روایتی جذاب از زندگی «شاخ آفریقا»/ مستندی که به جشنواره «بی یو» راه پیدا کرد

مستند رادیویی شاخ آفریقا روایتی جذاب از زندگی انسان موفقی است که سختی های بسیاری کشیده و چوپانی سهم او در کودکی بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از آثار رادیویی راه یافته به جشنواره ۲۰۲۰ ABUPRIZES مستند رادیویی «شاخ آفریقا» ساخته زهرا قائدی است، که با او به گفت و گو نشستیم.

درباره مستند رادیویی شاخ آفریقا برایمان بگوئید.

موضوع مستند رادیویی شاخ آفریقا درباره قصه زندگی یک جراح پوست به نام دکتر سید ناصر عمادی معروف به پزشک ایرانی بدون مرز است که می‌توانست مطب داشته باشد و در مطب‌های خصوصی کار کند، اما ترجیح داد که در بیمارستان‌های دولتی و مناطق محروم کار کند.

قصه زندگی این شخصیت جالب است به این واسطه که زندگی این شخصیت سه فصل دارد، و این سه فصل زندگی او باعث شده که امروز به عنوان یک پزشک بدون مرز از او یاد شود.

قصه شاخ آفریقا یک کتاب از زندگی آدمی است که چند فصل آن را فقط می‌خوانیم و جا دارد که فصل‌های متعددی از آن ساخته شود، نکته جالبی که درباره این مستند باید بگویم این است که دکتر ناصر عمادی در دوران کودکی کار چوپانی انجام می‌دادند واین فصل از زندگی ایشان بی شک در زندگی کنونی او بسیار موثر بوده است.

دلیل اینکه این مستند رادیویی شاخ آفریقا نامیده شد، چه بود؟

این مستند رادیویی به این دلیل شاخ آفریقا نام گرفت، چون به قول نسل هفتادی و هشتادی یک فرد با این ویژگی‌ها خیلی شاخ می‌تواند باشد، کسی که در آفریقا به دلیل خدمات رسانی‌های بی شمار به این نام شناخته شده باشد.

زندگی این شخصیت قصه بسیار ویژه ای دارد به این واسطه که بدون دریافت هیچ گونه پولی، در مناطق محروم کار کرده است. زندگی این شخصیت ابعاد زیادی دارد که نمی‌شد در این مستند به همه آن پرداخت در حالیکه قابلیت ساخت مستند از دیگر ابعاد زندگی ایشان وجود دارد و خیلی علاقمند هستم که از بخش‌های دیگر زندگی این شخصیت هم مستند بسازم.

هدف شما از ساخت مستند رادیویی شاخ آفریقا چه بود؟

اساسا پرداختن به موضوعات اجتماعی و انسان‌هایی که به مسئولیت اجتماعی خود عمل می‌کنند، بسیار علاقه‌مند هستم، مسئولیت اجتماعی در شخصیت دکتر ناصر عمادی بسیار پررنگ است مسئولیتی دارد که هر کدام از ما باید نسبت به جامعه خود داشته باشیم، مسئولیتی که گاهی آن را در زندگی و محدوده کاری خود فراموش می‌کنیم.

هدف دیگر از ساخت این مستند رادیویی این بود که انسان‌های موثر جامعه بیشتر دیده شوند و از آن‌ها قدردانی شود. در واقع باید بگویم که به برنامه سازی درباره شخصیت‌هایی با این ویژگی بسیار علاقه دارم و حالم را بهتر می‌کند و مرا در زندگی در این دنیا امیدوارتر می‌کند.

این مستند رادیویی عواملی هم داشت؟

برنامه‌های مستند رادیویی بر پایه عوامل زیادی ساخته نمی‌شوند و تمام کار‌های شاخ آفریقا به عهده خودم بود. شاخ آفریقا گوینده نداشت و با روایت دکتر ناصر عمادی ساخته شده است که به جرات می‌توانم بگویم دکتر ناصر عمادی یکی از مهمترین عوامل برنامه است به این دلیل که مستند رادیویی شاخ آفریقا با روایت کلام و بیان زیبای ایشان شنیده می‌شود. دکتر ناصر عمادی در به ثمر نشستن این مستند رادیویی بسیار کمک کردند و راهنمایی‌های ایشان باعث شد تا مسیر برای ساخت این مستند هموار باشد.

فکر می‌کردید که شاخ آفریقا به جشنواره راه پیدا کند؟

هر کسی که برای جشنواره برنامه ای می‌سازد به امید و آرزوی پذیرفته شدن و برنده شدن است، اما من عادت به این ندارم که به خود امید واهی بدهم. تلاشم را کردم و بقیه ماجرا توکل به خدا است؛ بنابراین به برنده شدن یا بازنده شدن فکر نکردم به این اهمیت دادم که من به عنوان یک برنامه ساز که در رسانه ملی فعالیت دارد باید با تمام توان، تلاش کنم که اول از همه نام شبکه رادیویی ایران که یکی از دوست داشتنی‌ترین مقاطع کاری من در این شبکه اتفاق افتاده است، بالا باشد و بدرخشد.

رادیو به خاطر وجود پیشکسوتان بسیار دوست داشتنی است؛ رادیو فرصتی است که در کنار پیشکسوتان بتوان شاگردی کرد و از آن‌ها بسیار آموخت و بدون شک هر اتفاقی که برای جوانان رادیویی می‌افتد مرهون و مدیون این پیشکسوتان است.

چی باعث شد که در جشنواره‌ای «بی یو» شرکت کنید؟

سال گذشته موفق به کسب جایزه بین المللی و جایزه بخش داخلی در چهاردهمین جشنواره بین المللی صدا شدم، بعد از آن جشنواره به خودم گفتم که سال آینده می‌بایست یک قدم بالاتر باشم و حداقل این باشد که برنامه ام به جشنواره‌ای بی یو ارسال شود.

چه حسی داشتید وقتی مستند رادیویی شاخ آفریقا به جشنواره‌ای «بی یو» راه پیدا کرد؟

وقتی این اتفاق افتاد خیلی خدا رو شکر کردم، چون هر شخصی دوست دارد به ایده آلی که در زندگی خود ترسیم می‌کند، برسد. من بسیار ممنون خدا و لطف بزرگوارانی هستم که مرا در حرفه برنامه سازی یاری دادند، هیچ کس نمی‌تواند خود را جدا از بقیه بداند، و تنها خودمان را باعث موفقیت بدانیم، نباید یادمان برود که همه ما اساتیدی داشتیم که آن‌ها باعث و بانی این روز‌های خوب و خوش ما هستند.

درباره ویژگی‌های این مستند رادیویی بگوئید؟

این مستند به دو زبان فارسی و انگلیسی ساخته شده و از صدای شاهد بسیار زیادی در این مستند استفاده شده است، دو زبانه بودن شاخ آفریقا شانس راه یافتن آن را به جشنواره بین المللی بیشتر می‌کرد.

ایده این مستند رادیویی از کجا آمد؟

من یک برنامه ساز هستم و به صورت مستمر در فضای مجازی و از هر طریقی دنبال سوژه می‌گردم، از آنجایی که همیشه نگاه ما به عنوان یک برنامه ساز به افراد و اتفاقات پیرامون، نگاهی سوژه یاب برای ساخت یک برنامه است، در گفت و گو و مراوده با افراد دنبال ویژگی شخصیتی آن‌ها می‌گردم و درباره شخصیت‌هایی که قابلیت بررسی و برنامه سازی دارد، برنامه می‌سازم.

زهرا قائدی در پایان این گفت و گو از محمدجعفر محمدزاده مدیر شبکه رادیویی ایران و رضا بحیرایی مدیر گروه جامعه این شبکه رادیویی برای راهنمایی او در ساخت این مستند قدردانی کرد و هر اتفاق خوب این مستند را سهم تمام بزرگانی دانست که در این مسیر او را یاری کردند.

گفتنی است جشنواره ۲۰۲۰ ABUPRIZES، یکی از جشنواره‌های معتبر تولیدات رادیو تلویزیونی دنیا است، ۱۳۶برنامه رادیویی از تهران و مراکز به دبیرخانه جشنواره رسید و مورد ارزیابی قرار گرفت که از این تعداد ۸ اثر تلویزیونی و ۹ اثر رادیویی به عنوان نمایندگان نهایی سازمان صداوسیما انتخاب شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۱۹ تير ۱۳۹۹
سلام اینو کجا میشه شنید؟