در ادامه اتهام‌زنی‌های واشنگتن به مسکو،

آمریکا هکر‌های نظامی روسیه را به حمله به سرور‌های ایمیل متهم کرد

آژانس امنیت ملی آمریکا علنا هکر‌های وابسته به دولت روسیه را به هدف قرار دادن سرور‌های ایمیل در سراسر جهان متهم کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه نیویورک‌تایمز در گزارشی تحت عنوان «آمریکا هکر‌های نظامی روسیه را به حمله به سرور‌های ایمیل متهم کرد» نوشت آژانس امنیت ملی آمریکا در اعلامی غیرمعمول و بی‌سابقه، علنا هکر‌های وابسته به دولت روسیه را متهم کرد که سرور‌های ایمیل را در سراسر جهان هدف حمله قرار داده‌اند.

در این گزارش آمده است این اقدام نشان می‌دهد که آژانس امنیت ملی با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، به انتقادات خود از اقدامات مسکو شدت بخشیده است.

به نوشته این نشریه، در حالی که دولت ترامپ پیشتر نیز در انتخابات سال ۲۰۱۶ در آمریکا و نیز انتخابات اوکراین در سال ۲۰۱۷، برخی حملات سایبری را به روسیه نسبت داده بود، ادعای تازه به گونه‌ای غیر معمول خاص و متفاوت است. این بار انگشت اتهام به سمت یگان اطلاعاتی و جاسوسی ارتش روسیه موسوم به جی. آر. یو. نشانه رفته است و این بر نگرانی نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا دال بر قصد مسکو مبنی بر دخالت در انتخابات آمریکا در فاصله اندکی بیش از ۵ ماه از موعد آن دلالت دارد.

اما این ادعا همچنین در شرایطی مطرح می‌شود که دونالد ترامپ با تکرار ادعا‌های بی‌پایه و اساس قبلی خود گفته است تحقیقات درباره فعالیت‌های روسیه بخشی از «فریبکاری» دموکرات‌ها برای فلج کردن وی به شمارمی رود.

ژنرال بازنشسته مارتین دمپسی، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا، در این باره می‌گوید: به دلیل بازتاب تحقیقات از مسکو، عملا تمایلی به انتقاد از روسیه وجود ندارد. به همین دلیل آژانس امنیت ملی برای انجام چنین کاری در چنین فضایی، باید شواهد کاملا مستدل و غیرقابل برگشت ارائه کند.

در بیانیه آژانس امنیت ملی آمریکا در این باره آمده است گروهی از هکر‌های جی. آر. یو. موسوم به «تیم کرم شنزار» سعی کردند با استفاده از نقاط آسیب‌پذیر در شبکه‌های رایانه به اطلاعات موجود دسترسی پیداکنند. در این بیانیه به جزئیات بیشتری درباره اینکه کدامیک از شبکه‌های هدف قرار گرفته‌اند، اشاره‌ای نشده است. اما نرم افزاری که هکر‌ها هدف قرار داده اند موسوم به Exim، یک برنامه انتقال رایج ایمیل است که از سوی برخی رایانه‌های یونیکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. Exim در دانشگاه کمبریج تولید شد و اغلب در انگلیس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 یک مقام آژانس امنیت ملی آمریکا اعلام کرد این آسیب‌پذیری به مهاجمان اجازه می‌دهد دستوراتی را اجرا کنند و رمز خود را در شبکه‌های به خطر افتاده راه‌اندازی کنند.

سفارت روسیه در واشنگتن به درخواست‌ها برای اظهار نظر درباره این گزارش پاسخی نداده است.

نیویوک‌تایمز در ادامه نوشت: از زمان قبل از انتخابات میان دوره‌ای در سال ۲۰۱۸، آژانس امنیت ملی و فرماندهی سایبری آمریکا، تلاش‌های خود را برای شناسایی و مقابله با دخالت‌های روسیه در انتخابات آمریکا شدت بخشیده اند. آن‌ها ضمن مسدود ساختن شبکه‌های اینترنتی که برای پخش پیام‌های تفرقه آور مورد استفاده قرار می‌گیرند، به افراد دخیل در انتشار اطلاعات جعلی درباره پیامد‌های این کار هشدار داده اند. آن‌ها همچنین به منظور هشدار به روسیه در مورد اینکه در صورت تلاش برای حمله به شبکه برق آمریکا با چه نوع اقدام تلافی‌جویانه روبروخواهند بود، عملیاتی را برای انتشار بدافزار در شبکه برق روسیه انجام دادند.  با این همه تداوم اقدام هکر‌های نظامی روسیه نشان می‌دهد ضدحملات آمریکا تنها اثرات کوتاهی داشته است.

آژانس امنیت ملی آمریکا از شرکت‌هایی که از نرم افزار Exim استفاده می‌کنند، خواسته است آن را به روزرسانی کنند تا این آسیب‌پذیری را از بین ببرند.

روزنامه نیویورک تایمز پیش از این هم به نقل منابع خبری که خواسته بودند نامشان فاش نشود، ادعا کرد که دستگاه اطلاعات نظامی روسیه (GRU) به طور مخفیانه به شبه‌نظامیان نزدیک به طالبان برای کشتن سربازان آمریکایی یا سربازان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان پیشنهاد پول کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار