بحران بازنشستگی و جبران نیروی انسانی در آموزش و پرورش!

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر گفت: در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۲ بیش از ۲۰۰ هزار نفر معلم در کل کشور بازنشسته خواهند شد و جایگزین کردن این تعداد نیازمند تصمیم گیری در بحران است.

سالانه هفتصد نیروی آموزش و پرورش استان بازنشسته می‌شوندبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، اکبر مولایی رئیس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر در نشست با مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر بیان کرد: ماموریت دانشگاه، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز استان است و نیاز استان بسته به تعداد بازنشسته در هر سال است که البته بسته به تعداد دانش‌آموز پیش بینی شده بر اساس زاد و ولد نیز در نوسان است.

او گفت: به طور میانگین سالانه هفتصد نیروی آموزش و پرورش استان بازنشسته می‌شوند که با توجه به جایگزین نشدن این افراد در سال‌های قبل، دانشگاه در کل کشور نسبت به نیاز‌ها عقب‌تر است. البته تخصیص ردیف استخدامی در اختیار دانشگاه نیست و زیر نظر سازمان امور استخدامی کشور است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر افزود: با دو بحران در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۲ رو در رو خواهیم بود که یکباره بیش از دویست هزار نفر در کل کشور بازنشسته خواهند شد و جایگزین کردن این تعداد نیازمند تصمیم گیری در بحران است.

مولایی عنوان کرد: ماهیت تربیت معلم شبانه روزیست و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی امکان استفاده از خوابگاه‌های خودگردان و خصوصی نیز وجود ندارد و از این رو توسعه فضای رفاهی دانشگاه با وجود تمام محدودیت‌ها همواره مورد توجه ما بوده است.

او با بیان اینکه نیازمند توسعه فضای آموزشی دانشگاه نیز هستیم، افزود: با توجه به قدمت ساختمان‌های فعلی و همچنین افزایش تعداد دانشجویان، توسعه فضای آموزشی دانشگاه ضروری است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر، دانشگاه فرهنگیان را یک دانشگاه استراتژیک و راهبردی خواند و خواستار تلاش همه مسئولان استانی برای توسعه ساختار‌های رفاهی - آموزشی آن شد و گفت: با موافقت و همکاری دانشگاه فرهنگیان، ۲۰ کلاس درس جدید در ۴ طبقه و با زیربنای ۴ هزار مترمربع ساخته می‌شود.

مولایی بر نقش والای معلمان در تربیت نسل آینده و اهمیت نقش معلم در جامعه انسانی تاکید و عنوان کرد: اعتبار مصوب استانی این پروژه ۵۳ میلیارد ریال است.

او گفت: ۱۰ میلیارد ریال از طرف دانشگاه فرهنگیان اختصاص پیدا می‌کند و ۲۵ میلیارد ریال با دستور استاندار در اعتبارات استانی سال ۹۹ تخصیص یافته است و بقیه اعتبار برای سال آینده پیش بینی شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر نیز در این نشست بیان کرد: برای اجرا و نظارت این پروژه آماده همکاری با دانشگاه فرهنگیان هستیم.

احمد مرادی ادامه داد: با نقشه برداری اولیه همه نیاز‌های آموزشی یک فضای آموزشی کامل شامل کلاس درس، بخش اداری، تاسیسات، سالن چند منظوره، کتابخانه، فضای مطالعه و اتاق اعضای هیات علمی در این پروژه پیش بینی خواهد شد.

او با بیان اینکه ۶۰۰ متر مربع فضای ورزشی و فضای سبز در این پروژه پیش بینی شده افزود: امیدوارم که با بهره برداری از این مجموعه آموزشی، تا دو دهه آینده نیاز‌های فیزیکی - آموزشی دانشگاه تامین شود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.