ او معتقد است که با توجه به فشار‌های اخیر دولت‌های اروپایی و نقشه‌های شوم در دشمنان جهت به زانو درآوردن اقتصاد ایران، اما آرزوی تورم تک رقمی در این دولت به مرز تحقق رسید و ما شاهد این هستیم که در حال حاضر نرخ تورم کشورمان از ۴۰ به کمتر از ۱۰ درصد رسیده که برای ملت و دولت افتخار بزرگی شامل می‌شود.

امروزه برخلاف اظهار نظر‌های برخی مخالفان دولت، گزارشات اخیر نشان می‌دهد که دولت برای مهار و کنترل تورم در صحنه بوده و اقدامی اصولی جهت جلوگیری از رشد قیمت‌ها همچون اختصاص ۱۴ میلیارد دلار و ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای تامین و عرضه کالا‌های اساسی در نظر گرفته که طبیعتا نقش بسزایی در مهار تورم و رشد واردات کشور داشته است.

دولت تدبیر و امید در ۲۲ آذر امسال، ۲ سیاست مهم را برای کنترل و مهار تورم در دستور کار خود قرار داد، این دولت در لایحه بودجه ۹۹ با پیش گرفتن سیاست عدم تامین هزینه‌ها با پول پرقدرت و همچنین عدم افزایش قیمت کالا‌ها و خدمات دولتی به ویژه کالا‌های اساسی، در صدد است که تورم را مهار کرده و سرعت رشد آن را کاهش دهد.

همچنین از ویژگی لایحه پیشنهادی دولت برای سال ۹۹، اتخاذ راهکار‌هایی برای مهار تورم بود که مهم‌ترین آنها، عدم تامین هزینه‌ها با پول پرقدرت و همچین عدم افزایش قیمت کالا‌ها و خدمات دولتی به ویژه کالا‌های اساسی و دارو با استمرار تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

تازه‌ترین خبر از اقدام دولت برای مهار حداکثری تورم، عملیات بازار باز است که در بهار امسال به تصویب «شورای پول و اعتبار» رسید و قرار است توسط بانک مرکزی اجرا شود. این ۲ سیاست و اقدام دولت برای مهار تورم که رشد واردات را به همراه خود دارد؛ اگر به صورت جدی امسال توسط مسئولان ذیربط اجرا شود می‌تواند در اقتصاد کشور تحول بسیار بزرگ و موثری را ایفا کند؛ همچنین لازم است که بیش از پیش دولت روحانی به مسئله کاهش نرخ تورم، رشد و ادرات و تولید داخلی اهمیت دهد تا برگی زرین در کارنامه اقتصادی این دولت ثبت شود.

در هر دولتی سیاست‌های اقتصادی به عنوان یکی از اهداف و اصول مهم کشور به حساب می‌آید، زیرا معیشت و اشتغال مردم با اقتصاد جامعه ارتباط تنگاتنگی دارد و باید دولت روی کار آمده تمام توان خود را برای حفظ و ثبات اقتصاد کلان کشور خرج کند تا این هدف خود را به یک افتخاری موفقیت آمیز در کارنامه دولت خود ثبت کند.

حال تنها یک سال به پایان دولت مانده و با توجه به آمار‌های اخیر، اقتصاد بدون نفت ما مثبت و نرخ تورم هم با اقدامات دولت و وزارتخانه‌های ذیربط تک رقمی شده که نتیجه بسیار خوب و مهمی است؛ اما لازم است که دولت بیش از پیش به سیاست‌های اقتصادی توجه کند تا سربلندی عظیم دیگری در تاریخ اقتصاد کشور حک کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
دولت باید بجای فروش نفت از مردم مالیات بگیره
Canada
ناشناس
۰۷:۰۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
در کره جنوبی جمعیت مسلمان داره زیاد میشه
و احتیاج به مواد خوراکی حلال زیاد است
فقط ترکیه و مالزی از این بازار سود میبرند
صادر کنندگان ما صد البته با بازار یابی و تحقیق و سلیقه مردم کره و بسته بندی شیک وارد این بازار شوند .
اول سری به بازار انجا بزنند تا همه چیز دستشان بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۰ ۱۳ تير ۱۳۹۹
موقع می توانی بگویی بوجه بدون نفت که الان نصفی بوجه کرسی دارید تورم پنچاه درصد کرانی که کمر ملت برده بیکاری فساد سوداگری دلالی دولت هر جی بوده فروخته آن وضع دلار طلا فقط وضع بورس خوب یک عده ای شرکت وبا نکها از این حر ج مرج دراین اقتصاد سو د بیقه مردم گرفتار شده انند کشور وقتی درست می شود که اقای نوبخت که همه کاره کشور است بداند چقدر درآمد دارد بعد خرج کند راه راهی کشور از این بد بختی کرسی بودجه با چاپ پول و فروش اوراق وضع درست نمی شود یا باید جلوی فرار مالیاتی یک عده ای سوداگر دلال که درآمد میلیاردی درکشور یک ریال مالیات هم نمی دهند جلوی آنها را بگیرید بوجه را تنظیم کنید بر درآمد جلوی هزینه های اضافه را بگیرید این بدبختی از دوران دولت قبل شروع شد دولت جدید ادامه داد کشور به این روز افتاده حالا هر چه زودتر با با نظر کارشناسان اقتصادی با سواد ودلسوز وکار بلد زودتر جلوی این مشکل بگیرید که دولت های بعدی همین راه را ادامه ندهند امان از کرسی بوجه
United States of America
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۳ تير ۱۳۹۹
الان نصفی بوجه کسری دارید
United States of America
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
بیقه مردم??
بقیه مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
دردل دل مردم بنویسد ، تورم تک رقمی!!!؟؟؟ ، استاد تورم داره میشه ده رقمی
Canada
ناشناس
۰۰:۱۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
بایدنخبگان تمام قواننن را باز خوانی کنند
تا قوانین باهم خونی داشته باشند و
سدی برای پیشرفت کشور نباشند
قوانین صدو نقص است
Iran (Islamic Republic of)
M.kh
۰۰:۱۷ ۱۳ تير ۱۳۹۹
ما که از نفت خیری ندیدیم اصلا ای کاش نداشتیم تا این همه فساد مالی و اختلاس نبود .
Canada
ناشناس
۰۰:۱۷ ۱۳ تير ۱۳۹۹
اره میشه
اگر جلوی صادارت مواد خام را بگیریم و
و در داخل از مواد خام کالا ووو تولید کرده تا
ارزش افزوده داشته باشیم
اگر جلوی واردات محصولات و کالاها را بگیریم
فقط اجازه مواد خام را دهیم تا دوباره از
ارزش افزدوه بهره ببریم
اگر دست و پای مافیای اقتصادی را قطع کنیم
محصولات کشاورزی را مستیقما دولت بخرد
تا کشاورز دست رنج اش روی دستش نماند
هم بیکار کم میشه
فقط این کشور دلسوز ندارد و بس
تمام قوانین برای نابودی تولیدات داخلی و دست و پا گیر
صادر کنندگان تنظیم شده
چرا صادر کنندگان و تولید کنتدگان و کشاورزان
را برای قانون نویسی دخالت نمیدهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۱۲ تير ۱۳۹۹
اقتصاد نفت خوبه اما بستگی داره مردم دست چه حکومتی بسپارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۱۲ تير ۱۳۹۹
نفت، گاز، بنزین، ذغال سنگ، مس، آلومینیم، طلا، آب، خاک، کشاورزی، فولاد، دریا، و.... آیا اینها اگر ثروت نیست پس چیست؟ چرا ما تو نون شب محتاج شدیم، آیا با یه کشور آفریقایی نباید فرق داشته باشیم، آیا به جای مدیر دزد، مدیر انسان بگذارید بهتر نبود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۱۲ تير ۱۳۹۹
اگر میشد نفت میفروختتیم اینقدر تورم حباب گرانی نداشتیم ما نفت مان را نفروشیم ذخیره نمیشود برای اینده گان چونکه کشورهای عربی همسایه های ما لوله گذاشتند نفت مارا میک میزنند الان شانه تخم مرغ 33هزارتومن هست گوشت که قصاب هرقیمتی دلشان بخواهد به مشتری میدهند پس پول نفت سر سفره مردم پرید به همین اسونی کسانیکه دوست دارند کشوردر تحریم باشه حال وروز مردم را درک نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۱۲ تير ۱۳۹۹
این کاهش وابستگی به 35% به لطف آمریکا! نصیب ملت شده است والا مسئولین نفتی را هیچ مهمیزی نمی توانست ذره ای از آخورشان دور کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۱۲ تير ۱۳۹۹
آرزوی چه کسی است؟! آیا غیر این است که مدیران نفت در این سی سال ثابت بوده اند یا بچه هایشان مدیر شده اند
United States of America
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۳ تير ۱۳۹۹
دولت باید بجای فروش نفت از مردم مالیات بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۱۲ تير ۱۳۹۹
عمرا با وجود مدیران که با پارتی مدیر شده اند و در هر حالی طلب کارند چهل سال که هیچ چهارصد سال هم بگذره اقتصاد متکی به نفت ار بین نمیره
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۲۲:۱۹ ۱۲ تير ۱۳۹۹
تورم یک رقمی شده؟!!!!!!!
Canada
ناشناس
۲۲:۰۱ ۱۲ تير ۱۳۹۹
فکر کنید و
نظر و ایده بدهید
تمام ایده ها و نظریه ها با ارزش است
چه تحصیکرده و چه
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۹:۴۳ ۱۲ تير ۱۳۹۹
تیتر بزنید اقتصاد بدون اقتصاد دان
United States of America
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۲ تير ۱۳۹۹
اقایان استراتزیست این کشور کسانی هستند که عشق و کیف دوران جوانی خود را با پول نفت کرده اند و حالا که حال راه رفتن و خوردن ندارند ملت را به سمت و سوی انزوای اقتصادی دعوت میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۱۲ تير ۱۳۹۹
خداراشکر که بودجه دولت ازجیب ملت پرمیشود با گرانفروشی افزایش روزمره قیمتها واقلام واجناس واختلاس ووووررو واما جیب مسیولین ومدیران دولت ازفروش انحصاری نفت پرمیشود یعنی پول نفت مخصوص اقازاده ها ومسیولین مختلس است وبس وملت سماق بمکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۱۲ تير ۱۳۹۹
خب پس نفتو چیکار میکنیم؟
United States of America
ناشناس
۲۰:۱۵ ۱۲ تير ۱۳۹۹
نفت رو خرج سوریه و لبنان و ...
United States of America
ناشناس
۲۲:۰۷ ۱۲ تير ۱۳۹۹
بتو چه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
با ذخیره نفت سالها بنزین خودمون رو تولید میکنیم
United States of America
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۳ تير ۱۳۹۹
دولت باید بجای فروش نفت از مردم مالیات بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۱۲ تير ۱۳۹۹
اجبار تا اختیار از زمین تا کره مریخ فاصله دارد.
مجبوریم چون خریدار نفت نداریم یا اگر باشد نفت در برابر غذا و یا کالاهای بنجل چینی و هندی.....
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۷:۵۶ ۱۲ تير ۱۳۹۹
وقتی مردم خارجی پسند و بیگانه پرست و مسولان ضعیف و ناظران بیخود و مدیران ناشایست
باشند و نخواهند،باشند و نخواهند
به هیچی نمیشوییم،هیچی!!!!
حتی همان کارخانجات را هم که داشتیم نابود می‌شوند چه با جنسهای چینی و چه با دشمنی‌های آمریکا.
Iran (Islamic Republic of)
Erfan
۱۷:۵۶ ۱۲ تير ۱۳۹۹
با فشار روی گرده مردم بلی ممکن است.
United States of America
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۳ تير ۱۳۹۹
دولت باید بجای فروش نفت از مردم مالیات بگیره
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۴۵ ۱۲ تير ۱۳۹۹
یعنی دیگه نفت استخراج نشه یا پولش واسه بودجه حساب نشه بره جیب آقازاده ها ..عجله نکنید اونقدر آقازاده زیاد شدن که نفت ایران سهله نفت دنیا رو جمع کنید کفاف نمیده کسی هم رسیدگی نمی کنه هیچکس هیچ کس
United States of America
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
دولت باید بجای فروش نفت از مردم مالیات بگیره علی
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۷:۴۱ ۱۲ تير ۱۳۹۹
نفت یک کالای گران بهاییه حیف نیست ازآن بفروشیم دولت باید بجای فروش نفت بازاری برای فروش گاز پیدا کنه مثل پاکستان و عراق و حتی افغانستان و حتی می تونیم به سوریه هم بفروشیم و نفت ذخیره کنیم برای اقتصاد و تولیدات خودمون
United States of America
ناشناس
۲۲:۱۰ ۱۲ تير ۱۳۹۹
دولت باید بجای فروش نفت از مردم مالیات بگیره
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۱۶ ۱۲ تير ۱۳۹۹
بخاطر تحریم ها نفت به فروش نمیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۱۲ تير ۱۳۹۹
فقط حرف وشعار کشوری که تورم کمر ملتش را شکسته وهر روز از یک گوشه دزدی سر بر میاورد و جیب ملت را میزند.چطور میتواند پا بگیرد .الان هم که برجام ۲ با چینی ها در راه است.والله که برجام خیانت بزرگ به این ملت مظلوم بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۲ تير ۱۳۹۹
تورم تک رقمی؟!!!!
United States of America
ناشناس
۲۲:۱۲ ۱۲ تير ۱۳۹۹
تورم تک رقمی میخواهی دولت باید بجای فروش نفت از مردم مالیات بگیره
Iran (Islamic Republic of)
Ahmad
۱۶:۰۴ ۱۲ تير ۱۳۹۹
اقتصاد بدون نفت مگر به برکت تحریم های ترامپ ممکن شود وگرنه نه!!!! تلخ اما واقعیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۲ تير ۱۳۹۹
آفرین ،رحمت بر پدر و مادرت و گر نه مسولان و مدیران و بعضی مردم خواب خوابند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۷ ۱۳ تير ۱۳۹۹
اتفاقا میشه ولی این ها مرد این کارا نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۲ تير ۱۳۹۹
از یکی می پرسند دوست داری فرزندت پسر باشد یا دختر ،
می گوید مهم نیست ، خدا کند سالم باشد ،

چرا وقتی نفت داریم از آن استفاده نکنیم ؟
United States of America
ناشناس
۲۲:۱۳ ۱۲ تير ۱۳۹۹
چرا استفاده کنیم ؟ دولت باید بجای فروش نفت از مردم مالیات بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۱۲ تير ۱۳۹۹
نتیجه این تفکر را نمی بینی؟! این همه فساد این همه اختلاف طبقاتی و... . مگر اینکه جنابعالی جز کسانی باشی که بر سر سفره نفت که مال همه ملت است به تنهایی نشسته باشی
آخرین اخبار