میرفخرالدینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رسالت دانشگاه فنی و حرفه‌ای جذب دانشجویان فارغ التحصیل به بازار کار است

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: مهم ترین رسالت این دانشگاه جذب دانشجویان فارغ التحصیل به بازار کار است،

سید حیدر میرفخرالدینی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۴ میلیون دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند.

میرفخرالدینی گفت: بازار به شدت محتاج تکنسین است، اما دانشجویانی که مدرک تحصیلات تکمیلی دارند به علت اشتغال در کار مجبور هستند تا مدرک خود را دیپلم یا مدرکی کمتر از آن برشمارند و این یکی از ضعف‌های نظام آموزشی عالی کشور است که باید آن را رفع کرد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: مهم ترین رسالت دانشگاه فنی و حرفه‌ای جذب دانشجویان فارغ التحصیل به بازار کار است، شاید مهم‌تر از کیفیت آموزش‌های دانشگاه نیاز به تکنسین بازار کار است که باعث جذب دانشجویان در مشاغل عملی مختلف می‌شود.

میرفخرالدینی گفت: تعداد کارگاه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای به علت آموزش‌های بهتر و با کیفیت‌تر به دانشجویان افزایش پیدا کرده است و تاکنون ۱۴۰۰ کارگاه و آزمایشگاه‌ ثبت کرده‌ایم که این آمار بسیار قابل توجه است.

اختصاص بودجه ۲۱۲ میلیارد تومانی برای تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها

او با بیان اینکه اخیرا بودجه ۲۱۲ میلیارد تومانی برای تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها اختصاص داده شده است، تاکید کرد: بر اساس موضوعی که در سال گذشته اعلام کرده ایم برای رسیدن به استاندارد‌های لازم ۲ میلیارد تومان احتیاج داشتیم که حدود ۱۰ درصد از آن را تاکنون توانسته ایم کسب کنیم. جهش بزرگی در این زمینه صورت گرفته و این کار یک فعالیت عملیاتی برای دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: در سال جاری دانشگاه فنی و حرفه‌ای به توسعه و بهره برداری ۷ آزمایشگاه مرکزی اقدام کرده است که در آینده نزدیک نهایی خواهد شد.

میرفخرالدینی با اشاره به ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: آئین نامه‌ای به منظور ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای به همت رئیس دانشگاه نوشته ایم. تاکید سایر دانشگاه‌ها بر ارتقای اعضای هیئت علمی توجه به تعداد مقالات، تعداد کتاب‌های نوشته شده و ... است، اما دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این خصوص محدودیتی در نظر گرفته است و بیشتر از تعداد مجاز به دریافت مقاله اقدام نمی‌کند.

او درباره اختراعات اخیر در دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: ثبت اختراع، ساخت دستگاه ها، ساخت محصولات و فعالیت‌های تکنسینی امتیازات ویژه‌ای برای استادان خاص دانشگاه فنی و حرفه‌ای ایجاد کرده است؛ چرا که اعضای هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با نام هیئت علمی فنی به نسبت اعضای هیئت علمی آموزشی دانشگاه‌های دیگر شناخته شده اند که با حمایت دولت به نتایج مطلوب تری در آینده خواهیم رسید.

میرفخرالدینی درباره سوق دادن دانشجویان به سمت دانشگاه فنی و حرفه‌ای مطرح کرد: آموزش و پرورش به جای سوق دادن دانشجویان، قبولی آن‌ها را در دانشگاه فنی و حرفه‌ای راحت‌تر می‌کند، یعنی با شناسایی دانشجویان ما آن‌ها را بیشتر جذب دانشگاه‌های فنی کرده است که این موضوع یکی از مهم‌ترین دلایلی است که کمتر از ۱۰ درصد دانشجویان کشور جذب دانشگاه ما می‌شوند، تا این موضوع حل نشود ما نمی‌توانیم از نظر تکنسین‌های کشوری رشد قابل توجهی داشته باشیم.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای

ارتباط دانشگاه فنی و حرفه‌ای با صنعت

او درباره ارتباط دانشگاه و صنعت گفت: در حوزه پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای اداره کلی به نام مدیر کل سازمان صنعت شناخته شده است که نیرو‌های بسیار قوی هستند و قرار داد‌های بسیار خوبی در این زمینه امضا شده است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای قبل از وزارت علوم این اجبار را گذاشته است که اعضای هیئت علمی حتما به مدت ۶ ماه تا یک سال در زمان شروع کار به فعالیت در صنعت با تمام مزایا و حتی بدون تدریس فعالیت کنند تا ارتباط خوبی با این حوزه داشته باشند و این پروسه در حال حاضر عملی شده است.

میرفخرالدینی تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در رشته صنایع غذایی توانسته است با صنف صنایع غذایی کشور قرار داد ببندد تا استادان و دانشجویان با این صنف ارتباط خوبی برقرار کنند که بحث طرح‌های پژوهشی دریافت شده از صنایع کشور به صورت عملیاتی شدن در ۱۷۶ مرکز دانشگاه فنی و حرفه‌ای مقرر شده اند تا استادان وارد ساخت و ساز شوند.

رسالت دانشگاه فنی و حرفه‌ای جذب دانشجویان فارغ التحصیل به بازار کار است

او ادامه داد: در بحث پروژه‌های دانشجویی ارتباط خوبی با صنعت برقرار کرده ایم. مقاطع کاردانی و کارشناسی که نیاز خود را از طریق صنعت برطرف کنند از طرف دانشگاه با بودجه ۵۰۰ میلیون تومانی حمایت مالی خواهند شد و این موضوع باعث رشد محصولات مختلف با توجه به نیاز صنعت در سال جهش تولید شده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار