دانستنی‌های حقوقی؛

تبلیغ دارو و مکمل‌ها در فضای مجازی ممنوع است

یک کارشناس رسمی دادگستری گفت: با هرگونه تبلیغات و خرید و فروش دارو در فضای مجازی که سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازد برخورد قانونی لازم صورت می‌پذیرد.

علی اکبر آقایاری مدرس دانشگاه و کارشناس رسمی دادگستری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: امروزه با تبلیغات گسترده‌ای که در فضای مجازی شکل گرفته است شاهد انواع مختلفی از تبلیغات کالا و خدمات در این فضا هستیم. خریداران با اندک جستجویی در فضای مجازی کالای مورد نظر را یافت و با در نظر گرفتن کیفیت و تفاوت بهای کالا اقدام به خرید می‌کنند.

او ادامه داد: هر چند که این نوع تبلیغات و خرید و فروش‌ها می‌تواند فرآیند فروش را ساده‌تر کند؛ اما قانون اجازه تبلیغات بعضی از اقلام در فضای مجازی را نمی‌دهدکه از جمله این اقلام می‌توان به دارو و انواع مکمل‌ها اشاره کرد.

این کارشناس رسمی دادگستری بیان کرد: پلیس فتا صراحتا اعلام کرده است که تبلیغات و خرید و فروش هر نوع دارو، در فضای مجازی ممنوع و غیر قانونی است؛ لذا با هرگونه تبلیغات، خرید و فروش دارو در فضای مجازی که سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازد برخورد قانونی لازم صورت می‌پذیرد.

آقایاری در خصوص دلایل قانونی ممنوع بودن تبلیغات دارو و مکمل‌ها در فضای مجازی عنوان کرد: دلیل ممنوعیت قانونی تبلیغات و فروش دارو در فضای مجازی بحث مهم سلامتی افراد جامعه است. چون دارو‌هایی که در فضای مجازی تبلیغ می‌شود اکثراً مورد تأیید معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی نیستند.

او اظهار داشت: خریداران باید این نکات را در نظر داشته باشند که در این گونه خرید‌ها احتمال خرید داروی نامتناسب با بیماری و نیاز آن‌ها وجود دارد؛ چون به دلیل  نبود نسخه پزشک متخصص و دسترسی نداشتن به دکتر داروساز امکان خرید داروی نامتناسب افزایش می‌یابد.

این کارشناس رسمی دادگستری افزود: نکته بعدی که باعث می‌شود خرید و تبلیغ دارو در فضای مجازی ممنوع باشد احتمال قاچاق بودن دارو  و یا تقلبی بودن این اقلام و عوارض جبران ناپذیر آن بر سلامت افراد است. خریداران دارو توجه داشته باشند؛ دارویی که در فضای مجازی تبلیغ می‌شود ممکن است تقلبی یا قاچاق باشد و صفحات شخصی افراد در فضای مجازی جهت فروش و تبلیغ دارو معتبر نیست.


آقایاری خاطرنشان کرد: علاوه بر احتمال نداشتن استاندارد‌های لازم پزشکی در دارو‌های که در فضای مجازی تبلیغ می‌شوند احتمال عرضه دارو‌های تاریخ گذشته یا دارو‌های نامتناسب برای استفاده و درمان بیماری‌های مختلف در این فضا نیز وجود دارد.

او در پایان اضافه کرد: کلاهبرداران اینترنتی همیشه در کمین هستند که با هر ترفند و روشی به اطلاعات خریداران دست یابند از این رو امکان کلاهبرداری و فریب مردم با تبلیغات گسترده جهت  فروش دارو‌های خاص و کمیاب در فضای مجازی نیز وجود دارد که جمیع این شرایط باعث می‌شود تا تبلیغ و فروش دارو در فضای مجازی توسط پلیس فتا ممنوع و غیرقانونی اعلام شود.
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.