حیدری در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نزدیک شدن دو جنگنده آمریکایی به هواپیمای مسافربری نقض قوانین بین‌المللی است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی بیان کرد که نزدیک شدن دو جنگنده آمریکایی به هواپیمای مسافربری ماهان، نقض هوایی یک کشور و نقض قوانین بین المللی است.

شهریار حیدری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به رخداد روز پنج شنبه و نزدیک شدن دو جنگنده آمریکایی به هواپیمای مسافربری ماهان در آسمان سوریه گفت: اینگونه حوادث برای ما اهمیت دارد و باید معلوم شود که به چه دلیلی نیروی هوایی آمریکا چنین کاری را انجام داده است. نخست اینکه نقض هوایی یک کشور و دوم نقض قوانین بین المللی درباره هواپیماهای مسافربری از سوی آمریکا اتفاق افتاده است.

حیدری تصریح کرد: اینگونه حرکات ایذایی از نظر بین‌المللی، منطقه‌ای و همچنین از نظر کشور سوریه و لبنان قابل پذیرش نیست و محکوم است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: آمریکا قدرت جمهوری اسلامی را پیشتر مشاهده کرده و نگران قدرت و نفوذ ایران در منطقه است. این حرکات ثابت می‌کند آمریکا از شکست خود در منطقه نگرانی دارد، وگرنه ضرورتی ندارد چنین حرکتی با هواپیمای مسافربری که طبق کنوانسیون بین المللی از حریم کشورها عبور می‌کند، انجام شود.

او بیان کرد: هواپیمای مسافربری مبدأ و مقصدی دارد و قاعدتاً تأمین حفاظت هواپیما به عهده کشوری است که از مرز آن عبور می‌کند. بنابراین رفتار آمریکا نقض پیمان‌های بین المللی و منطقه‌ای ارزیابی می‌شود.


بیشتر بخوانید


حیدری یادآور شد: ورود آمریکا به سوریه مانند عراق و افغانستان و... به بهانه تأمین امنیت بود که شکست خورد. آنها نقشی در ایجاد امنیت نداشتند و منافعشان را در ایجاد ناامنی و بی نظمی تعریف کرده ‌اند، اما ایران بر عکس، منافع منطقه را در ایجاد امنیت می‌بیند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تأکید کرد: این نقش مثبت جمهوری اسلامی در سوریه برای آمریکا قابل هضم نیست. این کشور به بهانه مقابله با داعش به سوریه ورود کرد و خود تقویت کننده داعش بود که نهایتاً امروز، سوریه با اجماع ایران، روسیه و ترکیه نظم گرفته است.

او با بیان اینکه این اتفاق از نظر کمیسیون امنیت ملی قابل بررسی است، اظهار کرد: با توجه به تعطیلی مجلس، حتماً در اولین جلسه‌ موضوع هواپیمای مسافربری بررسی می‌شود و برای ما اهمیت دارد؛ در صورت ضرورت، کمیسیون به اضطرار تشکیل جلسه می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار