گل به خودی مردم و مسئولان در بحران کرونا/ ایران به باشگاه ۲۰۰ تایی‌های کووید-۱۹ پیوست

روز گذشته آمار فوتی‌های کرونا جهشی بی سابقه داشت و وارد کانال ۲۰۰ فوتی در روز شد و در دقیقه ۴۰ بازی گُل بدی از کرونا خوردیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، «گل ۲۰۰ امتیازی قاتلی به نام کرونا»؛ دیروز بالاخره از کرونا گل خوردیم، گلی که تاوان آن مرگ ۲۰۰ هموطن ایرانی بود، تاکنون آمار فوتی‌های کرونا در ایران بیش از ۱۶۳ نشده بود و دیروز به یکباره آمار مرگ ومیر بیماران کرونایی با جهشی وارد کانال ۲۰۰ نفر شد، عدد ۲۰۰ فوتی در یک روز آماری تکان دهنده است که دل هر ایرانی را به درد می‌آورد.

آمار‌های تکان دهنده بستری و فوتی‌های کرونا در ایران

بر اساس آماری که روز گذشته سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد، بنابر معیار‌های قطعی تشخیصی، دو هزار و ۶۳۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۵۵ مورد بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر رسید.

متاسفانه در طول در طول یک روز کرونا جان ۲۰۰ بیمار نفر را گرفت و آمار فوتی‌های کرونا در ایران به مجموع به ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر رسید و ۳۲۷۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید بیماری در بخش‌های مراقبت ویژه قرار دارند و با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.

طبق آمار اعلامی روز گذشته وزارت بهداشت هر ۳۳ ثانیه یک مورد ابتلا، هر ۵۹ ثانیه یک مورد بستری و هر ۷ دقیقه یک مورد فوتی کرونا داشتیم.


بیشتر بخوانید


بیمار بستری کرونا

۱۹ استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار کرونا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۱۹ استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند و وضعیت استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی قرمز و وضعیت استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل در شرایط هشدار است.

این نشان دهنده آن است که حدود ۲ سوم کشور در وضعیت حاد کرونایی قرار دارند، تخت‌های بیمارستانی مملو از بیماران کرونایی است و زنگ خطری که درباره پر شدن تخت‌های بیمارستانی به صدا در امده بود دیگر زنگ خطر نیست و حالا بیمارستان‌ها با بحران کمبود تخت بیمارستانی مواجه هستند.

۲ روز پیش تصویری از بیمارستان مسیح دانشوری تهران منتشر شد، مسیح دانشوری یکی از بیمارستان‌های ارجاعی اصلی و سانتر کرونا محسوب می‌شود، حالا به دلیل کمبود تخت، بیماران کرونایی در پارکینیگ بیمارستان در صف انتظار نشسته بودند و کپسول‌های اکسیژن در اختیار این بیماران قرار گرفته بود چرا که کرونا نفس هایشان را تنگ کرده بوده و باید در بیمارستان بستری می‌شدند تا بتوانند به کمک تجهیزات بیمارستانی نفس بکشند و بهبود پیدا کنند.

نقشه ابتلا به کرونا در ایران

گل ۲۰۰ امتیازی کرونا در دقیقه ۴۰ بازی

به گفته حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متاسفانه با رقم غیرقابل قبول و بی سابقه فوت بیماری کرونا روبرو شدیم. همه این‌ها حاکی از آن است که ما در دقیقه ۳۰ و ۴۰ بازی هستیم و با قاطعیت می‌توان گفت در این دقایق از ویروس کرونا گُل خوردیم.

او افزود: پروتکل‌های ابلاغ شده از طرف وزارت بهداشت و درمان و همکاری شدید مردم باعث شد که در یک ماه گذشته مرگ و میر در کشور و برخی استان‌ها حتی تک رقمی شود، اما متاسفانه با پایان یافتن محدودیت ها، مشکلات اقتصادی و عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم باعث شد که به فوت ۲۰۰ بیمار در ۲۴ ساعت گذشته برسیم. در صورتی که اقدامات همه جانبه و همکاری‌های لازم انجام نشود مطمئناً شرایط از این بدتر خواهد شد.

گل به خودی مردم و مسئولان در بحران کووید۱۹

چرا مرگ‌های کرونایی ۲۰۰ تایی شد؟

نمکی هم درباره اوج‌گیری مجدد بیماری کرونا در کشور، گفت: من گفته بودم که ممکن است در دقایق آخر از ویروس کرونا گل بخوریم و ضربه فنی شویم؛ بار‌ها گفته بودم که عادی‌انگاری کرونا ممکن است ما را دچار مشکل کند.

او تصریح کرد: در نهایت با بی توجهی مردم به درخواست من و همکارانم، گرفتار موج جدیدی از این ویروس شدیم. به خصوص در شهر‌های مرزی مثل آذربایجان، بوشهر، ایلام، خوزستان، کردستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان که دوباره گرفتار شدند. یکی از علت‌های آن رفتن به مسافرت‌های غیر ضروری بود. سفر‌ها باعث حمل بمب ویروس می‌شد. متأسفانه کودک ۱۰ ساله‌ای در سفر به قشم از دنیا رفت و خانواده‌اش بدون او از سفر بازگشتند.


بیشتر بخوانید


مسعود یونسیان استاد دانشکده بهداشت و عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه افزایش اخیر موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا درکشور قابل پیش بینی و پیشگیری بود، گفت: همانگونه که پیش از این و بار‌ها تذکر داده و پیش بینی کرده بودیم، عدم رعایت فاصله گذاری فیزیکی و بازگشایی‌های زودهنگام مشاغل و فعالیت‌هایی که ضرورت نداشتند و عدم رعایت برخی هم وطنان، منجر به افزایش انتقال بیماری شد و بخشی از نتیجه آن را مشاهده کردیم و در آینده نیز متاسفانه موارد بیشتری را شاهد خواهیم بود.

مرگ های کرونایی

هشدار به مردم و مسئولان؛ آمار ابتلا و فوتی همچنان افزایشی خواهد بود

یونسیان اظهار کرد: چنانچه همین امروز کلیه فعالیت‌ها را تعطیل کنیم، به مدت یک تا دو هفته کماکان تعداد موارد رشد خواهند داشت. علت این رخداد، پدیده‌ای به نام دوره نهفتگی بیماری یا فاصله زمانی بین ورود ویروس به بدن تا بروز علایم است. بنابراین، چنانچه فورا اقدامات ضروری برای قطع زنجیره انتقال را انجام دهیم پس از طی یک الی دو هفته، روند رشد تعداد مبتلایان جدید کاهش خواهد یافت.

عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: چنانچه این اقدامات به تاخیر بیفتند، حتی بعد از یک الی دو هفته نیز شاهد کاهش موارد نخواهیم بود. بنابر این، نباید به صرف یکی دو روز افزایش استفاده از ماسک، انتظار کاهش بلافاصله موارد را داشته باشیم. باید صبر کرد تا نتایج مداخلات اعم از مثبت یا منفی را دید.

کرونا در ایران

یک ماه بعد به شرایط عادی کرونایی بر می‌گردیم

حریرچی بیان کرد: برای کنترل و بازگشت به حالت عادی به یک ماه تا ۶ هفته استقامت و رعایت اصول بهداشتی توسط مردم نیاز داریم. مهمترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم استفاده از ماسک است طبق مطالعات صورت گرفته اگر ۸۰ درصد مردم هنگام خروج از منزل ماسک بزنند تاثیر آن معادل همان تأثیری است که در فروردین ماه و کاهش آمار ابتلا و فوتی حاصل شد.

او ادامه داد: در صورتی که مردم ماسک بزنند و به اصول بهداشتی پایبند باشند می‌توانیم در یک ماه آینده به شرایط عادی و کمترین میزان ابتلا و مرگ و میر برگردیم، ما نسبت به شرایط اقتصادی مردم آگاه هستیم بنابراین اگر برای خرید ماسک با مشکل روبرو هستید خواهش می‌کنیم حتی در خانه‌های خود ماسک پارچه‌ای بدوزید و هنگام خروج از منزل استفاده کنید.

گل به خودی مردم و مسئولان در بحران کووید۱۹/ ایران به باشگاه ۲۰۰ تایی‌های کرونا پیوست

راهکار ستاد کرونا برای کاهش موارد ابتلا و فوتی‌ها

حریرچی مطرح کرد: میزان ابتلا و مرگ و میر و بستری مانند یک آینه تمام قد به عملکرد مسئولان و همکاری مردم بستگی دارد که کادر درمانی هم از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نمی‌کند. طبق پژوهش‌های صورت گرفته سه اقدام مهم و ضروری می‌تواند به میزان تمام تعطیلات فروردین ماه که باعث کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر در کشور شد تاثیر داشته باشد و این سه مورد هم شامل استفاده از ماسک، شستن دست و فاصله گذاری اجتماعی است.

یونسیان درباره عملکرد‌ها و تاثیر آن در کاهش موارد ابتلا و فوتی کرونا بیان کرد: نکته مهم دیگر این است که بسنده کردن به استفاده از ماسک به تنهایی به هیچ وجه متضمن قطع زنجیره انتقال نبوده و باید اقدامات جامع (comprehensive) برای مبارزه با این ویروس صورت پذیرد. همانگونه که دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در مورخ ۱۱ تیرماه گفت که آزمایش و بیماریابی، فاصله گذاری فیزیکی، شناسایی و قرنطینه موارد تماس، شستن دست و استفاده از ماسک راهکار مقابله با کرونا است.

یونسیان افزود: هیچکدام به تنهایی برای کنترل مناسب پاندمی کووید-۱۹ کافی نیست، باید همه را با هم اجرا کرد. کشور‌های موفق، به صورت جامع همه این روش‌ها را با هم استفاده کرده اند و جوامعی که تنها برخی از این روش‌ها را استفاده کرده اند مسیری طولانی و سخت در پیش رو دارند.

ماسک و کرونا

وفاق دولت و ملت کلیدی برای شکست کرونا

عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: راه حل این مشکل در دستان مردم و حکومت قرار دارد و نمی‌شود همه اقدامات را از دولت انتظار داشت یا همه بار را بر دوش مردم انداخت. کشور‌هایی نظیر کروه جنوبی و تایوان با استفاده از رهیافت فوق از ابتدا جلوی انتشار بیماری را در کشور خود گرفته بودند و کشورهایی، چون ایتالیا و اسپانیا که دیر به مبارزه با بیماری پرداخته بودند، حتی پس از گسترش وحشتناک بیماری، به خوبی توانسته اند آن را کنترل کنند.

عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: باید متذکر شوم که کارشناسان و مسئولین سازمان جهانی بهداشت، با بهره گیری از بالاترین دانش تخصصی و تجربیات خود و نیز با استفاده از رصد لحظه‌ای کلیه کشور‌های جهان، دقیق‌ترین و مناسب‌ترین راهکار‌های مقابله با بیماری را ارائه می‌کنند و چنین نیست که بر اساس ذهنیات یا توصیه‌های فاقد بنیان علمی به ارائه راهکار بپردازند. ادعا‌هایی از قبیل اینکه درصد عمده‌ای از مردم کشور مبتلا شده اند و یا واکسن به زودی در دسترس خواهد بود، فاقد مبنای مستدل علمی بوده و نباید با استدلال به این موارد، ذره‌ای در پیشگیری از انتقال بیماری تردید کرد.

وزیر بهداشت در آخرین اظهارات خود از مردم برای بازگشت به شرایط بهتر کرونایی درخواست‌هایی داشت: از کسبه می‌خواهم پروتکل‌ها را جدی بگیرند؛ من باز هم امیدوارم که بتوانیم کرونا را شکست دهیم. من و همکارانم همچنان از مرم تقاضا داریم که از ماسک استفاده کنند. ماسک یکی از ارزنده‌ترین فاکتور‌های پیشگیری از ابتلا است، زیرا تا ۸۰ درصد از ابتلا جلوگیری می‌کند. خواهشمندیم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید و تا حد امکان به مسافرت نروید. کرونا یکی از خطرناک‌ترین و ناشناخته‌ترین ویروس‌هایی است که هنوز آینده آن ارزیابی نشده است.

امید است که با اقدامات به موقع ستاد ملی کرونا در اعمال محدودیت ها، با همدلی مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، بتوانیم این مرحله تلخ بیماری کرونا را هم پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
در مقابله با کرونا حداقل از چینی ها الگو برداری کنید و کنیم . در مقابله با کرونا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۱۹ تير ۱۳۹۹
دقيقا مشخصه قبيله گراها از همه بيشتر دارن كشته ميشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۱۹ تير ۱۳۹۹
مردم تورا خدا ماسک بزنید ببینیم واقعا تاثیر داره ? تورو قران رعایت کتید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۱۹ تير ۱۳۹۹
نتیجه عدم رعایت دستور العمل بهداشتی رو همه داریم حس میکنیم و شرایط فعلی نتیجه رفتار ما مردم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۱۸ تير ۱۳۹۹
یه باکس با پوشش پارچه های نانو قابل تعویض و ضد عفونی بزنید روی همه اسپلیتها در مکانهای عمومی مثل یه ماسک چون بنظر میرسه اسپلیتها مخزن ویروس شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۱۸ تير ۱۳۹۹
مردم باید رعایت کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۱۸ تير ۱۳۹۹
یه باکس با پوشش پارچه های نانو قابل تعویض و ضد عفونی بزنید روی همه اسپلیتها در مکانهای عمومی مثل یه ماسک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۱۸ تير ۱۳۹۹
آقای نمکی شما گفتین کی گوش داد کلا بایس تو محدودیتها وتصمیم گیریها اختیار تام میدادن ب آقای نمکی بخدا تابحال مهار شده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۱۸ تير ۱۳۹۹
باسلام با این بی کفایتی مدیران ومسولین بهداشت ودر مان در استانه فاجعه انسانی بزرگی قرار داریم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۵۴ ۱۸ تير ۱۳۹۹
مردم کمترین تقصیر رو دارند، شما مسئولین مقصر اصلی هستید که شرایط رو عادی جلوه دادید و نخواستید کمترین هزینه ای کنید، وقتی یکی یکی اجتماعات و مراکزی که ضروری نبود رو بازگشایی کردید، وقتی هی اومدید صحبت کردید که شرایط خوبه، وقتی رئیس جمهور کشور هر روز می اومد و از گذر از ویروس صحبت میکرد، وقتی مسیر های استان ها برای سفرهای غیر ضرور کنترل نشد،و خیلی چیزای دیگه که همش دست شما مسئولین بود و نکردید... مقصر اصلی فقط و فقط شما هستید، مردم هم نمیدونن دیگه به چه ساز شماها برقصن
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۴:۲۶ ۱۸ تير ۱۳۹۹
چرا نداره وقتی برای تالارها مجوز برای مراسم عروسی میدندوبیشتر فروشگاه های بزرگ بازهستند وخودمان هم مراعات نمیکنیم این طور میشه که امار فوتی هازیادمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۸ تير ۱۳۹۹
هی میگید مردم رعایت نمیکنن پس شما چرا تو این شرایط بچه های مردم را اعزام میکنید آموزشی چه اونایی که با اتوبوس سربازها میرن چه اونایی که با اتوبوس عمومی میرن بعدشم همه با هم تو یک خوابگاه میخوابن، حداقل آموزشی هارا حذف کنید و همه را مستقیم به یگانی که باید بروند بفرستید و همون جا هرچی لازمه بهشون آموزش بدید اینجوری از تراکم جمعیت در یک محیط محدود (پادگان آموزشی) جلوگیری میشه
Yjc این نظره من واسه بهبود اوضاع سربازان هست لطفا به مسئولین برسونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۸ تير ۱۳۹۹
گل به خودی مردم که بانشون دادن درباغ سبزمسئولان شروع شدوقتی استخربازمیشه یاپاساژ یا...یعنی بیاین خرید...اما حالا درست نیست انقدربانشون دادن بهشت زهرا وسختی های کرونا مردم وبه خصوص بیماران کرونایی روبترسونید واززندگی ناامید کنید به خاطر کوتاهی بعضی تزریق ترس وناامیدی به جامعه برای جبران اون کاردرستی نیست خواهش میکنم نظرم رودرسایتتون بگذارین وبه مسیولین خصوصا دست اندرکاران صداوسیما انعکاس بدین
Germany
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۸ تير ۱۳۹۹
عدم رعایت بهداشت توسط مردم بخشی از دلایل اوج گیری کرونا میباشد.
بخش عمده این مشکل به کوتاهی هیئت دولت در این زمینه و دستور بازگشایی زودهنگام اماکن عمومی است.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۲:۵۹ ۱۸ تير ۱۳۹۹
عدم رعایت پروتکل در وسایط نقلیه عمومی که بعلت کمبود چند ساله و عدم رسیدگی می باشد را به چه شخصی باید گفت؟
Germany
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۸ تير ۱۳۹۹
ننداز اشتباه دولت رو گردن مردم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۰۲ ۱۸ تير ۱۳۹۹
مردم با این گرانی وتعطیلی کارها وعدم ارائه حقوق کارفرما چجوری ازپس کرایه های گران سواری ها بربیاید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۸ تير ۱۳۹۹
چرا تقصیر رو گردن مردم میندازین درحالی که دولت اصلا به فکر جون مردم نیست هیچ برنامه ای برای کنترل کرونا ندارن ومقصر اصلی این وضعیت خودشون هستن وقتی تو این وضعیت یک ماه از ما امتحان حضوری گرفتن که توش اصلا نکات بهداشتی رعایت نمیشد وقتی تو این وضعیت میخوان کنکور برگزار کنن وقتی مترو واتوبوس ها جای سوزن انداختن نداره حالا ماسک زده باشن ولی به هم چسبیدن دیگه وقتی دوماه اقای روحانی میگه اگر امار بالا بره محدودیت ها رو برمیگردونیم ولی هیچ کاری نمیکنه دیگه معلومه ما دقیقه ی اخر گل نخوردیم ما از همون اول سه هیچ غقب بودیم وهرچی جلو تر میریم بیشتر گل میخوریم چون عملکرد در برابر کرونا فاجعه بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۸ تير ۱۳۹۹
۲۰۰ نفر از هموطنان ما در یک روز جونشون رو بخاطر کرونا از دست دادند اما وزیر محترم علوم پا در یک کفش کرده که باید کنکور های ارشد و کارشناسی برگزار بشه یا از سوی دیگه می بینیم که شهرداری اصرار به تداوم اجرای طرح ترافیک داره . مسئولان محترم ستاد ملی مقابله با کرونا! استدعا می کنم جلوی این تصمیمات غلط را بگیرند و از جان مردم محافظت کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۸ تير ۱۳۹۹
تنها راه مهار این ویروس همان روشی هست که کره و ژاپن و چین انجام دادند .حداقل از الگوی آنها استفاده کنیدای مسئولانی که حاضر به هیچ کاری برای مهار کرونا نیستید
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۰:۴۶ ۱۸ تير ۱۳۹۹
مردم کرونا را شوخی نگرفته اند ولی وقتی می بینند شما توانایی مقابله ندارید.. چه کنند::::؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۸ تير ۱۳۹۹
با برگزاری کنکور گل آخر را به کادر درمان بزنید....
#تعویق_کنکور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۸ تير ۱۳۹۹
اینا رو بیخیال مدارسو کی باز میکنین بچه هامون بگیرن بما بدن و همگی باهم بمیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۸ تير ۱۳۹۹
مردمی که برای نون شب موندن چطور میتونی بگین که سرکار نرین و...
مقصر اصلی اقتصادضعیف وناتوانی دولت در مدیریت معیشت مردم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۸ تير ۱۳۹۹
از ماست که برماست.مقصر هم بعضی از ما مردم هستیم هم یه عده از مسوولین.ولی بازم اگه همت کنیم و رعایت کنیم میشه جلوشو گرفت فقط این وسط یه عده قربانی بی توجهی بعضی از ما و البته خودشون شدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۸ تير ۱۳۹۹
ملت بخاطره وضعیت بد اقتصادی و معشیت می گن با کرونا بمیریم بهتر است از اینکه از گشنگی بمیریم. به یه بنده خدایی که نه ماسک زده بود نه فاصله اجتماعی رعایت می کرد اعتراض کردم گفت بزار کرونا بگیریم بمیریم بره!
Canada
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۸ تير ۱۳۹۹
این ویروس منحوس جوان .پیر سرش نمیشه و
همه را گرفتار میکند
میفهم سخته در گرما ماسک زدن
ولی خدای نکرده از مردن بهتر است
جای شلوع نروید .کمتر از اتوبوس و مترو استفاده کنید
ماسک بزنید تا خود .خانواده .هم وطن ها از بیماری
محفوظ بمانند
بخاطر سلامتی یکدیگر ماسک بزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۸ تير ۱۳۹۹
خرداد رو یاد بیاورید و تعطیلات که همه رفتن شمال و شما مسئولین خوشحال بودید
آخرین اخبار