در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بلد ۴ میلیون کاربر فعال دارد/ درخواست تاکسی اینترنتی به طور مستقیم از نرم افزار امکان پذیر است

زویا نیکنام، مدیر روابط عمومی بلد، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران از قابلیت‌های مسیرباب بلد صحبت کرد.

بلدبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در دنیای امروز تکنولوژی به یکی از مهم‌ترین موارد در ندگی افراد تبدیل شده است و بسیاری از کارهای روزمره افراد به کمک تکنولوژی و گوشی‌های هوشمند انجام می‌گیرد. با پیشرفت گوشی‌های هوشمند در دهه اخیر و همچنین توسعه شبکه‌های اجتماعی، بیشتر زمان افراد صرف استفاده از این فناوری می‌شود و ارتباط با دیگران می‌شود. اما گوشی‌‌های هوشمند قابلیت‌های دیگری نیز دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها قابلیت مسیریابی هوشمند است. به طور پیشرفض روی گوشی‌های اندرویدی مسیریاب گوگل و روی گوشی‌های شرکت اپل مسیر یاب Maps نصب شده است اما هر دو این مسیریاب‌ها به دلیل اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا دارای محدودیت‌هایی است که بسیاری از افراد را درگیر خود کرده است.

بنابراین افراد ترجیح می‌دهند از مسیریاب‌های شخص ثالث روی گوشی خود استفاده کنند. در کشور ما نیز چند سالی است که توسعه دهندگان نرم افزارهای گوشی‌های هوشمند دست به کار شده‌اند و دست به ساخت مسیریاب‌های بومی زده‌اند؛ در حال حاضر دو مسیریاب بسیار دقیق توسط توسعه‌دهندگان داخلی تولید شده است که یکی از آن‌ها نقشه و مسیریاب بلد نام دارد.

این نرم افزار ضمن پیدا کردن بهترین و کم ترافیک‌ترین مسیر برای کاربر، امکان اعمال محدودیت در مسیریابی برای عدم ورود به طرح زوج و فرد و همچنین طرح کنترل آلودگی هوا را به کاربر می‌دهد. علاوه بر این در مسیریاب بلد از راهنمای صوتی بهره‌ می‌برد و به این ترتیب کاربران می‌توانند بدون مشاهده صفحه نمایش خود حین رانندگی مسیر درست را انتخاب کنند.

این نقشه و مسیریاب به طور دقیق پلاک ساختمان‌ها را مشخص کرده است که به پیدا کردن سریع‌تر مقصد کاربر بسیار کمک می‌کند؛ از دیگر قابلیت‌های این مسیریاب می‌توان به امکان تشخیص خودکار شب و روز برای فعال سازی حالت تاریک اشاره کرد. در شرایط فعالی که ویروس کرونا باعث آلوده شدن بسیاری از شهروندان شده است، این مسیریاب نقاطی که شیوع ویروس کرونا در آن بیشتر از سایر نقاط است را مشخص کرده تا کاربران به طور دقیق از محلی که قصد سفر به آن را دارند آگاه باشند.

امکان درخواست تاکسی اینترنتی به طور مستقیم از نرم افزار وجود دارد / بلد در حال حاضر حدود ۴ میلیون نصب فعال دارد

علاوه بر این روی نقشه بلد نقاطی که دارای ترافیک بیشتری هستند با رنگ قرمز مشخص شده است تا در صورتی که کاربر قصد عبور از آن منطقه را دارد، راهی جایگزین را برای خود انتخاب کند. در همین راستا مصاحبه‌ای با زویا نیکنام، مدیر روابط عمومی نقشه و مسیریاب بلد، مصاحبه‌ای انجام شده که در ادامه آن را مشاهده می‌‎کنید:

مسیریاب بلد چگونه به وجود آمد؟

هسته اولیه تیم بلد سال ۹۶ شکل گرفت و یک تیم ۴ نفره شروع به تحقیق و مطالعه در زمینه نقشه کردند . اردیبهشت ۹۷، این استارتاپ به‌ صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.

آیا مسیریاب بلد سرمایه گذار خاصی دارد؟

بلد یکی از محصولات هلدینگ هزاردستان است که این هدلدینگ توسعه دهنده و آغازگر کار نرم افزارهای موفقی مثل کافه بازار و دیوار است.

مسیریاب بلد در حال حاضر چه میزان کاربر فعال دارد و از چه جایگاهی بین مسیریاب‌های داخلی برخوردار است؟

بلد در حال حاضر با حدود ۴ میلیون «نصب فعال» براساس آمار کافه بازار پر نصب‌ترین نقشه فارسی است.

مسیریاب بلد

آیا مسیریاب بلد با تاکسی‌های اینترنتی قرارداد خاصی دارد؟

یکی از قابلیت‌هایی که به مسیریاب بلد در پاییز ۹۸ اضافه شد، امکان درخواست تاکسی اینترنتی تپسی از داخل اپلیکیشن بود؛ تیم بلد این قابلیت مذکور را به دلیل ساده‌تر بودن جست‌وجو و پیدا کردن مقصد به نرم افزار خود اضافه کرد و در حال حاضر کاربران راحت‌تر می‌توانند به راحتی مقصد خود را روی نقشه بلد مشخص کرده و سپس درخواست تاکسی اینترنتی را ثبت کنند.

نقشه و مسیریاب بلد در شرایط خاص مانند شرایط کرونایی، چه اقداماتی را انجام داده است؟

بلد یک نقشه فارسی است که با تلاش مستمر تیمی در داخل ایران توسعه پیدا کرده و مشخصا دغدغه‌ها و نیازهای مردم برای این تیم  در اولویت قرار دارد؛ تیم بلد همواره تلاش کرده است که در هر موضوعی از کاربران خود نظرسنجی داشته باشد و با توجه به نتایج آن نیازها، سرویس‌ و خدمات مناسبی را به کاربران ارائه دهد. این مسیریاب در زمان سیل مسیرهای در معرض آب گرفتگی را نمایش داد و در زمان برگزاری الکامپ و نمایشگاه کتاب نیز نقشه داخلی نمایشگاه و امکان جست‌وجو در آن برای کاربران فراهم شد.

کرونا و بلد

از زمان شیوع ویروس کرونا نیز بلد تلاش کرد خدمات خود را در زمینه‌های مختلفی ارائه دهد؛ در وهله اول نمایش مراکز درمانی ارائه دهنده خدمات برای کرونا به میانبرهای نقشه اضافه شد چرا که در روزهای نخست اطلاعات مردم درباره این ویروس و مراکز درمانی درگیر با کرونا بسیار کمتر از الان بود و مردم نیاز داشتند به طور مستقیم به مرکز درمانی مربوطه راهنمایی شوند. پس از آن و به دنبال اعلام نیاز مرکز اهدای خون، مراکز اهدای خون روی نقشه این مسیریاب مشخص شد.

از دیگر اقدامات مسیریاب بلد می‌توان به قابلیت مشخص شدن نقاط پرتردد اشاره کرد، این قابلیت لایه‌ای بود که بعد از بررسی‌های تیم داده بلد به نقشه اضافه شد و مناطقی را به کاربران نمایش می‌داد که به دلیل تردد زیاد هموطنان امکان انتقال کرونا در آن محدوده‌ بیشتر از سایر نقاط بود و تیم بلد با نمایش این نقاط از کاربران خود خواست که تا جای ممکن کمتر از منزل خارج شوند و همچنین برای انجام کارهای ضروری‌ خود به مناطقی که تردد کمتری دارد سفر کنند.

آیا مسیریاب بلد از نسخه وب نیز پشتیبانی می‌کند؟

نسخه وب نقشه و مسیریاب بلد هم قابل استفاده است و کاربران می‌توانند برای پیدا کردن مقصد دلخواه و رفتن به اون جا اقدام کنند.

با توجه به گفته‌های مدیر روابط عمومی بلد، مشخص است که این مسیریاب بومی از محبوبیت بسیار بالایی در بین کاربران برخوردار است و جزو برترین مسیریاب‌های داخلی به شمار می‌رود؛ از این رو می‌توان گفت مسیریاب بلد توان رقابت و جایگزینی با مسیریاب‌های خارجی مانند Waze و گوگل مپ را دارد و با بروزرسانی‌های مداومی که از سوی تیم توسعه دهنده این مسیریاب عرضه می‌شود، عملا ایرادات موجود در آن به حداقل رسیده و کاربران می‌توانند از این نقشه و مسیریاب بومی بدون هیچ نگرانی استفاده کنند. نقشه و مسیریاب بلد هم اکنون برای دو سیستم عامل IOS و اندروید در دسترس کاربران قرار دارد.

گزارش از علی زحمت کش

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۰۹ تير ۱۳۹۹
خیلی ضعیفه اشتباه زیاد داره.یک خیابان یا یک‌کوچه کمترین اشتباه شه.
Iran (Islamic Republic of)
ح ل
۰۲:۱۸ ۰۸ تير ۱۳۹۹
باسلام وخسته نباشید به شماعزیزان دعاگوی شماهستم موفق باشید انشااله
Iran (Islamic Republic of)
علی محمدکوپائی ازقائمشهربالاتجن روستای میکلا
۱۳:۱۶ ۰۷ تير ۱۳۹۹
سلام متشکرم ازمهندسان ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۰۷ تير ۱۳۹۹
من با این نرم افزار کار نکردم ولی نرم افزار نشان هم خیلی خوب هست.
Iran (Islamic Republic of)
فدک
۰۹:۴۵ ۰۷ تير ۱۳۹۹
خیلی نقشه یاب عالی است.
ممنون از بچه های خوب ایرانی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۷ تير ۱۳۹۹
قبلا از ویز استفاده میکردم ولی از وقتی این رو نصب کردم دیگه به ویز نیازی نیست چون خیلی از اون قویتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۰۷ تير ۱۳۹۹
گپ داره
لطفا بررسی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۰۷ تير ۱۳۹۹
خیلی خوبه و واقعا کاربردیه
آخرین اخبار