کرونا بی رحم ترین دشمن بشر/برگزاری مجازی آیین سوگواری برای متوفیان کرونایی

مسئول گروه سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: در زمان شیوع کرونا که امکان برگزاری آیین تعزیه و سوگواری وجود ندارد سوگواری از طریق فضای مجازی راهکار مفیدی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، اکرم صاحبی مسئول گروه سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: در زمان شیوع ویروس کرونا که امکان برگزاری آیین تعزیه و سوگواری وجود ندارد سوگواری از طریق فضای مجازی راهکار مفیدی برای ابراز همدردی با بازماندگان متوفیان و از جمله فوت‌شدگان ناشی از بیماری کرونا است.

او افزود: در شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا برخی از افراد که عزیزانشان را به خاطر ابتلا به این بیماری از دست می‌دهند علاوه بر مصیبت از دست دادن آنان با شرایط سخت دیگری هم مواجه هستند و آن این که به خاطر انتشار خطر شیوع کرونا بازماندگان اجازه برگزاری آیین تعزیه و سوگواری برای متوفیان را ندارند.

مسئول گروه سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گناباد ادامه داد: همه گیری ویروس کرونا روزی به اتمام می‌رسد و مردم می‌توانند در زمان لازم آیین سوگواری را در شان عزیز از دست رفته خود برگزار کنند، ولی هم اکنون می‌توان به صورت مجازی آیین سوگواری را برگزار کرد و به یاد از دست رفتگان شمع روشن کرد و قرآن و ادعیه خواند و یا نهال و گل کاشت و به خیریه‌ها کمک کرد.
 

بیشتربخوانید


صاحبی بیان کرد: راهکار دیگر این است که بازماندگان در خصوص احساساتی که نسبت به فرد و یا افراد متوفی دارند با دیگران صحبت کنند.

او تصریح کرد: می‌توان بعد از آن که تبعات انتشار ویروس کرونا در جامعه کاهش یافت به سر مزار درگذشتگان رفت و فاتحه قرائت کرد.

مسئول گروه سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گناباد تاکید کرد: در این شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا، احساس گناه، خشم و احساس انکار در افراد طبیعی است و باید این احساسات را پذیرفت و در مورد آن‌ها با دیگران صحبت کرد و با وجود رنجش خاطر شدیدی که سوگ متوفیان کرونایی در افراد ایجاد می‌کند این مساله را قبول کرد که مرگ و سوگواری عزیزان از دست رفته جزئی از زندگی است.

صاحبی اظهار کرد: اگر تحمل این شرایط برای مردم و خانواده‌ها مشکل بود و آرامش روانی آنان را به خطر انداخته بود باید در سریع‌ترین زمان ممکن به مشاور و روان شناس مراجعه کنند.

انتهای پیام//ف.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.