محمودی مطرح کرد؛

ضرورت تشکیل سازمان امور مهاجران در کشور

مدیرکل امور اتباع وزارت کشور گفت: ضرورت تشکیل سازمان امور مهاجران و اتباع خارجی برای تسریع در رسیدگی به وضعیت آنها در دست پیگیری است.

به گزارش حوزه  دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی محمودی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در همایش مدیران کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور که در محل اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با حضور مدیران کل اتباع استانداری‌های سراسر کشور برگزار شد، با اظهار اینکه بنای نشست امروز ما، همفکری و رسیدن به درک و دیدگاهی مشترک در رسیدگی به امور اتباع در کل کشور است؛ گفت: به دنبال این هستیم با تشکیل سازمان مهاجران و امور اتباع خارجی این هم افزایی و همگرایی را در کشور جهت ساماندهی امور اتباع و مهاجران خارجی تقویت کنیم.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور با تاکید بر اینکه امروز مشکل اصلی در حوزه اتباع و مهاجرین خارجی، فقدان هماهنگی و نبود ساختاری مشخص در این حوزه است؛ گفت: با هدف هماهنگ سازی بیشتر وتسریع امور در رسیدگی به وضعیت اتباع و مهاجران خارجی، طرح جدید ساماندهی جامع اتباع خارجی بویژه اتباع خارجی غیر مجاز بعد از مطالعات کارشناسی فراوان در حال اتمام است.


بیشتر بخوانید

۱۰۰ هزار نفر از کارگران اتباع به صورت رایگان بیمه شدند/ سود کارفرمایان از حضور اتباع خارجی غیرمجاز


او گفت: امید داریم با تصویب نهایی طرح ساماندهی اتباع خارجی، مشکلات و معضلات موجود در حوزه ساماندهی اتباع مجاز و غیر مجاز حل و فصل گردد.

محمودی با اظهار اینکه تجربه گویا این است که اگر ساختار به صورت اصولی و هوشمند اصلاح شود؛ بخش اعظم مشکلات به صورت اتوماتیک حل می‌شود.

او گفت: مساله اتباع و مهاجرین خارجی یک موضوع مهم جهانی است و در همه کشور‌های دنیا به این مساله توجه جدی شده است.

محمودی تصریح کرد: با حضور در نشست‌های بین المللی و رایزنی‌ها با نهاد‌ها و NGO‌های بین المللی توانسته ایم در سال ۲۰۲۰ برخی تسهیلات و کمک‌ها را از برخی سازمان‌های بین المللی و مشخصاً کمیسیاریای عالی سازمان ملل متحد برای رسیدگی به امور اتباع و مهاجرین خارجی و مقابله با بیماری کووید ۱۹ اخذ کنیم.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی در بخش پایانی صحبت هایش خاطر نشان کرد: با عطف به اهمیت مساله اتباع و مهاجرین خارجی و درگیری مستقیم کشورمان با این موضوع، ضرورت ارتقای جایگاه سازمانی اتباع در کشور به صورت جدی احساس می‌شود و امید داریم با تقویت این جایگاه بتوانیم نقش مان را در امور اتباع قوی‌تر از قبل انجام دهیم.

در این نشست پنج نفر از مدیران کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری‌های سراسر کشور به نمایندگی از استان ها، دیدگاه‌ها و نقطه نظرات شان را در خصوص ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی بیان داشتند که به اهم این دیدگاه‌ها اشاره می‌شود.

بحث و گفت و گوی امروز مدیران کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری‌های سراسر کشور در دو بخش چالش‌ها و راهکار‌ها مطرح شد که نخست به بیان چالش‌های پیش روی این حوزه و سپس به راهکار‌های پیشنهادی در حوزه اتباع و مهاجرین خارجی پرداخته می‌شود.

طبق گزارش مدیران کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری‌های سراسر کشور، چالش‌های مهمی در ساماندهی دقیق اتباع و مهاجرین خارجی در کشور وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت اند از:
۱- فقدان راهبرد کلان مهاجرتی در کشور.
۲- عدم هماهنگی دستگاه‌های دخیل در امر اتباع و مهاجرین خارجی.
۳-تهدیدات احتمالی ناشی از اجرای آیین نامه اجرایی قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی.
۴-عدم وجود قوانین و مقررات جامع در زمینه کنترل و پیشگیری از ورود اتباع به خاک کشور.
۵-ضعیف بودن و بازدارنده نبودن مجازات‌های حضور و ورود غیرقانونی اتباع خارجی به خاک ایران.
۶-عدم همکاری دولت (سفارت) افغانستان در تثبیت هویت دارندگان مدرک آمایش و صدور گذرنامه الکترونیک جهت اتباع افغانستانی ساکن در جمهوری اسلامی ایران (هزینه‌های هنگفت صدور و تعویض گذرنامه).
۷-فقدان تبیین مناسب خدمات جمهوری اسلامی ایران به اتباع خارجی در مجامع بین المللی و جامعه اتباع افغان و داخل کشور افغانستان.

در پایان این نشست راهکار‌هایی هم برای اصلاح وضعیت موجود در حوزه اتباع و مهاجرین خارجی مطرح شد که اهم این راهکار‌ها عبارت اند از:
۱- تدوین سیاست جامع مهاجرتی در کشور.
۲-تصویب قوانین بازدارنده و تشدید مجازات‌های مربوط به ورود و حضور غیرقانونی اتباع خارجی در کشور.
۳-تشدید مجازات مقابله با قاچاق انسان در کشور.

۴- پرهیز از نگاه بخشی توسط دستگاه‌های دخیل در امر اتباع خارجی.
۵-تصویب قوانین و مقررات تصریح کننده وظایف و مأموریت‌های هر یک از دستگاه‌ها در حوزه اتباع و مهاجرین خارجی.
۶-اطلاع رسانی مناسب در زمینه خدمات جمهوری اسلامی ایران به اتباع با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و بین المللی.
۷-قانونمندسازی حضور اتباع خارجی در کشور و ارایه راهکار‌های اجرایی برای پیشگیری از ورود غیرقانونی اتباع به خاک کشور.
۸-تحرک بخشی به کارگروه‌های استانی به ویژه کارگروه کنترل و ساماندهی اتباع غیرمجاز.
۹-تلاش برای حفظ فعالان اقتصادی تبعه خارجی و جذب سرمایه‌های جدید اتباع خارجی.
۱۰- ارایه راهکار‌های مناسب برای بازگشت داوطلبانه اتباع خارجی با کشورشان.
۱۱- مسئول سازی دولت افغانستان و پاکستان نسبت به کنترل مرز و جلوگیری از تردد غیرمجاز اتباع از مرز.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار