رئیس بنیاد مستضعفان خبر داد؛

درآمد ۷ هزار میلیارد تومانی شرکت های بنیاد مستضعفان /بدهی مالیاتی نداریم

فتاح گفت: سال گذشته شرکت‌های زیر مجموعه بنیاد مستضعفان، ۷ هزار میلیارد تومان درآمد داشتند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سید پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در نشست خبری امروز (دوشنبه) گفت: ۳۱ تیر سال گذشته حکم بنده در بنیاد مستضعفان توسط مقام معظم رهبری صادر شد.

او افزود: در سال ۹۸ بنده ۸ ماه رئیس بنیاد مستضعفان بودم و برنامه مصوب سال ۹۸، ۳۷ درصد رشد نسبت به سال ۹۷ و در مجموع ۳۶ هزار میلیارد درآمد داشته است.

فتاح گفت: سود عملیاتی بنیاد مستضعفان در سال ۹۸ قبل از پرداخت مالیات، ۷ هزار میلیارد تومان بود که حدود هزار میلیارد تومان صرف پرداخت مالیات می‌شود و ۴۰ درصد سهم شرکا و سهامداران شرکت‌های بنیاد می‌شود و ۶۰ درصد سهم بنیاد مستضعفان هم صرف محرومیت زدایی می‌شود.
بیشتر بخوانید:

او بیان کرد: بنیاد مستضعفان هیچ بدهی مالیاتی ندارد و تمام شرکت‌های تابعه مالیات را به روز پرداخت کرده اند.
 

هیچ بازنشسته ای در بنیاد مستضعفان سمت نگرفت

فتاح بیان کرد: بنیاد مستضعفان به دلیل اینکه از بودجه عمومی استفاده نمی‌کند مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمی‌شد، اما با این وجود این قانون را اجرا کرد و در حال حاضر هیچ بازنشسته‌ای در بنیاد مستضعفان کار نمی‌کند.

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: در رابطه با احداث آزادراه تهران_ شمال تصمیم داریم تا پایان سال قطعه ۲ مسیر رفت را به طول ۲۲ کیلومتر بهره برداری کنیم.

فتاح گفت: قبل از بنده ۳۰ شرکت بنیاد مستضعفان در بورس فعالیت داشتند، طی یک سال گذشته ۲ شرکت جدید وارد بورس شدند و قرار است ۲۰ شرکت دیگر بنیاد هم وارد بازار سرمایه شوند.

او گفت: ما کاخ مرمر را از مجمع تشخیص مصلحت گرفتیم و بازسازی کردیم و به زودی درب‌های آن با ۴۰۰ اثر تاریخی برای بازدید عمومی باز می‌شود.

فتاح در پاسخ به این سوال که باتوجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آیا فعالیت های انتخاباتی در بنیاد مانند کمیته امداد امام خمینی ممنوع می شود؟، گفت:در تاریخ بنیاد مستضعفان سابقه فعالیت در فضای انتخاباتی وجود ندارد، اما باز هم مراقبت می‌کنیم که بنیاد مستضعفان متهم به حمایت از کاندیدای خاص نشود.

وی در رابطه با حمایت بنیاد مستضعفان از هپکو و هفت تپه گفت: بنیاد متسضعفان به هیچ وجه در این شرکت‌های فعالیتی نداشته است و در واگذاری‌های شرکت‌های بنیاد مستضعفان تا کنون هیچ مشکلی پیش نیامده است. اخیرا درخواست‌هایی به بنیاد مستضعفان ارسال شده است که در حال مطالعه هستیم.

رئیس بنیاد مستضعفان دررابطه با ساختمان‌های فروشگاه‌های کوروش سابق متعلق به بنیاد گفت: ما باید از تصدی گری فروشگاه‌ها خارج شویم، ما نمی‌توانیم فروشگاه کوروش زرتشت را دوباره راه اندازی کنیم، زیرا پارکینگ ندارد و نمی‌توانیم آن‌ها را هم تغییر کاربری دهیم و طبق صحبت‌های انجام شده با شرکت‌های فروشگاه‌های رفاه قرار است این فروشگاه‌ها را به مدت ۵ سال اجاره داده شود.

فتاح در رابطه با زمین‌های مجمع روحانیون و مدارس فرهنگ متعلق به بنیاد مستضعفان گفت: بنیاد مستضعفان تمام املاکی که در دست اشخاص حقیقی و حقوقی دارد را پیگری می‌کند و اگر مانعی ایجاد شود حتما پیگری حقوقی می کنیم؛ در مواردی که از قوه قضاییه پیگیری کردیم، حکم به نفع ما و در مواردی هم حکم به ضرر ما صادر شده است که ما به حکم قطعی دادگاه تمکین می‌کنیم.

وی افزود: اگر ملکی در دست نهاد‌های عمومی و خیریه‌ها باشد حتی اجاره نمی‌گیریم، اما تمام املاک را رصد می‌کنیم، زیرا این املاک مال مستضعفان است.

تمام ارز حاصل از صادرات بنگاه های بنیاد مستضعفان به سامانه نیما بازگشته است

فتاح در رابطه با بازگشت ارز حاصل از صادرات بنگاه های اقتصادی زیر مجموعه بنیاد مستضعفان به سامانه نیما گفت: در مجموعه بنیاد نزدیک ۶۰۰ میلیون دلار صادرات در سال ۹۸ داشتیم و تمام این ارز هم به سامانه نیما بازگشته است و این را می‌توان ازبانک مرکزی سوال کنید.

پلاسکو بدون پارکینگ ساخته می شود

وی در باره با آخرین وضعیت پلاسکو گفت:زمانی که بنده رئیس بنیاد مستضعفان شدم، پلاسکو در مرحله پی متوقف مانده بود که جلساتی با مالکان و شهرداری برگزار کردیم.

رئیس بنیاد مستضعفان افزود: بعد از جلسات متعدد سرانجام مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی برای پلاسکو صادر و کار شروع شد و در ایام عید که تهران تعطیل بود، ساخت پلاسکو شبانه روز ادامه داشت و در حال حاضر اسکلت ساختمان به پایان رسیده است و کار دیوار چینی ادامه دارد.

فتاح بیان کرد: نمای ساختمان هم تایید و ساخته شده و به زودی نصب می‌شود.

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: ساختمان پلاسکو از ابتدا پارکینگ نداشت و اعلام می‌کنم که پلاسکو بدون پارکینگ ساخته می‌شود، زیرا اگر قرار بود پارکینگ بسازیم تعداد مغازه‌ها کم می‌شد و مساحت زمین هم اجازه این کار را نمی داد.

فتاح ادامه داد: به زودی پروانه ساخت پلاسکو هم صادر می‌شود.

وی گفت: برای تامین پارکینگ پلاسکو قرار است پارکینگ پروانه بازسازی شود.

فتاح بیان کرد: طبق قانون مالک و مستاجر بنیاد مستضعفان نباید ۲۰۰ میلیارد پول ساخت پلاسکو را پرداخت می‌کرد و ۳۰۰ مغازه دار ضلع جنوبی پلاسکو هم ذی نفع بودند، اما به دلیل اینکه این افراد جز محرومان بودند، بنیاد تمام هزینه‌ها را پرداخت کرد.

اختصاص ۳۸۰ هزار تن سیمان برای حوادث طبیعی و محرومیت‌زدایی

فتاح گفت: یک باند منطقه ۲ آزادراه تهران شمال تا نیمه اول سال ۱۴۰۰ افتتاح خواهد شد.

وی تصریح کرد: ۳۸۰ هزار تن سیمان در یک سال اخیر برای حوادث طبیعی و مسکن محرومان و رفع محرومیت در یک سال اخیر اختصاص یافت.

رئیس بنیاد مستضعفان بیان کرد: ۱۱۳۰۰ فقره از اسناد بنیاد علوی رایگان به محرومان داده شد و مجموع کل واگذاری‌های رسمی اسناد علوی ۹۲ هزار فقره است. ۱۰ هزار سند دیگر به زودی واگذاری می‌کنیم تا بیش از ۱۰۲ هزار سند علوی واگذار شده باشد.

فتاح افزود: امسال و سال ۱۴۰۰ روند واگذاری اسناد علوی افزلیش می‌یابد.

 سرمایه‌گذاری ۲۲ هزار میلیارد تومان از منابع بنیاد

رئیس بنیاد مستضعفان بیان کرد: مناطق آبادانی و پیشرفت بنیاد از ۱۳ منطقه به ۲۵ منطقه رسیده است.

وی گفت: ۲۲ هزار میلیارد تومان از منابع بنیاد در حال سرمایه‌گذاری است که در سال ۱۴۰۱ انجام خواهد شد که شامل نیروگاه، آزادراه، فولاد، امور دامداری، کشاورزی است.

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: تا دو سال آینده در بنیاد پروژه نیمه‌کاره و معطل نداریم.

 ورود بنیاد به پروژه مسکن ارزان و مقاوم برای محرومان

فتاح گفت: در بخش ساخت مسکن ارزان قیمت و مقاوم ورود کردیم در کمیسیون‌های مجلس حضور یافته‌ایم تقاضای گزارش در صحن علنی داده‌ایم تا در طرح مسکن ارزان و مقاوم برای محرومان در کنار دولت باشیم.

وی تاکید کرد: ما می‌خواهیم در این طرح باشیم اگر بنیاد زمینی هر جا دارد رایگان در خدمت این طرح می‌آورد فقط دولت مجوز بدهد البته برای تاسیسات زیربنایی هم قانون می‌خواهد ما سیمان مسکن محرومان را رایگان تامین می‌کنیم.

۱۸۰۰ میلیارد تومان در مبارزه با کرونا هزینه کردیم

فتاح افزود: در حوزه کرونا از ابتدا با دولت همراهی بودیم و کم کاری نکردیم تا امروز هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه کردیم که ۱۲۰۰ میلیارد تومان نقد و ۶۰۰ میلیارد تومان به صورت وام ضروری بود.

وی بیان کرد: در کمک مواسات و همدلی ۶۰۰ هزار بسته تحویل دادیم و در مرحله دوم که رهبر انقلاب نهضت تعاون را مطرح کردند اعلام آمادگی کردیم و ۵۰۰ هزار بسته تحویل خواهیم داد و هر بسته ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد که به صورت بسته و یا کارت هدیه است که ۱۰۰ هزار بسته توزیع شده است.

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: به ۴۷ هزار نفر حقوق مستقیم می‌دهیم و بیش از ۲۰۰ هزار نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد کرده‌ایم.

فتاح بیان کرد: ۱۰۰ درصد سود سال ۹۸ به محرومان اختصاص می‌یابد و ۱۰۰ درصد عوارض آزادراه تهران-شمال برای محرومان است.

حضور بنیاد در بورس املاک

فتاح در پاسخی مبنی بر بورسی شدن شرکت‌های بنیاد و حضور بنیاد در بورس املاک گفت: همه شرکت‌های بنیاد که قابلیت رفتن به بورس را دارند حتماً بررسی می‌کنیم؛ بنیاد مثل دولت‌ها نیست که کلی اداره شود بنیاد مجمع الجزایر شرکت‌ها است و اظهارنامه مالیاتی دارد و طبق قانون تجارت مدیریت می‌شود.

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: اگر شرکت‌های ما درآمد نداشته باشند همان ماه نمی‌تواند حقوق و دستمزد بدهند. شرکت‌های بنیاد مستقل هستند و فقط می‌ماند املاک بنیاد.

وی گفت: با پیگیری‌های مصرانه و جدی ما دولت و قانون به کمک آمدند و بورس املاک و مستغلات در حال شکل گرفتن است و طبق تاکید رئیس سازمان بورس و وزیر اقتصاد یک عضو هیئت مدیره آن از بنیاد تعیین شده است.

وی بیان کرد: ما می‌توانیم بخشی از املاک و مستغلات خود را که سند شسته رفته دارد حتماً در بورس عرضه کنیم مردم می‌توانند سهام بخرند و در دارایی‌های ما شریک شوند.

دریافت ۷ میلیارد تومان از عوارض منطقه یک آزادراه تهران شمال

فتاح گفت: در موضوع عوارض الکترونیک آزادراه در منطقه یک آزادراه تهران-شمال مشکلاتی وجود داشت با دولت هماهنگ شد چند وقتی است که درصد پرداخت عوارض به ۷۰ درصد رسیده است.

وی با اشاره به نقدی شدن یک باند در بخش عوارضی آزادراه تهران-شمال گفت: هفته گذشته ۷ میلیارد تومان از محل عوارضی بابت یک ماه عبور دریافت کردیم.

تقاضای تاسیس صندوق قرض الحسنه در بنیاد برای کمک به محرومان

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: فردی که اقدام به توسعه بانک سینا کرد همین آقای همتی رئیس بانک مرکزی است به همین دلیل او بهتر از همه با بانک سینا آشنا است.

فتاح درباره تقاضای تاسیس بانک از سوی بنیاد مستضعفان گفت: در حال حاضر بانک سینا را داریم که طبق قانون نباید بیش از ۳۳ درصد سهام سینا را داشته باشیم که در حال مذاکره برای واگذاری بلوکی آن هستیم تا به رقم ۳۳ درصد برسیم، آیا با داشتن ۳۳ سهم می توانیم اقدامی انجام دهیم، شاید سهام داران دیگر موافق پرداخت وام قرض الحسنه نباشند.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به لزوم پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به محرومان گفت: بانک‌های ما نشان دادند که برای تسهیلات قرض‌الحسنه گام‌های بلندی بر نمی‌دارند و یا در مناطق محروم شعبه می‌زنندریال مگر وام قرض الحسنه نباید برای همین مردم محروم باشد؟

فتاح ادامه داد: ما تقاضای تاسیس صندوق قرض الحسنه نظیر کمیته امداد داده‌ایم، می‌خواهیم منابع بنیاد در این صندوق ببریم و اعتقاد خاصی به قرض الحسنه داریم خداوند نیز به قرض الحسنه در قرآن اشاره کردند و ما معتقدیم باید به محرومان وام قرض الحسنه دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دلسوز
۱۷:۲۱ ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
چه عرض کنم؟؟؟؟؟!!!!!!
-
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
بنیاد مصتضعفان ؟
Iran (Islamic Republic of)
؟
۱۳:۵۱ ۲۰ اسفند ۱۴۰۰
بنیاد بنام مستضعفان بکام...
آخرین اخبار