افغانستان، ترکمنستان و آذربایجان کمیته مشترک تجاری تشکیل دادند

رهبران کشورهای افغانستان، ترکمنستان و آذربایجان با برگزاری یک ویدئو کنفرانس سه جانبه راه های توسعه همکاری های تجاری را بررسی و بر راه اندازی یک کمیته مشترک همکاری های تجاری توافق و تاکید کردند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، رهبران کشورهای افغانستان، ترکمنستان و آذربایجان با برگزاری یک ویدئو کنفرانس سه جانبه راه های توسعه همکاری های تجاری را بررسی و بر راه اندازی یک کمیته مشترک همکاری های تجاری توافق و تاکید کردند.

در این نشست مجازی سه جانبه که به پیشنهاد الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان تشکیل شد، علی اف و  محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و قربانقلی بردی محمد اف رئیس جمهوری ترکمنستان درباره توسعه همکاری های تجاری مذاکره کرده و همزمان دستور راه اندازی این کمیته مشترک سه جانبه تجاری را صادر کردند.

بر اساس این گزارش رهبران این سه کشور مسائل اجرایی پروژه «Lapis Lazuli» یا کریدور ترانزیتی بین‌المللی را بررسی و اعلام کردند که کمیته مذکور حتما در راستای ارتباطات منطقه ای، توسعه راه آهن، فیبر نوری و حمل و نقل عمل کند و متشکل از وزیران حمل و نقل و سایر مقامات سه کشور می شود.

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان نیز در همین رابطه از ایده تشکیل کمیته مشترک استقبال کرد و اعلام کرد شرکای بین المللی نیز آماده همکاری ها برای توسعه اقتصادی از طریق گسترش راه آهن افغانستان هستند.

وی غنی افزود که افغانستان معادن بزرگ آهن دارد و تاجران و سرمایه گذاران ترکمنستانی و آذربایجانی می‌توانند در این بخش و بخش های سنگ مرمر و زراعت سرمایه گذرای کنند.

رئیس جمهوری افغانستان در ادامه گفت: افغانستان برای توسعه اقتصادی به ۴ تا ۶ هزار کیلومتر خط آهن نیاز دارد و همکاران بین المللی برای همکاری در این بخش ابراز آمادگی کرده اند.

غنی در عین حال در این نشست مجازی خواستار ایجاد تسهیلات گمرکی به تاجران افغان در ترکمنستان و آذربایجان شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که آمریکا هم در این بین متعهد شده است تا از توسعه پایانه های غیر دریایی در ۸ منطقه حمایت کند.

قربان قلی بردی محمداف، رئیس جمهوری ترکمنستان در این نشست اظهار داشت: سه کشور در مسیرهای حمل‌ونقلی اوراسیا قرار دارند و این کشورها با آسیای جنوبی، اقیانوس آرام از طریق چین، دریای «سیاه»، دریای مدیترانه، از طریق ایران با خاورمیانه و از طریق روسیه با دریای «بالتیک» ارتباط دارند.

وی افزود: به عنوان نخستین گام پیشنهاد ایجاد ساختاری برای هماهنگی فعالیت‌های حمل‌ونقلی سه جانبه افغانستان، ترکمنستان و آذربایجان را ارائه می‌دهیم و در این راستا برگزاری نشست ویدئویی مقامات نهادهای حمل‌ونقلی سه کشور در ماه ژوئیه سال جاری لازم است.

الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان نیز گفت: در بین ابتکارات رئیس جمهوری ترکمنستان پروژه‌ها در زمینه تقویت کریدورهای ترانزیتی منطقه‌ای از اهمیت ویژه برخوردار است و چنین فعالیت‌هایی منجر به پیشرفت روابط دوستانه و برادرانه بین کشورهای منطقه می‌شود.

در ادامه روسای جمهور کشورهای مذکور بر ادامه مشارکت چندجانبه تاکید کردند.

گفتنی است که پروژه «Lapis Lazuli» برنامه ایجاد کریدور ترانزیتی بین‌المللی با حضور افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان است که در سال ۲۰۱۲ معرفی شده است.

توافقنامه ایجاد این کریدور در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ در شهر «عشق آباد» در قالب هفتمین کنفرانس همکاری اقتصادی افغانستان به امضا رسیده بود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار