تولید عسل پاک برای درمان‌های مختلف

مدیر عامل شرکت دانش بنیان کوزه عسل گفت: با روش‌های علمی و بیولوژیک توانستیم انواع عسل‌های باکیفیت و عاری از مواد شیمیایی برای رده‌های سنی و گروه‌های درمانی مختلف تولید کنیم.

حمید قیومی مدیرعامل شرکت دانش بنیان کوزه عسل در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: استان اصفهان جایگاه اول صنعت زنبورداری و رتبه سوم تولید محصولات زنبور عسل در کشور را به خود اختصاص داده است. یکی از عوامل این امر قرار گرفتن استان اصفهان در فلات مرکزی و قابلیت استقرار زنبور در مراتع غربی جنوبی و شمالی کشور است. در کشور ایران علاوه بر ۸۰۰ هزار گونه گیاهی، ۱۷۰۰ گونه منحصر به فرد داریم که برای تولید عسل‌های درمانی استفاده می‌شود و این امر جایگاه درمانی ایران را در دنیا منحصر به فرد کرده است.
 


او ادامه داد: در سال‌های اخیر استفاده از دارو‌های شیمیایی و انتی بیوتیک‌ها در درمان بیماری‌های زنبور عسل و دفع آفات باعث بروز باقیمانده آنتی بیوتیک و مواد میکروبی در عسل شده و این مواد وارد بدن مصرف کننده می‌شود که ضرر‌های فراوانی به دنبال دارد و آنچه که در استاندار‌های بین المللی در باره ارتقا سلامت عسل مهم است عدم استفاده از آنتی بیوتیک و مواد شیمیایی است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان کوزه عسل افزود: ما در دو سال گذشته در مرکز رشد تخصصی کشاورزی با حمایت شهرک علمی تحقیقاتی بجای استفاده از روش‌های شیمیایی و آنتی بیتویک‌ها در درمان آفات و بیماری‌های زنبور، با استفاده از روش‌های بیولوژیک توانستیم به روش تولید عسل پاک دست پیدا کنیم.

قیومی ادامه داد: یکی از راه‌های بیولوژیک در درمان آفات، ایجاد کولونی قوی برای زنبور است، یعنی زنبور در زمان تعذیه با تغذیه مکمل و تغذیه کامل رو به رو شود و زمان کوچ را بر اساس زمان گلدهی مراتع انتخاب کنییم که این موارد منجر به ایجاد کولونی قوی می‌شود که افات کمتری دارد.

او ادامه داد: علاوه بر این ما توانستیم از گیاهان سنتی برای درمان برخی آفات استفاده کنیم در این روش که از عرق آویشن و کاکوتی برای مقابله با بیماری‌ها استفاده می‌شود، هیچ آفت شیمیای در عسل باقی نمی‌ماند. هرچند این روش کمی هزینه بر است، اما در نهایت عسل پاک تولید می‌شود. همچنین در روش تولید عسل پاک بجای استفاده از روش‌های سنتی در حرارت دادن عسل و رست گیری از روش‌های جدید دستگاه حرارت دهی غیر مستقیم و رست گیر صنعتی استفاده کردیم.

درشرکت دانش بنیان کوزه عسل در این شرکت بیش از ۲۸۰۰ کولونی زنبور عسل به روش بدون پادزیست مدریت می‌شود، بیش از ۲۴ نمونه عسل تک گل از مراتع مختلف برداشت می‌شود که در ۱۵ عنوان فراورده‌های مختلف فراوری می‌شوند. از جمله این محصولات می‌توان به عسل برای رده بندی‌های مختلف سنی از جمله سالمندان و کودکان، بانوان، آقایان، گروه‌های مختلف درمانی مانند عسل ویژه بهبود سیستم تنفسی، بهبود سیستم گوارش و عسل دیابت را اشاره کرد.

قیومی گفت: در حوزه کودکان، عسلی از ترکیب چند گیاه خاص تولید کردیم که حافظه، خونسازی، افزایش اشتها و رشد کودکان را تقویت می‌کند. عسل گون انگبین طبع گرم درمان آرتروز و بیماری‌های رماتیسم، عسل ویژه مادران افزایش شیردهی، عسل مخصوص بانوان از رازیانه و مریم گلی برای تنظیم هورمون بانوان، عسل برای درمان دیابت با ساکاروز بسیار پایین و گلسیرین بالا بدون هیچ عارضه برای بیماران دیابتی و عسل برای درمان اختلات گوارشی هم در تولیدات شرکت کوزه عسل وجو دارد.

او افزود: به عنوان اولین تولید کننده عسل در حوزه ارتقا سلامت محصولات در جشنواره صنعت سلامت محور موفق به دریافت تندیس بلورین شدیم و برای اولین بار مجوز تولید فراورده‌های غذایی بر پایه عسل را گرفتیم از جمله ترکیب ارده عسل سنجدی همراه با ویتامین دی.


مدیرعامل شرکت دانش بنیان کوزه عسل گفت: خیلی از افراد از ما سوال می‌کنند که آیا شکرک زدن نشانه تقلبی بودن عسل است؟ در پاسخ باید گفت اگر عسلی شکرک زد نشانه خراب یا تقلبی بودن عسل نیست چراکه عسل یک ماده اشباع از قند و ۹۵ درصد بافت آن قند است که در حالت طبیعی در شرایط دمای محیطی پایین به حالت نیمه جامد در می‌آید و و رسوب می‌کند.

قیومی ادامه داد: عسل تقلبی وقتی شکرک می‌زند دانه‌های زبر و درشتی دارد و از بالای عسل شکرک می‌زند، اما در عسل طبیعی عسل حالت رسوب پیدا می‌کند و به بافتی مانند روغن حیوانی می‌رسد.
 


خلاقیت در بسته بندی و برند سازی



او بیان کرد: یکی از دلایلی که کشور ما در حوزه برند سازی و صادرات جایگاه خوبی ندارد نداشتن بسته بندی مناسب است، ما به این نکته توجه ویژه داشتیم و برای بسته بندی از روشی خلاقانه استفاده کردیم، ظروف استفاده شده در شرکت دانش بنیان ما ازهنر اصیل ایرانی سرچشمه می‌گیرد از ظروف کوزه‌ای با جنس چینی استفاده که علاوه برای حفظ سلامت عسل و عدم عبور نور موجب حفظ بافت آنزیمی عسل می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان کوزه عسل گفت:علاوه بر این سعی کردیم اصالت بسته بندی محصول را در حوزه زیبایی شناختی ارتقا دهیم، ما برای طراحی این کوزه‌های چینی از طرح گلدان‌های مسجد جامع اصفهان الهام گرفتیم و و برای تزیین درپوش عسل‌ها از پارچه قلمکار که از هنر اصیل اصفهان است استفاده کردیم.

او با اشاره به اینکه تلفیقی از اصالت هنر و سلامت را برای بسته بندی بکار گرفتیم ادامه داد: ظرف چینی تولید شده در دمای ۱۳۰۰ درجه عاری از هر نوع مواد شیمیایی و مواد صنعتی و اکسید فلزی هستند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان کوزه عسل گفت:هم اکنون محصولاتمان را به کشور‌های عمان قطر و امارات صادر می‌کنیم.
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.