دیفن باخیا گیاه فرح بخش آپارتمانی

دیفن باخیا از جمله گیاهان فرح بخش آپارتمانی همیشه سبز است که به آسانی می‌توانید آن را در محیط خانه خود پرورش دهید.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، دیفن باخیا از گیاهان فرح بخش آپارتمانی همیشه سبز است که به دلیل ظاهر زیبای آن می‌توانید آن را در منزل و آپارتمان نگه داری کنید. برگ‌های زیبا و نسبتا بزرگ دیفن باخیا مستطیل شکل و سبز رنگ بوده و داری لکه‌های سفید و کرم است.

این گیاه بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است که چندین نوع دارد؛ طول برگ‌های شکننده این گیاه ممکن است تا ۴۷ سانت نیز برسد و پهنای برگ‌ها نیز به نصف این مقدار افزایش پیدا می‌کند.

جالب است بدانید این گیاه دارای ماده سمی است که پس از آسیب دیدگی دیوار سلولی و تخریب آن به بیرون ترشح می‌شود. در واقع ترشح این ماده سمی یکی از مکانسیم‌های گیاه در مقابل حیواناتی است که برای این گیاه دشمن به حساب می‌آیند.

خاک: مناسبترین خاک برای کاشت دیفن باخیا خاک برگ است. همچنین مخلوط یک قسمت خاک رس، یک قسمت کود حیوانی و دو قسمت خاک برگ نیز مناسب است.

نور: گیاه دیفن باخیا همانند بیشتر گیاهان آپارتمانی نیاز به نورغیر مستقیم داشته و در نور مستقیم آسیب می‌بیند. همچنین در محیط بدون نور، گیاه علفی و ساقه هایش دراز می‌شود. توصیه میشود گیاه خود را هر چند وقت یک بار بچرخانید تا برگ‌ها به یک طرف منحرف نشوند.

دما: بهترین درجه حرارت برای نگهداری گل دیفن باخیا بین ۱۳ تا ۱۸ درجه است و لازم است در فصل زمستان در اتاق نگهداری شود، ولی در بقیه فصول می‌تواند دمای محیط را تحمل کند.

آبیاری: برای آبیاری دیفن باخیا توصیه می‌شود از آب سبک و بدون املاح استفاده شود. میزان آبیاری مورد نیاز گیاه در تابستان هفته‌ای دو مرتبه و در زمستان یک بار در هفته کافی است. این گیاه نسبت به خشکی مقاوم‌تر است تا آبیاری بیش از اندازه؛ پس اجازه دهید در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود.

جابه جایی: برگ‌های این گیاه بعد از آبیاری ترد و شکننده می‌شود بنابراین اگر قصد جابجایی گیاه را دارید چند روزی آبیاری ان را به تاخیر اندازید تا بر اثر برخورد دیگر اشیا به گیاه، برگ‌های گیاه صدمه نبیند.

غبارپاشی: دیفن باخیا رطوبت بالای هوا را بخصوص زمانی که دمای هوا بالا است دوست دارد بنابراین در روز‌های گرم گیاه را غبارپاشی کنید، اما این عمل را در زیر نور آفتاب انجام ندهید زیر بر روی برگ‌ها لکه‌های سوخته ایجاد می‌شود.

طرز قلمه زدن دیفن باخیا

اولین نکته ضروری برای قلمه زدن دیفن باخیا توجه به این نکته است، دیفن باخیا از گروه گیاهان سمی است و شیرابه موجود در ساقه و برگ‌های این گیاه بسیار سمی و خطرناک است به طوریکه شیره تند برگ و ساقه این گیاه در صورت تماس با دهان، سبب سوزش و بی حسی دهان و گلو میشود به حدی که حتی ممکن است تار‌های صوتی فلج و حتی منجر به خفگی شود. بر همین اساس لازم است برای قلمه زدن گیاه حتما از دستکش استفاده شود.

قلمه‌ها را می‌توان از قسمت انتهایی ساقه دیفن باخیا و همچنین از طول ساقه تهیه کرد. جالب است بدانید، قلمه‌های تهیه شده از قسمت انتهایی ساقه زودتر از دیگر انواع قلمه ریشه می‌دهند.

طول قلمه مورد نظر لازم است حداقل ۱۰-۸ سانتیمتر باشد. همچنین هر قلمه لازم است حداقل یک جوانه و به شکل مطلوب چند جوانه داشته باشد. بهتر است قلمه مورد نظر را به شکل اریب برش دهید.

لازم است، قبل از کاشتن قلمه‌ها شیره گیاه خشک شود که در حدود ۱ تا ۲ روز طول می‌کشد. در طی این مدت قلمه‌ها را در مکانی خشک، با دمای متوسط و به دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید.

قلمه دیفن باخیا را می‌توان هم به شکل عمودی و هم به صورت افقی در بستر کاشت. در کاشت عمودی، حدود ۳-۲ سانتیمتر را در داخل بستر فرو ببرید. در کاشت افقی باید نیمی از ارتفاع قلمه به پایین در بستر کاشت قرار گیرد. همچنین میتوان قلمه‌های دیفن باخیا را در آب نگهداری کرد تا زمانی که ریشه دهد.

ظرف محتوی قلمه‌ها را در مکانی روشن، اما به دور از نور مستقیم آفتاب با دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد قرار دهید. حفظ رطوبت بستر کاشت و بخصوص هوای اطراف در طی ریشه زایی قلمه دیفن باخیا بسیار مهم است و می‌توانید با قرار دادن یک کیسه پلاستیکی شفاف به حفظ رطوبت در اطراف قلمه‌ها کمک کرد. به منظور تهویه هوا در روی پلاستیک چند سوراخ ایجاد کنید.

در شرایط مناسب، ریشه زایی قلمه‌های دیفن باخیا ۳۰-۲۱ روز طول خواهد کشید و زمانی که طول ناحیه جوانی که به تازگی رشد کرده است حدود ۵ سانتی متر شد می‌توان پوشش پلاستیکی را برداشت تا گیاه در شرایط رطوبت عادی و معمولی اتاق به رشد خود ادامه دهد.

بیشتر بخوانید:

برگ بیدی گیاهی مناسب برای نگهداری در آپارتمان

کروتون گیاه محبوب آپارتمانی

پول چینی گیاهی از خانواده گزنه

انتهای پیام/

 

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار