چندسالی است که به مرور آثار تخلفات و انحراف در خصوصی سازی شرکت‌های دولتی، یکی پس از دیگری نمایان می‌شود.

خواب وزارت صمت و بندبازی هلدینگ زیرمجموعه شستا / ۱۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان از جیب کارگر و بیت المال می‌رود؟به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چندسالی است که به مرور، آثار تخلفات و انحراف در خصوصی سازی شرکت های دولتی، یکی پس از دیگری نمایان می شود؛ خصوصی سازی هایی که با شرایط ایده آل کیلومترها فاصله داشتند.

هپکو، آذرآب، کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، آلومینیوم المهدی و چندین و چند واحد تولیدی دیگر روزی روزگاری نمونه های بارز غول‌های صنعتی ایران بودند.

غول هایی که در سال های گذشته بی توجهی ها و سوء مدیریت ها، زمین گیرشان کرده و بلای این روزها را بر سر قشر کارگر، تولید و بیت المال آورده است.

"شرکت بین المللی حمل و نقل و خدمات دریایی آبادان" یکی از همین شرکت هاست؛ آنطور که بر سردرشان نوشته اند، بزرگ‌ترین شرکت حمل و نقل کشور با ۶۰ شعبه فعال در سراسر کشور و بیش از ۳۵۰ نوع کامیون و کشنده‌های باری و ترانزیتی.

طبق " اسناد" رسیده به "باشگاه خبرنگاران جوان" شرکت آبادان نزدیک به ۴۰ قطعه زمین و ملک مرغوب در سراسر کشور و البته پایتخت دارد.

مرغوبیت این زمین ها گویا بوی کباب را به مشام برخی ها رسانده، گزارش پیش رو پرده از سو مدیریت جدی در واگذاری دو زمین بزرگ این شرکت در برخواهد داشت.

فرار از شفافیت؛ اولین تخلفِ قانونی!

تهران - بزرگراه فتح (جاده قدیم کرج) - کیلومتر ۵-شرکت حمل و نقل و خدمات دریایی آبادان، این نشانی "دفتر مرکزی" شرکت است که از ابتدای فعالیتش درسال ۱۳۵۳ در آنجا مستقر بوده است.
نقشه
دو قطعه زمین در صنعتی‌ترین منطقه پایتخت با متراژی نجومی، بالغ بر ۱۳۵ هزار متر (۱۳.۵ هکتار) بر اتوبان اصلی.

این زمین در ابتدا در لیست مزایدات شستا بوده اما خیلی سریع از لیست خط می‌خورد؛ مزایده بهترین راه فروش است اما نه به هرکسی که "بخواهید"، به کسی که "بالاترین" پیشنهاد را می دهد.

سامانه ای در کشور وجود دارد به نام "سامانه تدارکات دولت"، سامانه ستاد.

عسگری سرپرست سامانه ستاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان عنوان می‌کند: هرگونه معاملات هرگونه خرید و فروش به هرنحوی در شرکت های دولتی و نهاد های عمومی غیر دولتی (نظیر شستا و شرکت های تابعه آن) "باید" از طریق سامانه انجام و همه مستندات آن ثبت شود.

ستاد ایران اتاق شیشه ای هرگونه معامله ای بین  این صدها دستگاه مشمول قانون است؛ کوچک ترین تخلفی روی میز ناظران و البته در دیدگاه همه مردم قرار می گیرد؛ مدیران شرکت آبادان هم این موضوع را به خوبی می‌دانند.

پس باید قانونی پیدا کرد که از این اتاق شیشه‌ای بیرون رفت؛ قانون، اما ماده ۹ دستورالعمل نحوه شناسایی، ارزش گذاری و واگذاری املاک مازاد سازمان/صندوق‌های بیمه اجتماعی است.
ماده 9 قانون ارزش گذاری دارایی ها

در این ماده واگذاری های درون گروهی شستا مستثنی از برگزاری مزایده عمومی است؛ در نتیجه نیازی هم به ثبت در سامانه تدارکات دولتی نیست.

۱۳.۵ هکتار زمین "اصلی" شرکت آماده شده برای فروش؛ اما به چه کسی؟ به شرکت بالادست و سهامدارعمده آبادان  یعنی "هلدینگ سیمان تامین"
اسناد شرکت آبادان

حسن زاده عضو هیئت رئیسه کانون وکلا در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان به ما یادآور می شود که به موجب آن حتی اگر شرکت بالادست بخواهد خرید و فروشی با شرکتی که در آن سهام دارد، انجام دهد، برای جلوگیری از وقوع فساد باید مجوز هیئت مدیره و مجمع عمومی را داشته باشد، تا تخلفی-فساد- شکل نگیرد

گرفتن مجوز از هیات مدیره یکدست آبادان کار سختی نیست اما هنوز مجمع برای دریافت مجوز دوم تشکیل نشده است و مجوزها تکمیل نیست؛با این وجود اما مبایعه نامه فروش زمینِ جاده قدیم بین "شرکت آبادان" و "سیمان تامین" در شلوغی های سه چهار روز آخر اسفند ۹۸ امضا می شود.

اسناد شرکت آبادان

"آتیش زدم به مالم" جمله معروف حراجی ها که این بار در فروش یک شرکت بزرگ حمل و نقلی هم صدق می‌کند!

ملک یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومانی که ۲۱۹ میلیارد تومان قیمت خورد!

با حال و هوای این روزهای قیمت ملک در تهران، نیازی به توضیح برای ارزش این زمین ها نیست اما پرس و جویی ساده از بنگاه های مشاور املاک برای اطمینان لازم است.

کف قیمت ملک صنعتی در اینجا از متری ۵ میلیون تومان تا متری ۲۰ میلیون تومان بسته به نوع کاربری (فعال یا متروک)، متراژ، انشعاب، املاک و مستغلات داخل زمین متغیر است.

سراغ یکی از مشاوران املاک صنعتی می رویم و از او درباره قیمت زمین صنعتی در حدود بزرگراه فتح می‌پرسم. می‌گوید در این منطقه، زمین صنعتی یک شرکتی که چندسالی است بلااستفاده افتاده متری ۱۲ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است.

۱۲ میلیون هم نه، بیایید متری ۱۰ میلیون تومان را برای زمین این منطقه در نظر بگیریم. با یک حساب سر انگشتی ۱۳۵ هزار متر زمین شرکت آبادان، یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان می‌ارزد. تازه زمین شرکت آبادان متروکه نیست و دفتر شرکت از ۴۵ سال پیش تا حالا در آنجا مستقر است.

مبایعه نامه را ورنداز می‌کنیم و خبری از ۱۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان نیست؛ این ۱۳.۵ هکتار زمین یا به قول کارگران قدیمی شرکت آبادان، خانه و شناسنامه این شرکت، متری یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت خورده؛ یعنی ۲۱۹ میلیارد تومان! 
ارزش ملک شرکت آبادان

 این سوال برای ما هم پیش آمد که ارزان فروشی این زمین چه سودی به حال هلدینگ "سیمان تامین" که سهامدار اصلی شرکت آبادان است دارد؟ به عبارت دیگر ازینکه ملکش را ارزان قیمت این جیب به آن جیب کند چه سودی می برد؟

پاسخ را در صحبت‌های مشاوران املاک و گشت و گذاری در منطقه جویا می‌شویم؛ قیمت هر متر ملک با کاربری تجاری در اینجا از ۱۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود! ساده‌تر بگوییم اگر فقط برای ملک آبادان مجوز تغییر کاربری گرفته شود ارزش زمینش به ده برابر آن ۱۳۵۰ میلیارد تومان میرسد؛ به عبارت دیگر قیمت زمین آبادان ارزشی بالغ بر ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیدا میکند!

وزارت صمت بی اطلاع؛ شرکت بازرگانی دولتی تماشاچی

شرکت آبادان چندین سهام دار دارد؛ از کارگرانی که سالها عمرشان را در آن کارخانه گذاشتند، تا شرکت بازرگانی دولتی که اموال بیت المال را تحت تملک دارد؛  پس باید با این زمینه چینی ها کنار می رفتند تا این جواهر صنعتی در تهران، تماما نصیب سیمان تامین شود؛ حالا اینکه چه کسی قرار است طرف قرارداد ساخت و ساز در زمین شرکت شود و کاربری اش را تغییر دهد موضوعی است که بعدها مشخص می شود.

اتفاقات در آبادان ابعادی به مراتب پیچیده تر دارد؛ مهره های بسیاری چیده شده و جاده های زیادی صاف شده تا این زمین ها که شاید عنوان جواهر برایشان کم باشد، به این سادگی و بدون هیچ گونه نظارتی به فروش برسند.

حدود ۶۸.۵  درصد مالکیت حمل و نقل بین المللی آبادان با وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی یعنی شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، شستا (هلدینگ سیمان تامین – شرکت بازرسی کالای تجاری ایران- ایران سازه)، ۳۰ درصد مربوط به وزارت صنعت معدن و تجارت یعنی شرکت بازرگانی دولتی (شرکت عمرانی طریق القدس) و ۱.۵ درصد باقی مانده نیز سهام کارگران است.
اسناد شرکت آبادان

آبادان منحل می شود؟

با توجه به اینکه سهام ممتاز در اختیار شستا است، مدیر شرکت با حکم محمد رضوانی‌فر به‌ عنوان مدیرعامل جدید شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) انتخاب شده است.

اسناد شرکت آبادان

اصغر سلطانی کارشناسی-علوم سیاسی دارد و تخصص اصلی اش فعالیت های حقوقی است.

اصغر سلطانی کارشناسی-علوم سیاسی

نبود سابقه کافی در این حوزه که لازمه دریافت برخی مجوز ها برای مدیرعامل است سبب شده تا سلطانی هنوز نتواند پروانه فعالیت حمل و نقل "بین المللی" را تمدید کند.

به عبارت دقیق تر بزرگ ترین شرکت حمل و نقلی کشور امکان ترانزیت بین المللی را ندارد و این یعنی چشم پوشی از بخشی درآمدی که میتواند ارزی هم باشد.

اصغر سلطانی کارشناسی-علوم سیاسی

غلامحسین دغاغله مدیر کل دفتر حمل و نقل کالا در گفتگو با ما "تایید" می کند که شرکت حمل و نقل بین المللی آبادان یکی از شرکت های "سود ده" در حوزه حمل و نقل بوده اما نزدیک به دوسال است شرکت به دلیل سوئ مدیریت به زیان افتاده و روند دیگری را طی میکند. البته وی تاکید می کند که در حال حاضر شرکت هیچگونه بدهی به رانندگانش ندارد.

مدیران سابق این شرکت که -به علت تهدید های جانی!- از ما خواسته اند نامشان فاش نشوند اضافه می کنند برای زیان ده نشان دادن شرکت، مدیران به دنبال وصول مطالبات نبوده و حتی با استخدام بستگان و آشنایان با حقوق های نجومی، هزینه های جاری را هم به شدت افزایش داده اند.

مثلث یکدست هیئت مدیره، حقوقی و مالی تا اینجا فقط جاده را صاف کرده است؛ اخراج نیروهای قدیمی و کاربلد، افزایش هزینه ها، عدم وصول مطالبات و کاهش درآمدها نتیجه ای جز انباشت زیان در شرکت را در پی ندارد.

در این شرایط گویا هیئت مدیره به ظاهر میخواهد برای جبران آن زیان‌ها املاک "مازاد" شرکت را بفروشد. اما سوال اینجاست که آیا زمین اصلی شرکت که درآن سال‌ها فعالیت کرده و می‌کند، زمینی مازاد و بلا استفاده است یا آن حدود ۴۰ زمین دیگری که هم سند دارند (برخی شش دانگ و برخی قولنامه ای) و هم بعضا سالهاست بلااستفاده افتاده اند؟!

طبق اسناد، این شرکت حمل نقل و خدمات دریایی، فقط چند ویلا در لواسان دارد!

اسناد شرکت آبادان

همینطور ده ها زمین دیگر با کاربری هایی که به فعالیت این شرکت ارتباطی ندارد و فروششان نه تنها مشکلی برای شرکت نداشته بلکه مدیران مجموعه می‌توانستند با فروش آن ها یا به عبارت دقیق تر مولد سازی این دارایی ها،سرنوشت این بنگاه اقتصادی را جور دیگری رقم بزنند.

وضعیت شغلی  ۷۰۰ کارگر این شرکت بزرگ نگران کننده است؛ کمی جزئی‌تر نگاه کنیم اگر هر خانواده را ۴ نفر در نظر بگیریم، معیشت نزدیک به ۲۸۰۰ نفر در معرض خطر قرار دارد؛ کارگرانی که تا لحظه نگارش این گزارش نزدیک به ۱۰۰ نفرشان اخراج شده و با برخی هم قرارداد‌های کاری “یک ماهه” امضا شده است. قراردادی که دست کارگران را برای هرگونه مطالبه‌ای می‌بندد.

"باشگاه خبرنگاران جوان" برای رسیدن به پاسخ سوالات خود این پرونده را تا روشن شدن همه ابعاد آن "پیگیری" خواهد کرد.


بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶۲
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۱۷ ۲۷ دی ۱۳۹۹
وزارت صمت چه برنامه ای برای بازگرداندن شرکت آبادان به دولت داره وچه برنامه ای برای 30% سهام خود داره آیا نماینده بازرگانی در هییت مدیره توان مقابله با نفرات شستا وحامیان دولت را دارد آیا بازرگانی حرفی درمجمع خواهدداشت وازحقوق بیت المال دفاع خواهد کرد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۵ دی ۱۳۹۹
درپاسخ به عباس .انتصاب اقای سلطانی بامدرک علوم سیاسی درشرکت حمل ونقل بی دلیل نبوده چراکه قصد تعطیلی شرکت دربرنامه خود داشتن ضمنا شوهرخواهراین اقا دربازرگانی داره شرکت رابه ورشکستگی میرساند میگید نه عملکرد اورا بررسی کنید همه قراردادها به زیان ختم شده الله برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۳:۱۷ ۱۰ دی ۱۳۹۹
مدیرعامل با 41سال سابقه بیمه و64سال سن با مدرک علوم سیاسی درحمل ونقل ودست راست وبرادر خانم ایشان دربازرگانی با مدرک تحصیلی حقوق با سه چهار سال سابقه انتظار معجزه دارید؟ وزارت صمت باید تلاش کند نفربازرگانی درهئیت مدیره دخالت کنه و وارد بشه برای همه کارها تا ازنابودی شرکت جلوگیری شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
نان در خون مردم می زنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
جناب اقای سیف جنابعالی نماینده 30/سهام دولتی هستید سهام بیت المال انشالله موافقت نکرده اید املاک ابادان حراج شود وشریک خیانت مدیرعامل هلدینگ سیمان وشرکت ابادان نشده باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
وزارت بازرگانی ازخواب بیدارشده وتوافق کرده زمینهای شرکت ودفتر مرکزی شرکت بفروش برسد امیدوارم وجدان شما خواب نباشه یک مجموعه فعال با هزاران کارگر را نابود میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
لیست کارگران جهت تبدیل وضعیت رو تعیین کردی سلطانی اخه بر چه اساسی ؟؟؟
سابقه رو نگاه کردی یا چیزای دیگه رو ...............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
باشگاه محترم خبرنگاران جوان تشکر
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۴:۴۸ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
ازخدا بترسيد
Iran (Islamic Republic of)
م
۲۰:۰۲ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
شما چی ؟ شما هم می ترسید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
اگرمیترسیدن اینطوری شرکت ونابودنمیکردن برن پرونده پولشویی واختلاس شان رادرست کنن این دفعه جای دررفتن نیست کم نون بری نکردن که خداازشان بگذره وکارگران ول کنشان باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۲۸ تير ۱۳۹۹
به جهنم که حمل و نقل ابادان به ضرر رسید ، چرا ان زمان یعنی دوسال پیش تنها شرکت سودده بود کسی از ان مدیر عامل قدردانی نکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۳۰ تير ۱۳۹۹
کجاش سود میداد این همه راننده هر روز میاومد دعوا راه مینداخت 163میلیارد پولو خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
اول شما مشخص کنید طرف کی هستید اون مدیر عامل یا این مدیر عامل ؟ بنظر میاد طرف هر دو هستید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
هر چی اون مدیرعامل که پول ها را خورد تو گوشه واحد حقوقی مواظبش بود
این یکی مدیرعامل طاقت دوریش و نداشت اورد ور دلش !!!!!!
خودش هم که بدش نمی یومد تو انظار باشه .....................
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۳:۱۰ ۱۷ تير ۱۳۹۹
سلام
اطلاعات تکمیلی و جدید در خصوص این نوع خریدهای ملک و زمین در سیمان تامین موجود است.
راه ارتباطی چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۳:۱۰ ۱۷ تير ۱۳۹۹
سلام
اطلاعات تکمیلی و جدید در خصوص این نوع خریدهای ملک و زمین در سیمان تامین موجود است.
راه ارتباطی چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۷ تير ۱۳۹۹
بارنامه ما را به قیمت یک سوم میخرند
ومیفهمیم ظرف یک هفته واریز میشه عوامل بازرگانی
وسامانه درخرید وفروش بارنامه هم درگذشته وهمدر
مدیریت جدید دست دارند چرا رسیدگی نمی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۷ تير ۱۳۹۹
بنده احتمال می دهم دردانشگاه پیام نور هم دارد همچین اتفاقی می افتد
البته قطعی نمی دانم و درحدحدس و گمان است چرا که قبل از عید عده ای اتومبیلهای به اصطلاح فرسوده را به قیمت بسیار نازل( به گونه ای که همان موقع بعضی از خودروها حداقل ده تا پانزده برابر قیمت واگذاری در بازار خریدار داشت) خریداری کرده اند اکنون هم ساختمانها و زمینهای دانشگاه را قیمت گذاری کرده اند خرید و فروش نشده بهانه هم کاهش دانشجو و کاهش در آمد دانشگاه است ولی با توجه به فروش خودروها به قیمت نازل بدون خبر دار شدن کارکنان این مساله هم بودار است
Iran (Islamic Republic of)
ااا
۰۹:۰۴ ۱۷ تير ۱۳۹۹
قدیما باید جون میکندی تا بشی مدیر حسابداری.
آخرین اخبار