باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

اعتراض به انتخاب «بذرپاش» به دور از جنجال/ مخالفان به قانون تمکین کنند

انتخاب مهرداد بذرپاش به ریاست دیوان محاسبات از سوی مجلس یازدهم با اعتراض گروه‌های مختلف همراه شد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد بذرپاش چهارشنبه هفته گذشته در اول مرداد در صحن علنی مجلس یازدهم با اکثریت آرای نمایندگان به ریاست دیوان محاسبات رسید. او متولد ۱۳۵۹ است و صاحب امتیازی روزنامه وطن امروز، نمایندگی تهران در دوره نهم مجلس، مدیرعاملی سایپا و پارس خودرو و قائم مقامی بنیاد تعاون سپاه را در کارنامه دارد. بخشی دیگر از عملکرد او در مقام مشاور شهردار وقت تهران (محمدباقر قالیباف)، معاونت ریاست جمهوری و ریاست سازمان ملی جوانان در دهمین دوره ریاست جمهوری هم بوده است.

همچنین او ریاست هیئت مدیره نهادهایی، چون بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، گروه توسعه خدمات مدیریت بصیر و گسترش الکترونیک مبین ایران را بر عهده داشته است.

بذرپاش که تحصیلات مقطع کارشناسی را در مهندسی صنایع، کارشناسی ارشد را در مدیریت اجرایی و دکترایش را در رشته مدیریت تکنولوژی گذرانده است، مراسم معارفه او امروز دوشنبه ۶ مرداد با حضور قالیباف رئیس مجلس انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید


دیوان سالار در محاسبات افکار عمومی/ «بذرپاشی» در رسانه‌ها

از اعتراض بسیج دانشجویی تا حمایت خانواده شهدا

نه تنها پس از انتخاب بذرپاش، بلکه پیش از آن هم اعتراض‌ها و گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره صحت صلاحیت او به عنوان ریاست دیوان محاسبات، رسانه‌ها و فضای مجازی را پر کرد. اظهار‌ات حاکی از این است که بذرپاش از دو سال سابقه فعالیتش در بسیج برای تکمیل ۲۰ سال سابقه کار استفاده کرده است. در توییتر، بسیج دانشگاه امیرکبیر با واکنشی تند، ابتدا به نقل از امام خمینی (ره) نوشت که «بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت‌یافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بی‌نشانی گرفته‌اند.» و در ادامه بیان کرده است: آنان که به هر صورت بخواهند بسیج را دستاویز شهوات مادی و مقامی خودشان کنند، از ما نیستند. نمی‌گذاریم نام بسیج را به لجن بکشید...»

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شریف هم در توییتی نوشت: «حضور و فعالیت در بسیج، تابع چیزی جز اعتقادات قلبی نیست. ما همین کارت مرسوم بسیجی را هم سال‌هاست در  بسیج شریف حذف کردیم، چه برسه به سابقه شغلی. آقا مهرداد هم می‌تونه دو، سه سال صبر کنه. فرصت خدمت همیشه هست.».

اما مهرداد بذرپاش هم در توییتر با تکذیب این خبر و در میانه یک رشته توییت تأکید کرد که «به عزیزان بسیجی و تمامی فعالان جنبش دانشجویی اطمینان می‌دهم هیچ‌یک از فعالیت‌های تشکیلاتی‌ام را به عنوان سابقه کاری به مجلس ارائه نداده‌ام؛ بنده از سال ۷۹ تا نیمه ۸۲ در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف مشغول به کار بوده[ام] و... .»

اما پس از رای مجلس به بذرپاش، حدود ۶۰۰ نفر از فرزندان شاهد از نمایندگان ملت ایران به جهت انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان ریاست دیوان محاسبات کشور قدردانی و تاکید کردند که معّمرین و مجرّبین در میان مسئولان نظام جمهوری اسلامی هستند، تمهید شما نمایندگان در انتخاب این جوان انقلابی در راس مهمترین دستگاه نظارتی کشور ، لبیک به راهبرد موکد رهبر انقلاب مبنی بر استفاده از جوانان انقلابی در مسئولیت‌های کلیدی کشور است.

ابوذر شیرودی فرزند سرلشکر خلبان شیرودی، زهرا کاوه فرزند سرلشکر شهید محمود کاوه، خانواده شهید احمدی روشن، مجید فهمیده برادر شهید حسین فهمیده از جمله افرادی بودند که در این بیانیه با حمایت از انتخاب بذرپاش به عنوان رئیس جدید دیوان محاسبات از نمایندگان تشکر کردند.

انتخاب رئیس دیوان محاسبات با آیین نامه جدید مجلس

در پی اعتراض‌های مختلف، کمیته دیوان محاسبات که چهار نفر از نامزد‌های ریاست و دادستانی دیوان محاسبات را به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات معرفی کرده بود، اطلاعیه‌ای صادر کرد. علیرضا شهبازی، رئیس کمیته دیوان محاسبات و عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرد که مهرداد بذرپاش، شرایط لازم برای ریاست دیوان محاسبات کشور را دارا بود.

در بند اول این اطلاعیه آمده است که طبق بند ۴ تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، یکی از وظایف کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات، معرفی دو نامزد به‌عنوان رئیس دیوان محاسبات و دو نامزد به‌عنوان دادستان دیوان محاسبات جهت انتخاب یکی از آنها توسط مجلس شورای اسلامی است. در تبصره ۲ ماده ۵۱ برخورداری از مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر، سابقه خدمت در مقام‌های مدیریتی موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب  ۸ مهر سال ۱۳۸۶ و همطرازان آنان و حداقل بیست سال سابقه کار، از «شرایط احراز» سمت رئیس و دادستان دیوان محاسبات است.

این نکته در اطلاعیه حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی هم دیده می‌شود که در همان بند نخست بیان کرده است: برای ریاست دیوان محاسبات، ۲۵ نفر و برای دادستانی ۱۸ نفر ثبت نام کرده بودند. ابتدا کمیته دیوان محاسبات طی سه روز متوالی و با تشکیل ۵ جلسه، پس از بررسی مدارک در جلسه اول و احراز شرایط لازم از جمله ۲۰ سال سابقه کار و نیز سابقه مدیریت در سطح مقام‌های اجرایی (مشمولان ماده ۷۱ قانون خدمات کشوری)، ۲۰ نفر از نامزد‌های ریاست دیوان و ۱۴ نفر از نامزد‌های دادستانی را انتخاب و به جلسات دعوت کرد و پس از استماع برنامه آنان و با رأی‌گیری مخفی، ۴ نفر را به کمیسیون برنامه و بودجه معرفی کرد.

پیش از ۲۵ تیرماه ۱۳۹۹، آیین نامه داخلی پارلمان، سه شرط «برخورداری از مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر»، «سابقه خدمت در مقام‌های مدیریتی موضوع ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۷ آبان سال ۱۳۸۶ و هم‌ترازان آنان» و همچنین «حداقل بیست سال سابقه کار» را تعیین کرده بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی در آخرین تغییر آیین نامه پارلمان (در ۲۵ تیر ماه ۹۹)، شرط‌های پذیرش نامزد‌های ریاست و دادستانی دیوان محاسبات را هم رفع ابهام کرد؛ در نتیجه آن، نامزد این دو سِمَت باید «تحصیلات کارشناسی ارشد یا بالاتر را داشته باشند (تحصیلات نامزد دادستانی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تنها در رشته حقوق باشد)»، همچنین «سابقه مدیریتی به عنوان مقام در یکی از سِمَت‌های مصرح در ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و هم‌تراز‌های آنها» و البته «برخورداری از حداقل ۲۰ سال سابقه کار مدیریتی در بخش‌های دولتی، تعاونی و خصوصی که حداقل بخشی از آن در نهاد‌های نظارتی باشد»، دو شرط دیگر کاندیداهاست.

دیوان سالار در محاسبات افکار عمومی/ «بذرپاشی» در رسانه‌ها

سمیه محمودی، سخنگوی این کمیسیون در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود که «این اطلاعات به کمیسیون برنامه و بودجه رفته است و احتمالاً بر اساس آنها ثبت نام را انجام داده‌اند.» این نماینده همچنین خبر داد که درباره این بخش از آیین نامه «نیازی به رأی گیری در صحن علنی نیست.»

دو پژوهشکده و یک اسم؛ میرتاج‌الدینی توضیح داد

از اشکالات دیگری که باعث واکنش‌های رسمی شد، فعالیت بذرپاش در یک پژوهشکده علمی در دانشگاه شریف بوده است. بر اساس گزارش‌ها، او در پژوهشکده شهید رضایی از سال ۱۳۷۹ تا ۸۲ همکاری داشته است، اما برخی با بیان اینکه پژوهشکده یاد شده در سال ۷۹ تأسیس نشده، اعتراض کردند.

حجت الاسلام میرتاج‌الدینی در پاسخی گفت که دو مؤسسه با نام شهید رضایی وجود دارد؛ پژوهشکده‌ای با نام «سامانه‌های هوشمند صنعتی شهید رضایی» در سال ۷۸ و تشکیلات دیگر هم به نام «پژوهشکده فناوری‌های پیشرفته شهید رضایی» در سال ۸۸ ایجاد شده است.

او ادامه داده است: عده‌ای به اشتباه این دو را یکی انگاشته‌اند و انتخاب کمیسیون را تخطئه کرده‌اند. مراجعه به سایت دانشگاه صنعتی شریف به خوبی مسئله را روشن می‌کند گواهی آقای بذرپاش مربوط به پژوهشکده‌ اولی است.

البته در جست‌وجوی اینترنتی، تشکیلاتی با نام‌های «شرکت پژوهشکده فناوری‌های راهبردی شهید رضایی» و در ۲۹/ ۰۸/ ۱۳۹۲ تأسیس شده است که در زمینه توسعه و گسترش پژوهش در زمینه فناوری‌های پیشرفته فعالیت دارد. در جایی دیگر هم با همین نامِ «پژوهشکده فناوری‌های پیشرفته شهید رضایی»، سال ۹۲ به عنوان تاریخ تأسیس تشکیلات ذکر شده است.

دیوان سالار در محاسبات افکار عمومی/ «بذرپاشی» در رسانه‌ها

معترضان چه کار کنند؟

طبق قانون، کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی صلاحیت رسیدگی به شکایت را دارد.البته  شرط رسیدگی به مسئله یاد شده، وجود شکایت کننده است، به علاوه شاکیان باید با با پیوست مستندات، شکایت خود را خطاب به کمیسیون  اصل ۹۰  یا کمیسیون برنامه و بودجه که در انتخاب گزینه های ریاست و دادستان دیوان محاسبات نقش داشته است، ارسال کنند و افراد باید به هر تصمیمی که مراجع ذی‌صلاح در این باره اتخاذ کردند، تمکین کنند.

کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی، مرجعی برای رسیدگی به شکایات رسیده از «طرزکار» مجلس و دو قوه مجریه و قضاییه است. بر این اساس، امکان شکایت از نحوه انتخاب اشخاص و بررسی صلاحیت آنها در روند تعیین ریاست دیوان محاسبات علاوه بر نمایندگان پارلمانی، برای همه افراد و گروه‌ها وجود دارد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شیرینی فروش
۲۰:۴۲ ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
دراین سن وسال این همه مسئولیت فساد میاورد حتما پشت پرده حامیانی دارد که حمایتش میکنن وگرنه .....خداعالم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
درود بر مهرداد بذزپاش
آخرین اخبار