اطلاعیه؛

پیش آگاهی جهاد کشاورزی برای مبارزه با بیماری لکه سیاه سیب

اداره جهاد کشاورزی مهاباد در اطلاعیه‌ای در خصوص کنترل بیماری لکه سیاه سیب به باغداران این شهرستان هشدار داد.

شمس برهان کارشناس مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: با توجه به بارش باران در اوایل تیر ماه و مهیا شدن شرایط برای گسترش بیماری لکه سیاه سیب، باید باغداران از باغات خود بازدید و به موارد زیر توجه کنند:

- از آبیاری سنگین باغات خودداری کنید.
- تا حد امکان علف‌های هرز کف باغات را کنترل کنید.
- هرس سبز تا حد زیادی باعث ایجاد تهویه مناسب بین شاخه و برگ درختان خواهد شد ضمن اینکه منجر به تولید میوه با کیفیت با سایز مناسب و تا حدودی کاهش بیماری لکه سیاه را در پی خواهد داشت.
- بارش باران باعث افزایش رطوبت نسبی در باغات شده و احتمال گسترش و توسعه بیماری لکه سیاه سیب دور از انتظار نیست لذا قبل از بروز خسارت، با مشورت کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاهپزشکی نسبت به انجام سم پاشی با استفاده از سموم توصیه شده اقدام کنید.


بیشتر بخوانید


کارشناس مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی مهاباد در پایان اظهار کرد: با گرم شدن هوا و کاهش رطوبت، بیماری لکه سیاه کاهش می‌یابد، ولی ریشه کن شدن این بیماری نیازمند اقدامات پیشگیرانه است.

لکه سیاه یک بیماری قارچی است که بر روی میوه سیب، شاخه، برگ، دمبرگ و... به صورت لکه‌های قهوه‌ای رنگ دیده می‌شود. این بیماری از این جهت اهمیت دارد که پرخسارت‌ترین بیماری از نظر اقتصادی در کشت سیب است، به طوری که در بعضی از موارد همه میوه را از بین می‌برد.

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.