باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آسمان منطقه زیر بال‌های جنگنده بمب‌افکن ایرانی کوثر + فیلم و تصاویر

جت جنگنده کوثر جنگنده ای کاملا بومی و ساخت داخل است.

‌به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح روز پنجشنبه بود که سه فروند دیگر از جت جنگنده کوثر که در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع ساخته شده به نیروی هوایی ارتش الحاق شد. جت جنگنده کوثر جنگنده ای کاملا بومی و ساخت داخل است که در نقش یک هواپیمای پشتیبانی نزدیک می تواند از نیروهای زمینی حمایت کند. اما برای اینکه بدانیم جنگنده کوثر چیست و چه کاربردی دارد نیاز داریم تا اطلاعاتی را درباره آن بدانیم.


بیشتر بخوانید


ساخت هواپیما در ایران به برکت انقلاب اسلامی

ایران پیش از انقلاب اسلامی تمام تجهیزات و تسلیحات نظامی خود مانند ادوات زرهی، دریایی، پدافندی و به ویژه هوایی خود را از کشور‌های خارجی به خصوص ایالات متحده تامین می‌کرد. در این میان هواپیما‌های جنگنده و ترابری نظامی نقش ویژه‌ای داشتند، چراکه ایران و شخص شاه از سوی آمریکایی‌ها ژاندارم خلیج فارس بودند؛ یعنی اگر اتفاقی رخ می‌داد که مورد پسند آمریکا نبود شاه باید وارد می‌شد تا آن را سرکوب و غائله را  ختم کند؛ درست مانند آنچه در ظفار عمان رخ داد.  

برای انجام این کار ایران باید به تجهیزات به روز و مدرن مجهز می‌شد تا این مهم را به خوبی انجام دهد. در این میان، جنگنده‌ها نقش مهمی داشتند.

جنگنده‌های فانتوم و تایگر، اسکلت هوایی ایران پیش از انقلاب

ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در اواخر دهه ۳۰ شمسی با خرید جنگنده‌های اف ۸۶ عصر جدیدی در نیروی هوایی را آغاز کرد، چرا که کشورمان از هواپیما‌های ملخی دوران قبل پا به دوران مدرن خود گذاشته بود. اما این هواپیما‌ها نیز آن طور که باید نیاز ایران را تامین نکرد و ایران در ابتدای دهه ۵۰ شمسی از ۴۰ فروند هواپیمای اف ۸۶ خود؛ ۳۰ فروند را به پاکستان فروخت.   

جت کوثر

این کار هنگامی رخ داد که ایران از ۷ سال قبل یعنی در سال ۴۳ به خرید جنگنده نسل سوم اف ۵ تایگر اقدام کرده بود و پس از آن نیز خرید جنگنده‌های فانتوم در دهه ۵۰ در دستور کار قرار گرفت.

جت کوثر

این جنگنده‌ها به قدری برای  ایران مهم بودند که نقش مهمی در افزایش قدرت هوایی کشورمان داشت؛ به نحوی که تا اواخر سال ۵۵ خرید این دو مدل جنگنده تداوم داشت.

تامکت پنجه‌های قدرتمند ایران در برابر دشمنان

دیگر جنگنده بسیار خاص و استراتژیک جنگنده اف ۱۴ تامکت بود. این جنگنده بسیار مهم و دارای قابلیت‌های استثنایی است، به طور مثال رادار آن هدف متجاوز را از فاصله ۳۰۰ کیلومتری شناسایی کرده و موشک فونیکس آن نیز می‌توانست هدف متجاوز را از فاصله ۱۵۰ کیلومتری نابود کند.

جت کوثر

این خرید با توجه به شرایط کوهستانی ایران و عدم پیشرفت کافی رادار‌های پدافندی آن زمان یک پرنده بسیار تاکتیکی و راهبردی برای ایران بود. پس ایران به سراغ خرید این جنگنده رفت و ۸۰ فروند را به صنایع گرومن آمریکا سفارش داد که یک فروند از آن‌ها برای آموزش خلبانان ایرانی در آمریکا باقی ماند. سال ۵۵ بود که چندین فروند از این هواپیما‌ها به همراه چند فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ ترابری وارد پایگاه هشتم شکاری اصفهان شدند.  

آن زمان بسیاری از کارشناسان نظامی ایران این جنگنده را حریف قدرتمند میگ ۲۵ شوروی می‌دانستند که به طور مداوم پرواز‌های شناسایی با اهداف خاصی را بر روی آسمان ایران می‌دانستند.

نیروی هوایی ارتش، یار همیشگی رزمندگان دفاع مقدس و حافظ امنیت ایران

انقلاب که پیروز شد، ایران ماند و تحریم و قطع تمامی روابطش با آمریکا و کشور‌های غربی و همچنین رژیم اشغالگر قدس. دو سال بیشتر از پیروزی انقلاب نگذشته بود که عراق و صدام به ایران حمله کردند. ارتش ماند و توطئه‌های ضد انقلاب و عناصر خود فروخته در ارتش که این نیروی نظامی کشورمان را تا آستانه انحلال پیش برده بود، اما امام خمینی (ره) شد ناجی ارتش و گفت که ارتش در خیابان‌ها رژه بروند. این شد نقطه اتکای ارتش به امام و ملت.

جت کوثر

جنگ که شد و عراق به ایران حمله کرد نیروی هوایی ارتش به گواه تمامی کارشناسان آماده‌ترین نیروی نظامی کشور بود که چند ساعت بعد با عملیات کمان ۹۹ مراکز راهبردی عراق را بمباران کرد. اما این جنگنده‌ها تنها می‌توانستند در تعداد ساعت‌های مشخصی پرواز کنند و بعد از اتمام این ساعت‌ها باید اورهال شوند. تا آن زمان اورهال هواپیماها فقط به دست متخصصان آمریکایی انجام می شد و قطعات هم باید از آمریکا تامین می شد.  ارتش به مرور زمان دچار کمبود قطعات فنی تسلیحات خود شد و این نقطه‌ای برای آغاز خودکفایی ایران در صنایع دفاعی بود.

جت کوثر

همین دلایل باعث شد تا جوانان کشورمان در صنایع دفاع و سایر بخش‌های کشور در حوزه دفاعی نظامی دست به ابتکار بزرگی بزنند و با یادگیری تجربی مراحل تعمیرات و اورهال، این تجهیزات را همواره به روز و کارا نگه دارند. یکی از مهم‌ترین نقاطی که این روند در آن بسیار حیاتی بود و کمبود آن به خوبی احساس می‌شد، نیروی هوایی ارتش بود. نیروی هوایی ارتش به دلیل تجهیزات محور بودن، یک نیروی استراتژیک و راهبردی برای کشور محسوب می‌شود و به همین علت هم مانند دوران دفاع مقدس همواره باید آماده پرواز و به اصطلاح تخصصی آلرت باشند.

جت کوثر

امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش در گفت‌وگو با گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه رفع مشکلات ناشی از تحریم و نقش آن در ایجاد خودکفایی دفاعی گفت: هنگامی که ما در دوران دفاع مقدس در نیروی هوایی ارتش با مشکلات فنی هواپیما‌های جنگنده رو به رو شدیم، متخصصان ما که پیش‌تر دانش فنی مورد نیاز را کسب کرده بودند با استفاده از قدرت خودباوری و خودا تکایی و تسلط کامل به کار اورهال مشغول شدند، البته متخصصان ما پیش از انقلاب به علت حضور گسترده مستشاران آمریکایی در ارتش اجازه ورود به مسائل فنی را نداشتند.

جت کوثر

آمریکا و استکبار به خصوص صدام هیچ وقت فکرش را هم نمی کردند که ایران بتواند این جنگنده ها را اورهال کند و تا پایان جنگ عملیاتی نگه دارد. متخصصان دفاعی ما که برخی با تسلط به دانش روز دنیا و برخی هم به صورت تجربی دانش تعمیر و نگهداری را به دست آورده بودند در دوران دفاع مقدس همواره تجهیزات و تسلیحات را به روز و قابل استفاده نگه داشتند تا مبادا دشمن بعثی ذره‌ای از خاک ایران را به یغما ببرد.

جت کوثر

پایان دفاع مقدس، آغاز خودکفایی هوایی

جنگ که تمام شد، ایران به فکر طراحی و ساخت هواپیما افتاد. البته امیر سرلشکر شهید منصور ستاری ۲ سال قبل از پایان جنگ یعنی در سال ۶۵ واحدی تحت عنوان مجتمع اوج را ساخت تا بشود جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش برای تعمیر قطعات حساس و حیاتی. اما همین مرکز شد محل طراحی و ساخت هواپیما‌های بومی در ایران.

جت کوثر

با پایان دوران دفاع مقدس نیرو‌های فنی و متخصصان شروع به مهندسی معکوس و ساخت نمونه‌های بومی تجهیزات اصلی و حیاتی کردند که پس از موفقیت در این زمینه به سراغ طراحی و ساخت نمونه‌های بومی همان تجهیزات، اما مطابق با دانش روز دنیا و تهدیدات پیرامونی کشورمان رفتند و این کار تا امروز نیز با قوت و جدیت ادامه دارد.

جت کوثر

نخستین هواپیماهای ساخت ایران

ایران شروع کرد به ساخت هواپیماهای ایرانی از هسا درنا و تَذَرو تا صاعقه و آذرخش. اما آنچه دو سال پیش ایران در آستانه خوکفایی کامل قرار داد، ساخت جت جنگنده کوثر بود.

جت کوثر

جنگنده کوثر پیشرفته‌ترین جنگنده ایرانی

جنگنده بومی کوثر ۳۰ مردادماه سال ۹۷ با حضور امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع، امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، امیر سرتیپ نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش و امیر سرتیپ بنی‌طرفی رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع رونمایی شد.

جت کوثر

طراحی و ساخت این جنگنده برای ایران بسیار مهم بود؛ چراکه نشان می‌داد تحریم‌ها علیه ایران بی اثر بوده و کشورمان با قدرت در مسیر اعتلا و پیشرفت قرار دارد.

جت کوثر

مشخصات فنی

اویونیک

در ساخت یک هواپیما چندین بخش اهمیت دارد. نخست اویونیک و یا سامانه های ناوبری است؛ چراکه اویونیک در کنار سازه و موتور، یکی از سه جزء اصلی جنگنده و یا هواپیماها هستند.. در جنگنده بومی کوثر، این سامانه‌ها به طور کاملا بومی طراحی شده. در این جنگنده از سیستم هدایت و ناوبری مختص هواپیما‌های جنگی، TACAN و ترکیبی GPS/INS استفاده شده است. این سیستم که نسخه‌ پیشرفته‌تر سیستم‌های VOR و DME می‌باشد، فاصله هواپیما را از زمین و یا پایگاه دریایی با دقت بیشتر محاسبه می‌کند. سیستم‌های VOR و DME تکنولوژی‌های بر پایه ترانسپوندر رادیویی می‌باشند که از محاسبه تاخیر زمانی ایجاد شده در فرستادن امواج VHF و UHF فاصله را تخمین می‌زنند.

جت کوثر

موتور ملی اوج

جت جنگنده کوثر برای پرواز از موتور ملی اوج استفاده می‌کند. این موتور در حالت خشک می‌تواند تا ٣۵٠٠ پوند رانش ایجاد کند.

HUD (نمایشگر بالای سر)

نمایشگر‌های HUD پنجره‌ی شیشه‌ای روبروی دید خلبان است که اطلاعات حیاتی پرواز را به صورت مداوم به خلبان نشان می‌دهد. کاربرد اصلی این نمایشگر نشان دادن اطلاعات مهم به خلبان بدون تکان دادن سر می‌باشد. این امر به کیفیت کنترل هواپیما به وسیله خلبان کمک می‌کند و تصمیم گیری و واکنش خلبان به موقعیت‌های مختلف را بهبود می‌بخشد.

جت کوثر

اطلاعات نشان داده شده در این نمایشگر ارتفاع هواپیما، سرعت پرواز، اطلاعات ناوبری، اطلاعات تسلیحات و ... است. این اطلاعات به وسیله CRT، که در زیر شیشه HUD کار گذاشته شده است، از پایین به بالا روی شیشه HUD ساطع می‌شود. شیشه‌ HUD هیچ تراشه الکترونیکی در آن به کار برده نشده و صرفا یک شیشه عادی است. در مانیتور HUD اطلاعات بسیار زیادی در یک فضای کمی به صورت کاملا منظم چیده شده است.

جت کوثر

کامپیوتر بالستیک

استفاده از کامپیوتر بالستیک در محاسبه موقعیت یابی هدف، نقش مهمی دارد و جنگنده کوثر می‌تواند تا با استفاده از سامانه کنترل آتش دقیق، هدف‌های مورد نظر را با دقت بیشتری تخریب کند. سیستم کامپیوتر بالستیک با استفاده از اطلاعات شرایط جوی و محیطی، و کیفیت سیستم تسلیحات هواپیما، اصلاحاتی در سیستم نشانه گیری جنگنده اعمال می‌کند و موقعیت هدف را با دقت بیشتری محاسبه می‌کند. از این سیستم در وسایل نظامی دیگری همچون تانک و بعضی از اسلحه‌های اسنایپر برای بهبود هدف زنی استفاده می‌شود.

جت کوثر

تسلیحات

جنگنده کوثر که در واقع نمونه مهندسی معکوس شده جنگنده اف ۵ تایگر بود در بُعد تسلیحات نیز از همان تسلیحات مشابه یعنی انواع موشک هوا به هوا، سلاح هوا به سطح و مسلسل ۲۰ میلی متری استفاده می کند. این جنگنده همچنین می‌تواند به عنوان یک بمب افکن نیز در صحنه های نبرد حاضر شده و با استفاده از بمب‌های هدایت لیزری و نوری امنیت نیروهای خودی را تامین کند.

در این جنگنده از مسیریاب‌های لیزری و نوری، که جدید‌ترین تکنولوژی‌های موقعیت یابی در حال حاضر می‌باشند، برای پیدا کردن مسیر و انتقال این اطلاعات به کامپیوتر محاسبه گر موشک، استفاده شده است.

جت کوثر

تجهیزات مسیریابی و رادار

متخصصان صنایع دفاعی کشورمان با دانش خود و با تکنولوژی روز دنیا، یک رادار با تکنولوژی نوین RWR را طراحی کرده و بر روی کوثر نصب کرده‌اند. نحوه عملکرد این رادار نیز به این صورت است که که امواج ساطع شده از سیستم‌های راداری دیگر را تشخیص می‌دهد. با تشخیص رادار، به خلبان خطر زیر نظر بودن را اعلام می‌کند (به نحوی مانند سیستم تشخیص سرعت پلیس). این اخطار می‌تواند به صورت دستی و یا اتوماتیک هواپیما را از این حالت بیرون آورد.

جت کوثر

البته تکنولوژی جدید دیگری نیز در این جنگنده وجود دارد و آن هم  رادار  IFF برای تشخیص دوست از دشمن است. این سیستم به پایگاه نظامی و کنترل پرواز اجازه تشخیص پرنده را به عنوان دوست می‌دهد تا به آن اجازه پرواز در آن منطقه را بدهند. بر خلاف اسم این وسیله، این رادار فقط قابلیت تشخیص دوست را دارد و در تشخیص دشمن نقشی ندارد.

جت کوثر

قابلیت پرتاب چف فلر

جت‌های جنگنده به دلیل اینکه باید در صحنه های نبرد حضور داشته باشند و مراکز حساس را نابود کنند باید علاوه بر دارابودن تسلیحات و بمب های ویرانگر، تجهیزات دفاع از خود را داشته باشند. چف فلرها یکی از این موارد هستند. مکانیزم عمل این فناوری بدین صورت است که از ترکیب پودر فلزات آلومینیوم و روی ماده ای حاصل می شود و در هنگام لزوم به صورت قطعات کوچک فیبری اطراف جنگنده ها را احاطه می کند تا با بازتاب امواج راداری از گزند آسیب در امان بماند.

جت کوثر

صندلی پرّان یا اجکت

صندلی پران یا اجکت یکی از تجهیزات مهم در تامین ایمنی خلبانان است، چرا که خلبان باید در صورت آسیب دیدن هواپیما سریعا از آن خارج شده تا زنده بماند. در این جنگنده صندلی پران سریر استفاده شده که تکنولوژی ساخت آن کاملا بومی شده است.


بیشتر بخوانید


کلام آخر...

دستیابی به فناوری ساخت جت جنگنده توسط کشورمان یعنی اینکه دیگر تحریم های خارجی بر کشورمان تاثیر ندارد و در عرصه هوایی ایران توانایی ساخت جنگنده های مورد نیاز خود را دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
درود و خسته نباشید
به امید پیشرفتهای بیشتر و بهتر
Iran (Islamic Republic of)
شیراز
۱۶:۲۵ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
چرا بال دلتا براش نمیزارن؟
تجاس هندوستان هم بال دلتا داره و قدرت حمل بیشتری هم داره .
و فول گلاس کاکپیت هست. اینکار ظاهر بهتر و متفاوت تری به تایگر میده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۲ آبان ۱۳۹۹
نسل چندوم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
نسل 3
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
این همون اف 5 ارتقا یافته است رفته نامشو تغییر داده ویکم ارتقا داداتش
Iran (Islamic Republic of)
باران
۰۰:۰۸ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
یاشاسین ایرانیم
یاشاسین جوانان نابغه ایرانی مون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۱۵ تير ۱۳۹۹
خوبه،ولی خیلی کندیم.اول دیگه چرا همش دنبال این طرح مسخره اف۵میرید.بعدش تولید تنها کافی نیست چون باید اف۵ های دیگه رو هم بروز کنید.باید پروژه های بزرگ بسازید.رو فنترها و میگ ۲۹ تحقیق کنید.همش دنبال تولیدین باید یه ذره که نه چون دیره باید یه عالمه وارد کنید از جمله سوخو۳۰.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۰ تير ۱۳۹۹
1)با توکل و اتکال به خداوند امیدواریم روزی برسد که: هواپیماهای ساخت صنایع داخالی پیشرفته تر از سوخو35 روسیه و جنگنده مهم و استراتژیک چین و مافوق سرعت صوت حرکت کنند...................انشاءالله ماشاءالله
2) اگر این متخصصان روی خودروی تمام ایرانی و ارزان متمرکز شده بودند امروزه نه تنها بی نیاز بودیم بلکه صادرات هم داشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۱۴ تير ۱۳۹۹
عزیزم انشالله ولی دقت کنی کره دانش ماشین هاش رو به ما نمیده بعد ما از روسیه دانش اون رو بگیریم.بعدش من جت کوثر رو به اون جی۲۰ ترجیح میدم چون موتورش تولید ایرانه روسی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۵ ۰۸ تير ۱۳۹۹
پیشرفت و اقتدار خوبه ولی چه بخهتر می‌شد اگه همه‌جانبه و توی همه‌ی زمینه‌ها باشه تا اینکه مقطعی و تک بعدی
Iran (Islamic Republic of)
حسین احمدی
۰۲:۳۹ ۰۸ تير ۱۳۹۹
سلام به همه
اقا این هواپیماها حاضر شدند نزدیکترین دشمن ایرانیا که همین نزدیک تهران هست رو بمباران کنن لطفا
اونم جایی نیست جز سایپا
که قاتل خیلی از این ایرانیاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۱۴ تير ۱۳۹۹
همین سایپا خیلی ها رو به ماشین رسونده
Germany
هم‌میهن
۰۲:۲۸ ۰۸ تير ۱۳۹۹
یه خدا قوت و خسته نباشید به تمام عزیزانی که در ساخت و طراحی این جنگنده تلاش کردن صد درصد بهتر هم خواهد شد
لطفا خدا قوت به نیروی ارتش یادتون نره خیلی زحمت کشیدن با کم وکاست ونبود امکانات بازم دمشون گرم خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۹ ۰۸ تير ۱۳۹۹
سلام ایران نمیتونه یه ماشین پراید درست کنه نصف بیشترش وارداتیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۱۴ تير ۱۳۹۹
وای تو الان مشکلت ماشینه؟میخوای بگم فرمانده نیروی هوایی ماشینش رو بده به تو بری سرکار؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۰۷ تير ۱۳۹۹
ایول بابا ایول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۱۴ تير ۱۳۹۹
اگه توربو فن میساختیم الان میگ ۲۹ تولید میکردیم ولی این هم دور از انتظار نیست
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۸:۰۳ ۰۷ تير ۱۳۹۹
درود
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۸:۰۳ ۰۷ تير ۱۳۹۹
درود
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۶:۴۶ ۰۷ تير ۱۳۹۹
خیلی خوبه که ما میتونیم صفر تا صد جنگنده رو خودمون بسازیم انشالله در اینده ای نه چندان دور شاهد بومی سازی تامکت ها باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۱۴ تير ۱۳۹۹
نه مخالفم.تامکت به خاطر بال های متحرکش خیلی گرکن تر میشه.اگه منظورت رهگیره ایران میتونه با یه نقشه کشی یه رهگیر در حده میگ ۲۹ یا ۳۱ بسازه با رادار بهتر اگه منظورت برتری هواییه میشه با یه ذره تلاش یه جت درحده اف۱۶ یا۱۸ با تعداد زیاد بسازه.از مدل فنترها هم بمب افکن تولید کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
وقتی ما اولین تامکتو بسازیم آمریکا خط تولید نسل 6 رو هم جمع کرده
Iran (Islamic Republic of)
اندیشگر
۱۵:۵۷ ۰۷ تير ۱۳۹۹
اقا کارت ملی نزدیک دوساله اقدام کردیم اما پیگیری کردم میگن امکانات تولیدش و نداریم لطفا پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
آرایشگر
۲۳:۲۵ ۰۷ تير ۱۳۹۹
اندیشگر نیستی قطعا" از اساتید خود زنی هستی دوست عزیز موفق باشی، ادامه بده به همین روش ضد ملی و مخرب خود !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۱۴ تير ۱۳۹۹
زنگ میزنم به فرمانده نیروی هوایی برات بگیره.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۱۸ ۰۷ تير ۱۳۹۹
برای شروع عالیه.
هر کشوری از یه جایی شروع کرده و مهم اینه که ما هم شروع کردیم به تولید جنگنده که لبه تکنولوژی جهانه
به امید موفقیتهای بیشتر در همه ی زمینه ها برای همه ی ایرانیان وطن پرست.
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۴:۱۱ ۰۷ تير ۱۳۹۹
این فیلم را هزاران بار میبینم و به توانایی مردمان ایران زمینم
رزمندگان غیورم افتخار می کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۴ تير ۱۳۹۹
انشالله فیلم جت بزرگتر و بهتری رو بسازن که هرروز صدبار ببینیش.
Iran (Islamic Republic of)
آوا
۱۲:۳۶ ۰۷ تير ۱۳۹۹
سلام واقعا خسته نباشید پس بشنون کسایی که میگن ما عقب مونده ایم اینطورنیس وقتی توی کشوری هستیم گه چنین چیزهایی میسازه یعنی نمیتونه دوتاماشین مدل بالا بسازه هه اینو باید ازمسولین بی کفایت پرسید متاسفانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۱۴ تير ۱۳۹۹
چرا هرچی مسعله نظامی هست یه آدم میاد میگه ماشین ماشین خب اینو برو تو مبحث خودرو بگو.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۳۰ ۰۷ تير ۱۳۹۹
واقعا عالی همین در این راه قدمی برداشته شده خوبه انشاءالله بهترش رو بسازین ای کاش باهاش ایران خودرو و سایپا رو بمب بارون میکردن تا هم این تست بشه هم ما از شر ماشینای داغون ولی با قیمت بالا که تو هیچ کشوری به کار نمیره راحت بشیم...
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۷ تير ۱۳۹۹
بادیدن عکس خط تولید کاملا مشخصه کاملا حق باشماست. به دونفر کننده کار نشان بدی میگه چه خبره.موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
شهرام نوروزی
۱۱:۵۱ ۰۷ تير ۱۳۹۹
باسلام وعرض خسته نباشیدخدمت همه زحمت کشان این دستاورد مهم برای ایران اسلامی خداقوت اجرکم عندلله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۷ ۰۸ تير ۱۳۹۹
سلام و درود بر ارتش و سپاه
Iran (Islamic Republic of)
هم مهین
۱۱:۲۳ ۰۷ تير ۱۳۹۹
چه بگم، از این نامردهای وطن فروش و کوته بین که مسایل اقتصادی رو گرزی میکنن و بر سر تمام پیشرفتهای کشور می کوبند ما مردم ایران دوست نداریم گاو شیرده باشیم که هر وقت شیر تموم شد سروم رو ببرن،تاریخ گذشته هست برو بخون ،جنگ جهانی اول و دوم با اینکه اعلام بی طرفی کرده بودیم از شمال وجنوب به ما حمله کردن ودر سه روز کشور رو اشغال کردن که حدود نیمی از مردم کشورمان بر اثر قحطی و گرسنگی مردن ،شوروی از شمال و انگلیس از جنوب ، و یا خفت و خواری بالاتر از این در همان زمان که روزولت وچرچیل به ایران آمدند و حتی حاضر به دیدار شاه نشدند،ما دیگه دوست با هر بحرانی که در دنیا بشه کسی جرات کنه به کشور ما چپ نگاه کنه چه برسه به اشغال آن، یا در زمان آن شاه ،کشور حق نداشت موشک با برد بیش از ۶۰کیلومتر داشته باشه،خواهش میکنم مشکلات اقتصادی رو تحمل کنیم تا عزت و افتخار رو برای نسل آینده به ارث بگذاریم ،اینو باور کنید اگر از تاریخ درس گرفته نشه تاریخ تکرار خواهد شد ، بحران کرونا نقاب از چهره خیلی از کشورها رو برداشت (ماسک دزدی)اگر بحرانی بدتر پیش بیاد خدا میدونه کشورهای قوی مثل امریکا ......چه بلای سر کشورهای ضعیف میارن ،پس با غرور و سربلندی میگویم درود بر شما همه ای سربازان وطن چه ارتشی ،سپاهی ،،بسیجی ،و سربازان گمنام که برای سربلندی میهن عزیزمان که همیشه جان برکف آماده اید،
Iran (Islamic Republic of)
علی فرطوسی
۱۰:۵۶ ۰۷ تير ۱۳۹۹
عالیه.. فقط یک چیزی هست که دیدم توی ابزار و ماشین آلات جنگی (ساخت ایران) کم بهش توجه میشه، رنگ و شکل ظاهری اونها هست.. بنظرم وسیله جنگی باید ظاهری مهیب و ترسناکی داشته باشه تا ترس رو در دل دشمن بندازه... نه اینکه از رنگهای شاد در اون استفاده بشه...
و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه..(تُرهبون به عدوّ الله و عدوکم)
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۴۵ ۰۷ تير ۱۳۹۹
والا اصلا برعکس گفتی جناب تنها چیزی که بهش توجه میشه فقط رنگه بقیش هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۱۴ تير ۱۳۹۹
ربطی به رنگ نداره.مهم کار آیی.وقتی خلبان دشمن داره به طرف هواپیمای ما میاد به رنگش توجه میکنه و از ترس رنگ فرار میکنه یا از ترس کارایی و مهارت خلبان؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۵۱ ۰۷ تير ۱۳۹۹
سلام و تابستان بخیر . کیف کردم این عکسها رو دیدم ، جنگده ها و رادارها و امنیت هوا رو ، این غرور انگیزه . امنیت زمینی رو هم نشون بدید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۱۴ تير ۱۳۹۹
هوا رو داشته باشی نه تنها زمین بلکه دریارو داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۷ تير ۱۳۹۹
ایران درزمینه جنگنده وسیستم های راداری وهواپیماهای جنگی دربین کشورهای پیشرفته که هیچ جایگاهی ندارد بماند حتی دربین کشورهای جهان سوم هم از موقعیت مناسبی برخوردار نیست واین هم همون f5 قبل از انقلاب هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۰۷ تير ۱۳۹۹
کل کشورها نمیفهمن که انتقاد نکردن فقط تو فهمیدی وگفتی آفرین پرفسور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۲ ۰۸ تير ۱۳۹۹
شما ؟؟؟ آها یادم اومد سخنگوی جدید آمریکا در مورد مسائل ایران هستین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۱۴ تير ۱۳۹۹
اگه همون اف۵ هم باشه همین اعراب هم نمیتونن بسازنش و اگه یه همچنین فشاری که رو ماست رو المان هم بود اونا همون اف ۵ رو نمیتونستن عملیاتی کنن.
Iran (Islamic Republic of)
سلیمانی
۱۰:۴۷ ۰۷ تير ۱۳۹۹
خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
محسین هستم دمغان
۱۰:۳۱ ۰۷ تير ۱۳۹۹
عالی هست مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۱۴ تير ۱۳۹۹
مرگ نفرس خدا رو شکر کن که تونستیم اینو بسازیم
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۰:۲۴ ۰۷ تير ۱۳۹۹
ماشاا.. هزار آفرین . ببخشید قصد توهین ندارم اما فقط اونایی که اهل فن و مهندسی هستند میتونن بفهمن ساخت تجهیزات بومی هواپیما یعنی چه انقلاب بزرگ صنعتی .
افرین باعث غرور ملی من و امثال من هستید . خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۷ تير ۱۳۹۹
سلام خسته نباشیم به نظر من هرچه جنگنده بیشتری بسازیم هیچ کسی جرات نگاه چپ به ایران عزیز نمی تونه بکنه --من عاشقه جنگنده هستم بیشتر بسازین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۴ تير ۱۳۹۹
هرچی پیشرفته تر بهتر مثلا اگه فانتوم رو بیایم با همین تجهیزات بستزیم خیلی کار آیی داره
Iran (Islamic Republic of)
سهیل
۱۰:۱۸ ۰۷ تير ۱۳۹۹
نباید در ساخت ساده ترین هواپیمای جهان که سودان آن را بازنشسته کرده خوشحال باشیم از مسئولین باید پرسید علی رغم تحریم ونا امیدی از خرید هواپیما چهل ساله چه کردید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۴ ۰۸ تير ۱۳۹۹
خودت با این همه اطلاعات زحمت بکش از مسئولین بپرس آدم تاسف میخوره از این طرز فکر
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۹:۳۴ ۱۰ تير ۱۳۹۹
مگه سودان جنگنده داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۱۴ تير ۱۳۹۹
شعور یعنی این.یعنی آمریکا اونو بازنشسته نکرده بعد سودان اومده اینکارو کرده.ساده ترین هواپیماهم همونیه که جدت بهش میگفت طیاره
Iran (Islamic Republic of)
سر معلی محمدی از قم
۱۰:۰۰ ۰۷ تير ۱۳۹۹
سلام خدا انشالا تن سالم برای شما بدهد انشلا خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
صالحیف
۰۹:۲۶ ۰۷ تير ۱۳۹۹
خدا قوت ، آفرین بر فرزندان سربلند ایران زمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۷ تير ۱۳۹۹
دم خادمین ملت گرم تورو خدا حالا که قدرت نظامی خوبی داریم انشالله انتقام ملت مظلوم رو از دزدان واختلاس گران بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۲۷ ۰۷ تير ۱۳۹۹
بیشتر شبیه پرایده تا هواپیما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۶ ۰۸ تير ۱۳۹۹
آدم فقط باید واس امثال شما تاسف بخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۱۴ تير ۱۳۹۹
قرنطینه روبیناییت تاثیر گذاشته.
Iran (Islamic Republic of)
داوود
۰۸:۲۴ ۰۷ تير ۱۳۹۹
آفرین بر غیور مردان و شیران بیشه ایران زمین.
کاش در بقیه ع صه ها هم همچین مدیریت هایی و همچین دلسوزی هایی انجام می‌شد . ایران فقط آرتش و سپاه نیست.
نیروی دفاعی قوی داشته باشی ولی سوار پراید و پژو باشی افتخار نیست. هواپیما داشته باشی ولی اقتصاد ویران داشته باشی افتخار نیست. قایق تندرو و سامانه 3 خرداد داشته باشی ولی فقر و فحشا و اختلاس و رانت و نداشتم یک دوست واقعی در دنیا و گذرنامه بی اعتبار. اصلا اصلا افتخار نیست...

کشور به 2 بخش ظاهری و باطنی تقسیم شده و بخش باطنیش مثل ویروس ایدز داره ذره ذره کشور را به ورطه نابودی می کشاند

اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۱۴ تير ۱۳۹۹
ارتش افتصاد تو دانشگاه تدریس نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۷ تير ۱۳۹۹
شنیدید مرغ گرون شده ...؟ میگن علتش کم شدن واردات نهاده های دامی هست......
کشوری که باید برای خوراک دامش و مرغش نهاده دامی مثل سویا و ذرت وارد کنه چطور میتونه جنگنده بسازه ....
لطفا به تفاوتهای فکری احترام بزارید و توهین نکنید
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۹:۳۵ ۱۰ تير ۱۳۹۹
مرغ نخوری میمیری
Iran (Islamic Republic of)
دانا
۰۸:۰۶ ۰۷ تير ۱۳۹۹
چطور هنوز نتونستيم يه پرايد درست و حسابي طراحي كنيم و بسازيم؟؟!!

اميدوارم پاي چين و روسيه و . . . . . .وسط نباشه ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۱۴ تير ۱۳۹۹
هیچ کشوری تنهایی جت تساخته حتی روسیه و آمریکا رو دانش آلمان هستن و چین هم که اگه روس ها نبودن هنوز جی۷ میساخت ولی اگه فک کنی با این تحریم مگه چقد میشه از بازار سیاه وارد کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۰۷ تير ۱۳۹۹
اونای که میگن خوب نیست و از این حرفا بدانند که حتی پیشرفته ترین جنگنده ها هم عیب و ایرادی دارند مهم اینه که در مسیر ساخت هواپیمای جنگی قرار گرفتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۱۴ تير ۱۳۹۹
عیب جت کوثر هم در کوچکیشه همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۰۷ تير ۱۳۹۹
چین و روسیه در ساخت این جنگنده ها چه نقشی دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۱۴ تير ۱۳۹۹
وقتی میگی چین اول به موتور هایی که در سال۲۰۱۳ توسط روسیه به چین داده شد فک کن که بعدش همونا تو جت جی۲۰ بکار رفت وقتی روسیه رو هم میگی بدون که روسیه حاظر به دادن تکنولوژی نیست که خودش ازش به صورت عملیاتی استفاده نکرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۹ ۰۷ تير ۱۳۹۹
به ایرانی بودم بارها و بارها افتخار میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۰ ۰۷ تير ۱۳۹۹
جنگنده قاهر چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۰۷ تير ۱۳۹۹
سلام
این جنگنده نیزه در حال طی کردن مراحل ساخت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۱۴ تير ۱۳۹۹
جت قاهر نیاز به موتور توربو جت داره که طول میکشه.باید دوباره طراحی بشه چون خیلی کوچیکه برای یه رادار در حد ۴۰۰کیلومتر فک کنم تا سال۱۴۰۰ یا اواخر۱۳۹۹
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۵ تير ۱۳۹۹
منظورش توربوفنه
Iran (Islamic Republic of)
الف
۰۳:۲۷ ۰۷ تير ۱۳۹۹
یجوریه ولی خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۰۷ تير ۱۳۹۹
اون فقط زیر زمین پرواز میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۷ ۰۷ تير ۱۳۹۹
همین سه تا؟
Netherlands
ناشناس
۰۸:۰۱ ۰۷ تير ۱۳۹۹
هرسه فروندی که بیرون میادبه نسبت سه تای قبل بایدتغییرداشته باشه آنهم درجهت قدرتمندترشدن و مدرن ترشدن،نه مثل اون تجربه خودروسازی بانیم قرن زمان باشه که حتی دستگیره درش عوض نشده بودسعی وخطابه پیروزی رسیدن درچالشها هیچ ترسی نداره سه بار خراب میشه آخرش موفقیت به دست میادآن هم باتجربه گرانبها،ذهن خلاق!داشتن ایده وسبک داشتن هزاربرابرازکپی کاری ومهندسی معکوس ارزشمندتره که بایدهمیشه وتاآخرعمردر پشت سردیگران تقلیدکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۰۷ تير ۱۳۹۹
پس چندتا!
کم کم تولید ساخته و تست میشه ، این مراحل برای تحویل یکه جنگنده تعمییری نیز طولانی است
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۲:۱۱ ۰۷ تير ۱۳۹۹
کشوری که سیم خاردار نداشت حالا این هواپیما نشانه پیشرفت است و حتما به مرور و کار شبانه روزی به پیشرفته ترین هم خواهیم رسید ..کار ..توسعه و تحقیق....
Canada
محمد
۰۱:۵۹ ۰۷ تير ۱۳۹۹
دم همه اوناییکه صادقانه برای ایران زحمت کشیده و می کشند گرم .
همیشه باید از یه جا شروع کرد
خیلی هم خوب ، به امید پیشرفت بیشتر
والبته کنده شدن شر مفسدین و ظالمین از سر مردم عزیز ایران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۴ ۰۷ تير ۱۳۹۹
ان شاء الله که شاهد پیشرفت های بعدی باشیم کاش یک مقدار از این دانش در صنعت خودرو که رو به زوال هست به کار گرفته میشد تا مردم سوار بر حلبی به اسم پراید نشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۱۴ تير ۱۳۹۹
اون به ارتش ربط نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۴ ۰۷ تير ۱۳۹۹
ما شاء الله، اما دوستان میدانند که این هواپیما صرفا برای آموزش است و کاربرد جنگی ندارد. این هواپیما 60-70 سال پیش تولید شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۱۴ تير ۱۳۹۹
اف ۵ در اصل برای آموزش نبود.برای پشتیبانی زمینی و در حد یه رهگیر کوتاه مدت.اونم بخاطر مخزن سوختشه.اما تو کوثر نه تنها سامانه ها بروز شدن بلکه در مصرف سوخت و منبع سوخت هم تغییراتی انجام شده که مدت پرواز و بردش رو افزایش میده
United States of America
اسماعیل
۰۱:۴۱ ۰۷ تير ۱۳۹۹
زنده باد ارتش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۴ ۰۷ تير ۱۳۹۹
یکمم به فکر قیمت مرغ و میوه باشید
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۰۱:۳۲ ۰۷ تير ۱۳۹۹
به امید روزی که هواپیماهای مسافربری هم بسازیم که نخوایم منت فرانسه بکشیم که بهمون ایرباس بده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۲۱ ۰۷ تير ۱۳۹۹
به نظرم بهتره رو ساخت موشک همه تمرکزمونو بزاریم ، چند تا موشک خوب داریم بهتره اونارو بروز کنیم تا این که وقتو پولمونو صرف اینا کنیم موقع جنگ فکر نکنم اینا جلو جت های جنگی بروز دشمن دوام بیارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۹ ۰۸ تير ۱۳۹۹
برای ترسوندن بزدلا همین سه تا هم کافیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۱۴ تير ۱۳۹۹
موشک ۱۰۰تا باشه هواپیما۵۰ تا بهد موشک یکبار مصرف میشه هواپیما تا ۲۰سال خدمت میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۰۱:۱۸ ۰۷ تير ۱۳۹۹
افتخار مملکت عزیزم .کوری چشم دشمنان کوری چشم مفسدان اقتصادی. ایشالا بیشتر ازینا تو دنیا می درخشیم.ولی خداییش یکم به فکر بیکاری تورم فاصله طبقاتی اهمیت بدن عالی میشه.من به ایرانم افتخار میکنم.خسته نباشید دلاوران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۰۷ تير ۱۳۹۹
خدا کنه سقوط نکنه
Netherlands
ناشناس
۰۸:۱۰ ۰۷ تير ۱۳۹۹
کنایه زدیداماجوابتون اینه امثال شماتوهرجای دنیا باشیدباعث عقب ماندگی اون کشورهستید!کشوری مصرفگراوهمیشه وابسته نتیجه طرزفکرامثال شما هست،به نظرم ریزبه ریز این قطعات هواپیماداخل کشورمون ساخته شده باشه ارزش چندبارسانحه روهم داره تاآخرش موفق بشیم در ضمن کدوم کشوری تاحالابوده که بدون هزینه،سعی وخطاوریختن اشک وعرق به پیشرفت رسیده باشه؟آماده خوری ونق زدن ومصرفگرای دنیابودن تاکی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۸ ۰۸ تير ۱۳۹۹
امثال این طرز فکر برای امتحان کردن سوار هواپیما میکردن خیلی خوب بود ک اگ سقوط میکرد از دستشون راحت میشدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۱۴ تير ۱۳۹۹
فعلا که سقوط نکرده کرد میگم شما بیاین ببینید مشکلش چیه.
Iran (Islamic Republic of)
کارشناس.اقتصادی.
۰۰:۱۰ ۰۷ تير ۱۳۹۹
سلام.درودبه.رزمندگان.و.سازندگان.جت.جنگنده.کوثر.درسازمان.صنایع.هوایی.کشور.ایران.بازهم.سلام.ودرود.که.این.جت.های.کوثر.را.با.پیشرفته.ترین.تکنولوژی.و.فناوری.و.رادار.گریز.را.کاملا.بومی.سازی.کرده.اید.تا.درمقابل.تجاوز.دشمنان.از.در.دفاع.از.خاک.ومیهن.جمهوری.اسلامی.ایران.وبازدارنده.باشد.سربلندی.وپیروزوموفق.باشید.واسلام.
Austria
ناشناس
۲۳:۵۳ ۰۶ تير ۱۳۹۹
اون زمان که ایران کارخانه ارج داشت محصولات خودرو صادر میکرد کره جنوبی شرکت سامسونگ و نداشت. الان ما کجا و شرکت سامسونگ کجا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۰۷ تير ۱۳۹۹
محصولات خودرو!
منظورتون مونتاژ دیگه!؟
تا سالها بعد از انقلاب ایران حتی توانایی بلوک سیلند را نداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۲ ۰۸ تير ۱۳۹۹
واقعا تو کجا اونا کجا
خودتو گفتما
لااقل انفرادی پیشرفت داشته باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۰۶ تير ۱۳۹۹
قشنگیش اینه که کار بچه های خودمونه،خریدن که مهم نیست مهم اینه خودت بتونی بسازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۰۷ تير ۱۳۹۹
تو نظامی نباید به هیچ کشوری تکیه داشت
همانطور که در مواد خوراکی باید چنین بود
جنگنده های خریداری شده اف 35 بری از کشورها از همه امکانت آن را نمی توانند استفاده کنند و برخی از کد های عملیاتی آن غیر فعال است ، بخصوص اگر برای اسراییل بخواهد استفاده کند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۱۴ تير ۱۳۹۹
بله نباید وابسته بود ولی ما تو قبل انقلاب وابسته بودیم ولی میتونستیم استفاده کنیم.درباره اف۳۵ های اسراعیل میتونی تو جنگاوران درباره نیروی هواییش بخونی میفهمی که چه ویژگی هایی دارن
Iran (Islamic Republic of)
محمودی
۲۳:۳۷ ۰۶ تير ۱۳۹۹
درود خداوند بر دستان توانمندانه ، که دشمنان از شنیدن نمازتان وحشت دارد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۳۳ ۰۶ تير ۱۳۹۹
خداقوت به جوان مردان ایران زمین دردنیا کمتر کشوری هست که بخودجرات بده وازاین کاربکنه دمتون گرم ای کاش این دولت بی خاصیت هم کمی بخود جرات بده وبفکر مردمش باشه تا بتونیم پیش رفت بیشتری کنیم نه اینکه پول ودلار ۴۲۰۰ رابده به این ازخدابیخرها بخورند وخون مردم رابه شیشه بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
رضاتوکلی فخرابادی ازاصفهان
۲۳:۰۲ ۰۶ تير ۱۳۹۹
سلام دلاور مردان ایران خدا قوت بشما بدهد با بودن شما غرور آفرین ها همیشه این مرزوبوم در پناه حضرت حق ومولا علی روز به روز پیشرفت میکند وخواب را از دشمنان اسلام وشیعه خاهد گرفت زنده باد کوثرایرانی زنده بادرهبرم زنده باد حاج قاسم سلیمانی
Iran (Islamic Republic of)
امان الله
۰۵:۰۶ ۰۷ تير ۱۳۹۹
چندبار بگم جنس از موتوری نگیر
این چه نطق شیواست که جنابعالی فرمودی
خواب را ازدشمنان وشیعه خاهدگرفت
خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
yourghun
۰۵:۰۸ ۰۸ تير ۱۳۹۹
داداش گلم که نصیحت فرمودی این رفیقمون جنس از موتوری نگیره انگار حال خودتم زیاد ردیف نیستاااااااا
شاید یه کوچولو مشکل نوشتاری داره اما منظورشو درست رسونده
منظورش این بوده یه کم ناجور نوشته ( خواب را از دشمنان اسلام بخصوص شیعه)
افففففففففففففففتاد
Germany
ناشناس
۲۲:۴۳ ۰۶ تير ۱۳۹۹
شاید این جنگنده ایرانی باشه ولی از روی f5 آمریکایی که خیلی قدیمی هست کپی شده ولی نکته بعدی اینه که آسمان منطقه زیر بال های f22 و f35 آمریکاست تا کوثر بعدش هم آیا این جنگنده قابل مقایسه با f35 و f22 هست؟؟؟ایران فقط از لحاظ موشکی خوبه
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۲۴ ۰۷ تير ۱۳۹۹
شما خودشو ناراحت نکنه اونم درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۰۶ تير ۱۳۹۹
کاش یکم از غیرت اینا رو دولت مردان مون داشتن.... کاش به فکر مسائل اقتصادی مردم بودن.....
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۲:۳۴ ۰۶ تير ۱۳۹۹
تا کور شود هر آنکه نتواند دید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۹ ۰۷ تير ۱۳۹۹
تا کور بشه هر کی منفی داده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۶ ۰۷ تير ۱۳۹۹
آخه این دیدن داره؟! حتما تا حالا جنگنده ندیدی!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۱۴ تير ۱۳۹۹
همینو تو شرایط عادی بدن تحریم خیلیا نمیتونن بسازن شما فقط به سامانه هاش دقت کنبد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۰۶ ۰۶ تير ۱۳۹۹
زیاد تعریفی نداره انشاالله پیشرفت کنین انگار پیکان تولید کردین انشاالله مث بنز پیشرفت کنین آخرش دیگه نشه کوئیک.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۰ ۰۷ تير ۱۳۹۹
خفه شو سرباز پست اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
مشهدی
۲۱:۴۴ ۰۶ تير ۱۳۹۹
چرا پس ماشین سازی کاملا بومی نمیشه ؟
آیا ساختن بعضی قطعات ماشین از این سخت تره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۰۷ تير ۱۳۹۹
اگر فردی سواد نظامی داشته با شد متوجه میشود مقدار پیشروت در زمینه هوا وفظا را چون سازندگان نظامی دنبال سرمایه داری نیستند ولی خودرو سازان چون حمایت سرمایه داران خصولتی را دارند پیشرفتی حاصل نمیشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۰۷ تير ۱۳۹۹
آقای باسواد نظامی بالاترین درآمد در دنیا تجارت اسلحه است.
صرفا جهت اطلاع حضرتعالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۱۴ تير ۱۳۹۹
پراید رو به قول آقای احمدی نژاد کیلویی باید خرید اوج قیمتش ۵میلیون ولی یه عده آدم پول دوست میان میدنش۹۵میلیون اونا نبودن اون ۹۰ میلیونا میشد یه خودرو در حد سوناتا
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۱:۳۹ ۰۶ تير ۱۳۹۹
خدا قوت ارتش عزيز جمهورى اسلامى ايران باريک الله ازطرف خوزستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۰۶ تير ۱۳۹۹
الحمدلله خدا پشت و پناهشان باشد انشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۰۶ تير ۱۳۹۹
درود ب شرف ایران و ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
غلامرضا طهماسبی
۲۱:۱۶ ۰۶ تير ۱۳۹۹
ماشاالله ایران و ایرانی خدا رحمت کند امام خمینی را که فرمودید ما میتوانیم و این روحیه با بروز انقلاب اسلامی و رهبری پدر گونه ان پیر جماران بروز یافت و با هدایت های بی نظیر رهبر معظم انقلاب اوج گرفت و امروز شاهد پیشرفتهای خیره کننده نظام ایران هستیم این یعنی روحیه جهادی و توکل بخدا و ایمان به انقلاب و پاسداری واقعی خون شهدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۴ ۰۷ تير ۱۳۹۹
ما رکورد زدیم!!
Iran (Islamic Republic of)
امان الله
۰۵:۱۲ ۰۷ تير ۱۳۹۹
والبته مرغ کیلویی ۲۰۰۰۰تومنی میخوریم
وامیدی به آینده وخانه دارشدن نداریم
وخریدگوشت قرمز شده برایمان از محالات

بگوبازم بگو ادامه بده
خداروشکرموشک وهواپیما داریم
ولی بخاطرفقرونداری کلیه میفروشیم که شکم روسیرکنیم
اونهم باوجود بزرگترین منابع معدنی درایران وبزرگترین دارنده نفت وگاز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۵ ۰۸ تير ۱۳۹۹
هرچیزی سر جای خودش چون مرغ کیلویی۲۰تومن
Iran (Islamic Republic of)
yourghun
۰۵:۱۵ ۰۸ تير ۱۳۹۹
تو روخدا یکی منو ازین حالت خیره کننده دربیاره
همینجوری انگشت به خیره موندم
کممممممممممممک
کممممممممممممممممممممممک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۰۶ تير ۱۳۹۹
باعث افتخار است خدا قوت به شیر مردان ایرانی
Turkey
فروزنده
۲۱:۰۰ ۰۶ تير ۱۳۹۹
باعرض سلام وخسته نباشید- واقعادست این سربازان رشیداسلام که درسایه حضرت ولی عصر(عج)ودرسایه رهنمودهای رهبرفرزانه انقلاب اینچنین غرور آفریدن درد نکنه ومن براین دستان بوسه میزنم-ضمنا جوانان وسربازان ماکه اینهمه توانائی افتخارآفرین داریم- چرا دولت بهشون اجازه نمیده دربقیه قسمتها مثل خودروسازی ولوازم خانگی و.... اینچنین مایه افتخارمون باشن تادیگه هیچ وابستگی به غربیها خصوصا آمریکاخون خوار نداشته باشیم-ودیگر تحریم نتواند اینچنین براقصادماتاثیرداشته باشد وتورم اینجور لجام گسیخته مردم روفلج بکنه- ممنون ارهمتون سربازان رشید اسلام دست مریزاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۰۶ تير ۱۳۹۹
زنده باشی یادی ازشهیدستاری همه قدرت مال اونه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۰:۴۳ ۰۶ تير ۱۳۹۹
رنگامیزیش بخصوص از زیر خیلی جذاب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۰۶ تير ۱۳۹۹
اگه مسئولین به جای فامیل بازی به جوان نخبه مملکت بها بدن همین جوان نخبه مومن ابرانی خیلی زود همه ایران را می سازد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۵ تير ۱۳۹۹
مسولی که فامیل بازی نکنه مسول نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۰۶ تير ۱۳۹۹
روی امنیت پراید کار کنید امنیت مملکت تامین میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۱۴ تير ۱۳۹۹
بهش میگم-_-
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۵ تير ۱۳۹۹
من موندم جلیکس متوقف شد سایپا چرا پرایدو نمیندازه بیرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۶ تير ۱۳۹۹
احسنت. ان شاء الله شاهد رونمایی از مدل‌های پیشرفته تر و بروز هم باشیم. خداقوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۵ تير ۱۳۹۹
نه.کوثر در حد تایگر شادکه و دیگه بروزرسانی روش فایده نداره.باید طراحی کنیم اونم چندتا طرح و بهترین رو انتخاب کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۰۶ تير ۱۳۹۹
ماشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۰۶ تير ۱۳۹۹
محبت کن هزینشم اعلام کن.
مهندسی معکوس کجا دانش بومی کجا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۵ تير ۱۳۹۹
هرفروند ۲۰ میلیون دلار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۰۶ تير ۱۳۹۹
خدا قوت درود بر شما شفاعت شهدا روزیتان
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۹:۳۶ ۰۶ تير ۱۳۹۹
داداش.جت جنگنده برامن خونه نمیشه ک حالازن زندگیم باداشتن ۲تابچه گذاشته رفت خونه پدرش.زیرخرج ومخارج وکرایه خونه به خداشکسته شدیم.ب فریادمون برسید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۶ ۰۸ تير ۱۳۹۹
حق دارند
نشستی خبر میخونی و نظر میدی
بلند شو برو دنبال یه لقمه نون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۱۴ تير ۱۳۹۹
برو همین ارتش بهت حقوق میدن با یه خونه مستاجری اینقدر به ارتشی ها بد نگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۰۶ تير ۱۳۹۹
حالا کشورههای خارجی چندتا رو سفارش دادن ؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۰۶ تير ۱۳۹۹
اول خودمون، فعلاً چند صد تا برا خودمون ساخته بشه، بعد خارجیا بیان جلو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۰۶ تير ۱۳۹۹
بی صبرانه منتظر قاهر ۳۱۳هستیم
United States of America
ناشناس
۱۹:۵۱ ۰۶ تير ۱۳۹۹
انشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۰۶ تير ۱۳۹۹
یکم بزرگتر بسازید.با دو موتور قوی و مخزن سوخت بزرگتر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۰۶ تير ۱۳۹۹
313 کلا درحد یه ماکته
Iran (Islamic Republic of)
زمانیان از تبریز خ
۱۹:۱۸ ۰۶ تير ۱۳۹۹
خدا قوت مردان ایران سر افراز دستتان درد نکند
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۹:۱۲ ۰۶ تير ۱۳۹۹
سوالی که پیش میاد اینه که این جت بومی رو الان با چه جت خارجی ای میشه مقایسه کرد یعنی توان این جت با کدوم یکی از جت های خارجی برابری می کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۲۱:۵۷ ۰۶ تير ۱۳۹۹
قیاس در این زمان، بنظر کار درستی نیست. همگی می دانیم که شروع یک کار بزرگ، در رقابت برای پیشرفت ها ، با قیاس مع الفارغ باعث ناامیدی و نگاه به وابستگی است. اگه قیاس کار درستی باشه، باید گفت بهتر است همه ی کشورها از روسیه، چین ، فرانسه و حتی انگلیس ، پرچم تسلیم مقابل آمریکا بالا ببرند و صنایع هوایی شان را تعطیل کنند ، چون به گرد برخی تکنولوژی های آمریکا هم نمی رسند! ولی نه این قیاس را می کنند و نه تن به تسلیم صنایع فضایی خویش می دهند.
صنعت هوایی در نخستین گام یعنی خودباوری و تامین نیازهای دفاعی با تکیه بر دانش بومی!
من ترجیح می دهم یک ایرانی بمانم جای این که آمریکایی فکر کنم ،زندگی کنم و نگاه کنم!....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۱۴ تير ۱۳۹۹
تایگر شارک اف۲۰ اون موقع خیلی جت خوبی بود و یه رقیب ارزون برای اف۱۶ بوده میتونی بیشتر بخونی دربارش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۵ تير ۱۳۹۹
اف۲۰ تایگر شارک گرچه اون یه ذره بزرگتره ولی در حده همینه
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۹:۱۲ ۰۶ تير ۱۳۹۹
قیمتا رو کنترل کنید. هرروز جنسا داره ده برابر میشه. یه دونه خودرو کاملا بومی هم تولید کنید که واقعا هیچ قطعه خارجی توش نباشه(حتی چینی)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۶ تير ۱۳۹۹
پرایدشو هم محکم درستش کنندوقیمت ش تو ده میلیون تومن بیارند
Iran (Islamic Republic of)
غریب
۱۸:۵۸ ۰۶ تير ۱۳۹۹
خسته نباشید.انشالله روز به روز قوی تر بشیم.اما این هم در نظر بگیریم که این جنگنده یه جنگنده برتری هوایی نیست.مطمعناً اونایی که میگن مهندسی معکوسه به تکنولوژی این جت نگاه نکردن.ما نیاز داریم که حداقل۲۰۰فروند سوخو۳۰ اسم ام بگیریم.بعد درباره همونا تحقیق کنیم تا بتونیم جت های بهتری بسازیم.من مطمعن هستم که ایران اگه یک طرح از خودش بسازه و رادار خیلی خوبی مثل مال سوخو۳۰ تولیدکنه میتونه جت های جی۲۰ رو پست سر بزاره گرچه من خودم یه اف۱۴رو به صدتا جی۲۰ ترجیح میدم.ما خلبانای خوبی داریم که باهمون اف۸۶ میتونن از جت های اف۱۵ عرب ها بر بیان.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۴۱ ۰۶ تير ۱۳۹۹
به فکر معیشت مردم هم باشید خزانه پر پول شد عدالت کجاست
Netherlands
ناشناس
۱۸:۲۶ ۰۶ تير ۱۳۹۹
هواپیمای کوثرنتیجه کارو تلاش ارزشمندیه که باید ازیکجاویک نقطه شروع می شدکه شدوبایدتشکر کنیم ازکسانی که ساختند وتولیدش کردندکوثرمانند شمشیرنسبتاتیزی میمونه درمیان نیام وغلاف قدیم وسالخورده که به نسبت رقبابایدمدل به مدل قوی تروقدرتمندشودبایدخدارا شکرکنیم طراحی ظاهر آن متعلق به پنجاه سال پیشه اماریزبه ریزش این جادرکشورمون ساخته و طراحی شده فقط باید هرهواپیماکه ازخط تولید بیرون میادبه نسبت قبلی فرق داشته باشه درجهت پیشرفته شدن
Iran (Islamic Republic of)
Pourya
۱۸:۱۹ ۰۶ تير ۱۳۹۹
انشاالله که این تیزپروازان در دفاع ازحریم ولایت ایران در روز ظهور مولا صاحب الزمان،به زودی زود انشاالله به پرواز دربیان و مواضع دشمن اصلی که سفیانی هست رو بمباران کنند،به امیدو خواست خداشاهد این عملیاتهای غرورآفرین باشیم،خدایا بحق حضرت زینب فرج مولا صاحب الزمان عج تعالی فرجه الشریف رو برسان به برکت صلوات بر محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۰۶ تير ۱۳۹۹
چشم وطن فروشان غرب پرست کور
United States of America
ناشناس
۱۹:۵۳ ۰۶ تير ۱۳۹۹
انشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۰۶ تير ۱۳۹۹
قربونت بزار اول پا بزاری تو کره ماه بعد برچسب بزن
Netherlands
ناشناس
۱۸:۱۱ ۰۶ تير ۱۳۹۹
نقاط قوت ونقاط ضعف هواپیمای ‏F-14‎تامکت که نمونه غربی هست درکنار هواپیمای میگ ۲۵سوخو بایدریز به ریزتجزیه تحلیل وسنگ بنای هواپیمای قدرتمندتر ایرانی مورد طراحی تولید قراربگیره خداقوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۵ تير ۱۳۹۹
تامکت نقاط ضعفش به شرح زیره:
عملیاتی کردن سخت،موشک فینیکس گرون،هزینه عملیاتی نگه داشتن بالا،سنگینی،حمله به زمین پایین،بالا های پیچیده نقاط قوت رادار قوی با قابلیت ارتقا تا برد۳۵۰ کیلومتر،موشک شلیک و بعد هیچ فینیکس،رگبار ولکان علااه ب بر این تامکت بزرگترین مشکل را در موتور دارد
Netherlands
ناشناس
۱۸:۰۸ ۰۶ تير ۱۳۹۹
نقاط قوت ونقاط ضعف هواپیمای ‏F-14‎تامکت که نمونه غربی هست درکنار هواپیمای میگ ۲۵سوخو بایدریز به ریزتجزیه تحلیل وسنگ بنای هواپیمای قدرتمندتر ایرانی مورد طراحی تولید قراربگیره خداقوت
United States of America
ناشناس
۱۹:۵۴ ۰۶ تير ۱۳۹۹
انشاءالله
Netherlands
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۷ تير ۱۳۹۹
به یاری خدامدلهای بعد این هواپیما،ترکیبی باشه ازنقاط قوت هواپیماهای غربی وشرقی به همراه ایده های جدیدایرانی که ذهنهای آفریننده وخلاق جوان ایرانی ومتعهدباید به جای کپی کاری ویا مهندسی معکوس خودشون ازایده تاطراحی وتولیدکردن ناشناخته های نظامی ومهندسی سواربرکارباشه
Germany
ناشناس
۱۷:۵۴ ۰۶ تير ۱۳۹۹
فقط مشکلشون اینه که نمیتونن پروزا کنن
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۰:۴۰ ۰۶ تير ۱۳۹۹
نیاز فوری به چشم پزشک داری!!!!!!
France
ناشناس
۲۰:۴۶ ۰۶ تير ۱۳۹۹
دمتگرم عین واقعیت را گفتی
Netherlands
ناشناس
۰۸:۲۱ ۰۷ تير ۱۳۹۹
لطفادکتررررر(نازیباکلام) بیاددست این دوستش رو بگیره ازاینجاببره که حال وروزخوشی نداره!
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۷:۵۳ ۰۶ تير ۱۳۹۹
انشالله هواپیمایه مسافربری هم بسازیم
Iran (Islamic Republic of)
عـلـی خـانـی
۱۸:۳۳ ۰۶ تير ۱۳۹۹
انـشـاالـلـه
Iran (Islamic Republic of)
شناس
۱۹:۲۵ ۰۶ تير ۱۳۹۹
انشاءالله پراید ایربگ دار هم بسازیم (البته با زه بغل و کنترل صوتی روی فرمان)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۰۶ تير ۱۳۹۹
اولا این طرز تفکر که ما باید همه چی رو تو ایران بسازیم اشتباهه هر کشوری (حتی پیشرفته ترین کشور ها) یه چیزایی میسازن یه چیزایی وارد می‌کنند چون از یک طرف اینکه یه کشور تو چند تا حوضه تمرکز کنه که بهتره نسبت به این که روی همه حوضه ها سرمایه گذاری کنه و از یه طرف تولید همه نوع کالا صرف اقتصادی نداره
ثانیا هواپیمای مسافربری ریسک زیادی داره و کوچکترین خطا ممکنه به مرگ چند صد هموطن منجر بشه
United States of America
ناشناس
۱۹:۵۴ ۰۶ تير ۱۳۹۹
انشاءالله میسازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۵ تير ۱۳۹۹
انصافا دیگهحالا حالا ها نمیشه فکرشو کرد چون خیلی پیشرفتش
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۴۸ ۰۶ تير ۱۳۹۹
دست مریزاد خدا پشت پناهتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۰۶ تير ۱۳۹۹
انکار حقایق خود یک بیماری است..جمهوری اسلامی ایران در اوج قدرت نظامی و لبه تکنولوژی رسیده است این افتخار است برای فرزندان خمینی..اون وقت یک عده انکار می کنند..این انکارها ناشی از بیماری خود حقیر پنداری است که مرحوم جلال آل احمد ریشه های این بیماری را بخوبی در کتاب غرب زدگی بیان کرده است..لطفا مراجعه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۶ تير ۱۳۹۹
این که خودمون ساختیم خیلی خوبه ولی خدایی با این هواپیماها جلوی هواپیماهای افغانستان هم نمیشه وایستاد چه برسه به جنگنده های اسرائیل و آمریکا. فقط میشه به شجاعت و تبحر خلباناشون امید داشت تا این هواپیماها. امکاناتمون هنوز خیلی بدویه واقعا در مقابل کشورهایی که سال 1970 اف 16 میساختن ولی خداروشکر عزت داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۹ ۰۷ تير ۱۳۹۹
اگ جلوی جنگنده های افغانستانم نمیتونیم وایستیم پس میش بگی چ جوری عزت داریم دیگ تو سر مال نزن هموطن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۵ تير ۱۳۹۹
استاد شما در نیروی هوایی افغان ها تحصیل کردی؟اونا نمیتونن عملیاتی نگه دارن بعد بیان اینور دیدی که ایران یه تکون تو مرز میخوره پادگان خالی میکنن کلا افغانا۱۶ جت دارن که قبل پرواز میترکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۰۶ تير ۱۳۹۹
احسنت وخدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۱۷:۲۴ ۰۶ تير ۱۳۹۹
از حالا باید حواسم به بالای سرم هم باشه که چیزی روی سرمون نیفته
۱۲
آخرین اخبار