آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از اما و اگر تعارض منافع در آموزش و پرورش تا آموزش معلمان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی

آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره مدیریت تعارض منافع و مقابله با آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری چون  «آموزش و پرورش در دوراهی منافع شخصی و مصالح عمومی!»، «گردش مالی بالای برخی مدارس غیردولتی» و «مصادیق تعارض منافع در تالیف کتاب‌های کمک درسی را اطلاع دهید» سپری شد. 

آموزش و پرورش در دوراهی منافع شخصی و مصالح عمومی!

روح الله متفکر آزاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره توجه به تصویب و اجرای قانون تعارض منافع در آموزش و پرورش بیان کرد: به طور جدی مجلس نسبت به این موضوع حساسیت دارد و آن را جزوطرح‌های خوب و تاثیر گذاری می‌دانیم که باید روی آن هم در محلی و هم در دستگاه‌های مربوطه متمرکز شویم.

او ادامه داد: در آموزش و پرورش به طور جدی بر موضوع فعالیت مدارس خصوصی و تدوین کتاب‌های کمک درسی ورود می‌کنیم و از توان نظارتی و ظرفیت‌های موجود برای حین اجرای کار بهره خواهیم گرفت.

گردش مالی بالای برخی مدارس غیردولتی

احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اهرم نظارتی در نظر گرفته شده برای اجرای بخشنامه تعارض منافع در آموزش و پرورش اظهار کرد: این بخشنامه هرچند خیلی دیر ابلاغ شد، اما باز هم گامی رو به جلوست و باید نظارت بر آن با اهمیت بالا دنبال شود.

او ادامه داد: به عنوان اهرم نظارتی در ابتدا باید وزیر آموزش و پرورش به موضوع ورود پیدا کند و در کنار آن، ما هم به عنوان نماینده مردم، سازوکار نظارتی هم خواهیم داشت؛ البته این موضوع نه فقط در آموزش و پرورش بلکه در وزارت علوم هم باید مورد توجه باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به مدرسه‌داری مسئولان بیان کرد: هنوز که هنوز است برخی مدیران در آموزش و پرورش و در تهران مدرسه داری می‌کنند و از طرفی سیاستگذار هم هستند و خودشان مدیر اجرایی کلان محسوب می‌شوند و در کنار آن مدرسه هم دارند.

دریافت نمون برگ ۶ و ۷ هدایت تحصیلی از ۲۳ تیر

مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره جزئیات اجرای هدایت تحصیلی، اظهار کرد: از طریق پرتال همگام نمون برگ ۶ و ۷ قابل دسترسی است و در مدرسه مقصد هم البته امکان چاپ آن وجود دارد.

او ادامه داد: دانش آموزان از روز ۲۳ تیر می‌توانند نمون برگ ۶ و ۷ را دریافت کنند.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، بیان کرد: هدایت تحصیلی و فرایند آن با این سبک و سیاق عمر چندانی در آموزش و پرورش ندارد. قبل از این روش جدید، هدایت تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان بوده است که این موضوع هم با مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش بوده است.

مصادیق تعارض منافع در تالیف کتاب‌های کمک درسی را اطلاع دهید

اسدالله مرتضایی معاون پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره توجه به مصادیق تعارض منافع برای مؤلفان کتاب‌های درسی اظهار کرد: براساس ضوابط موجود در سازمان پژوهش تمام مولفان کتاب‌های درسی به این موضوع واقف هستند که در زمینه تالیف کتاب‌های کمک درسی ورود نکنند.

او ادامه داد: با توجه به وجود ضوابطی که در سازمان داریم چنانچه مصادیقی از نقض این قانون وجود دارد، اطلاع رسانی شود، به آن رسیدگی می‌کنیم چراکه مؤلفان ما شناخته شده هستند و عملکرد آن‌ها را پیگیری می‌کنیم.

معاون پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: در مواردی مافیای کتاب‌های کمک درسی و کاسبان تربیتی با هدف رونق بازارشان محصولاتشان را به مؤلفان کتاب‌های کمک درسی منسوب می‌کنند، در حالی واقعیت به گونه‌ای دیگر است.

وجود فضای رقابتی مدارس هیئت امنایی با غیردولتی‌ها و سمپاد

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی درباره اهمیت وجود مدارس هیئت  امنایی اظهار کرد:  این رویکرد در سال‌های اخیر علاوه بر استقبال گسترده خانواده ها، موجب نقش الگویی آن‌ها برای سایر مدارس نیز شده است، پیشرو بودن در ارائه برنامه‌های کیفی آموزشی، پرورشی و ورزشی از جمله طراحی و اجرای کلاس‌های فوق برنامه در موضوعاتی همچون آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش خانواده، طرح‌های استعدادیابی دانش آموزان، برنامه‌های ورزشی، فعالیت‌های پرورشی و اردویی، بازدید‌های علمی، تجهیز آزمایشگاه و کارگاه‌های آموزشی و هوشمندسازی کلاس‌های درسی بوده است.

او ادامه داد: یکی از مشخصه‌های مدارس هیات امنایی فراهم کردن امکان نظارت بیشتر و استفاده از فکر و اندیشه اولیا و صاحب نظران در امر آموزش و پرورش بوده است در این مدارس مدیران با رویکرد  فعالیت به طور هیئت امنا در اتخاذ تصمیم‌هایی مانند برگزاری کلاس‌های فوق برنامه تاثیر فراوان داشته اند.

راه اندازی نهضت آموزش برای معلمان در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از مرداد

مسعود شکوهی مدیرکل مشاوره، امور تربیتی و مراقبت آموزش و پرورش درباره تمهیدات انجام شده این اداره کل برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: آسیب‌های اجتماعی عوامل زمینه‌ای بسیاری از قبیل عوامل فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی و فردی را مورد توجه دارد و برای همین آموزش‌هایی را در بعد فردی در نظر داریم.

شکوهی با اشاره به اجرای برنامه نماد گفت: در برنامه مراقبتی در نظر گرفته شده از مرداد امسال تا آبان نهضت آموزش و توانمندسازی برای همکاران فرهنگی و دانش آموزان را پیش بینی کردیم تا موضوع مراقبت اجتماعی در در سطوح اولیه آموزش داده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار