کارشناس آمریکایی: آزمایش هسته‌ای آمریکا، پیونگ یانگ را تحریک می‌کند

یک کارشناس آمریکایی معتقد است آزمایش اتمی جدید واشنگتن، کره شمالی را بیش از پیش برای ادامه آزمایشات اتمی‌اش تحریک می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی اکسپرس، استفن هرتزوگ، از اعضای پروژه مدیریت اتم دانشگاه هاروارد و از محققان سابق آزمایش هسته‌ای وزارت انرژی آمریکا معتقد است هرگونه آزمایش هسته ای، دور چهارم مذاکرات احتمالی بین آمریکا و کره شمالی را به مخاطره می‌اندازد و پیونگ یانگ را بیش از پیش برای ادامه آزمایشات اتمی‌اش تحریک می‌کند.

این کارشناس با اشاره به تعهد کره شمالی پس از مذاکرات سال ۲۰۱۸ مبنی بر اینکه آزمایش هسته‌ای خود را موقتا تعطیل می‌کند، گفت: آزمایش هسته‌ای آمریکا از نظر پیونگ یانگ یک عمل خصمانه و تحریک کننده محسوب می‌شود و به طور قطع مذاکرات احتمالی بین دو کشور را تضعیف می‌کند. از سوی دیگر، آزمایش هسته‌ای آمریکا، به شش آزمایش اتمی کره شمالی و هر آزمایشی که در آینده انجام دهد، وجهه قانونی می‌دهد.

در ۲۲ مه، روزنامه واشنگتن پست نوشت دولت ترامپ درباره انجام یک آزمایش اتمی که از سال ۱۹۹۲ تاکنون انجام نشده است گفت‌وگو‌هایی انجام داده است.

این روزنامه نوشت: «پس از آنکه مقامات دولت آمریکا، روسیه و چین را متهم کردند در حال انجام آزمایش‌های اتمی با بازده کم هستند - ادعایی که با شواهد موجود همخوانی ندارد - این موضوع در جلسه مقامات ارشد آژانس‌های برتر امنیت ملی در ۱۵ مه مطرح شد.»

در حالی واشنگتن پست خبر از مذاکرات برای انجام جدیدترین آزمایش هسته‌ای برای نخستین بار پس از سال ۱۹۹۲ می‌دهد که پیش از این آمریکا با اتکا به شبیه سازی و آزمایش‌های غیر انفجاری، پروژه‌های اتمی خود را پیش می‌برد.

پیش از این نیز مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی خواستار از سرگیری مذاکرات واشنگتن و پیونگ یانگ پیش از انتخابات آمریکا شده بود. رئیس جمهور کره جنوبی گفته بود رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی باید پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بار دیگر با هم مذاکره کنند. او همچنین از تلاش‌های سئول برای از سرگیری این مذاکرات خبر داده بود.

کره شمالی بار‌ها گفته است که تا زمانی که آمریکا «سیاست‌های خصمانه» خود، از جمله تحریم‌های سخت را رها نکند، به میز مذاکرات باز نخواهد گشت و وعده داده است که بدون امتیازات مهم، فرصتِ گرفتن عکس دیگری را قبل از انتخابات به ترامپ نمی‌دهد.

ترامپ و کیم برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ در سنگاپور با یکدیگر دیدار کردند و امید‌ها برای توافق و لغو برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی افزایش یافت.

اما دومین نشست آن‌ها، در اوایل سال ۲۰۱۹ در ویتنام، با شکست همراه بود. ترامپ و کیم در ژوئن ۲۰۱۹ مجدداً در منطقه غیرنظامی بین دو کره با هم ملاقات و توافق کردند که مذاکرات را دوباره آغاز کنند، اما مذاکرات در سطح بالای بین دو طرف در سوئد در ماه اکتبر قطع شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار