۷۰ درصد مردم خراسان رضوی چربی خون بد دارند

متخصص تغذیه گفت: ۷۰ درصد مردم خراسان رضوی در گروه‌های خاص چربی خون بد دارند، این در حالی است که ۵۰ درصد مردم ایران سطح کلسترول خون نرمال، پایینی دارند.

دکتر مجید غیورمبرهن متخصص تغذیه و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت:معیار‌های کلسترول خون پایین آمده است به طوری که در دستور العمل جدید ۲۰۱۹  سطح کلسترول خون پایین‌تر از ۶۰ آمده است.

او افزود: ۷۰ درصد مردم خراسان رضوی در گروه‌های خاص چربی خون بد دارند، این در حالی است که ۵۰ درصد مردم ایران، سطح کلسترول خون نرمال، پایینی دارند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: رسوب چربی در بدن باعث سکته مغزی، و در عروق پا، باعث سکته عروق پا می‌شود و این عارضه، مشکل جدی است که در افراد چاق بیشتر خود را نشان می‌دهد.

غیور بیان کرد: برخلاف تصور عامه، روغن دنبه، چربی خون را بالا می‌برد و باید برای سرخ کردن غذا، از روغن کنجد یا کانولا و برای روی غذا از روغن زیتون استفاده شود.

او تصریح کرد: چربی خون در روغن دنبه، کلسترول را بالا می‌برد ما اگر کلسترول غذا را کم کنیم و در عوض چربی دیگری بخوریم باز هم چربی خون را افزایش می‌دهد.


بیشتر بدانید:

  • کدام غذاها چربی خون را کاهش می دهند
  • صفر تاصد بیماری چربی خون/نشانه های کلسترول بالا در خون چیست؟
  • این متخصص تغذیه تاکید کرد: نداشتن فعالیت بدنی،چاقی، مصرف نوشیدنی‌های شیرین و شیرینی جات از علل عمده افزایش چربی خون به شمار می‌آیند.

    غیور اظهار کرد:برخی افراد به صورت ژنتیکی چربی خون دارند و در مفاصل آن‌ها و یا اطراف چشم رسوب می‌کند که باید حتما تحت نظر پزشک دارو مصرف کنند.

    او افزود:و افرادی که ال. دی. ال بالایی دارند باید علاوه بر مصرف دارو با اصلاح عادات غذایی کلسترول خود را کاهش دهند.

    این استاد دانشگاه ادامه داد: آنچه در کشور ما بسیار مهم است باید حتما کلینیک چربی خون در کشور دایر کنیم که از ضروریات درمانی است.

    غیور بیان کرد: افراد لاغر تصور نکنند که می‌توانند از چربی خون خلاص باشند حتی چربی خون در افراد لاغر هم دیده می‌شود که فقط اصلاح سبک غذایی می‌تواند درمان مفیدی باشد.

    او تصریح کرد: یک برنامه غذایی سالم برنامه‌ای است که به دور از فست فود و چربی و شیرینی جات باشدو در عوض  ماهی، میوه و سبزیجات و فرآورده‌های پرو بیوتیک استفاده شود.

    انتهای پیام// ف. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.