دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

۱۹ نوع سهمیه در کنکور برای متقاضیان احساس تبعیض ایجاد می‌کند

عاملی گفت: وجود ۱۹ نوع سهمیه در کنکور برای متقاضیان احساس تبعیض ایجاد می‌کند که برای ساماندهی آن باید برنامه ریزی شود.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، چهارمین جلسه دبیران سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی با سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز گذشته با حضور محمد رضا هاشمی گلپایگانی، سید مصطفی میرسلیم، محمد علی کی نژاد و محمد رضا مخبر دزفولی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این جلسه هدف برگزاری این جلسه را استفاده از تجربه ۳۶ ساله دبیران شورای عالی انقلاب فرهنگی خواند و اظهار کرد: جلسه مشابهی نیز بصورت موسمی با حضور دبیران شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی تشکیل می‌شود که نوعی هم افزایی در عرصه‌های چند بعدی مرتبط با فرهنگ، علم و فناوری، فضای مجازی و امنتی ملی محسوب می‌شود.

نسبت به مسائل روز جامعه عقب هستیم

عاملی تصریح کرد: به نظر می‌رسد عقل جمعی، هم افزایی، همفکری و مشورت همواره راه گشاست و مسیر‌های عقلانی تری را برای امور مهم ملی فراهم می‌کند.

او دستور جلسه را ارائه همفکری در خصوص اولویت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد و از جمع درخواست کرد که با توجه به اولویت‌های مهم کشور در حوزه فرهنگ و علم و فناوری امور را که هم به لحاظ وضعیت حاضر و شرایط خاص کشور اهمیت دارد و هم به لحاظ راهبردی برای آینده مهم است را بیان کنند.

عاملی با اشاره به وجود ۱۹ نوع سهمیه در کنکور که هر کدام از آن‌ها به مرور و بر اساس مسئله به وجود آمده است، گفت: این مسئله برای متقاضیان احساس تبعیض ایجاد می‌کند که برای ساماندهی آن باید برنامه ریزی شود و البته این تصمیمات اگر به نتیجه برسد از کنکور سال بعد اجرایی خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: جامعه از یک سری مسائل رنج می‌برد که معمولا ما در پاسخ آن اشاره به در حال بررسی بودن موضوع می‌کنیم و نسبت به مسائل روز جامعه عقب هستیم. مثلا در موضوع کنکور که یک دغدغه مهم ملی است، چند دهه است که ما قرار است راه و روش بهتری را پیش پای دانش آموزان خود قرار دهیم.

او افزود: واقعیت این است که این سنجش و پذیرش یک روش پر اضطراب و غیر معمولی در جهان محسوب می‌شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به اینکه شیوه فعلی فشار روحی و استرس زیادی را به داوطلب وارد می‌کند که مناسب نیست، گفت: به هر حال به عنوان یک نمونه ما نتوانسته ایم راه مناسب، منطقی و عقلانی تری را برای سنجش و پذیرش تدوین و تصویب کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگر سخنان خود تصویب اسناد جامع توسط این شورا را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در برنامه‌های سال جدید ما به دنبال تصویب سند جدید نیستیم و البته تکالیفی در سند مهندسی فرهنگی برای تدوین اسناد ملی حوزه فرهنگ (۴۱ سند) دیده شده است که با مشارکت ذی نفعان و دستگاه‌های مربوطه طراحی و تصویب این اسناد در دستور قرار گرفته است.

او تصریح کرد: امروز با یک جامعه کنشگر فعال مواجه شده ایم که تفاوت‌های شخصیتی و فرهنگی بسیار زیادی در مقایسه با فرد و جامعه قبل دارد. جامعه امروز در وسط کنش‌ها و واکنش‌های بین فردی و اجتماعی قرار دارد و بدترین کار نادیده گرفتن آن‌ها و یا کم توجهی به آنهاست.

عاملی با اشاره گزارش آماری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در خصوص کرونا، گفت: در شرایط کرونا مهمترین مسئله مرتبط با اقتصادی زندگی و البته فرهنگ و سبک زندگی جدید است. بر اساس این گزارش در شرایط کرونا ۲۵ درصد افراد تجربه افسردگی داشته اند و ۵۵ درصد افراد شرایط مالی شان تحت تاثیر قرار گرفته است که باید برای شرایط جدید برنامه ریزی لازم را داشته باشیم.

عاملی با اشاره به مدل ارائه شده در تدوین بیانیه گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری که مدل نگرش به مطلوب و توجه به ظرفیت‌ها بجای آسیب‌ها بوده است، تصریح کرد: مدل توجه به ظرفیت‌ها یک روش نوین در سیاستگذاری است که این مدل ریشه دینی دارد و در سیاست‌گذاری ضمن توجه به چالش‌ها باید به آینده امیدوار بود.

عاملی در بخش دیگری از سخنان خود محور‌های برنامه ریزی فرهنگی برای جهش تولید که در جلسات ۸۲۹ و ۸۳۰ مطرح و تصویب شده است را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: فرهنگ در اقتصاد اثرگذاری بالایی دارد و در بسیاری از کشور‌ها با حذف مواردی مانند اسراف، مصرف گرایی و توجه به مسئولیت اجتماعی و احترام به قانون زیر ساخت‌های جهش تولید را به وجود آورده اند.

او افزود: در سند سیاست‌های فرهنگی جهش تولید جنبه‌هایی که به روش زندگی مردم مرتبط بوده است را مورد توجه قرار داده ایم.

توجه به ظرفیت‌ها یک روش نوین در سیاست‌گذاری است

عاملی با اشاره به مدل ارائه شده در تدوین بیانیه گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری که مدل نگرش به مطلوب و توجه به ظرفیت‌ها بجای آسیب‌ها بوده است، گفت: مدل توجه به ظرفیت‌ها یک روش نوین در سیاست‌گذاری است که این مدل ریشه دینی دارد و در سیاست‌گذاری ضمن توجه به چالش‌ها باید به آینده امیدوار بود.

او اضافه کرد: تکیه زدن بر چالش‌ها و بزرگ نمایی ضعف، نوعی فرو رفتن در باتلاق گذشته و کند شدن حرکت به سمت آینده مطلوب است. هر مقدار می‌توانیم باید دایره توانائی‌ها را افزایش دهیم و ریشه ضعف‌ها و چالش‌ها را از بین ببریم.

 تقویت حوزه نظارت و بازرسی اولویت شورا در سال ۱۳۹۹ باشد

در ادامه جلسه کی نژاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور قرار گرفتن بازنگری مصوبات شورای عالی و تقویت حوزه نظارت و بازرسی را به عنوان اولویت‌های شورا در سال ۱۳۹۹ نام برد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین تاکید کرد: در تدوین گزارش‌های نظارتی مسئولیت کار‌ها باید با دبیرخانه شورا باشد یعنی دستگاه‌ها در محل دبیرخانه گزارش را ارائه کند.

علم و فناوری  ابزاری برای دستیابی به جهش تولید

در ادامه جلسه سید مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام،  اصل موضوع جهش تولید را یک موضوع فرهنگی بیان کرد و گفت: موضوعاتی که مرتبط با علم و فناوری هستند نیز ابزار دستیابی به جهش تولید هستند.

او همچنین توجه به نقش همه دستگاه‌ها در برنامه‌های تدوین شده را حائز اهمیت دانست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع نظارت را جزو موارد مهم برشمرد و تصریح کرد: در بعد نظارت باید توجه شود که چه اشکالی در طرز کار ما بوده است و تمام ابعاد مانند مصوبات شورا، قانون اساسی، سیاست‌های ابلاغی، قوانین مصوب مجلس، مقررات مصوب هیئت دولت و... را در شناسایی مشکلات عدم اجرا مورد ارزیابی قرار داد.

او اضافه کرد: پس از این مرحله باید سهم مجریان و عدم شایسته سالاری در انتخاب مدیران را محاسبه کنیم.

میرسلیم ضمن تاکید بر اهمیت شایسته سالاری در انتخاب مدیران اجرایی گفت: ما در ایران استعدادشناسی نداریم و در موارد زیادی سرمایه‌ها را درست مدیریت نمی‌کنیم و اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی این مسئله را در کشور نظارت کند مشکل در کشور حل خواهد شد.

او تصریح کرد: اشراف نسبت به ضعف‌های فرهنگی چهل ساله اول انقلاب، شناسایی تهاجم‌های فرهنگی و تبعات آن، شناسایی تاثیرگذاری تهاجم‌های های فرهنگی بر سطح ارکان نظام و جامعه و برنامه ریزی و طراحی برای خنثی کردن آن، برنامه ریزی و طراحی برای باز کردن راه اقدامات اقتصادی به لحاظ فرهنگی و برنامه ریزی برای حضور در صحنه داخل کشور و تاثیرگذاری فرهنگی و شناساندن ارزش‌های انقلاب اسلامی در خارج از کشور مهمترین محور‌های مورد توجه برای حل مشکلات فرهنگی کشور هستند.

مشکل تولید، فرهنگی است

مخبر دزفولی عضو دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: در برنامه ریزی‌ها علاوه بر توجه به کاستی‌ها باید نقاط قوت خود را نیز ببینیم چرا که اگر بر نقاط ضعف متمرکز باشیم و این بخش غلبه پیدا کند تحلیل ما واقع بینانه نخواهد بود.

او تصریح کرد: مشکلات یک گوشه‌ای از مجموعه کار‌هایی است که انجام نشده است و باید برای حل آن تلاش کرد لکن با این پیام و گفتمان نمی‌توانیم راه درمان را پیدا کنیم و اگر نقطه تاریک را مشخص می‌کنیم باید راه درست را نیز باید نشان دهیم.

دزفولی تصریح کرد: باید حل مشکلات را پیگیری و دنبال کنیم و دورنمای امیدبخش آینده را برای دیگران ترسیم کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرهنگ حاشیه و ذیل سیاست و اقتصاد نیست و اقتصاد و سیاست ذیل فرهنگ هستند گفت: اگر تولید در جایی مشکل دارد مشکل فرهنگی است و اقتصاد ایمانی در مقابل اقتصاد ماتریالیستی و لیبرال است چرا که انسان مومن اسراف نمی‌کند، تلاش برای رزق حلال دارد، کم کاری نمی‌کند، دارای وجدان کاری و... است.

او با بیان اینکه تربیت اخلاقی و فرهنگی بسیار مهم است، گفت: در حوزه فرهنگ و اهالی فرهنگ مانند دانشگاهیان و معلمان کمترین بار فساد را شاهد هستیم و علت آن بعد تربیتی در این قشر جامعه است.

دزفولی جریان علمی کشور را دارای کارآیی و قابلیت برای حل مشکلات خواند و یادآوری کرد: در رشته‌های علوم پایه و مهندسی باید رشته‌های تحصیلی را به جریان صنعت کشور متصل کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نیلوفر
۱۵:۳۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
لطفا سهمیه ها رو بصورت مازاد پذیرش کنید تا ما که سهمیه نداریم اینقدر در حقمان ظلم نشه بخدا ی سال هم ی ساله برای 99 اصلاح شه
Iran (Islamic Republic of)
منم
۱۷:۵۵ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
لطفا بردارید سهمیه ها رو امروزه دیگ هرکس تو گوشی همراهش میتونه کلاس اجرا کنه مثلا سهمیه منطقه ۳ ناعدالتی محضه چرا باید شهرستان شاندیز که فاصله بسیار کمی با مشهد دارد و دانش آموزان به شهر رجوع میکنند باید منطقه ۳ حساب شود
Iran (Islamic Republic of)
حق طلب
۱۲:۰۷ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
چرا دیگه حواشی برگزاری کنکورو پوشش نمیدید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۳۱ تير ۱۳۹۹
سهمیه درکنکور یعنی بی عدالتی ورشوه خواری وپارت بازی اشکاربرای ورود به دانشگاه. چه کسی را میخواهید فریب دهید؟کنکور اولین مکان ورود جوانان به جامعه است،اولین مکان پررشوه وپارت بازی باشد وای به حال مکان های دیگر جامعه !اما اگردر اولین مکان ورود جوان به جامعه عدالت اجراشوددر مکان های دیگر جامعه همین جوانان یاد میگیرند عدالت را اجرا کنند پس سهمیه هاراحذف کنید چون بعضی از افراد دارای سهمیه، سهمیه شان ساختگی والکی ودروغین است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۳۱ تير ۱۳۹۹
شعار دادن کافیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۳۱ تير ۱۳۹۹
آقای عاملی چرا اینقدر شعار میدن فکر می‌کنن سهمیه های کنکور دست ایشون لطفا یکی بهشون توضیح بده که این لایحه باید در مجلس تصویب بشه که این کار بعید است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۳۱ تير ۱۳۹۹
یک نفر مرد عمل بیاد حذف کنه
سااااال هاس میگن حذف سهمیه ها
اما هیچ وقت عملی نشد
آخرین اخبار