چین: اصرار آمریکا برای مذاکره یک «فریب سیاسی» است

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که اصرار آمریکا برای مذاکره با چین غیرصادقانه و فریبی «سیاسی» است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تاس، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین تلاش‌های آمریکا برای مشارکت چین در مذاکرات سه جانبه در مورد تسلیحات هسته‌ای را توهین‌آمیز خواند. 

ژائو لیجیان در نشست خبری روز جمعه خود تاکید کرد که آمریکا باید پیشنهاد روسیه را بپذیرد و پیمان محدودیت‌های تسلیحات تهاجمی (پیمان استارت نو) را تمدید کند.

وی یادآور شد: «موضع چین کاملاً واضح است. ما مخالف مذاکرات به اصطلاح سه جانبه در زمینه کاهش سلاح‌های هسته‌ای هستیم و آمریکا از مخالفت ما اطلاع دارد». این مقام چینی تأکید کرد: «با این حال، طرف آمریکایی همچنان به ما توصیه می‌کند و حتی به تحریف موضع ما می‌پردازد».


بیشتر بخوانید


سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید آمریکا در مشارکت چین در مذاکرات سه‌جانبه را به نوعی یک «فریب سیاسی» خواند. 

وی تاکید کد که آمریکا باید اقدام به کاهش هر چه  بیشتر زرادخانه‌های هسته‌ای خود کند و بدین ترتیب سایر قدرت‌های هسته‌ای را برای شرکت در مذاکرات خلع سلاح تشویق نماید. 

در تاریخ ۸ ژوئیه، رئیس گروه تسلیحات وزارت خارجه چین تاکید کرد که تنها در صورتی که آمریکا شمار زرادخانه‌های خود را کاهش دهد، در مذاکرات خلع سلاح شرکت خواهد کرد. تعداد کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا ۲۰ برابر چینی‌ها اعلام شده است.

براساس آمار پژوهشگاه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم و فدراسیون دانشمندان آمریکایی، آمریکا در حال حاضر حدود ۵ هزار و ۸۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد.

پیمان استارت نو در سال ۲۰۱۰ به امضا مشترک روسیه و آمریکا رسید و تا ۵ فوریه ۲۰۲۱ اعتبار خواهد داشت. این سند می‌تواند بیش از پنج سال، یعنی تا سال ۲۰۲۶ با توافق متقابل طرفین تمدید شود. مسکو از واشنگتن خواسته که تا به تمدید این پیمان تن دهد، در مقابل آمریکا با این درخواست مخالفت کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار