گونه‌های در حال انقراض مهمان تالاب کانی برازان مهاباد شدند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد گفت: موسیقی طبیعت این روز‌ها در نخستین سایت پرنده نگری کشور با صدای جوجه‌های تازه سر از تخم درآورده بلندتر از همیشه به گوش می‌رسد.

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: وضعیت مطلوب زیستگاهی و امنیت حاکم سبب حضور اردک بلوطی و باکلان کوچک در تالاب کانی برازان  شده که شکوه و عظمت خاصی به طبیعت منطقه بخشیده است.

این مقام مسئول در شهرستان مهاباد اظهار کرد: اردک بلوطی و باکلان کوچک گونه‌ای است که از سوی اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست در فهرست گونه‌های در خطر انقراض قرار گرفته است. 

سخنور افزود: این تالاب به علت وضعیت مطلوب و امنیت مناسب به یکی از استراحتگاه‌ها و زیستگاه‌های مهم پرندگان در شمال‌غرب کشور تبدیل شده و همه‌ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجری است که در مسیر پرواز خود وارد این تالاب می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد بیان کرد: هم اکنون بیش از ۲۰ هزار قطعه پرنده بومی و غیربومی در تالاب تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" مشغول استراحت و جوجه‌آوری هستند و در روز‌های اخیر پلیکان‌های سفید نیز به مجموعه پرندگان این تالاب افزوده شده است.


بیشتر بخوانید


این مقام مسئول در شهرستان مهاباد اذعان کرد: امسال با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب جوجه آوری گونه‌های کمیاب و ارزشمند همچون اردک سر سفید و مرمری نسبت به سال‌های قبل افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

سخنور از اهالی روستا‌های اطراف و گردشگران این تالاب نیز خواست در این مدت از تردد‌های غیرضروری در محدوده تالاب خودداری کنند و همکاری بیشتری با محیط‌بانان و کارشناسان این اداره داشته باشند.

اردک بلوطی با نام علمی Aythya nyroca پرند‌های از گروه اردک‌های غواص از تیرهٔ اردکیان است و این پرنده در ایران نیز دیده می‌شود و از پرندگان محافظت شده است.

آرام گرفتن گونه‌های در حال انقراض در تالاب کانی برازان

آرام گرفتن گونه‌های در حال انقراض در تالاب کانی برازان

آرام گرفتن گونه‌های در حال انقراض در تالاب کانی برازان

باکلان کوچک با طول ۴۷ سانتی‌متر، دمی دراز و سری کوچک و گرد دارد، در تابستان هر ۲ جنس سری به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز پررنگ دارند، پر و بال آن‌ها سیاه مایل به سبز براق با خال‌های سفید است.

باکلان‌ها خارج از فصل زاد و ولد، گلویش سفید و سینه‌اش به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز دارند و خال‌های سفید پر و بال را ندارد و پرنده نابالغ چانه سفید، گلو و سینه قهوه‌ای، سطح شکمی سفید مایل به قهوه‌ای و منقاری زرد رنگ دارد.

 

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.