شناسایی ۱۲ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در تربت جام

رئیس گروه مدیریت بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: از مجموع مبتلایان به ویروس تب کریمه کنگو ۱۲ بیمار در تربت جام شناسایی شدند که از این تعداد تا الان یک نفر فوت شده است.

امیری رئیس گروه مدیریت بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت در حاشیه سفر به تربت جام در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: عامل انتقال ویروس تب کریمه کنگو "کنه ها" هستند که ابتدا دام را آلوده می‌کند و با توجه به ارتباط انسان با دام آلوده این ویروس از طریق ترشحات دام آلوده و بی توجهی به نکات بهداشتی و دامپزشکی به انسان منتقل می‌شود.

او با اشاره به اینکه شناسایی افراد مبتلا به ویروس تب کریمه کنگو سخت است و ۵۰ درصد‌ هم تلفات دارد، افزود: ویروس تب کریمه کنگو ازطریق گزش، له کردن کنه بادست، ارتباط با دام آلوده، ذبح غیر اصولی دام آلوده، ترشحات دام آلوده، ذبح دام آلوده، مصرف گوشت نیم پز، نگذاشتن ۲۴ ساعت گوشت دام در یخچال و خام خوری جگردام ازجمله راه‌های انتقال ویروس تب کریمه کنگو به انسان است.

رئیس گروه مدیریت بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با اشاره به فرارسیدن عید سعید قربان و دغدغه افزایش مبتلایان به ویروس تب کریمه کنگو بر اثر رعایت نکردن اصول بهداشتی درذبح دام، ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس تب کریمه کنگو در برخی نقاط کشور و بویژه در منطقه تربت جام و صالح آباد تاکید می‌شود، خودداری از ذبح دام خارج از کشتارگاه به عنوان یک اصل مهم مد نظر مردم و مسئولان قرارگیرد و به طور کلی ممنوع شود.
 

بیشتربخوانید


امیری با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از تب کریمه کنگو چندین برابر ویروس کرونا است، بیان کرد: محدویت‌های ذبح دام باید درجامعه ایجاد گردد و فرهنگ سازی شود تا مردم ابتدا نسبت به رعایت نکات بهداشت ذبح دام اقدام کنند تا از انتقال‌ ویروس تب کریمه کنگو از دام به انسان پیشگیری شود.

او تصریح کرد: ذبح دام در صالح آباد به صورت سنتی انجام می‌شود و کشتارگاه صنعتی ندارد و لازم است مسئولان وارد عمل شوند و نسبت به ساخت کشتارگاه صنعتی با کمک بخش خصوصی اقدام کند.

رئیس گروه مدیریت بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت تاکید کرد: دامداران باید نسبت به سیستم بیمه دام اقدام کند که درصورت بروز مشکل برای دامشان بتوانند از خدمات بیمه دام استفاده کند.

انتهای پیام //ز. ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.