از تولد تا مرگ شیر پیر/ ۴۰۵ بالاخره از خط تولید خارج شد

خودروی پژو جی ال ایکس بنزینی دیگر در کشور تولید نمی‌شود که در این گزارش به علت توقف تولید آن پرداخته ایم.

خودروسازیبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند سالی می‌شود که پژو ۴۰۵ وارد بازار ایران شد و پس از آن به دلایل زیادی مورد استقبال افراد قرار گرفت. پژو ۴۰۵ در ۲ دهه اخیر جزو یکی از پرمتقاضی‌ترین خودرو‌هایی بوده که روانه بازار شده است. جوانان به دلیل کیفیت و البته قیمت مناسبی که داشته از آن استقبال کردند و به نوعی می‌توان آن را خودرو جوان پسندانه قرن دانست.

پژو ۴۰۵ از خانواده شرکت خودروسازی پژو است. این شرکت خودروسازی را می‌توان بزرگترین شرکت اتومبیل سازی کشور فرانسه و دومین شرکت بزرگ اتومبیل سازی در اروپا بعد از فولکس واگن آلمان دانست.

در ژوئیه سال ۱۹۸۷، شرکت خودروسازی پژو، مدل ۴۰۵ را به عنوان تنها سدان چهار درب با بدنه سبک اعلام کرد و خیلی زود فروش آن در بازار‌های قار‌ه ای آغاز شد. این خودرو در ژانویه ۱۹۸۸ در بازار در نوع رانندگی دستی سمت راست در انگلستان به فروش رفت و تولید پیشرانه رانندگی در سمت چپ در سوچو فرانسه انجام شد.

این خودرو در چهار موتور بنزینی سیلندر از ۶۵ تا ۱۶۰ اسب بخار (۴۸ تا ۱۱۸ کیلو وات؛ ۶۴ تا ۱۵۸ اسب بخار) در دسترس بود. در سال ۱۹۸۸ موتور‌های دیزلی طبیعی و توربو شارژ به این محدوده اضافه شدند. در سال ۱۹۹۱ بروزرسانی‌هایی در داشبورد، فرمان و عایق صوتی به وجود آمد، اما برای سال ۱۹۹۳ مدل Phase II با یک بوت جدید با ورودی بهتر، چراغ‌های عقب جدید و طراحی بوت و داشبورد جدید وارد بازار شد. ۴۰۵ تولیدی تا این زمان به بیش از ۱۵۰ هزار خودرو رسیده بود.

پژو 405

در پاییز سال ۱۹۹۵، جایگزینی ۴۰۵، ۴۰۶ معرفی و تولید ۴۰۵ قطع شد. از سال ۱۹۹۴ یک کیسه هوا در ۴۰۵ در دسترس و استاندارد آن رانندگی چپ Mi ۱۶ و T ۱۶ بود. در آغاز سال ۱۹۹۷ پایان تولید اروپایی ۴۰۵ پس از ۱۰ سال بود. ۴۰۵ یکی از پرفروش ترین اتومبیل‌های خانوادگی در اروپا به ویژه در فرانسه و انگلیس به شمار می‌رود، این هشتمین اتومبیل پرفروش در انگلیس در سال ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ بود.

پس از اینکه پژو ۴۰۵ وارد کشور شد، مهندسان سعی در تولید و داخلی سازی آن داشتند چرا که یکی از خودرو‌های روز دنیا به شمار می‌رفت. پس از تولید این خودرو، نمونه‌هایی از آن مانند پژو پرشیا، پژو آردی، پژو روآ و در نهایت سمند را تولید کردند.

شرکت ایران خودرو که تولید کننده این خودرو در کشور است مدل‌های مختلفی از ۴۰۵ را تولید و روانه بازار کرد. پژو ۴۰۵ GL/GLX ابتدا با موتور ۱٫۶ لیتری و پس از آن ۱٫۹ لیتری ۸ سوپاپ کاربراتوری تولید شد که در سال ۲۰۰۲ تولید آن متوقف شد.

انواع مختلف پژو 405 را بیشتر بشناسید

پژو ۴۰۵ GL/GLX، پژو ۴۰۵ GLX، پژو ۴۰۵ GLI، پژو ۴۰۵ SLX، پژو LX، پژو ELX از نمونه‌های تولیدی این خودرو ۳۰ ساله هستند.

پژو ۴۰۵ GL/GLX ابتدا با موتور ۱٫۶ لیتری و پس از آن ۱٫۹ لیتری ۸ سوپاپ کاربراتوری تولید و روانه بازار شد که در سال ۲۰۰۲ تولید آن متوقف شد. پژو ۴۰۵ GLI مدل کم آپشن تر GLX است که ما بین سال‌های ۸۳ تا ۸۶ تولید می شد. پژو ۴۰۵ SLX مدل بروزرسانی شده پژو ۴۰۵ است که با تغییراتی در نمای خارجی و داخلی و موتور ۱٫۶ لیتری تی یو ۵ عرضه می شود.

پژو 405

پژو پارس فیس لیفت پژو ۴۰۵ در بخش‌های سپر جلو و عقب، جلو پنجره، در کاپوت، چراغ‌های جلو و عقب و در صندوق عقب، خود پارس در ۴ مدل مختلف عرضه می شود. پژو آردی و پژو روآ نیز هر ۲ خودرو با ظاهر ۴۰۵ و موتور ۱٫۶ لیتری پیکان عرضه می شوند.


بیشتر بخوانید:


طی ۳۰ سال چه بر سر ۴۰۵ آمد؟

خلخالی کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به تولید خودرو پژو 405 در کشور و علت توقف تولید آن، گفت: در تمام دنیا خودروسازی‌ها برای اینکه به یک پلتفرمی دست یابند، خودرو‌های روز را وارد کشور و به دنبال دستیابی به آن سیستم و تولید و داخلی سازی آن هستند.

او ادامه داد: این رویه برای تمام خودروسازان جهان اتفاق می‌افتد و در حال حاضر شاهد این هستیم که چین، ترکیه و بسیاری از کشور‌های دیگر خودرو‌های روز دنیا را وارد می‌کنند تا بتوانند به سیستم آن دستیابی داشته باشند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: هم اکنون برلیانس محصول BMW را وارد می‌کند تا بتواند تولیدات خود را به آن سمت ببرد. در ایران نیز این اتفاق رخ می‌دهد و چند سال پیش خودرو‌های خانواده پژو وارد کشور شد چرا که هم کیفیت مناسب و هم قیمت مناسبی داشتند.

خلخالی تشریح کرد: در ابتدا قرار بر این بود که به سمت تولید انواع پژو در کشور برویم و آن را داخلی سازی کنیم، اما این اتفاق رخ نداد و تنها  به صورت محدود توانستیم سمند را تولید کنیم.

پژو 405

او ادامه داد: هم اکنون زیربنای فعالیت ایران خودرو به پژو تبدیل شده و در حال حاضر زبان فنی در ایران خودرو پژوست. بعد از برجام نیز خودرو‌هایی مانند پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۰۸ وارد کشور شد، اما به دلیل اینکه مدیریت دولتی در خودروسازی داریم نتوانستیم این تولید را به سرانجام مثبتی برسانیم و هم اکنون تنها به همین تولید پژو ۲۰۶ و دیگر خودرو‌ها بسنده کرده ایم.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: هر محصول خودرویی عمر مفید پنج ساله دارد که به مرور زمان پلتفرم آن نیز می‌تواند تا ۱۵ سال عمر داشته باشد. پژو بیش از ۳۰ سال است که در کشور تولید می‌شود که در انحصار ۲ خودروساز بزرگ در کشور است.

خلخالی بیان کرد: این خودرو به دلیل استقبال بالا، هر چقدر تولید می‌شد به فروش می‌رفت، اما اقدام به ارتقا آن نکردند و هم اکنون شاهد این هستیم که پژو بیش از ۳۰ سال در کشور تولید می‌شود. هم اکنون می‌توان خط تولید خودروهایی، چون پژو ۳۰۱، پژو ۲۰۰۸، دنا و دیگر خودرو‌ها را ادامه داد.

چرا باید با ۴۰۵ خداحافظی کرد؟

شهرام آزاد عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ۴۰۵ در این سال‌ها جزو خودرو‌های خوب اروپا بوده است. خودرویی که استقبال زیادی از آن شد و فروش زیادی هم داشت، اما در کنار تولید بالا، مشکلاتی هم در تولید آن وجود داشت.

پژو 405

آزاد ادامه داد: متاسفانه هر محصولی مانند پراید و پژو ۴۰۵ زمانی که در داخل کشور تولید می‌شوند، برای سال‌های سال قصد دارند آن را تولید کنند به جز اینکه تغییراتی در آن ایجاد شود. در برخی از امکانات این خودرو تغییراتی طی این سال‌ها ایجاد شد، اما ساختار اصلی آن تغییر نکرد که این مورد جزو ضعف‌های این خودرو به شمار می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی افزود: خودرو‌هایی که تولید شد سیستم‌هایی معمولی داشت که به مرور زمان استاندارد‌های لازم را از دست داده بود و به محصول قدیمی تبدیل شد. این خودرو ۳۰ سال است که در کشور تولید می‌شود، اما مسائل استاندارد و امنیتی که بخش زیادی از آن در کشور‌های توسعه یافته است کنار گذاشته شده است. بخش تحقیق و توسعه این محصول در ایران از اولویت برخوردار نیست که دلیل کنار گذاشتن آن این موضوع است.

آزاد بیان کرد: فقدان بحث توسعه محصولات باعث می‌شود که خودرو‌ها از رده خارج و جایگزین شوند که جایگزینی آن‌ها اولویت دارد. صنعت خودرو باید به سمت توسعه محصول برود.

روز پنج شنبه ۲۲ خردادماه ۹۹ آخرین نسخه پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس بنزینی به تولید رسید و این خودرو برای همیشه از خطوط تولید شرکت ایران خودرو خارج شد.

با این حال لازم به تاکید است که اتاق پژو ۴۰۵ در قالب مدل SLX همچنان عرضه خواهد شد و موتور XU۷ و قدیمی این خودرو نیز در حال حاضر بر روی بدنه سمند و پارس نصب می‌شود و خبری در رابطه با قطع تولید این دو مدل مطرح نشده است.

همچنین پیش از این از عرضه ۴۰۵ با موتور ایکس یو ۷ دوگانه سوز، در قالب خودرو‌های مخصوص تاکسیرانی صحبت شده بود که در این صورت می‌توان گفت که خبر توقف تولید پژو ۴۰۵ بنزینی، به هیچ عنوان نمی‌تواند به معنای پایان حضور پژو ۴۰۵ در خطوط تولیدی ایران خودرو تلقی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدعلی
۱۲:۱۳ ۲۶ تير ۱۳۹۹
چرا اینقدر زوووووووووووود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تازه 30 سال گذشته !!!!!
United States of America
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۲ تير ۱۳۹۹
انشاالله خیره
United States of America
حمیدرضا
۲۰:۳۰ ۲۲ تير ۱۳۹۹
اگه قرار باشه Glx حذف بشه پس باید slx و پارس و سمند و همه مشتقاتشون حذف بشن مگه اینا چه فرقی با هم دارن؟!
United States of America
ناشناس
۲۲:۱۴ ۲۲ تير ۱۳۹۹
با هم فرق دارن
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۲:۳۱ ۲۲ تير ۱۳۹۹
اون نقره‌ای این سفید خیلی فرق داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۶ تير ۱۳۹۹
سمند رو با این مقایسه نکن.
آخرین اخبار