حذف وعده‌های اصلی مانع سوخت و ساز بدن خواهد شد

یک متخصص تغذیه گفت: حذف وعده‌های غذایی باعث مشکلات گوناگون از قبیل افزایش وزن و کاهش سوخت و ساز بدن خواهد شد.

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رژیم غذایی با حذف صبحانه و شام اظهار کرد: افرادی که قصد گرفتن رژیم غذایی با حذف صبحانه و شام و جایگزینی مولتی ویتامین‌ها به جای آن‌ها را دارند باید بدانند که این روش بسیار نادرست است.

او افزود: با مصرف صبحانه موتور متابولیسم بدن روشن می‌شود و توصیه بنده این است که حتما تا یک ساعت بعد از بیدار شدن به مصرف صبحانه مغذی و کامل اقدام شود تا دچار نقص سیستم ایمنی بدن نشوید.

جوزدانی تصریح کرد: برای داشتن یک متابولیسم قوی و درست کردن سوخت و ساز بدن به هیچ عنوان نباید از مصرف صبحانه غافل شد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه حذف وعده‌های اصلی غذایی باعث از دست رفتن بخش عمده‌ای از مواد غذایی می‌شود، تاکید کرد: همه مواد غذایی در مولتی ویتامین‌ها نیستند؛ چرا که مولتی ویتامین‌ها به عنوان مکمل مصرف می‌شوند و قرار است که تکمیل کننده رژیم غذایی افراد باشند نه اینکه جایگزین مواد غذایی اصلی شوند.

مولتی ویتامین‌ها نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای وعده‌های اصلی غذایی باشند

جوزدانی ادامه داد: برای مثال، اگر افرادی ۱۰ یا ۲۰ درصد در دریافت ریز مغذی‌ها مانند آهن، روی، اسیدفولیک و ... با مشکل مواجه شدند، می‌توانند از طریق مکمل یا مولتی ویتامین کمبود خود را رفع کنند؛ بنابراین تجویز این مکمل‌ها برای رفع کمبود است.

او گفت: افراد به هیچ عنوان از طریق ریز مغذی‌ها نمی‌توانند درشت مغذی‌های بدن خود را تامین کنند؛ چرا که همه به حد مجازی از پروتئین، اسید‌های چرب مفید، سبزیجات و میوه جات احتیاج دارند و باید دانست که تنها دریافت مکمل باعث جایگزینی فیبر، پروتئین، کربوهیدارت و ... نخواهد شد؛ بنابراین حذف وعده‌های غذایی و استفاده از مکمل‌های غذایی کار بسیار اشتباهی خواهد بود که عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: حذف وعده‌های اصلی غذا مانند صبحانه، ناهار و شام در هیچ کدام از رژیم‌های غذایی توصیه نمی‌شود و حتی اگر افراد به حذف یک وعده از سه وعده غذایی خود اقدام کنند به علت گرسنگی به سیستم ایمنی بدن خود آسیب جدی وارد کرده اند.

حذف وعده‌های اصلی مانع سوخت و ساز بدن خواهند شد

جوزدانی با بیان اینکه افراد بعد از اتمام رژیم خود در صورت حذف یکی از سه وعده‌های اصلی غذایی مجدد به مصرف هر سه وعده اقدام خواهند کرد، تاکید کرد: مصرف هر ۳ وعده غذایی در هر رژیمی توصیه می‌شود، در غیر اینصورت باید منتظر عملکرد مخالف بدن، افزایش وزن، کاهش سوخت و ساز، کاهش متابولیسم بدن و ... باشیم که بهتر است از انجام این کار پرهیز کنیم.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پایان یادآوری کرد: بیشترین مواد مغذی برای بدن از طریق صبحانه دریافت خواهد شد، درواقع نان، شیر، پنیر، کره بادام زمینی، تخم مرغ و... که در وعده صبحانه میل می‌شود، دارای خواص فراوانی است؛ بنابراین باید بدانیم که با حذف صبحانه بخش مهمی از پروتئین‌های دریافتی بدن را از دست می دهیم و لازم است که مصرف صبحانه را در تمام روزهای سال مورد توجه قرار دهیم و از اهمیت آن غافل نشویم. 


بیشتر بخوانید

بدترین عوارض حذف صبحانه در بزرگسالان/ رژیم‌های غذایی اشتباهی که بدنتان را نابود می‌کنند

وعده غذایی که حذف آن باعث ریزش موهایتان می‌شود

حذف وعده شام در رشد و متابوليسم بدن تاثير منفي دارد

هشدار؛ صبحانه نخورید چاق می‌شوید

۱۰ ترفند غیررژیمی که به شما کمک می‌کند به راحتی وزن کم کنید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار