قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین؛ باید‌های رئالیستی و نباید‌های لیبرالی

قرار داد ۲۵ ساله میان ایران و چین به موضوعی برای جنگ و جدل میان موافقان و مخالفان تبدیل شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین؛ باید‌های رئالیستی و نباید‌های لیبرالیابوالفضل هاشمی _ بهمن ماه ۱۳۹۴ و تنها چند ماه پس از حصول توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام، تهران میزبان شی جین پینگ، رئیس جمهور چین بود. وی در این سفر با مقامات ارشد جمهوری اسلامی دیدار کرد و چندین سند همکاری میان دو طرف به امضا رسید. با گذشت ۵ سال از این سفر، آنچه سبب اهمیت موضوع برای افکار عمومی شده بیانیه مشترکی است که طرفین آن را به امضا رساندند. یکی از مفاد این بیانیه صراحتاً به توافق و تفاهم دو طرف برای همکاری ۲۵ ساله با یکدیگر اشاره دارد.

فارغ از هیاهوی رسانه‌ای و زنده باد‌ها و مرده‌باد‌هایی که میان مخالفان و موافقان این توافق وجود دارد، بی تردید توجه به اصل یک همکاری در نظام بین الملل با دیدگاهی واقع گرایانه می‌تواند اثربخشی مثبت آن را افزایش داده و پیامد‌ها و تبعات منفی احتمالی را کاهش دهد.

حقیقت آن است که آنچه توافق ۲۵ ساله میان ایران و چین خوانده می‌شود هنوز در حد یک پیش‌نویس است و دو طرف تنها موافقت کرده اند در این رابطه مذاکره کنند، در نتیجه اظهارات موافقان و مخالفان تنها براساس تصوری است که واقعیت خارجی ندارد. نگارنده در این گزارش می‌کوشد بخشی از باید‌های واقع گرایی (رئالیستی) که ایران باید به آن توجه کند تا نفع خود از این توافق را افزایش دهد و نباید‌ها لیبرالی که می‌تواند پیامد‌های منفی برای تهران داشته باشد را ترسیم کند.

 موازنه سازی

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی، دولت‌ها را اصلی‌ترین بازیگران عرصه نظام بین الملل می‌داند. بقا یک اصل غیرقابل چشم پوشی در روابط بین الملل است و کشور‌ها در نظام آنارشیک جهانی باید با تکیه بر توانایی‌هایشان، امنیت خود را تامین کنند. یکی از اصول تامین امنیت، موازنه سازی است. کشوری که احساس خطر می‌کند، یا با موازنه سازی داخلی نیرو‌ها و امکاناتش را در مقابل تهدیدات خارجی بسیج می‌کند و یا روی به اتحاد و ائتلاف‌های بیرونی می‌آورد.

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین؛ باید‌های رئالیستی و نباید‌های لیبرالی

خاورمیانه در حال حاضر به دلیل وقوع جنگ در سوریه و یمن، شرایط نابسامان افغانستان و عراق و نیز مداخله گسترده کشور‌های خارجی همچون آمریکا مستعد بی ثباتی است. همچنین کارزار فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ایران و حمایت گسترده واشنگتن از رقبای منطقه‌ای تهران، شرایط را بسیار پیچیده و بغرنج کرده است.

در این شرایط و با توجه به دشمنی آشکار مثلث عبری –عربی – غربی با تهران و تلاش گسترده پیدا و پنهان برای نقض حاکمیت و در راس آن تجزیه ایران، نزدیکی جمهوری اسلامی به قطب مخالف غرب اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد. دستکم بر روی کاغذ، ورود چین به بازی قدرت خاورمیانه و به عنوان نیروی سوم در تقابل با آمریکا می‌تواند نفع بسیاری برای ایران داشته باشد و در عین حال باعث افزایش قدرت مانور تهران به عنوان یکی از قدرت‌های اصلی منطقه شود. این اندیشه خود دارای باید‌ها و نبایدهاست.

باید‌ها و نبایدها

موازنه سازی یکی از اصول اساسی برای بقا در نظام بین الملل محسوب می‌شود، ولی همیشه این اصل به راحتی آنچه تصور می‌شود قابل حصول نیست. دولت‌ها بازیگران عاقل هستند و از همین رو همواره هزینه و فایده اقدامات خود در نظام آنارشیک بین الملل را در نظر می‌گیرند. حقیقت این است که دولت‌ها علاقه‌ای ندارند با کشور‌هایی وارد اتحاد و ائتلاف شوند که دارای دشمن‌های بزرگ هستند، زیرا اتحاد با این کشور‌ها به معنای تقابل با دشمن مشترک است. آمریکا بیش از ۴۰ سال است با جمهوری اسلامی ایران دشمنی و عداوت آشکار دارد. از طرفی رژیم صهیونیستی صراحتاً در قطب مخالف تهران قرار دارد و نیز برخی کشور‌های عربی مانند رژیم سعودی نگرش مثبتی به ایران ندارند.

از همین رو، تصور اینکه پکن بپذیرد در ابعاد نظامی در خاورمیانه نقش نیروی سوم را برای تهران ایفا کند و به ابزاری برای موازنه سازی با غرب تبدیل شود غیرواقع گرایانه است. کما اینکه چین هم اینک رابطه بسیار خوبی با کشور‌های عربی، آمریکا و رژیم صهیونیستی دارد و بعید است بخواهد چنین نقشی را در راهبرد موازنه سازی ایران بپذیرد. از همین رو نباید با تفکر ایده آلیستی به رابطه با چین نگاه کرد و تصور نمود پکن به دلیل همکاری با تهران، به دولت‌های مخالف ایران پشت خواهد کرد. بی تردید چین در تعاملش با هر کشوری به دنبال منافع شخصی است و امنیت ملی خود را فدای منافع اقتصادی همکاری با یک دولت نخواهد کرد.

در مقابل، تهران باید از پکن به عنوان ابزاری برای افزایش قدرت خود برای موازنه سازی داخلی بهره ببرد. موازنه سازی خارجی به معنای اتحاد و ائتلاف با کشور‌های دیگر است که این امر به معنای استقرار نظامیان خارجی و ایجاد پایگاه‌های نظامی است. قانون اساسی جمهوری اسلامی اجازه ایجاد پایگاه نظامی خارجی در کشور را نمی‌دهد. همچنین محمد جواد ظریف، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران شایعات رسانه‌های معاند درباره استقرار نظامیان چینی در کشور را رد کرده است. از همین رو، گزینه مناسب برای تهران این است که بجای موازنه سازی خارجی، از قدرت چین استفاده کند (مانند خرید فناوری‌های روز نظامی، خرید تجهیزات و تسلیحات، استفاده از قدرت فضایی و ماهواره ای، همکاری‌های مستشاری و...) و با توانمندسازی خود، راهبرد موازنه سازی داخلی را برای مقابله با تهدیدات خارجی اجرایی کند. همچنین تعامل تجاری با چین می تواند باعث تقویت قدرت اقتصادی کشور شود و همین موضوع در افزایش قدرت تهران در منطقه تاثیر شگرفی دارد. 

 یک کمربند - یک راه

طرح افسانه‌ای یک کمربند – یک راه، سرمایه گذاری بزرگ و جاه طلبانه پکن برای ایجاد راه دریایی و زمینی به منظور گسترش روابط اقتصادی با ۶۰ کشور جهان است. برآورد اولیه درباره این پروژه حکایت از سرمایه گذاری ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد دلاری دارد. پکن می‌کوشد با استفاده از این طرح و زنده کردن جاده قدیم ابریشم، روابط اقتصادی خود با کشور‌های جهان را گسترش دهد و خیز بزرگی در تبدیل شدن به قدرت برتر اقتصادی بردارد.

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین؛ باید‌های رئالیستی و نباید‌های لیبرالی

خوشبختانه ایران در مسیر این پروژه اقتصادی قرار دارد و نقش ویژه‌ای در اتصال شرق به غرب برای طرح یک کمربند - یک راه ایفا می‌کند. ایران به دلیل موقعیت ژئوپلوتیک خود دست بالا را در این طرح دارد و می‌تواند سالانه میلیارد‌ها دلار درآمد از این طریق کسب کند. برای کشوری که تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار دارد، طرح یک کمربند - یک راه می‌تواند مسیر را برای گسترش مناسبات تجاری با جهان هموار کند.

باید‌ها و نباید‌ها

لیبرال‌ها که اندیشمندان رئالیست آن‌ها را متوهم‌هایی ساده لوح می‌دانند، بر این باورند گسترش روابط اقتصادی میان کشور‌ها به مرور باعث ایجاد وابستگی متقابل شده و همین امر مانع بروز جنگ می‌شود و در نهایت در پرتوی آن صلح و ثبات در نظام بین الملل افزایش می‌یابد. برخی از این خوشبینان کوته فکر بر این باورند وجود منافع دائمی قدرت‌های بزرگ در کشور‌های کوچک و ضعیف آن‌ها را از گزند دشمنان حفظ می‌کند و استقلال و حاکمیت آن‌ها را تضمین خواهد کرد.

در رابطه تجاری تهران و پکن باید این موضوع را در نظر داشت که جمهوری خلق چین هم اینک خیز بلندی برای تبدیل شدن به یک هژمون منطقه‌ای و یک قدرت جهانی برداشته است. حقیقت این است که ایران از بُعد جایگاه جهانی پایین‌تر از چین قرار دارد و هر کشوری باید در روابط با قدرت‌های بزرگ ملاحظات لازم را در نظر داشته باشد. تهران باید در ابعاد اقتصادی طرح یک کمربند - یک راه مشارکت فعالی داشته باشد، اما نباید آزادی عمل در سیاست خارجی خود را فدای منافع اقتصادی یک همکاری کند.

نباید تصور کرد به دلیل تحریم‌های ظالمانه واشنگتن، تهران در موضع ضعف قرار دارد بلکه ایران در موقعیت ژئوپلوتیکی مناسبی است و بی تردید می‌تواند یکی از شرکای راهبردی این طرح باشد. ایران باید با مشارکت هوشمندانه در طرح یک کمربند – یک راه، سالانه میلیارد‌ها دلار درآمد مستمر برای اقتصاد خود محیا کند و با گسترش صادرات، وابستگی به درآمد‌های نفتی را کاهش دهد.

با این وجود، تهران نباید با تصور وابستگی متقابل به دنبال پیوند زدن موضوعات اقتصادی به تمامی مسائل خود در نظام بین الملل باشد. همکاری‌های اقتصادی با یک کشور نباید برای سیاست خارجی تهران ایجاد محدودیت کند و منافع ملی کشور را نادیده بگیرد. عرصه نظام بین الملل، عرصه تقابل منافع است و هیچ دو کشوری در جهان وجود ندارند که منافعشان به طور کامل مطابق و موافق یکدیگر باشد. بی تردید با وجود اشتراکات در منافع ایران و چین، دو کشور وجوه اختلافی در راهبردهایشان در خاورمیانه دارند. تهران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای که از سوی پایگاه‌های نظامی آمریکا در اطراف خود تهدید دائمی می‌شود و نیز وجود رقبای متعدد منطقه ای، نیازمند اتخاذ راهبرد‌هایی است که بدون شک با راهبرد‌های پکن متفاوت خواهد بود.

نباید از یاد برد، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران صراحتاً وابستگی کشور به شرق و غرب را نفی کرده و از آزادی و استقلال عمل در اتخاذ سیاست‌ خارجی سخن گفته است. همچنین مقامات وزارت خارجه ایران بار‌ها تاکید کرده اند همکاری با چین منجر به محدودیت در اعمال راهبردهای ایران نخواهد شد و تهران همواره استقلال عمل خود را حفظ خواهد کرد.

با این وجود، منطقی است که ایران اقدام به جذب سرمایه گذاری خارجی کند. براساس برآورد‌ها هر ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی می‌تواند یک میلیون شغل در کشور ایجاد کند. کشور ایران به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا و پیروی بی چون و چرای کشور‌های اروپایی، از بخش اعظم سرمایه گذاری خارجی محروم شده است. حال که قرار است چین در یک ابرپروژه بیش از ۲ هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری کند، مقامات تهران می‌توانند با هوشمندی، بخش قابل توجهی از آن را جذب کشور کنند. این اقدام علاوه بر ایجاد اشتغال، باعث گردش چرخ صنعت کشور و در نهایت رونق اقتصادی خواهد شد. براساس پیش نویس اولیه، چین طی ۲۵ سال در ایران ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد کرد که بخش اعظم آن در بازه زمانی کوتاه مدت خواهد بود و همچنین در بلند مدت رقم سرمایه گذاری‌های قابل افزایش است.

 طلای سیاه

براساس گزارش صندوق بین المللی پول، چین در سال ۲۰۱۹ با ۱۴ هزار و ۱۴۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، دومین اقتصاد برتر جهان بوده است. فاکتور‌های زیادی برای رشد مداوم و مستمر اقتصادی وجود دارد که اصلی‌ترین آن دسترسی به انرژی است. نفت در دنیای اقتصاد کالایی راهبردی محسوب می‌شود و دسترسی آسان به آن برای رشد اقتصادی کشور‌ها ضروری است.

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین؛ باید‌های رئالیستی و نباید‌های لیبرالی

بهای نفت در بازار جهانی طی یک سال اخیر فراز و فرود‌های زیادی را تجربه کرده است. از پیوستن آمریکا به جرگه صادرکنندگان نفت خام تا ظهور نفت شیل و تولید بی حساب عربستان و عراق، همگی دست به دست هم دادند تا بهای طلای سیاه در بازار جهانی رقم منفی را تجربه کند. با وجود همه این فراز و فرودها، هنوز هم نفت، طلای سیاه است.

باید‌ها و نباید‌ها

حقیقت این است که بهای نفت در بازار انرژی همواره دارای نوسان بوده و قیمت طلای سیاه از «دست نامرئی» آدام اسمیت (قانون عرضه و تقاضا) تبعیت می‌کند. جهان در قرن ۲۱ شاهد نفت بشکه‌ای ۱۴۰ دلار در سال ۲۰۰۸ و منفی چند دلار در همین چند ماه گذشته بود. بخش اعظمی از سرمایه گذاری چین قرار است در میادین نفت و گاز ایران صورت بگیرد. با این وجود، گمانه زنی‌های زیادی درباره نحوه قیمت گذاری و چگونگی پرداخت پول به تهران صورت گرفته است.

نباید فراموش کرد از زمان فروپاشی سیستم برتون وودز (چاپ پول با پشتوانه طلا) در سال ۱۹۷۱، دولت‌ها بدون پشتوانه اقدام به چاپ پول‌های کاغذی می‌کنند. همین امر منجر به ایجاد تورم می‌شود و در نتیجه قدرت خرید پول با گذشت زمان کاهش می‌یابد. آنچه در توافقات ابتدایی میان ایران و چین مطرح شده کنار گذاشتن دلار در روابط اقتصادی دو کشور است. این اقدام ضربه‌ای مناسب به دیپلماسی دلار آمریکا است که از واحد پولی خود برای تحریم‌های ظالمانه علیه کشور‌های جهان استفاده می‌کند.

برخلاف هیاهوی رسانه‌ای مبنی بر تخفیف ایران به چین در خرید نفت، این مهم موضوع جدیدی نیست. سیاست اعطای تخفیف به خریداران نفت در بازار انرژی مرسوم است و از سوی تمامی کشور‌ها صادر کننده از جمله عربستان، عراق و کویت اجرایی می‌شود. با این وجود، تهران باید در سیاست اصلی خود در معامله با چین روی ۳ موضوع تمرکز ویژه‌ای داشته باشد.

نخست، باید سیستم قیمت گذاری نفت براساس بهای بازار جهانی تعیین شود. در چند ماه گذشته به دلیل پیامد‌های اقتصادی شیوع ویروس کرونا و رکود نسبی جهانی (کاهش تقاضا) و نیز عرضه بیش از حد به بازار، شاهد افت بهای نفت بودیم، اما این کاهش بها امری ماندگار و دائمی نیست. نفت کالایی راهبردی است و بزودی با رونق اقتصاد جهانی و افزایش تقاضا، بهای آن نیز افزایش خواهد یافت. دیدگاه واقع گرایانه آن است که سیستم قیمت گذاری نفت برای فروش به چین براساس مکانیسمی از قیمت جهانی و در بازه‌های کوتاه مدت تعیین شود.

در گام بعدی، تهران باید منابع مالی حاصل از فروش خود را از پایه پولی کشور‌ها جدا کند و آن را براساس طلا محاسبه کند. در صورتی که ایران نفت خود را به یوان بفروشد و همزمان بخواهد به چین اجازه دیرکرد در پرداخت بدهی را بدهد، وجود نرخ تورم بر یوان، قدرت خرید تهران را کاهش خواهد داد.

سومین و اصلی‌ترین موضوع نیز این است که تهران باید بتواند تحت هر شرایطی به پول حاصل از فروش نفت خود دسترسی داشته باشد و نباید درآمد‌های نفتی ایران به ابزاری برای چانه زنی تبدیل شود. در واقع کشور‌های قدرتمند در توافق با کشور‌های دیگر استراتژی‌های خاصی را برمی گزینند. نخست، آن‌ها تمامی امتیازات لازم را می‌گیرند و در گام بعد، از امتیازاتی که قرار است به کشور دیگر بدهند به عنوان ابزاری برای چانه زنی و گرفتن امتیازات بیشتر استفاده می‌کنند. برای مثال در توافق برجام، کشور‌های غربی تمامی امتیازات لازم را از تهران گرفتند و از امتیازات ایران در برجام به عنوان اهرمی برای اعمال فشار استفاده کردند. واقع گرایانه آنکه، تهران و قدرت‌های بزرگ تنها درباره برنامه هسته‌ای ایران مذاکره کردند، اما کشور‌های غربی با گسترش موضوعات، دادن امتیازات ذیل برجام به تهران را منوط به تغییر رفتار منطقه ای، توقف برنامه موشکی و ... کردند.

فارغ از تفکرات خوشبینانه، مقامات تهران تنها و تنها باید حول یک موضوع بخصوص با چینی‌ها مذاکره کنند و اجازه ندهند اجرای توافقات میان دو طرف منوط به انجام عملی خارج از توافقات دو جانبه شود. همچنین امتیازاتی که قرار است تهران به دست بیاورد باید کاملا قابل حصول باشد و منافع ایران از این توافق باید به هیچ موضوعی خارج از مفاد همکاری پیوند نخورد. (برای مثال نباید به دلیل تحریم آمریکا، دسترسی ایران به منابع مالی اش قطع شود، و یا چین پرداخت پول نفت به ایران را منوط به واگذاری پروژه های دیگر در کشور کند) همچنین تهران باید بتواند تضمین‌هایی مطمئن و قاطع در صورت تخلف طرف مقابل دریافت کند.

لیبرال ها رویکردی خوشبینانه (ساده لوحانه) به همکاری‌های بین المللی دارند و از همین رو ممکن است با حسن نیت تمامی تعهدات خود را پیش از دریافت امتیازات لازم اجرایی کنند. با این وجود، تهران باید رویکردی رئالیستی در تعاملات و همکاری های بین المللی داشته باشد.  تعاملات و همکاری ایران  با هر کشوری در عرصه نظام بین الملل باید مبتنی بر سیاست گام به گام باشد به طوری که با هر گامی که طرف مقابل در انجام تعهداتش برداشت، تهران نیز گام‌های خود را بردارد. همچنین باید ایران بتواند در صورت تخلف طرف مقابل، برداشتن گام های بعدی را متوقف کرده و حتی گام هایی را به عقب بردارد. 

بی تردید در صورت کنار گذاشتن تفکرات خوشبینانه لیبرالی در سیاست خارجی و داشتن تفکر واقع گرایانه، منافع ملی کشور تامین و از توافقاتی که امنیت ملی را به مخاطره می اندازد اجتناب خواهد شد.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناخته
۰۲:۲۳ ۳۱ تير ۱۳۹۹
هر قراردادی بر اساس منافع شکل می گیرد مثل معامله کردن است ایران نفت را به مدت 25 سال و با قیمت تخفیفی به کشور چین می فروشد در عوض سرمایه گذاری عظیمی توسط چین در بانکهای ایرانی صورت می پذیرد و تکنولوژیهای نوین چین در حوزه های مختلف اقتصادی و نظامی کشورمان وارد عمل می شود و حمایتهای سیاسی مشترک در مجامع بین المللی و افزایش صادرات نفت ایران و امنیت و تداوم فروش منابع انرژی در ایران صورت می گیرد تحریمهای نفتی و تحریمهای مختلف امریکا و اروپا با توافق مشترک دو کشور باطل می شوند و رزمایش نظامی مشترک نیز خیلی برای ایران و چین مفید خواهد بود .
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۰:۱۵ ۳۱ تير ۱۳۹۹
چند سال بعد در کتابهای تاریخ مطالب پر باری از این قراردادهای گاه و بیگاه و در خفا منعقد شده نوشته خواهد شد...
Iran (Islamic Republic of)
ریمو
۲۱:۲۰ ۳۰ تير ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۳۰ تير ۱۳۹۹
ما با دنیا تعامل نکردیم که روی پایمان بایستم درایران یک مشت دزدی که برادر وار در کنار هم زندگی می کنیم الان هم اگر چین رو قبول داریم نه برای پیشرفت و یا آسایش مردمون است برای کم نیاوردن در مقابل آمریکاست این قدرتها هرکدام پول کم میارن از ساده لوحی سیاستمداران ما استفاده می کنند و گاهی روسیه گاهی چین حرف دوستمان بسیار به جا بود واما اشاره کردید که دولت‌ها بازیگران عاقل هستند و از همین رو همواره هزینه و فایده اقدامات خود در نظام آنارشیک بین الملل را در نظر می‌گیرند. والا سالها است که ما جز سرمایه کشور را بیرون بردن واختلاس عقلانیتی مشاهده نکردیم جز شعار های تو خالی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۳۵ ۳۰ تير ۱۳۹۹
تا کی ما قراره درباره مسایلی که درش تخصص نداریم نظر بدیم؟
مداخله در امور کشور خوبه ولی از راه درستش نه نظر دادن راننده تاکسی ای
هنوز قرارداد مشخص نشده اول که متنتش مشخص بشه بعد برید چارتا تحلیل درست و حسابی بخونید مقایسه کنید بعد یک نیمچه نظری تازه میشه داد
نه حالا که صرفا یک عده غربگرا نگرانن و میخوان جو رو خراب کنن میان میگن وای چین ال وای چین بل

بصیرت داشته باشیم و نگاه به نظرات تخصصی داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۶ ۳۰ تير ۱۳۹۹
نگران های گرامی لطف کنید نگران صادرات گاز رایگان به ترکیه و ارمنستان و گرجستان باشید. چین همین الان هم توی مناطق آزاد فعالیت تجاری داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۱ ۳۰ تير ۱۳۹۹
بازخوشحال باشین مانند برجام...!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۱ ۳۰ تير ۱۳۹۹
بازخوشحال باشین مانند برجام...!!!!
Iran (Islamic Republic of)
لیبرالیسم
۰۴:۲۳ ۳۰ تير ۱۳۹۹
قرار داد ننگینی هست تازه چین فقط به فکر منافع خودشه متفعتی براش نداشته باشه یه لگد هم به ما میزنه به جاش برید یه قرار داد با آمریکا یا اروپا ببندید
Iran (Islamic Republic of)
ر
۰۲:۱۲ ۳۰ تير ۱۳۹۹
این قرارداد برای ایران و چین سود خیلی زیاد دارد سود ان برای ایران این است که ایران می تواند از سرمایه گذاری خارجی کشور چین بهره مند شود و همچنین از فناوریها و تکنولوژیهای نوین بهره مند شود که اینترنت نسل پنجم و تکنولوژیهای نظامی پیشرفته بخشی از انها هستند در عوض چین از منابع انرژی ارزان قیمت برخوردار می شود ایران و چین تحریمهای امریکا را دور می زنند .
Iran (Islamic Republic of)
ذوالقرنین
۰۱:۳۶ ۳۰ تير ۱۳۹۹
بسم الله النور
وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا قَالُوا بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ يُنفِقُ كَيْفَ يَشَاءُ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم مَّا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا وَأَلْقَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ كُلَّمَا أَوْقَدُوا نَارًا لِّلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ

ﻭ ﻳﻬﻮﺩ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺩﺳﺖ [ ﻗﺪﺭﺕ ]ﺧﺪﺍ [ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﺼﺮّﻑ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺭ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ، ﺗﺸﺮﻳﻊ ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﻭ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻥِ ﺭﻭﺯﻱ ]ﺑﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ .
ﺩﺳﺖ ﻫﺎﺷﺎﻥ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﺎﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﺮ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺑﺎﻃﻠﺸﺎﻥ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻟﻌﻨﺖ ﺑﺎﺩ ; ﺑﻠﻜﻪ ﻫﺮ ﺩو ﺩﺳﺖ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﮔﺸﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﺎﺯ ﺍﺳﺖ [ ﺑﻪ ﻫﺮ ﭼﻴﺰ ﻭ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ] ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ، ﺭﻭﺯﻱ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ .
ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺗﻮ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ،
ﺑﺮ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﻭ ﻛﻔﺮ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻰ ﺍﻓﺰﺍﻳﺪ . ﻭ ﻣﺎ ﻣﻴﺎﻥ
[ ﻳﻬﻮﺩ ، ﻧﺼﺎﺭﻱ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ]ﺁﻧﺎﻥ ﺗﺎ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ
ﻛﻴﻨﻪ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻴﻢ . ﻫﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﺁﺗﺸﻲ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻨﮓ
[ ﺑﺎ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ] ﺍﻓﺮﻭﺧﺘﻨﺪ ﺧﺪﺍ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﻛﺮﺩ ،
ﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﻓﺴﺎﺩ ﻣﻰ ﻛﻮﺷﻨﺪ ،
ﻭ ﺧﺪﺍ ﻣﻔﺴﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ !!!
Iran (Islamic Republic of)
ر
۰۰:۴۱ ۳۰ تير ۱۳۹۹
ما باید با تمام کشورهای دنیا رابطه برقرار کنیم اما از اصول اسلام پیروی کنیم و منافع و مصلحت ملی را حفظ کنیم در این صورت شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی را اجرا کرده ایم این شعار به هیچ وجه به معنای عدم روابط با کشورهای بلوک شرق و غرب نیست بلکه به معنای عدم تبعیت از اصول کمونیستی و لیبرالی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
مقاله خیلی عالی بود اما برچسب لیبرال به همه نزنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۲۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
مجدد میگم ، خدا کنه قرارداد ویلموتس نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چرا مقالاتی که می نویسید اسم نویسنده مشخص نیست
Canada
ناشناس
۲۰:۳۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
در یک جمله
اگر کانالهای معاند من و تو و بی بی سی و عربستان انترنشنال
در مورد این قرارداد نظر منفی میدهند
پس بنفع وطن مان است و بس
دور زدن تحریم ها ...شاید منجر بشه
به این خاطر دارند میسوزند
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۰:۲۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
من متن قرارداد رو نخوندم شما هم نخوندی ولی همین که آمریکایی ها، عربستانی ها و سایر دشمنان ایران(دشمن ایران نه فقط جمهوری اسلامی) میگن بده و چرا بستن و ... قطعا قرارداد خوبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
دشمنان ایران خوب بدانند...وای بحالتان اگر هوش ایرانی وچینی کنار هم قرار بگیره دیگرایرانیان بفکر زندگی در آمریکا واروپا نیستند ازحالا به فکر زندگی وراه یابی به تمام سیارهای بالای کره زمین هستیم.ایران تنها کشوری خواهد بود که به موجودات فرازمینی دسترسی پیدا خواهد کرد وازهوش موجودات فرازمینی بهره خواهد برد.قراردادباچین یعنی حرکت هزاران کامیون درجاده ابریشم.یعنی نابودی فقر درمسیر جاده ابریشم یعنی تروریست جایی درمنطقه نخواهد داشت.یعنی فروپاشی همه اقتصادها رفا و آسایش در مسیر جاده ابریشم.که تشکیل شده ازهندوستان.روسیه.ترکیه.سوریه.پاکستان.عراق.ایران اول وآخرش ایران است..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۳۰ تير ۱۳۹۹
سراسر تیکه اندازی بود این حرفا!
Iran (Islamic Republic of)
....
۲۳:۱۵ ۳۰ تير ۱۳۹۹
ای وای مردم از خنده خیلی فانتزی بود
Iran (Islamic Republic of)
من چین را دوست ندارم
۱۹:۲۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
شماها رو نمیدونم من که نظرات رو خوندم اون یه ذره امید به کشورم رو هم از دست دادم چی میشه آخرش خدایا عاقبت به خیرمون کن با اجناس بنجول چینی یه کارشناس میگفت جنس چینی یعنی فعل شدن میخاد یه چیزی بشه اما بودن یعنی کالایه ژاپنی کیفیت من که اجناس درجه یک چینی هم گرفتم از لپ تاب تا کفشش که مزخرفه
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۰۹:۳۰ ۳۰ تير ۱۳۹۹
خب آدم حسابی مگه قراره با این قرارداد جنس چینی وارد کشور بشه؟ اون که از قبل وارد میشده و خودتم میگی خریدی
بحث سرمایه گذاری و گردشگری و تبادلات با پول محلی و از این مسایله نه وارد کردن
اگه میخوای چین حراسی کنی راه دیگه ای رو انتخاب کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
تا مفاد وشرایط ومضامین قرار داد معلوم نباشد نمیشود در موردآن قضاوت کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
حالا میفهمم که گناه از ظریف و سیاستمداران بیچاره ما نیست گناه از افکار پوسیده ماست که آرامترین کشورها و قدرتهای جهان را هم دشمن می‌پنداریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
تو که راست میگی
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۲۰:۴۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
جان ؟ بیچاره ؟ تحلیلت منو کشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
تو اداره خانوادتون میدید دست همسایت
Japan
ناشناس
۲۲:۲۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چین آرامه؟! از تنش با ژاپن و هند سر مناطق یا جنگ دولت چین با اسلام و انداختن زنان و کودکان در کمپ حتما نشنیدی؟!
Iran (Islamic Republic of)
کشورپرست
۲۲:۵۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
فقط یک سوال چرا تو این 41 سال پیشرفت نکردین؟
تا وقتی فساد و پارتی بازی ریشه کن نشه این قردادها هیچ گره ای رو باز نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چین خیلی مزیتها دارد که یا بعضی نمی‌دانند و یا خود را به خواب و نادانی میزنند.
وسعت بالا ،فناوری بالا،جمعیت بالا،قدرت نظامی بالا، اقتصادی بالا و برتر ،در زمینه فضایی و هسته ای و ارتباطات و الکترونیک و ساخت و ساز و خودرو از قدرتهای بزرگ جهان است .
رابطه با کشورهای بزرگ جهان یک مزیت است و نه فلاکت.
آنچه فلاکت است دهی ماست که از کوچکترین کشورها هم برای خود غول می‌سازیم جهان جای داد و ستد است ،جای ریسک است جای تلاش و پویایی است نه جای ترس و ترساندن مردم و فریبکاری و ....
همه پلها را برای خود خراب نکنیم .
بعضی از کشورهای شرق آسیا از بزرگان و از کشورهای خوب و برتر جهانند همچون چین و کره و ژاپن و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
از ترسیدن نماینده ی مجلس بعداز اعترافش به اینکه قراره جزایر ایرانی به چین واگذار شه و بعد تکذیبش فهمیدیم که اولا چه ادمهای ترسو و بزدلی اومدن مجلس دوما این قرارداد کاملا ننگین و استعماریست وسوما اینکه چقدر تحت فشارن برای تصویب این قرارداد ننگین
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۱۸:۳۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
اقتصاد برای چین آنقدر مهم خواهد بود که بر مسائل سیاسی و نظامی اثر خواهد گذاشت با این تفاوت که چین دنبال مداخله نظامی و لابی گری نیست
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۷:۴۶ ۲۹ تير ۱۳۹۹
سلام
خواهشاو
لطفا دقت کنید
در نظرات بینندگان نوشته شده بود که :
جرازلیوم پست از واکنش منفی اسرائیل نسبت به این قرارداد خبر داده
دوستان ومسولین محترم....
اونها اتفاقا در باطن دوست دارن این قرارداد بسته بشه
لطفا فریب بازی اسرائیل رانخورید .اونها مطمئن هستن
دولت ایران برای روکم کنی اسرائیل هم که شده مجبور به امضای قرارداد میشه .
شک نکنید این قرارداد با همکاری ابرقدرتها برای ایران پخته شده.
به چین هم مانند امریکا اعتماد نکنید
گرچه که خیلی شرایط برما سخت شده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۳۰ تير ۱۳۹۹
تاریخ ثابت کرده به انگلیس و روسیه و امریکا و اروپا نمیشه اعتماد کرد بزارید ببینیم نتیجه اعتماد به چین چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۲۹ تير ۱۳۹۹
باید روشنفکرانه تصمیم گرفت با تمام کشورهای دنیا از جمله قاره آمریکای شمالی و لاتین و اروپا روابط دوستانه و سازشگرانه ایجاد کرد تا پیشرفت داشته باشیم. با دشمنی همگی ضرر می کنیم.
Netherlands
مهدی
۱۷:۴۶ ۲۹ تير ۱۳۹۹
یه سری دوستان دارند شعار نه شرقی نه غربی میدن
اصلا معنای این جمله رو می دونید؟

امام خمینی گفت نه شرقی نه غربی که ینی نه شرق نه غرب تو ایران سرمایه گذاری نکنه؟

نه خیر این شعار ینی عدم وابستگی کشور به شرق و غرب

اگه همین قرارداد با آمریکا بسته میشد خوب بود اما چون چینه و روسیه شد بد!
متاسفم بر این دسته که هنوز مفاد قرارداد به طور رسمی اعلام نشده و برچسب استعمار به کشور میزنند
البته بایدم بسوزند چون چین شده ابرقدرت دنیا و آمریکا رو کنار زده و زوره که جمهوری اسلامی، نظامی که نمیزاره مانند دوران پهلوی مست و پاتیل تو خیابون ها باشن با یه ابر قدرت رابطه ی اقتصادی جدی داشته باشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۳۰ تير ۱۳۹۹
روسیه که همیشه ما را به عنوان مهره برای اهداف خودش جلوی امریکا استفاده کرده چین هم داره همون کارو برای امتیاز گرفتن از امریکا استفاده میکنه
کافیه بایدن رئیس جمهور بشه و با چین رابطش را خوب بکنه اونوقت هیچ کاری از دست ما ساخته نخواهد بود چون چین به تعهداتش به خاطر امریکا عمل نمیکنه ما هم نمیتونیم جلوی هیچ کدومشون بیاستیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
به نظرم یه اشتباهات تاکتیکی و اضافی صورت گرفته که نباید انجام می گرفت مثلاً اینکه نباید سفارت آمریکارا اشغال می کردیم نباید روابط عادی با آمریکارا حذف می کردیم بلکه باید روابطمونو با اینان حفظ می کردیم چون رابطه با همچین کشور مهمی واجب است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
یه کاربر هست تو هر کامنت سعی کرده مردمو به قرارداد با چین بدبین کنه. خدا میدونه ایشون از کجا کامنت میزارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۳۰ تير ۱۳۹۹
احتمالا از البانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چین هیچ مزیت نسبی ندارد ، مگر نیروی کار ارزان یعنی چیزی مثل همان کارگران محترم افغانستانی ، با این تفاوت که حالا چین ها رئیس هم هستند لذا ما میشویم کارگران - و یک دولت پشتش است که باید ۱/۸ میلیارد نفر جمعیت را سیر کند ، مثل صید ماهی و کف روبی در سواحل بندرعباس و خلیج فارس .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
کاملا درسته واین یعنی ورشکستگی تمام پیمانکاران داخلی و بیکاری کلی از مردم
Iran (Islamic Republic of)
امیرعبدالرضایی
۱۷:۰۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
تاامروزتمام تلاش ما برای زندگی بهتر ورفاه بیشتروامنیت اقتصادی
برای هرایرانی بودکه متاسفانه باتوجه به فروش نفت وگاز و میعانات نفتی وفروش محصولات پتروشیمی وفروش انواع منابع معدنی ازذغالسنگ ومس وسرب وروی وآلومینیوم وسلیس وفسفات وینوانواع سنگهای تزئینی وساختمانی و...‌‌‌.................غیره برای مردم ایران ....البته بجزعده ئی که ازطرق اختلاس ودزدی
صاحب سرمایه های کلان شدند..‌...... برای مردم عادی بجزفقروبدبختی حاصلی نداشت .
حالاازکجامعلوم که شمابااین قراردادهامیخواهید به وضع مردم
رسیدگی کنید!!!!!!!!!! آیاتوقه دارید بازهم شماراباورکنیم!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
قرار داد بسیار ننگینی است
Iran (Islamic Republic of)
حصین
۱۸:۰۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
ایشون کارشناس و نظریه پرداز ارتباطات تجاری و بین المللی با و محصل دانشگاه های آلمان و انگلیس هستن و همچنین رتبه 1 کنکور با 78 سال سابقه کار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
معلوم نیست برای چی و کجا و چرا اختیار تام به چین داده شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
این قراداد از جانب ملت ایران مردود است.
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۱۶:۲۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
من کاری ندارم طرف مقابل کیست،دوست دارم این قرار داد برنده-برنده باشه،این ما هستیم که با ایجاد ابزار های کنترلی جلو سو استفاده طرف مقابل را باید بگیره مثلا در مورد شیلات باید برای اونا مرز و محدوده تعیین کنیم،شیوه و ابزار مورد استفاده و نوع ماهیانی که قرار گرفته بشه و پارامتر های دیگر و این موارد سال به سال باید بازنگری بشه،شیلات را بعنوان مثال گفتم در همه موارد از نفت گرفته تا معدن و صنعت مطابق بالا کارشناسان باید بشینیم و دقیقا حد و مرز تعیین کنن والا همینجوری آقا بیا و بهره برداری کن نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
اونوقت اونا هم با کلّه میان!!!!
اینای که میبندیم قرارداد نیست عزیزم، باج باج سیبیل که میدیم شاید جلوی آمریکا بتونیم پشت چین قایم شیم!!!!
Canada
کریم نژاد
۱۵:۵۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
کمر مردم شکست دلار۲۵تومنی پراید ۷۰میلیونی و... . یه قطعنامه ای و مذاکره ای و... با آمریکا تنظیم کنید.
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۱۶:۴۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
دلار 25 تومنی و پراید 70 میلیونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
موافقم توافق با امریکا شرف داره به همکاری با چین کمونیست
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۱۸:۳۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
از برکات برجامه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
شما که تصویر کنار نامت پرچم کاناداست لطفا دلت به حال ما نسوزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۲۹ تير ۱۳۹۹
خدا امواتتو بیامرزه کی به فکر مردمه یعنی مسئولین نمیدونن مردم تو چه وضعی هستن الکی خودمونو گول نزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
همین دیگه همین مدل حرف زدنای امثال ناشناس ۱۹:۰۹ هست که مملکتمون اینه.اصلا میفهمی طرف با فیلترشکن اومده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۹ ۳۰ تير ۱۳۹۹
عجب فکری به حال ما کردی سرما نخور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۰ ۳۰ تير ۱۳۹۹
مگه مذاکره نکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۷ ۳۰ تير ۱۳۹۹
ناشناس 19:09 خیلی باهوشیا. اون پرچم بخاطر استفاده از VPN هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
این قراردادها، ته ش، ذلت مردم ایرانه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۶:۴۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
ما فقط باید قرار داد هایی مثه برجام ببندیم هر چی داریم و نداریم طرف مقابل ببره و به ریشمون بخنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
صلاح مملکت خویش خسروان دانند
ما دولت مردان انتخاب کردیم که پشتیبان خون شهدا و آزادگان باشند چهره های دشمنان غربی عربی کامل شناخته شده است پس نیاز گام دوم چهل ساله انقلاب هستیم هرجه نمایندگان ما در مملکت تصمیم گرفتن به فال نیک می گیریم والسلام
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۷:۲۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
سلام
تا صبح دولتت بدمد...
تا حالا خرید نرفتید.فکر کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۲۹ تير ۱۳۹۹
دیدم تا حالا تصمیماشون چقدر مردمو بیچاره کرده در ضمن اینا انتخاب ما نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
کدوم نمایندگان ما؟ اونا هم فقط بفکر خودشونن
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۵:۳۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
این نمایندهای ما در دولت واقعا سیاست و روابط بین المللی رو درک نمیکنن سر یک سری کینه های گذشته اصلا ما چکار با کشورهای دیگه داریم فلسطین اینطور. عراق لبنان سوریه. اینها مشکلاتی هستند که ما خودمون رو داخلش غرق کردیم و بیشتر از اونها داریم به نابودی می رسیم پسوریازیس به هم پیمان شدن با چین نداره. چین بیخود به آمریکا و متحدان امریکا پشت نمی کنه مگر یک باج بزرگ. ولی پنهان مثل خلیج فارس بگیره فکر میکنن مردم ساده هستن درصورتیکه اینطور نیست
Iran (Islamic Republic of)
امير
۱۵:۳۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
خوبه مردم رو آماده کنین برا پذیرش این قرارداد. زنده با yjc . حقوقتون حلال باشه ايشالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
اره دیگه مردمو خر فرض کردن با چارتا مصاحبه با چهار نفر که ادمای خودشونن میخوان بگن که مردم نمیفهمن. خود نماینده ی مجلس میگه قراره کیش و بقیه جزایر رو به چین بدن دیگه مدرک مهمتر از این
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
من فقط میخوام ی چیزی بگم ی عمر ی سری ادم جون دادن شهید شدن که نذارن بیگانه ای وارد کشور شه الان داریم پا میذاریم روعقایدمون ،دست رد میزنیم به سینه شهدامون و میگیم بفرمایید اینم اون چیزی که ی عمر براش خون دادیم مال شما بردارید ببرید فقط میتونم بگم متاسفم متاسف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
رابطه اقتصادی در شرایط برابر اشکالی ندارد.حالا چه غربی وچه شرقی
اما اینکه چرا غربگرایان کک به شلوارشون افتاده معلوم است .چون اربابشان امریکا ی ابر جنایت ناراحت است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
گرانی تقصرخودمونه وقتی میرم احتکارمیکنیم تقصیرکیست چرا ازاین نظربه این ماجرانگاه نمیکنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چین که خودش تحریمه وضعش از ما بدتره بعد بهش میگین ابر قدرت
اون موقع که ابرقدرت بود همه چی داشت سر کشورها کلا میزاشت
الان که تحریمه هیچی نداره معلومه دریارو و جزایرو نابود میکنن
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۶:۵۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
سرت رو از زیر برف در بیار:)))))))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چین دومین اقتصاد بزرگ دنیاست ، سالانه 14 تریلیون دلار درآمد داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
حاجی تو قرن چندم زندگی میکنی؟ :/ چین داره جای آمریکارو میگیره داری میگی تحریمه هیچی نداره؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
صد سال سیاه هیچ کشوری در ایران سرمایه گذاری نکند. سرمایه، عمر جوانان ایران است که با ورود کالاهای خارجی به بیکاری و بطلان صرف می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۹ تير ۱۳۹۹
بازم بگوم نه شرقی نه غربی بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
جوک نگین
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۴:۵۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
همه پرسی برگزار شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
ترکمنچای دیگه. شاخ و دم نداره که
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۱۶:۵۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
دقیقا رژیم تروریستی ایالات منفجره امریکا هم از این قرار داد به عنوان ترکمنچای یاد کرده زیبا نیست:))))))))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چرا زود برچسب لیبرال به دیگران میزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
هیچ توافقی با هیچ قدرت خارجی به غیر از به رسمیت شناخته شدن استقلال همه جانبه کشور قابل قبول نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
جوانان را دریابید. صادرات مواد خام و در قبال آن واردات کالاهای خارجی را متوقف کنید و تولید را از داخل و جوانان بخواهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
فکر می کنید روشی که قاجار و پهلوی در قبال قدرتهای خارجی انجام می دادند به چه نحو بود؟ به یکی وابسته باش تا دیگری را دفع کنی!! و مردم را خلع سلاح نمایی و هر کاری خواستی ، مثلا صادرات مواد خام و متعاقب آن ضربه به تولید و اشتغال، انجام دهی.
Iran (Islamic Republic of)
حصین
۱۸:۰۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
حاجی مون مورخ هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
آقا ما نمی خواهیم نفت و مواد خام را بفروشید. به چه زبانی به شما بگوییم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۰ ۳۰ تير ۱۳۹۹
الان دولت حسن روحانی تمام خوراکی ها(میوه وتنقلات ولوازم خانگی وحبوبات ووو وهرچی )که قابل صادرات باشه بوسیله اطرافیان دولتی واقوامشان ازکشوربعنوان صادرات صادرشده وازگلوی زن وبچه مردم ایران میزنندوارزحاصل آنرادرکشورهای خارجی پس اندازکرده وهیچ ارزی رابه ایران برگشت نمیدهندوآثاروتبعات آن گرانی وتورم ۸۰۰درصدی برای ایرانی جماعت میباشدمثلا الان نمونه پیش پاافتاده هندوانه باید حداکثرکیلویی ۳۰۰تومان باشدولی بعلت صادرات وکمبودایرانی جماعت بایدکیلویی۲۵۰۰تومان بیش از۸برابرهندوانه را بخره تمام موادغذایی قابل صادرات بهمین دلیل گران بدست مصرف کننده ایرانی میرسد .علت اصلی گرانی فعلاچپاول اموال مردم توسط دولت حسن روحانی میباشد.ودرحال حاضرکروناهم مزیدبرعلت شده وهرروزبافریب وفرافکنی گذاشتن جلسه برای مثلا چگونه باکرونامقابله کنیم مردم راازموضوع اصلی(چپاول)مایحتاج مردم رافریب داده وهرچه درتوان دارنداموالی که بایدبه یک هشتم قیمت فعلی به دست مردم برسدرابه خارج صادرکرده وارزحاصل ازآنرادربانک های خارجی ذخیره میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
در حد پیش نویس نیست. آمریکا را بیرون کرده ایم و 30 سال است که به جای حمایت از تولید داخل، کشور را تبدیل به مصرف کننده محصولات چینی کرده اید. بروید و ببینید که چینی ها چه هتلهای لاکچری در ایران دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
25 سااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالللللللللللللل؟؟ قطع ارتباط با دنیا و ارتباط با یک کشور فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
25 سال واگذاری..بعد هم مردم کم کم فراموش میکنن که جزیره ای به نام کیش وجود داشته و برو که رفتیم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
نتوانستبد کشور را بساازید وحالا متوصل به چینی هاشدیدکه یعنی این چشم بادامی ها بیایندو بسازندودودستی تحویلتان بدهند.......چندش آوراست بعد۴۲سال که آخرش می خواهداین باشد
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۴۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
اگه این همه باج که به روسیه و چین میدین.همونو به آمریکا میدادید وضع و روزمون الان این نبود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
حقیقت محض
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
پس برجام چی بود؟ هر امتیازی بود دادیم آمریکا و اروپا هم فقط به ریشمون خندیدند. شما نژادپرستهای عقب افتاده عاشق چشم آبیهای استعمارگرید که از هیچ جنایتی در حقمون خودداری نکردند بعد نوبت به چینی‌ها که میرسه میشند اخ و جیز و بد در حالیکه در طول تاریخ ما با چین مشکلی نداشتیم ولی از زمان هخامنشیان چه رومیها چه اسکندر مقدونی و در قرون اخیر انگلیس و آمریکا همیشه باعث بدبختی ایرانیان بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
از ترس امریکا پریدیم بغل چین و روسیه
چه فرقی داره؟
نه شرقی نه غربی
Iran (Islamic Republic of)
ایستاده
۱۳:۴۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
دوست عزیز لطفا مغلطه نکن. شعار نه شرقی و نه غربی به معنای وابستگی و تحت قمومیت قرا نگرفتنه.
ایران همین الان حاضره همین قرارداد رو با آلمان و یا فرانسه ببنده. ولی امکان نداره غرب همچین قراردادی که توش مجبور باشه در ایران سرمایه گذاری کنه رو بپذیره. غرب میگه : "من در ایران سرمایه گذاری نمیکنم، کسه دیگه هم نکنه" این یعنی زور گویی غرب این یعنی خوی استعمارگری.
حالا اگر شما میگی که رابطه با چین بده و فقط رابطه با غرب خوبه که والا مارو هم تحریم کردند و هم بعد برجام یک یورو هم در ایران سرمایه گذاری نکردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
بله نه شرقی و نه غربی ،دیگه نه شرقی وجود داره و غرب هم در حال فروپاشی است پس نه غربی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
بیگانه بیگانه است
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۸:۰۰ ۳۰ تير ۱۳۹۹
واقعا درست گفته .
Iran (Islamic Republic of)
ایستاده
۱۳:۲۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
خیلی جاله برخی دوستان غرب پرست دارن شعار نه غربی و شرقی سر میدن. اولا این سعار به معنای وابستگی و استعماره.
دوما همین الان ایران حاضره همین قرارداد رو با آلمان و یا فرانسه ببنده. ولی امکان نداره غرب همچین قراردادی که توش مجبور باشه در ایران سرمایه گذاری کنه رو بپذیره. غرب میگه : "من در ایران یرمایه گذاری نمیکنم، کسه دیکه هم نکنه"
سوما چین یه کشور استعمارگر نیست، تابحال دیدید در سیاست خارجی کشوره دیگه ای دخالت کنه؟ لشگرکشی کنه؟ و یا کودتا کنه؟
غرب پرست ها به شدت از این قرارداد میترسند چون میدونن ایران یک جایگزین در دست خواهد داشت و دیگه غرب قدرت چانه زنیش رو از دست می دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۹ تير ۱۳۹۹
صد سال سیاه هیچ کشوری در ایران سرمایه گذاری نکند. سرمایه، عمر جوانان ایران است که با ورود کالاهای خارجی به بیکاری و بطلان صرف می شود
Iran (Islamic Republic of)
حسبن
۱۵:۱۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
درسته. خود چین کشوری استعمار زده و رنج کشیده است و ده ها سال طعم زیر سلطه استعمار انگلیس و فرانسه و آمریکا بودن راچشیده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
اگرنمیدونی بدون که امثال چین استعمارمستقیم نمی کنند، استعمارشان غیر مستقیم وازنوع اقتصادی است،؟؟؟!!! فهمیدی!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۴۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
با عرض معذرت تحلیل ودیدگاهتون نسبت به چین غلط هست استعمار لزوما لشکر کشی ،کودتا نیست در سیاست خارجه چین هدف تسلط اجناس خود بر کل جهان است وهر چقدر تسلط بیشتر پول بیشتر ،قدرت بیشتر، ‌قدرت بیشتر استعمار رو درخور دارد،درنهایت قدرت چه بر سر کشور های تحت تسلط چین در میاد رو واگذار می‌کنم به خودتون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۲۹ تير ۱۳۹۹
غربگداند دیگه هرچی اربابانشون بگند اینا تکرار می‌کنند. شایدم نژادپرستند برای همین فکر می‌کنند مو طلاییها حق دارند برامون تعیین تکلیف کنند ولی چشم بادومیها بدند و نباید باهاشون قرارداد بست. در صورتیکه ما در طول تاریخ با چین مشکل که نداشتیم هیچ در دوره‌هایی روابط دوستانه هم داشتیم ولی از همون دوران باستان همیشه غربیها دشمن خونی ایران بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
سو ته این مقاله یعنی : باید بمیرید اگر به گرانی عادت نکنید . البته گرانی برای خرید و طبقه فقیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
یا دست و پا زدن yjcبرای توجیه این قرارداد کاملا میشه فهمید این قرارداد جز زیان چیز دیگه ای نداره. این بود شعار خودکفایی و استقلال بعد از چهل سال باید دست به دامن چین کمونیست شیم و مملکت رو دودستی تقدیمش کنیم تا اقایان یه موقع جیبشون خالی نشه
Iran (Islamic Republic of)
ایستاده
۱۳:۵۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
از دست و پا زدن پمپئو و اسرائیل و ایران اینترنشنال و غرب پرستان خوب میشه فهمید این قرارداد به شدت قدرت فشار و چانه زنی غرب رو از بین خواهد برد.
فشار حداکثری تبدیل میشه به شکست سراسری و تحریم ها برای همیشه از روی میز کنار میره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
جناب ایستاده به همین خیال باش این قرارداد فقط از چاله به چاه افتادنه و جز شکست و حقارت برای مردم چیزی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
هر کدام از دو کشور و دو ملت می‌توانند کاشته های خود را درو کنند مهم این است که مسولین و مدیران و مردم ما چقدر زرنگ باشند و چقدر از کاشته های خود بنوانند درو کنند.
پس باید باهوش و بلند اندیشید.
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۲:۴۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
اگه قرار باشه 25 ساله باشه سر بسته بگیم علاوه بر مردم خود مسئولین هم ظرر می کنند اما اگر همین قرارداد رو 5 ساله ببندن هم ملت هم مسئولان سود کرده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
نرخ سود را افزایش دهید و با نقدینگی مردم وارد معامله شوید و کشور را برای جذب توریسم آماده واز عواید آن سود برده و اشتغال را بالا ببرید و نفعش هم به مردم میرسد اماکن رفاهی در جامعه برای ما کم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
سود رو از کجا بیارند بدند؟ با خلق نقدینگی؟ خوب شرایط افتضاح امروز نتیجه همین رباخواریهاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
قدرت های بزرگ مثل دو لبه قیچی هستند که جدا از هم ولی با هم هستند برای بریدن کشور های ضعیف من نمیگم رابطه با دنیا نداشته باش من میگم پاش بیفته برای آسایش مردمت با آمریکا نیز رابطه داشته باش اما نه مثل برجام نه مثل کلیدی که به هیچ قفلی نخورد نه اینکه ته کار بشه مصیبت و بدبختی سرکله زدن با خفاش خور وسگ خور با کمونیست خدا نشناس رابطه چیز بسیار پسندیده ای است شما همیشه یا غرب زده بودید و یا شرق زده و یا غرب ستیز بودید و یا شرق ستیز ما غوره نشده مویز شدیم با دنیا تامل نکردیم که روی پایمان بایستم بعد فحش به همه دنیا بدیم یک مشت دزدی که برادر وار در کنار هم زندگی می کنیم الان هم اگر چین رو قبول داریم نه برای پیشرفت و یا آسایش مردمون است برای کم نیاوردن در مقابل آمریکاست این قدرتها هرکدام پول کم میارن از ساده لوحی سیاستمداران ما استفاده می کنند و گاهی روسیه گاهی چین و گاهی اروپا خون ما را مکیدن تا آنقدر لاغر و بی وجود شدیم که قانون اساسی و شعار های اصولی یمان را تو جیح کنیم برای چیزی که قدرتهای بزرگ با هم تقسیم کردند
Iran (Islamic Republic of)
دانیال
۲۳:۴۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
اولا تا حدودی صحبت های شما درست بود ولی توهین کردن به یک ملت، بسیار زشت و زننده است
Iran (Islamic Republic of)
دانیال
۱۱:۴۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چه تحلیل درستی، به نظرم این یکی از بهترین تحلیل های این قرارداد بود ممنون از نویسنده
Viet Nam
مجاهد خلق ویتنام
۱۱:۴۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چین ابرقدرت دنیاست .
مرگ بر امپریالیسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
دوست عزیز حکومت چین به مردم و اقلیتهای کشورش هم رحم نمی کنه .طوری که برای انقراض مسلمانان کشورش اقدام به عقیم کردن مردان وزنان ایلغور میکنه ویا کوچ اجباری مردم تبت و یا اذیت و آزار مردمان منطقه هندو چین.
از کسانی که بهترین خورکشان گوشت سگ و گریه و خفاش و حشرات هست توقع هیچ خیری نیست . جزو فلاکت و چپاول ثروت ملی چیزی به ما نمی رسه.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۱۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
دوست عزیز
ویتنامی ها و هندی ها هم خیلی غذاهای نامتعارف می خورن. دوست داری با اون ها هم قطع رابطه کنیم؟
غذا برای رابطه کشورها مهمه یا آدم کش و استعمارگر بودن مثل امریکایی ها؟
کی و کجا دیدید که چینی ها تو کار کشورهای دیگه دخالت کنن؟ لشگرکشی کنند و یا کودتا؟ اصلا دیدید چین دخالت کنه و بله کسی نباید با امریکا قرارداد ببنده؟
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی
۱۱:۴۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چین بفکر ابر قدرت تک جهان است و ما هم بفکر رفاه و پیشرفت و زندگی بهتر پس بازنده ای در کار نیست و هر دو کشور به هم نیاز دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
بهتره اسمتو مینوشتی یک چینی ن یک ایرانی....ما با این همه ثروت چرا باید انتظار رفاه از چین داشته باشیم؟
Iran (Islamic Republic of)
پبدنی
۱۱:۳۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
یا باید همه خودمون کشورمان را از برترین های جهان بسازیم و به حرف و شعار هم نباشد و در عمل ثابت کنیم و همه برخیزیم و از همین امروز بسازیدم و هیچکدام هم مردانه از تحریم ننالیم.
یا باید همچون کره شمالی خود را محدود کرد و با جهان ارتباط نداشت.
یا باید فقط منتظر تحریم های غرب و آمریکا نشست .
یا باید همه پیشرفتها را محدود به توان مدیران خودمان کنیم.
یا باید با کشورهای بزرگ و دیگر کشورهای جهان داد و ستد و تجارت و ترانزیت و همکاری داشت.
اینجاست که یاد مثلی ایرانی که صلاح مصلحت خویش، خسروان دانند ، می افتیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
دوست عزیز نظرتان بسیار منطقی و درست است اما ، اگر ژاپن بعد از بمباران اتمی امریکا الان ژاپن است به این دلیل است تقریبا" یک نسل شان در رنج و نداری زندگی کردند به اصطلاح گفتند یک نسل ژاپن برگ درخت خوردند از بالاترین مقام کشورشان امپراطور تا ضعیفترین قشر جامعه اما در کشور ما دو قشر وجود دارد ، قشر مسئولیت و آقازاده ها که در رفاه مطلق زندگی می کنند بطوریکه انگار اصلا" تو ایران زندگی نمی کنند کاملا" لاکچری و قشر دوم تمامی مردم عادی کشور که مصائب و مشکلات ، فقر و نداری ، جنگ نظامی - اقتصادی بر عهده و دوش آنها است مشکل اینجاست که ارزشها عوض شدن و یا عوضی ها ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
فعلا که نتیجه این قرارداد هنوز شروع نشده میلگرد را کرد11تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چه ربطی داشت هنوز این سند در دست بررسی و اجرایی نشده.
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۶:۳۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
نه که قبل قرداد تورم نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
فعلا که نتیجه این قرارداد هنوز شروع نشده میلگرد را کرد11تومان
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۱:۲۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
همین حالاش بازار پر شده از محصولات چینی. دیگه با توافق که معلومه. آخه ما در صنعت با چین برابریم در تجارت و در اقتصاد و ... روی چه حسابی؟!
Denmark
حسين
۱۰:۴۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
هيچ كشورى بدون همكارى با كشورهاى ديگر نميتواند منافه خودرو تعمين كند ولى بايد از در قدرت وارد شود كه دولت كنونى ايران ان را ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
ما صبرمون زیاده ایشاالله زنده باشیم دولت بعد و 25 سال بعد هم ببینیم که ایران تبدیل به چه کشور خوب و قابل قبولی شده، البته امثال این قراردادها قطعا لقمه بزرگتر از دهان دولت هستن و باید حکومت در موردش جوابگو باشد.
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۰:۴۶ ۲۹ تير ۱۳۹۹
اگر آنچه که روی نقشه در ارتباط با عبور جاده ابریشم و احیاء آن با طرح یکراه یک کمربند چین عملی شود و تعرفه های گمرکی کشورهای این مسیر تعریف شود نه تنها ایران و چین بلکه چندین کشور در تبادلات بانکی و بازرگانی و تجاری و واردات و صادرات خود با مشارکت هم یک بافت منسجم با همدیگر پیدا خواهند کرد و در مقابل ""قدرت دلارآمریکا""با یک وحدت رویه فی مابین با یک بازی برد-برد ""قدرت دلارآمریکا""را میتوانند به چالش بکشند در این بین ایران نیز باید:
از تواننمدی های هسته ای و هوافضای چین برای خود کسب منافع کند و از آنجا که کشور ایران پلی بین قاره پهناورآسیا و اروپاست این پل میتواند منجر به تقویت (اتحادیه اورآسیا) شود و به قدرتی مقابل اتحادیه اروپا تبدیل شود گرچه در قالب لغات و الفاظ این کار ساده است ولی در عمل باید هر دو کشور چین و ایران و کشورهای هم مسیر این طرح کارهای بزرگی جهت یکسان سازی انجام پذیرد در این بین باید اصول ایران حفظ شود 3اصل آزادی - استقلال -وشعار عملی امور خارجه یعنی نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی چون برای این اصول و حفظ آن در مدت 40سال و اندی بسیاری از خون فرزندان این کشور بر زمین پاکش ریخته شده............در این قرداد مانند قرارداد برجام نباید سر سیاستمداران کشور کلاه گشاد گذاشته شود.............
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۰:۴۶ ۲۹ تير ۱۳۹۹
همراه همیشگی باشگاه خبرنگاران جوان
با سلام
ضمن تشکر از نظرات ارزشمند شما، خواهشمندیم هنگام ارسال نظر خود تنها یک بار روی گزینه کلیک کنید و مطمئن باشید که نظر شما ارسال شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
شما زحمت بکشید درستش کنید
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۰:۳۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
سلام
توجه...توجه
برجام هم با فشار پشت پرده چین وروسیه به ایران امضا شد.
حالا هم که استفادشونو بردن وبرجام بهم ریخته دنبال امتیاز دیگه هستن
این هم نشه یه بازی دیگه رو میکنن.
اگر قبول نکنیم توسط آمریکا دوباره به ایران فشار می آورن تا با چین قرارداد ببندیم
قشنگ خرتو خریه .
سیاست چماق وهویج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
هیچ ربطی نداره اینها قدرتهای اتمی جهان بودند و همچنین دارای حق وتو در سازمان ملل.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
‏جروزالیم پست در گزارشی نگرانی‌های اسرائیل از توافق ایران و چین را در ۳ محور بررسی کرده

Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
پس منهم بنابدلایلی دوست دارم یه چیزهایی از خودم را بفروشم وبرای خودم دلیل قانع کننده دارم لطفا به نظرهم احترام بزاریم. قابل توجه بعضی از افراطیون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
خودت. مگه کشور فروشی جز اموال شخصس هست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
تمام مردم ایران یا حداقل ۸۰ درصد با این توافق مخالفن زیرا ما میتوانیم به جای این کار از کشتی هایی که از آبهای ما میخواهند رد شوند پول بگیریم و اجازه ندهیم همین کشورهای عربی هم به راحتی از آبهی ما عبور کنند در ضمن میشود برای صادرات انواع غذاها به خصوص دریایی و چیزهایی که در کشور ما خورده نمیشود ولی در کشورهای شرق آسیا خورده مبشود سرمایه گذاری کرد و سودآوری آن هم به دلار نه اینکه ۲۵ سال چینی ها را وارد کشور و آبهای خود کنیم شما فقط همین لحظه را میبینید باید به آینده هم فکر کرد از کجا معلوم که همین ها به ما خیانت نکنند از کجا معلوم با امریکا هم دست نشود و هزاران سوال دیگر اینکه کشور را متکی به قدرت دیگر کرد بسیار بسیار کار بیهودی ما باید به جای واردات بیهوده بیشتر صادرات به همین کشورهای همسایه را در نظر بگیریم و تولید را در کشور خود بالا ببریم موقیعیت فعلی ما که بدتر از ژاپن در زمان جنگ با امریکا نیست ببیند چطور خود را بلا کشیدیند ما در کشور چیزهایی زرلی صادرات داریم که اکثر کشورها ندارند مثلا همین زعفران لطفا این مطلب را پخش کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
اینا همه راهکار ملی برای آباد کردن یک کشور نیستند دوست عزیز.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
از رای های منفی که به نظرت میدن مشخصه!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
شما از کجا فهمیدی تمام یا ۸۰درصد مردم مخالفند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
آفرین خوب گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
این تحریمها وفشارهایی که به وجود امده برای چین وروسیه بد نشد وهرچقدر بیشتر بشه ...........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
بالاخره شعار، نه شرقی ونه غربی، به نه غربی وبله شرقی تمام شد!؟!؟ دولت ونظام ما به نظام هذی کمونیستی شرقی وابسته شدتابه کمک اونا، بیشتر کشورمونو بدوشند وغارت کنند!!؟ بالاخره برای ثبات سیاسی بین المللی کشور، اگرغرب نشد، شرق را بچسبیم!! تاحرفمان شنیدار داشته باشه!!؟؟ ؟
Iran (Islamic Republic of)
کریمی
۱۱:۳۶ ۲۹ تير ۱۳۹۹
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
ببینید چین زرنگتر از اون که بخواد خودش رو با آمریکا در گیر کنه مگر اینکه یک امتیاز خیلی تپل و پرو پیمون بگیره
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
نه شرقی نه غربی
باید عملا اجرا شود نه اینکه نه غربی اجرا شود نه شرقی برای بعد بزارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
نه شرقی در سیاست بود نه در اقتصاد و شرق هم شوروی بود نمی‌دانی بپرس بهت میگیم!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۲:۵۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
اگه نمی دانی بدان شرق منظور دولت های کمونیستی مثل چین روسیه است و کوبا(توی غرب)هم شرقی حساب میشه.یعنی وقتی می گیم غرب یاد لیبرال ها و کاپیتولاسیم بیفت و گفتن شرق یاد کمونیست و سوسیالیست بیفت چون ملاک اینه وگرنه بولیوی هم مال غرب ولی سیاست های شرق داره
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۰۹:۵۶ ۲۹ تير ۱۳۹۹
مهم داشتن تنها رابطه با چین نیست مهم این است که چه استفاده ای میتوان اروین برد و چقدر توان بهره برداری در کشور ما وجود دارد.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۰۹:۵۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
استفاده از چین بستگی به خودمون داره.
میتوانیم در خودروسازی با همکاری چین به تولید ده ملیون خودرو در سال گامی بزرگ برداریم.
و یا اینکه جزایر را همچون هنگ کنگ و دبی و سانگ های بسازیم و یا در الکترونیک رشد و پیشرفت بالایی داشته باشیم و اینترنت نسل جدید و..و..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
شانگ های
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
Yjcعزیز ،تولید ناخالص ملی چین چهارده هزار میلیارد مگه همون ۱۴ تریلیون دلار نیست پس چرا عدد را غیر اصولی و گیج کننده، و مبهم مینویسید.؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
‏جروزالیم پست در گزارشی نگرانی‌های اسرائیل از توافق ایران و چین را در ۳ محور بررسی کرده

Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۷:۳۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
جروزالیم پست اینو میگه چون میدونه دولت ایران برخلاف حرف اسرائیل عمل خواهد کرد شما لطفا کتاب ترفند یهودی های صهیونیسم را مطالعه کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
وطن فروشی و تاراج مملکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
نظر ندی بسیار رنگینتر و سنگین‌تری ،
اگه نظر ندی هیشکی نمیگه نادانی!!!
برو یکم سیاست و اقتصاد بخون و جهانی بیاندیش.
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۰:۳۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
تو هم از همون دسته آدمایی هستی که از این قرارداد که ایرانو ابر قدرت میکنه سوختی
قرارداد بطور جامع این میشه که ایران نفت به چین میده چون نفت ایران با ارزش ترین نفت و در عین حال نزدیک ترین منبع نفتی به چینه که واقعا برای چین میصرفه از ما بخره در عوض چین میلیارد ها دلار تو حوزه های فرهنگی سیاسی اقتصادی گردشگری صنعتی و ..... سرمایه گذاری میکنه
هنوز مفاد قرارداد در نیومده بعضیا واسه خودشون کیشو فروختن
واقعا اینقد درد داشت این قرارداد که افتادین به هزیان گویی....؟
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۵۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
اگه مثل برجام باشه بله حق باشماست ولی برد برد باشه ویذره دولت روحانی خوب تمرکز فکر کنه عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
این قرارداد ایران رو ابر قدرت نمیکنه این قرارداد ننگین تر از ترکمنچای چین خلیج فارس رو جارو میکنه و این یعنی خالی ماندن دست صیادان ما و مردم جنوب که منبع درامدشون از خلیج فارس با این قرارداد یه عده ای از گردن کلفتای مملکت سود میکنن و پولش میره تو جیب خودشون و خونوادشون واقعا فکر میکنی مردم ما امثال من و شما سود میبریم این قرارداد جز ضرر برای مردم عادی هیچی نداره ..با دید بازتر نگاه کن نگو چون ایرانو ابر قدرت میکنه سوختی کیه که از پیشرفت کشورش ناراحت باشه
United Arab Emirates
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
آقای رضا چین چه فرهنگی داره به ما بده سگ خوری یا فرهنگ سوپ خفاش خوردن. درضمن فرهنگ اسلامی ایرانی بهترین فرهنگه، چین فقط صنعت کپی داره و لاغیر، لطفا دم از فرهنگ چین نزنید.در مورد سیاسی هم شعار جمهوری اسلامی نه شرقی نه غربی هست
Iran (Islamic Republic of)
کریمی
۱۱:۴۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
ایران نباید وابسته به غرب و شرق باشه ما می خوایم مملکت مستقل باشه که می تونه اما زحمت تلاش بیشتر دولتمردان باید برای تحقق این خواسته درمیان باشه بعد اگه قرداد 10ساله بود اینقدر سر و شدا نمیکرد اما25 سال زیادی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
خیانت تا کی و تا کجا دست بردارید هشت ساله وطن فروشی در این مملکت باب شده ما خون شهید دادیم که یک وجب از خاکمون نره الان با بهونه های مردم فریبانه اول دریامون والان کل کشورمونا دارید میفروشید دست بردارید تاریخ خیانت های شما رو ثبت خواهد کرد yjc لطفأ از این قرارداد ننگین حمایت نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
هشت سال کشور بدست شما بود و تقریبا هشت قطعنامه خورد بعلاوه تحریم بعلاوه فروپاشی اقتصاد بعلاوه نابودی هفتصد میلیارد دلار و...
این دولت حداقل تو شدیدترین تحریم‌های جهان و بشریت ،عقلانیت به خرج داد و تحریمها را از بین برد و به رابطه و داد و ستد با جهان و جهانی سازی تجارت در عین حمایت از تولید داخل می اندیشد نه جزیره ای قرار است واگذار شود و نه دریایی ،اون که استان نوزدهم و بحرین را واگذار کرد پهلوی بود!!!!
وطن فروش هم کسی است که مانع رشد و پیشرفت و جهانی سازی کشورش و بهتر شدن اقتصاد مردم کشورش و دولتش میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ایستاده
۱۳:۴۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
میبینیم غرب پرستان گل حسابی وطن پرست شدن و سعی دارن این قرارداد رو مساوی فروختن مملکت جا بزنن.
دوستان اگر بجای چین آلمان و فرانسه بود هم همین قدر ناراحت بودید؟
عزیزان چین کپی کار نیست، چین کشوری ست که 150 ماهواره بایدو برای جایگزینی سیستم جی پی اس امریکا ساخنه و به فضا فرستاده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
ناشناس 12:51 جوک خوبی گفتی اولا اومدی تخریب دولت قبل.دوما کدوم تحریمارو دولت تدبیرتون برداشت.که تهش دلار 25 و تورم و گرانی لحظه ای گریبانگیر ملت.شرم و خجالتم خوب چیزیه.سوما حضرت آقا اصرار فرمودن بر سر این قرارداد 25 ساله تاکید داشتن وگرنه روحانی دنبال مذاکره با غرب بود.آره برای شما این دولت لابد نون داشته ولی برای ملت خیر .
آخرین اخبار