قیمت خودرو در بازار آزاد بر خلاف تصمیمات اخیر وزارت صمت، همچنان روند صعودی خود را طی می‌کند.

قیمت خودروبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی چند سال گذشته، قیمت خودرو به سرعت در حال افزایش است. این افزایش قیمت در برهه‌ای از زمان روند به شدت افزایشی را به خود دید به طوری که به یکباره پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۷۰ میلیون تومان به ۱۲۰ میلیون تومان رسید.

بسیاری از افراد برای خرید خودرو سرمایه گذاری کرده بودند، اما توان خریدشان دیگر به آن قیمت سابق نرسید. طبق مشاهدات میدانی قیمت انواع خودرو‌های داخلی نسبت به ۲ هفته گذشته ۱۵ تا ۲۰ درصد گران‌تر شده است و هنوز هم روند افزایشی ادامه دارد.

این روز‌ها بلاتکلیفی عجیبی در بازار خودرو وجود دارد چرا که نمی‌توان تصمیمی در خصوص خرید یا فروش خودرو گرفت از طرفی مسئولان ادعا کاهش قیمت خودرو را دارند از طرفی برخی می‌گویند قیمت‌ها رو به افزایش است و از این جهت خریداران و فروشندگانی در بازار وجود ندارند.

نبود نرخ پایه در بازار خودرو، آسیب پذیری آن را در مقابله با سوداگران و همچنین نوسانات نرخ ارز بیشتر کرده به طوری که در حال حاضر شاهد افزایش ۶ تا ۱۶ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های داخلی در بازار هستیم.


بیشتر بخوانید


بعد از ثبت نام خودروسازی‌ها توقع این را داشتیم که این بازار بلاتکلیف آرام بگیرد، اما نه تنها آرام نگرفت، بلکه منحنی قیمت‌ها صعودی‌تر از قبل نیز شد. بنابر اخبار رسیده از بازار، قیمت خودرو‌های داخلی طی یکی دو هفته گذشته حداقل پنج میلیون تومان افزایش یافته است که البته در مورد خودرو‌های وارداتی، صحبت از رشد بیش از ۱۰۰ میلیون تومان نیز به میان می‌آید.

وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از این وعده کاهش قیمت خودرو را داد چرا که اجرای طرح پیش فروش را اجباری کرد تا تفاوت قیمت در بازار و قیمت درب کارخانه کم شود، اما با وجود این وعده‌ها حالا دوباره قیمت خودرو روی دور صعود افتاده است.

بالا رفتن قیمت ارز را بسیاری از کارشناسان دلیل افزایش قیمت خودرو می‌دانند. به اعتقاد کارشناسان، تا وقتی نرخ ارز بالا برود، قیمت خودرو (چه داخلی‌ها و چه خارجی ها) نیز روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد. در کنار اثر افزایشی ارز بر بازار خودرو، تورم انتظاری نیز محرک دیگری است که قیمت‌ها را در این بازار شارژ کرده است.

تفاضل ۱۰ درصدی قیمت خودرو در بازار همچنان فقط وعده!

عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: فاصله قیمتی ۱۰ درصدی قیمت کارخانه و بازار خودرو‌ها پیشنهاد سازمان حمایت برای تنظیم بازار خودرو بود، اما موافقان و مخالفانی دارد و هنوز نهایی نشده است.

۲۲ اردیبهشت‌ماه امسال رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: «برای انجام معاملات، قیمت خودرو در کف بازار شامل قیمت کارخانه به علاوه حداکثر ۱۰ درصد سود خواهد بود و بازرسان این سازمان نظارت خواهند کرد که هر کجا قیمتی بالاتر از این ارقام داده شود، به منزله گرانفروشی بوده و با آن مقابله خواهند کرد.»

 رئیس سازمان حمایت در پاسخ به پرسشی در این زمینه گفت: پیشنهاد سازمان حمایت این بود که ۱۰ درصد بالای قیمت مصوب خودرو به‌عنوان منشأ تعزیر در نظر گرفته شود که این موضوع به کمیته‌های مربوط ارسال شده و در دست بررسی است.

وی از دیدگاه‌های متفاوت موجود در این زمینه خبر داد و افزود: برخی می‌گویند وقتی قیمت مصوب برای خودرو وجود دارد آنگاه قیمت‌های بازاری باید بر مبنای عرضه و تقاضا باشد، اما سازمان حمایت در این زمینه معتقد است که باید سقف قیمتی در بازار تعیین شود

تابش بیان کرد: این موضوع پس از نهایی شدن در کمیته‌های مربوط به ستاد تنظیم بازار ارسال خواهد شد و هر تصمیمی که در نهایت اخذ شود، اجرایی می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص آنالیز قیمتی خودرو‌ها یک‌بار برای همیشه، بیان کرد: اکنون جمع‌بندی در دستگاه‌های مختلف بر این شده که قیمت‌ها توسط شورای رقابت در زمینه خودرو اعلام شود و بر این اساس آنالیز قیمتی و اعلام قیمت نهایی خودرو‌ها نیز باید از سوی این شورا بررسی و اعلام شود.

حمایت از شرکت های دانش بنیان کمکی به کاهش قیمت خودرو

خلخالی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به علت گرانی خودرو در بازار آزاد، گفت: چند عامل در افزایش قیمت خودرو موثر است که مهم ترین آن به شرایط اقتصادی حال  کشور بر می گردد چرا که بسیاری  از عوامل در کشور باعث افزایش نرخ مواد اولیه می شود.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: حدود یک و نیم میلیون خودرو در سال نیاز است که باید خودروسازان بتوانند این نیاز را برطرف کنند، زمانی که این نیاز برطرف نشود با کمبود مواجه خواهند شد که اصولا کمبود محصول باعث افزایش قیمت آن می شود.

خلخالی تشریح کرد: هم اکنون در کشور عرضه و تقاضا با هم برابر نیست که این موضوع باعث افزایش بحث نقدینگی سرگردان در کشور می شود. از طرفی بسیاری علاقه به سرمایه گذاری در این بازار دارند  که همین عامل باعث افزایش قیمت ها می شود.

او ادامه داد: هم اکنون در کشور تقاضای کاذب داریم و عرضه کم است که اگر این روند به یک تعادل برسد شاهد کاهش قیمت ها در بازار خواهیم بود. تولید کنندگان باید بتوانند مجموعه قطعات را تولید کنند که در این بین نیاز است مواد اولیه وارد کشور شود. باید برنامه ریزی هایی برای داخلی سازی داشته باشیم که در این بین می توان از شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: شرکت های دانش بنیان اگر مورد حمایت قرار گیرند می توانند به داخلی سازی محصولات کمک کنند و در نتیجه بدین ترتیب شاهد کاهش قیمت ها در بازار خواهیم بود.

نرخ گذاری خودرو بر مبنای عرضه و تقاضا واقعی می شود

فربد زاوه کارشناس حوزه خودرو در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره می گوید: نرخ خودرو باید به قیمت واقعی برسد.  به این معنا که این نوع قیمت گذاری هم بر اساس فرمول عرضه و تقاضا و البته به دور از ورود دلالان به آن تعیین شود.

او گفت: متاسفانه در کشور آفتی با نام دلالی وجود دارد، اما نمی‌توان آن را تنها عامل تغییر قیمت ها در بازار خودرو دانست. علت فعالیت دلال‌ها سرمایه سرگردانی بوده که در دست مردم باقی مانده است. مشکل از خلق نقدینگی اشتباهی است که  زمانی رخ داده و هنوز هم ادامه دارد. 

زاوه گفت: قیمت گذاری دستوری زیان بسیاری را به خودروساز‌ها تحمیل کرد و حالا برای حل این مشکل سراغ تجدید ارزیابی رفته‌اند، یعنی صورت‌های مالی دست برده می‌شود تا شرایط برای درخواست حمایت های دولتی را برای خود  فراهم کنند و این در حالی است که هنوز تسهیلات قبلی آن‌ها تسویه نشده است. فروش خودرو با قیمت گذاری دستوری در نهایت منجر به تغییر نرخ تورم و اخذ آن از همه مردم می‌شود.

ضعف ۱۶ ساله شورای رقابت در تصمیم گیری

این کارشناس خودرو تصریح کرد: ۱۶ سال از عمر شورای رقابت گذشته و هیچ قدمی برای رفع انحصار برنداشته است, در‌های بازار اقتصاد کشور ما باید باز شود و طبق گفته رئیس جمهور دخالت دولت در آن کاسته شود. ترکیه را می‌توان به عنوان یک مثال مناسب برای این موضوع در نظر گرفت هیچ تعرفه‌ای بر هیچ کالایی ندارد و توانسته سالیانه ۳۰ میلیارد دلار یعنی بیش از درآمد نفتی ما در روز‌های اوج از  صادرات قطعه درآمد داشته باشد. 

حالا در این بازار آشفته انتظار داریم که دولت حمایت بیشتری از نهاد هایی داشته باشد که باعث کاهش قیمت ها و داخلی سازی محصولات می شود تا اینگونه این بازار از بلاتکلیفی خارج می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
تیبا 120 میلیون
۲۰:۵۳ ۱۵ تير ۱۳۹۹
تیبا 120
به زودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۱۵ تير ۱۳۹۹
آقای مدیر عامل ایران خودرو آستان هرمزگان چرا پژو ۴۰۵ اینقدر بالا رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۱۵ تير ۱۳۹۹
آقا این سمند دوگانه سوز ما رو کی پلاک میکنن و تحویل میدن. دو ماهه اومده نمایندگی ولی پلاکش نمی کنن
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۶:۳۴ ۱۵ تير ۱۳۹۹
خداکنه ماشین پراید بشه ۳۰۰میلیون خونه بشه چندین میلیارد که نتونیم بخریم خیلی عالی میشه اقا همش چسبیدید به ماشین ازمایع احتاجتون خبرداری یه تخمرغ شده هزارو دویست تومان خبرداری خوراکی چند برابرشده خبرداری مرغ ۲۲هزارشده ازماشین حرف میزنید همش ..اقا دولت لطف کرده به ما دستش دردنکنه بابت نظارتش مرسی دولت خوبم ..ماراحت زندگی میکنیم نه ماشین میخوایم نه خونه داریم نه چیزی میتونیم بخریمو بخوریم تمام دستت دردنکنه دولت خوبم ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۵ تير ۱۳۹۹
همه چی یک شبه گرون میشه ولی حقوق کارمند بیچاره همونیه که بود تازه اگه به دلار حساب کنی حقوق این ماه کمتر از ماه بعدشه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۵۸ ۱۵ تير ۱۳۹۹
وقتی موقع رای دادن عده ای تمام فکر و ذکرشون میشه ورود زنان به ورزشگاه یا رابطه با فلان کشور یا اسیر یه مش اوهام مثل ترس از دیوار کشی بین و زن و مرد و ...... میشه و به تنها چیزی که موقع انتخابات باید فکر کنند و اونم کارایی مجری قانون ،فکر نمی‌کنند .
نتیجه بهتر از این نمیشه به نظر من تمام افرادی که این تفکرات رای دادن امروز مدیون تمام مردم و اول خودشون هستند باشد که درس عبرت بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۱۸ تير ۱۳۹۹
هرکی باشه وضع تغییر زیادی نمیکنه،هیچکدوم دلسوز مردم نیستن و فقط شعار میدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۳ ۱۵ تير ۱۳۹۹
اقای ریس جمهور قیمت خودرو کاری کنید که همه مردم بخرند قیمت سوخت ببر بالا بکن لیتری ۳۰هزار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۵ ۱۵ تير ۱۳۹۹
تنها ترین راه اینه که اجازه بدن واردات آزاد بشه چرا انقدر مردم رو اذیت میکنید دارم لحظه شماری میکنم 1400 برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۱ ۱۵ تير ۱۳۹۹
مگه تورم چنددرصد هست که قیمت خودرو باید افزایش پیدا کنه؟چرا خودروسازها بجای دپو کردن نمیان ثبت نامی ها روبه موقع یا زودتر از موعد تحویل بدن؟اگر قطعه ندارن چجوری دارن تحویل میدن وقرعه کشی میزارن؟تکلیف حق ضایع شده ی امثال من که بعد از دوسال منتظر موندن وامید به وعده مسئولین داشتن که نخرید بازار حباب داره قیمتها پایین میان وغیره چیه؟باپولی که میشد تو97صفر بخریم و نخریدیم و دراخر98اون پول شد پیش پرداخت ودادیم به سایپا تایکساله بقیشو جور کنیم الان ازعید فقط دوبار کوئیک گرون شده ویکی نیست بگه قیمت تا اخرسال بلاخره چقدر میشه؟کوییک دورنگ تازه عید قیمت گذاری شد69بعد گفتن10تا23درصد باید گرون شه اما سی درصد گرون شد وشد89الان هم دوباره میخوان گرون کنن چرا؟اون سود سه چهرتومنیو نخواستیم جای قرعه کشی بیاین زودتر تحویل بدین نداریم یک دفعه50میلیون بدیم واسه تحویل اونوقت میخواین بالاتر بگیرین.برای فروش حواله هم که اجازه نمیدین پس یکی مثل من چیکارکنه؟لطفا منتشر بکن تا شاید تکلیف من وامثال من که نه دلال هستیم نه انقدر درامد داریم یکساله 70-80تومن جمع کنیم بزاریم واسه ماشین خریدن روشن بشه
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۰۱:۲۵ ۱۵ تير ۱۳۹۹
ما مردم ایران و غشر ضعیف خواستار آزاد سازی ورود خودرو از خارج هستیم

بزارید حداقل پولدارها ماشین خوب سوار شن و قیمت ماشین بیاد پایین

ما بدبخت بیچاره ها هم بتونیم ماشین های بنجل ایران خودرو و سایپا رو
سوار شیم
Iran (Islamic Republic of)
علی3684
۰۰:۱۳ ۱۵ تير ۱۳۹۹
به خدا این مسئولین اصلا وضع جامعه رو نمی بینن، آخه نمی بینی قیمت خودرو تو بازار رو بعد واسه ما ماشین پیش فروش می کنی، رئیس جمهور و مجلس فقط نظاره گر هستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۱۴ تير ۱۳۹۹
ترکیه هم یک کشور اسلامی است اما با تمام دنیا رابطه دارد و تمام تلاشش را می‌کند که ترکیه قدرتمند شود اما کشور ما مسولان فقط فکر اختلاس و دزدی
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۲۶ ۱۴ تير ۱۳۹۹
یه سوال چرا واردات خودرو آزاد نمیشه؟چرا عین اول انقلاب که روی کالا ها انحصار وجود داشت و باید با کوپون کالا میخریدی الانم همونطوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۱۵ تير ۱۳۹۹
حمایت از تولید داخل و اشتغال زایی کاذب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۴ تير ۱۳۹۹
اگه چند اداره دولتی بری وببینی چه قدر از قوانین دلبخواهی اجرا میشه دیگه از هیچکس انتظار هیچ کاری نداری نه از کارمند دولت و نه از تمام مسولین مملکت
Netherlands
ناشناس
۲۳:۱۴ ۱۴ تير ۱۳۹۹
تا کی بی لیاقتی و بی کفایتها ادامه پیدا خواهد کرد!!!؟ ؟؟تا کی؟؟؟؟؟؟؟ به جای گرانی سالانه روزانه هر روز گرانی رو داریم تجربه میکنیم دیگه همه جا هم چی شده اختلاس کلاهبرداری و و حشیگری... یکی نیس به داد ملت برسه! ؟؟؟آقای قالیباف شما شرمنده بودی بعدشم گفتین شرمنده ایم تا کی میخاین شرمندگی رو تموم کنید آقای رئیسی عزیز شما هم خاستین ریس جمهور و بعدشم رئیس یکی از قوا شدین اگر توانایی دارید پس کی میخاید اجرا کنید تا کی؟؟؟؟ آقای روحانی شما که سفره پهن میکردی پهن نخاستیم حداقل نون رو از سفره ها جمع نکنید گوشت جمع شد مرغ جمع شد برنج جمع شد لبنیات جمع شد یه نون خشک و خالی مونده...
آخرین اخبار