برای اصلاح زانوی ضربدری چکار کنیم؟

یک دکترای تربیت بدنی، می‌گوید: برای اصلاح ناهنجاری پای ضربدری باید چندین نکته خاص را مدنظر داشت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی بهرامی، اظهار کرد: پای ضربدری می‌تواند در هر زمانی از دوران نوزادی تا بزرگسالی و به دلایل مختلف بروز کند. با شدت گرفتن عارضه، زانو‌های بیمار به طرف یکدیگر خم شده و راه رفتن او سنگین و ناپایدار می‌شود.

وی با بیان اینکه برای اصلاح ناهنجاری پای ضربدری باید چندین مورد را مدنظر داشت، تصریح کرد: کنترل وزن و کاهش وزن در هر سنی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

بهرامی اضافه کرد: در صورتی که فرد صافی کف پا داشته باشد حتماً باید از کفی‌های طبی استفاده کند و ورزش‌های مربوط به صافی کف پا را انجام دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان ادامه داد: در صورتی که تغییر شکل استخوانی باشد (مثلاً به علت شکستگی) و یا زمان زیادی از بروز تغییر شکل گذشته باشد، قابل اصلاح نخواهد بود.

وی گفت: در صورتی که پارگی لیگامان جانبی داخلی زانو را داشته باشیم، تقویت عضله چهارسر ران می‌تواند در جلوگیری از بروز تغییر شکل موثر باشد.

بهرامی اضافه کرد: اگر کوتاهی همسترینگ خارجی داشته باشیم در این صورت فرد طاقباز می‌خوابد از مچ، پای فرد را گرفته و سپس ساق را به داخل می‌چرخانیم و بعد زانو را صاف کرده و بالا می‌آوریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان اضافه کرد: اگر ضعف عضلات همسترینگ داخلی عامل پای ضربدری باشد برای تقویت این عضله فرد رو به شکم می‌خوابد و از مچ پا، فرد را گرفته و ساق را به داخل می‌چرخانیم، سپس از او می‌خواهیم زانو را خم کند و در مقابل خم کردن زانو مقاومت اعمل می‌کنیم و در این حرکت عضلات همسترینگ داخلی بیشتر فعال هستند.

وی بیان کرد: در صورتی که کوتاهی نوار خاصره‌ای درشت نی وجود داشته باشد؛ فرد به پهلو می‌خوابد پای زیری را از زانو و ران اندکی خم می‌کند. پای بالایی را در حالی که صاف است به سمت عقب (هاپیر اکستنشن) برده و سپس به سمت پایین فشار می‌دهیم. در این حالت نوار خاصره‌ای درشت نی کشیده می‌شود.


بیشتر بخوانید


منبع: ایسنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.