غفاری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

درصد بالایی از سند دانشگاه اسلامی عملیاتی شده است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: درصد بسیار بالایی از آنچه در سند دانشگاه اسلامی پیش بینی شده عملیاتی شده و بخش‌هایی وجود دارد که نیاز به زمان و بازنگری و کار بیشتر دارد.

غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره میزان پیشرفت سند دانشگاه اسلامی در دانشگاه ها، گفت: سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها مجموعه ‌ای از تمهیداتی است که به لحاظ نظری و بینشی تعریف شده و در مقام اجرا و عمل باید نسبت به عملیاتی شدن آن سند در قالب برنامه ‌های راهبردی که دانشگاه‌ها دارند اقدام کنیم.

غفاری در ادامه بیان کرد: تمام دانشگاه‌ها دارای برنامه راهبری هستند و بخش قابل توجهی از آنچه در سند پیش بینی شده هم اکنون در دانشگاه‌ها در حال اجرا است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: بخش‌ هایی هم که در سند آمده به دلیل اینکه با یک نگاه آرمان گرایانه نوشته شده که البته درست هم است به گونه‌ای نیست که بتوان با یک برنامه و در یک سال و کوتاه مدت همه آن را اجرایی کنیم.

او در ادامه افزود: این سند به تدریج در قالب برنامه‌هایی که هم اکنون در دانشگاه‌ها تعریف شده اجرایی شده و سایر برنامه‌ها در دانشگاه‌ها هم  به نوعی جهت گیری شده که در سند دانشگاه اسلامی آمده است.


بیشتر بخوانید


غفاری تاکید کرد: دانشگاه‌ها را بر اساس عملکری که دارند می سنجیم و با آنچه که در سند پیش بینی شده مقایسه می‌کنیم و در آنجا مشخص می‌شود که اهداف تا چه میزان محقق شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره میزان عمیلاتی شدن سند دانشگاه اسلامی نیز اضافه کرد: درصد بسیار بالایی از آنچه در سند دانشگاه اسلامی پیش بینی شده عملیاتی شده و بخش‌هایی وجود دارد که نیاز به زمان، بازنگری و کار بیشتر دارد که در برنامه‌های آتی به آنها هم پرداخته می‌شود.

او در پایان گفت: سند دانشگاه اسلامی یک نگاه بلند نظرانه و مطلوب گرایانه دارد به این جهت که به مطلوب‌هایی برسد و تحقق این موارد نیاز به زمان بیشتر دارد.

گفتنی است، احیاى هویت تمدنى و پیشرفت جمهورى اسلامى، مستلزم رشد متوازن و همه جانبه ابعاد علمى، فرهنگى، سیاسى و اجتماعى کشور است که در مسیر تعالى آن، آموزش عالى کشور نقش پیشران و موتور محرکه را برعهده خواهد داشت؛ بنابراین فرآیند اسلامى سازى دانشگاه‌ها پیشینه اى بیش از یک دهه دارد و شاید بتوان گفت اولین سند مدون ملى در راستاى تحقق آرمان انقلاب اسلامى است که با مشارکت صاحب نظران حوزوى و دانشگاهى، تدوین شد. این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۲ تصویب شد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار