اصنافی که درکرونادیده نشدند/ هزینه های رو به افزایش و درآمدی که وجود ندارد

کرونا باعث تعطیلی اصناف می شود اما برخی از مشاغل هم در این وضعیت کمتر دیده شده اند که هزینه های آن ها رو به افزایش است اما درآمد چندانی ندارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،از زمان شیوع ویروس کرونا در اواخر زمستان پارسال در استان فارس، مشاغل زیادی متحمل خسارت های مالی بسیاری شدند و تا مرز تعطیلی پیش رفتند که در این میان موضوع  حمایت نکردن و محقق نشدن وعده‌ها و شعارها از اصناف درد دل تمامی کسبه استان فارس و شهر شیراز است و در این بین صنف‌هایی نیز وجود دارند که به فراموشی سپرده شده اند.

در حالی که با قرمز شدن مجدد وضعیت استان، مسئولان فارس انتظار همکاری از اصناف را دارند اما کسی به فکر چک‌های برگشتی و اجاره مغازه‌های آن ها نیست و با اوج گیری ویروس کرونا و تعطیلی اصناف فرصت طلایی فروش در ایام شب عید از دست رفته و امروز نیز باز هم شاهد وضعیت خطر کرونا و احتمال تعطیلی اصناف در شهر شیراز هستیم.

تعطیلی بی سابقه در واحدهای خشکشویی

مجید سلیمی مدیر اتحادیه خشکشویی های شهر شیراز با اشاره به اینکه روند تعطیلی و بیکار شدن بسیاری از شاغلان این صنف ادامه دارد، گفت:کسی به فکر ما و خانواده‌های ما نیست و در یک کلمه می‌توان گفت وضعیت صنف ما به مرز فاجعه رسیده است.

او، با اشاره به جلسه نمایندگان اصناف با استاندار فارس بیان کرد: در آن جلسه به عنوان نماینده این صنف حضور داشتم که نه پیگیری مؤثری اتفاق افتاد، نه حمایتی شد  و نه از تحقق آن همه وعده و شعار اثری به چشم خورد.

سلیمی، با تاکید بر گرانی سرسام آور مواد اولیه خشکشویی و بهداشتی نیز  تصریح کرد: در برخی اقلام شاهد افزایش قیمت بین ۵۰ تا ۷۰ درصد بوده ایم و برخی از قطعات یدکی دستگاه‌های لباسشویی افزایش ۵ تا ۷ برابری داشته است.

مدیر اتحادیه خشکشویی های شهر شیراز با اشاره به گران‌تر شدن حامل‌های انرژی ادامه داد: در این شرایط بحرانی کسب و کار،  شاهد گرانی ۲۰ تا ۳۰ درصدی هزینه آب و برق هستیم که از الزامات اولیه کار ما است.

او، در خصوص حمایت‌هایی که از صنوف انجام شد و همچنین سامانه ثبت نام خسارت کرونا، افزود: تمام زیرمجموعه‌های ما در این سایت ثبت نام کرده اند اما درخواست همه منفی اعلام شده، حتی درموضوع بیمه بیکاری هم همین اتفاق افتاده است.

سلیمی با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم  بسیار کم است و فعالیت این صنف در زمره خدمات حیاتی و روزمره مردم نیست، اضافه کرد: زیر مجموعه‌های صنف ما  شامل شرکت‌های خدماتی، نظافتی، شستشویی مبل و فرش هم با همین معضلات روبرو هستند و قشر بسیار آسیب پذیر فعال در این صنف با ضرر و زیان بسیاری روبرو بوده و در این میان گرانی دلار، قطعات و مواد اولیه در کنار تورم بی مرز و بی مهری مسئولان وضعیت کار و زندگی آنان را به مرز فاجعه رسانده است.

سلیمی تاکید کرد: در شرایط فعلی نیازمند کمک مالی دولت و مسئولان هستیم، مانند حمایت‌هایی چون وام بلاعوض، بیمه بیکاری کارگران و کارکنان و اگر صنوفی از جمله مواد غذایی یا پوشاک از تسهیلات ۱۲ درصدی برخوردار شد ه اند این امکان باید در اختیار بقیه صنوف هم قرار گیرد.

نگرانی از فرارسیدن زمان پرداخت مالیات و عوارض

یکی دیگر از اصنافی که در این مسیر با مشکلات متعددی روبرو شده صنف تزئینات و خدمات داخلی ساختمانی بوده که این اتحادیه نیز با داشتن بیش از ۵۰۰ واحد صنفی فعال از اصناف مهم در شیراز است.

مجید پذیرش مدیر صنف تزئینات داخلی ساختمان در خصوص فعالیت این صنف در دوران کرونا گفت: با شیوع ویروس کرونا واحدهای صنفی تزئینات داخلی با خسارت بسیاری روبرو شدند، از آن جمله اینکه بهترین زمان درآمد زایی در بهمن ماه و اسفند ماه  از دست رفت و بر خلاف سال های قبل در این بخش درآمد زایی نداشته ایم.

او، در خصوص وضعیت این روزهای بازار در بخش تزئینات داخلی و افزایش قیمت‌ها، بیان کرد: از ابتدای امسال تا کنون برخی از اقلام مورد نیاز ما مانند موکت‌های خواب دار و دارای بافت که از تولیدات داخلی کارخانه‌های کشور هستند که با سه مرحله افزایش ۶ تا ۷ هزار تومانی در هر متر مربع روبرو بوده اند و همین امر باعث افزایش قیمت نهایی و همچنین رکود در بازار شده است.

پذیرش، با اشاره به اینکه برخی دیگر از اقلام مانند کاغذ دیواری‌های خارجی  به دلیل گرانی ارز و نبود واردات با قیمت بسیار بالایی عرضه می‌شود، تصریح کرد: بسیاری از اجناس خارجی به همین دلیل در بازار کمیاب شده اند و قیمت آن ها افزایش بی سابقه‌ای یافته است.

مدیر صنف تزئینات داخلی ساختمان با تاکید بر  قدرت نازل خرید مردم، در خصوص رکود بازار، ادامه داد: بیماری کرونا در کنار افزایش بی سابقه قیمت‌ها و قدرت کم خرید مردم باعث شد تا به جز صنوف مواد غذایی که نیازهای روزمره مردم را برطرف می‌کنند و حتی در دوران قرنطینه هم مشغول فعالیت بوده اند، بسیاری از اصناف دیگر با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و همچنان در تامین هزینه‌های جاری خود دچار مشکل هستند.

او، در خصوص فعالیت این روزهای شاغلان در زمینه تزئینات داخلی افزود: علاوه بر مشکلات معیشتی و مالی که قدرت خرید را کاهش داده بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند در شرایط فعلی اقدام به خرید اقلامی مانند موکت و کاغذ دیواری نکنند چراکه بخشی از فعالیت این صنف در خصوص خدمات نصب به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور در خانه‌ها احتیاج دارد.

پذیرش، درباره افزایش قیمت نصب و خدمات اضافه کرد: تلاش شد تا در این شرایط کمترین میزان افزایش را داشته باشیم هرچند گرانی برخی از مواد مصرفی از جمله چسب  ما را دچار مشکل کرده است.

مدیر صنف تزئینات داخلی ساختمان با بیان اینکه به زودی سر رسید پرداخت مالیات و عوارض فرا می‌رسد از نگرانی بسیاری از فعالان این صنف در این خصوص اظهار کرد: تاکنون حمایتی در این زمینه از سوی اصناف انجام نشده و به شکلی که از دید مدیران دولتی است، تنها برخی از مشاغل در مرکز مورد توجه هستند و بقیه اصناف  فراموش شده اند.

او، با اشاره به جلسه نمایندگان اصناف با استاندار فارس گفت: در جلسه استاندار با نمایندگان اصناف هیچ برنامه مشخصی در خصوص حمایت از اصناف شنیده نشد و حتی وام ۱۲ درصدی وعده دولت به مشاغل آسیب دیده کرونا هم شامل بسیاری از اصناف نشده است.

پذیرش بیان کرد: هرچند همین وام با این درصد هم نمی‌تواند مشکلات عمده ما را برطرف کند اما انتظار می رود حداقل همه مشاغل در این زمینه حمایت شوند و در موضوع مالیات و عوارض رکود بازار و نبود سودآوری اصناف مد نظر قرار گیرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.