عمویی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تعیین علت حادثه نطنز نیازمند بررسی‌های کارشناسی است/ کمیسیون امنیت برای همکاری با سازمان انرژی اتمی آمادگی دارد

سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس گفت:جمع بندی دقیق‌تر درباره علت حادثه نطنز نیازمند بررسی‌های کارشناسی بیشتری است که امیدواریم نهاد‌های مسئول در این زمینه پاسخ مناسب را ارائه کنند.

تعیین علت حادثه نطنز نیازمند بررسی‌های کارشناسی است/ کمیسیون امنیت برای همکاری با سازمان انرژی اتمی آمادگی داردابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: امروز اکثریت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با سفر به قم و بازدیداز سایت‌های هسته‌ای شهید علی محمدی و شهید احمدی روشن بازدید کردند.

وی افزود: این سفر با هدف بررسی آخرین اقدامات و تحولات در فعالیت‌های هسته‌ای کشور صورت گرفت.

عمویی بیان کرد: در حال حاضر در سایت شهید علی محمدی در فردو هزار و چهل و چهار سانتریفیوژ در شش آبشار از نسل سانتریفیوژ‌های نسل یک در حال غنی سازی هستند و اورانیوم را تا نزدیک ۴و نیم درصد غنی میکنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت بیان کرد:در سایت شهید احمدی روشن نیز شاهد فعالیت سانتریفیوژ‌های نسل یک، دو و چهار بودیم که در زنجیره غنی سازی قرار گرفته اند.

او  ادامه داد:در ادامه مشاهدات خود از روند تحقیق و توسعه بر روی نسل‌های جدید سانتریفیوژ ایرانی نیز بازدید کردیم و در حال حاضر روند توسعه نسل‌های سانتریفیوژ از جمله سانتریفیوژ‌های ir۶,ir۸ و ir۹ ادامه دارد که نمایندگان از نزدیک شاهد فعالیت‌های دانشمندان جوان هسته‌ای بودند.

عمویی گفت: کشور ما در روند طراحی و تحقیق و توسعه بر روی نسل‌های جدید سانتریفیوژ روند رو به جلویی دارد که این موضوع شامل طراحی و ساخت قطعات در داخل کشور می‌شود که ما را از نیاز به خارج از کشور نیاز کرده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی خاطر نشان کرد: نمایندگان در بازدیدی که از این دو سایت داشته اند ضمن تقدیر از زحمات دانشمندان هسته‌ای که باعث دستاورد‌های افتخارآمیز‌ای برای کشور بوده‌اند، بر حفظ توانمندی‌های علمی و انسانی که در این حوزه وجود دارد تاکید کردند.

عمویی بیان کرد: همچنین در بخش دیگری از این بازدید نمایندگان از محل حادثه رخ داده در نطنز بازدید داشتند و گفتگو‌های کارشناسی با برخی اشخاص حاضر در محل صورت گرفته و سناریو‌های مختلفی که می‌تواند موجب این حادثه شده باشد بررسی شد.

وی ادامه داد: جمع بندی دقیق‌تر درباره علت حادثه نطنز نیازمند بررسی‌های کارشناسی بیشتری است که امیدواریم نهاد‌های مسئول در این زمینه پاسخ مناسب را ارائه کنند.


بیشتر بخوانید


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ضمن تاکید بر حفظ دستاورد‌های کشور در حوزه هسته‌ای آمادگی خود را برای همکاری با سازمان انرژی اتمی برای حفظ توسعه این دستاورد‌ها اعلام کردند و و بر رعایت فاکتور‌های پدافند غیر عامل در تاسیسات هسته‌ای کشور تاکید کردند.

وی گفت: فعالیت غنی سازی در سایت نطنز با صحت و در سطح سابق ادامه دارد و این حادثه خللی در آن ایجاد نکرده است.

عمویی بیان کرد: غنی سازی در نطنز در بخش زیرزمینی صورت می‌گیرد و بر اساس مشاهدات نمایندگان، روند جاری غنی سازی بدون وقفه ادامه دارد. حادثه در یکی از سوله‌های روی سطح رخ داد که به غنی سازی ارتباطی ندارد و بیشتر در امور تحقیق و توسعه به کار گرفته می‌شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار