هزارمسجد را می توان بهشت گمشده ایران زمین نامید، این کوه نماد عظمت، زیبایی و غرور مردم خراسان رضوی و به ویژه مردم محلی هزارمسجد است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، هزارمسجد را می‌توان بهشت گمشده ایران زمین نامید، این کوه نماد عظمت، زیبایی و غرور مردم خراسان و به ویژه مردم محلی هزارمسجد است، هزارمسجد در کرمانجی "زبان مردم محلی منطقه" «هزارمچیت» گفته می‌شود.

رشته کوه هزار مسجد- کپه داغ، ارتفاعات شمال خراسان را تشکیل می‌دهند که به صورت مرزی طبیعی دشت هموار مشهد را از صحرای سرد و خشک قره قوم ترکمنستان جدا می‌کند. بلندترین نقطه این رشته کوه، قله هزار مسجد با ارتفاع حدود ۳۱۰۰ متر در شمال غربی شهر مشهد قرار گرفته است.

رشته کوه هزار مسجد در خراسان رضوی

راه دسترسی به آن از دو مسیر جنوبی و مسیر شمالی روستای لائین نو است. این رشته کوه از شمال غربی به سمت جنوب شرقی امتداد یافته است که در دامنه‌های سرسبز شمالی این رشته کوه، منطقه کلات نادری، در کوهپایه‌های شمالی دشت قره قوم ترکمنستان، در شمال غربی آن شهرستان درگز و در جنوب این کوهستان دشت مشهد واقع شده است.


بیشتر بخوانید 


 

دامنه های شمالی رشته کوه هزار مسجد خراسان رضوی


بر دامنه هاى شمالى کوه هزارمسجد "به فاصله ۱۸۰ کیلومتر خط مستقیم از شمال مشهد" منطقه کلات نادرى قرار گرفته که در کوهپایه اى وسیع بین این کوهستان و دشت قره قوم ترکمنستان گسترده شده است. از شمال شرقى شهر مشهد و یا از دره خور، هرچه که به طرف شرق پیش برویم، از ارتفاع و طول این کوه‌ها کاسته مى شود. در ادامه آن، رشته کوه مزداوند "مزدوران" به ارتفاع هزار و ۲۰۰ متر، قره داغ به ارتفاع هزار و۶۵۰ متر، کپه داغ و بالخان ترکمنستان کشیده شده است.


کپه داغ هزار مسجد را بشناسید
بخشی از کوه‌های هزارمسجد را کپه داغ می‌نامند. در امتداد جاده درگز-قوچان، این رشته کوه به نام الله اکبر خوانده می‌شود که ارتفاع قله اصلى آن ۲۴۰۰ متر است. این رشته کوه، ناحیه قوچان را از درگز جدا مى کند. این کوهستان که عبور از آن دشوار است، به مدت زیادى مانعى عمده براى ارتباط بین دو ناحیه قوچان و درگز بوده است.

کوه کماس و خارپشته در خراسان رضوی

در شرق اللّه اکبر، کوه کماس و کوه خارپشته قرار گرفته اند که ارتفاع آن‌ها به۲ هزارو ۷۱۲ و ۲هزار و۴۱۰ متر مى رسد و هنوز هم انبوه‌ترین جنگل هاى اُرُس کوه هاى هزارمسجد در آن‌ها دیده مى شود. کوه عمارت، در جنوب شرقى اللّه اکبر و در شرق شهر قوچان قرار گرفته است، و رودخانه اترک از آن سرچشمه مى گیرد که با بسترى به طول ۶۰۰ کیلومتر طویل‌ترین رود این ناحیه از استان خراسان رضوی است.

کوه هاى هزارمسجد و کپه داغ میان رشته کوه هاى بالخان ترکمنستان در غرب، و ارتفاعات شمال افغانستان در سمت شرق، قرار گرفته است.

بهشت گمشده ایران زمین در خراسان رضوی را بشناسید

جهت رشته کوه‌های هزار مسجد، از شمال غربى به جنوب شرقى و ادامه ارتفاعات کپه داغ و بالخان است که در ترکمنستان قرار دارند.

امتداد رشته کوه هزار مسجد در جنوب منطقه سرخس، از تپه‌هایی تشکیل شده است که ارتفاع آن از ۸۰۰ متر تجاوز نمی‌کند. رودخانه هریرود که در اینجا تجن نام دارد و مرز ایران و ترکمنستان را تشکیل می‌دهد، شکافی را در این تپه‌ها باز می‌کند و ارتفاع این تپه‌ها ۲۵۰ متر است.

 

انتهای پیام//ز.ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.