استاد پژوهشگاه زلزله ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

احتمال وقوع زلزله بزرگتر در گسل فیروزکوه ضعیف است

زارع گفت: احتمال وقوع زمین لرزه‌هایی با شدت بیشتر در گسل فیروزکوه بسیار ضعیف است.

زارع استاد پژوهشگاه زلزله ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وقوع زلزله‌های اخیر استان تهران، اظهار کرد: بر اثر وقوع زلزله در ساعت پنج و نیم بامداد امروز به قدرت ۳.۶ ریشتر که پس لرزه‌هایی بین ۲ تا ۳ ریشتر با کانون فیروزکوه گزارش شده است. با بررسی مدل‌های طراحی، زلزله ۴ ریشتری ساعت۱۲ ظهر امروز بیست ودوم تیر یک زلزله اصلی محسوب می‌شود.

او ادامه داد: با بررسی زلزله‌های رخ داده امروز ما نباید تصور کنیم که دیگر زلزله‌ای نمی‌آید و پرونده زلزله را ببندیم بلکه یک احتمال ضعیف وجود دارد که زمین لرزه‌ای بزرگ‌تر در گسل فیروزکوه رخ دهد.

زارع گفت: زلزله امروز استان تهران مربوط به زون گسل فیرورکوه است و با بررسی مدارک ده سال گذشته گسل فیروزکوه به این نتبجه رسیدیم که به طور دوره‌ای زلزله‌هایی با قدرت بین ۳ تا ۵ ریشتر در این گسل رخ داده و هیچ کدام از زلزله‌ها به زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶ یا ۷ ریشتر ختم نشده است.

او افرود: گسل فیروزکوه در انتها با گسل مشا تلاقی دارد و مرکز وقوع این زمین لرزه در ۱۰۰ کیلومتری از تهران بوده است. اگر زمین لرزه‌ای با قدرت بیشتری در این منطقه رخ دهد شهر‌های سمنان، گرمسار، قائم شهر، شیرگاه، دماوند و فیروزکوه در معرض خطر قرار می‌گیرند. وقوع زلزله ۷ ریشتری در این منطقه می‌تواند به ساختمان‌های بلند در شهر تهران آسیب وارد کند.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار