بحران در آشیانه صهیونیست‌ها/تبلیغات رژیم اشغالی برای نشان دادن قدرت پوشالی

رژیم اشغالی به رغم تبلیغاتش در مورد تجهیزات پیشرفته نظامی، دارای نقاط ضعفی است و شکار تانک‌های مرکاوای رژیم صهیونیستی نشان داد ارتش این رژیم ضربه‌پذیراست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با بالا گرفتن درگیری در منطقه مرزی لبنان با فلسطین اشغالی، روز دوشنبه منابع صهیونیستی با انتشار خبری مدعی شدند یک فروند هواپیمای بی‌سرنشین این کشور که در حال گشت‌زنی در خاک لبنان بود، سقوط کرد. این در حالی بود که یک فروند هواپیمای بدون‌سرنشین هند در مناطق عمومی کشمیر در خاک پاکستان توسط پدافند هوایی این کشور ساقط شد.

هند یکی از مشتریان اصلی پهپاد‌های ارتش صهیونیستی است. سقوط سریالی پرنده‌های جاسوسی رژیم‌صهیونیستی به همین‌جا محدود نمی‌شود. در سال‌های گذشته چند پهپاد اسرائیلی در خاک ایران توسط سامانه‌های پدافندی و جنگال سرنگون شد. البته صهیونیست‌ها مدعی شدند علت سقوط آنها، نقص فنی بوده‌است، اما تصاویر انتشاریافته حاکی است که این پرنده‌های جاسوسی با هک سامانه و آتش پدافندی سرنگون شده‌اند و برای مهندسی معکوس، به دست متخصصان ایرانی افتاده‌اند.

ایروان، مجموعه‌دار پهپاد‌های ساقط شده

ماجرای سرنگونی پهپاد‌های صهیونیستی ادامه‌دار است. منابع ارمنی مدعی هستند از آغاز تنش اخیر میان ارمنستان و آذربایجان، ایروان توانسته خانواده عظیمی از مدل‌های مختلف پهپاد‌های صهیونیستی ارتش آذربایجان را سرنگون کند. پهپاد انتحاری Tunder B، هرمس ۹۰۰، هرمس ۱۸۰، Sky stiker و Orbit۳ بخشی از شکار‌های جدید ارتش ارمنستان است؛ شکار‌هایی که عمدتا با فناوری ۵۰ سال گذشته بلوک شرق رهگیری و شکار شده‌اند و عملا فناوری به‌روز ارتش صهیونیستی نتوانسته از آن بگریزد. در موزه‌ای که ارتش ارمنستان پس از سرنگونی هواپیما‌های بدون سرنشین رژیم‌صهیونیستی در ایروان راه انداخته، می‌توان خانواده مختلفی از فناوری‌های ارتش صهیونیستی را مشاهده کرد. نکته جالب این‌که به گفته کارشناسان، سامانه‌های بسیار قدیمی ارتش ارمنستان توانسته‌اند، پهپاد‌های پیشرفته صهیونیستی هرمس ۹۰۰ را با سامانه سام ۸ که از سال ۱۹۷۱ قدمت دارد، شناسایی و ساقط کند؛ سامانه‌ای با حدود ۵۰ سال پیشینه فعالیت نظامی.


بیشتر بخوانید


سوریه، تک‌خال زن پهپاد‌های صهیونیستی

جنگ سوریه نیز شاهد سرنگونی مدل‌های مختلفی از پهپاد‌های صهیونیستی است. سوریه از فناوری به‌روزی در حوزه پدافند هوایی برخوردار است و به سبب هم مرزی و حضور ارتش صهیونیستی در نوار غربی این کشور و همچنین حمایت اطلاعاتی و رزمی پهپاد‌های صهیونیستی در خاک سوریه، یگان پدافند هوایی ارتش این کشور توانسته یکی از بالاترین آمار سرنگونی پرنده‌های جاسوسی اسرائیل را به نام خود ثبت کند. چند روز قبل در نوار مرزی قنیطره، ارتش سوریه با اجرای آتش توانست یک فروند هواپیمای رزمی - جاسوسی صهیونیست‌ها را هدف قرار دهد و به گفته منابع محلی، یک فروند پهپاد دیگر از صحنه بگریزد! سوریه از سال ۲۰۱۱ و ورود رسمی به جنگ با تکفیری‌ها عملا تک‌خال‌زن نبرد پدافندی با هواپیما‌های بدون سرنشین صهیونیستی بوده‌است.

ایران پیشرو در هک سامانه پهپادی

۹ سال پیش ایران توانست با جنگ الکترونیک و هک سامانه‌های پهپادی، هواپیمای بی‌سرنشین آرکیو ۱۷۰ آمریکایی را سالم در کویر‌های شرقی به زمین بنشاند. پیشتر نیز یک فروند هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی اسکن ایگل توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سالم به زمین نشست. خانواده پهپاد‌های غنیمت گرفته شده آمریکایی و اسرائیلی در ایران آن‌قدر گسترده و پر تنوع است که می‌توان یک گزارش مفصل در موردش نوشت. با این حال پدافند ایران با سرنگونی پهپاد مشهور آرکیو ۴ در سال ۲۰۱۹ رسما به‌عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ منطقه و فرا منطقه‌ای خود را مطرح کرد. پیش از این نیز سامانه پدافندی ایران توانسته‌بود چند پهپاد اسرائیلی را در خاک خود سرنگون کند.

پیشتر نیز گزارش‌ها حکایت از آن داشت که چند پهپاد انتحاری، رزمی و جاسوسی ارتش صهیونیستی توسط نیرو‌های حزب‌الله در خاک لبنان و در نزدیک بیروت سرنگون شده‌است. شهریور سال گذشته‌بود که حزب‌الله با انتشار بیانه‌ای اعلام کرد نیرو‌های مقاومت اسلامی با سلاح مناسب به مقابله با یک فروند پهپاد اسرائیلی در جریان عبور از مرز فلسطین به سمت شهرک رامیه در جنوب لبنان پرداختند. هواپیمای بدون سرنشین رژیم‌صهیونیستی در اطراف شهرک رامیه در جنوب لبنان سرنگون شد و به دست نیرو‌های مقاومت افتاد.

البته حزب‌الله اعلام نکرد این پهپاد با چه سلاحی سرنگون شده، ولی هرچه هست توانایی سرنگونی این هواپیمای بدون سرنشین در اختیار نیرو‌های مقاومت لبنانی است.

از سوی دیگر گزارش‌های متعددی از سرنگونی پهپاد‌های صهیونیستی توسط پدافند مقاومت در غزه منتشر شده که سقوط یک فروند پهپاد در اردوگاه نظامی المغازی نمونه‌ای از آن است. کارشناسان معتقدند سقوط سریالی پهپاد‌های صهیونیستی بیش از آن‌که یک اتفاق باشد، ضعف فناوری است. چندی پیش منابع غیررسمی اعلام کردند بار‌ها سامانه‌های پهپادی رژیم‌صهیونیستی و آمریکا توسط محور مقاومت هک شده‌اند بدون این‌که کاربر اصلی آن در جریان دریافت داده‌های ارسالی توسط نیرو‌های مقاومت باشند. به نظر می‌رسد برای پرونده سقوط سریالی پرنده‌های جاسوسی صهیونیست‌ها می‌توان دریچه‌ای جدید در حوزه دفاعی باز کرد. بی‌اعتمادی به توان رزمی و هزینه بالای این پهپاد‌ها در کنار سرنگونی راحت آن توسط سامانه‌های قدیمی، موجب شده فروش این جنگ‌افزار‌ها دچار چالش‌های اساسی شود.

سه سال قبل فرانسه پس از افشای نقاط ضعف این پهپاد‌ها قرارداد خرید هواپیما‌های بی‌سرنشین از تل‌آویو را لغو کرد. هرچند هنوز کشور‌هایی هستند که به دنبال خرید این سری از جنگ‌افزار‌ها هستند، اما سقوط سریالی و سرنگونی راحت آن به چالش جدی کاربرانش تبدیل شده‌است.

سقوط به سبب ضعف در استفاده

نکته دیگری که با سقوط سریالی پهپاد‌های اسرائیلی دوباره مطرح شد، فناوری به‌کار گرفته شده و ناتوانی تل‌آویو در اسمبل دلیل اصلی این سرنگونی‌هاست. سال گذشته با انتشار گزارش‌هایی متعدد از سوی سیا، موساد و بخش جمع‌آوری اطلاعات نظامی وزارت دفاع اسرائیل مجبور شد سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات این رژیم در اطراف مراکز تولید صنعتی آمریکا را جمع‌آوری کند. در سال‌های گذشته و پس از افشار جاسوسی وزارت دفاع اسرائیل از وزارت دفاع آمریکا، با فشار‌های کاخ سفید دفتر رسمی جمع‌آوری اطلاعاتی صهیونیستی موقتا تعلیق شد. کارشناسان حوزه دفاعی رژیم‌صهیونیستی مدعی هستند، استفاده فناوری‌های به‌کار گرفته‌شده در پرنده‌های جاسوسی رژیم‌صهیونیستی یکی از عوامل اصلی سرنگونی این پهپادهاست.

توانمندی سامانه‌های پدافندی حزب‌الله

هرچند وقت یک‌بار شاهد ساقط شدن یا سقوط پهپاد‌های رژیم صهیونیستی هستیم. با وجود تبلیغات فراوانی که رژیم صهیونیستی درباره توانمندی نظامی خود می‌کند، اما واقعیت‌ها نشان از آسیب‌پذیر بودن امکانات و تسلیحات نظامی رژیم صهیونیستی دارد. سرهنگ خداداد فلاح، کارشناس مسائل سیاسی- نظامی در این باره می‌گوید: «اتفاقاتی که طی چند هفته گذشته در رژیم صهیونیستی و در مقابل در جریان حزب‌الله رخ داده است به معنی هراس رژیم صهیونیستی از انتقام متقابل حزب‌الله است. در شهریور سال گذشته سید حسن نصرالله پیامی داد مبنی بر این‌که اگر از این به بعد رژیم صهیونیستی حریم هوایی لبنان را نقض کنند، هواپیماهایشان را ساقط می‌کنیم و به دنبال آن در شهریورماه، دو پهپاد اسرائیلی را که مشغول جاسوسی بودند ساقط کردند. در آبان ماه نیز همین‌طور. درمجموع سقوط این پرنده‌های جاسوسی برمی‌گردد به توانمندی سامانه‌های پدافندی حزب‌الله و ضعف ارتش رژیم صهیونیستی.»

کاهش تاب‌آوری رژیم صهیونیستی

وی در پاسخ به این پرسش که به‌جز موضوع پهپادها، چه نمونه‌های دیگری از ضعف نظامی رژیم صهیونیستی وجود دارد، عنوان می‌کند: «حزب‌الله بعد از سال ۲۰۰۶ و جنگ ۳۳ روزه امروز به توان بازدارنده رسیده و آن را تثبیت کرده است و نشان داده از یک نیروی نظامی تاکتیکی به نیروی راهبردی تبدیل شده که به بسیاری از سامانه‌های دفاعی دست‌یافته است؛ ازجمله سامانه پدافندی که می‌تواند پهپاد‌های رژیم صهیونیستی را ساقط کند.

از طرف دیگر این رژیم به رغم تبلیغاتش در مورد تجهیزات پیشرفته نظامی، دارای نقاط ضعفی است که سال ۲۰۰۶ با شکار تانک‌های مرکاوای رژیم صهیونیستی که از سیستم دفاع فعال تروفی بهره‌مند بودند نشان داد ارتش این رژیم ضربه‌پذیراست و این قدرتی که این رژیم با تبلیغات سعی در قدرتمند نشان دادن خود دارد، پوشالی بوده و واقعی نیست و نقاط ضعف رژیم صهیونیستی روزبه‌روز بیشتر مشخص می‌شود. در جنگ ۳۳ روزه ۲۰۰۶ این ضعف رژیم صهیونیستی بر دنیا مشخص شد که نتوانست در مقابل مقاومت و حزب‌الله تاب بیاورد و به این ترتیب شاهد آن شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستی بودیم. هفته پیش هم به دلیل نگرانی از ضربه‌پذیری خود به سازمان ملل متوسل شد البته درعین‌حال باید در نظر داشته‌باشیم که وضعیت داخلی سرزمین‌های اشغالی مناسب نیست.

برای مثال در هفته گذشته شاهد تظاهرات مردمی علیه رژیم صهیونیستی بودیم.

کاهش تاب‌آوری رژیم صهیونیستی از مقاومت ۵۰ روزه به ۲ روزه، همچنین مقاومت صرفا ۴۸ ساعته در برابر حماس، نفوذپذیری گنبد آهنین این رژیم با وجود محافظت سامانه پدافندی، نامه‌نگاری به سازمان ملل یا متوسل شدن به مصر برای میانجیگری بین این رژیم و حماس یا حزب‌الله از دیگر نمونه‌ها در تأیید قدرت پوشالی اسرائیل است.»

پیام آشکار مقاومت به دشمن صهیونیستی

فادی بودیه / سردبیر نشریه مرایا و تحلیلگر لبنانی

تحولات اخیر در لبنان، از ابعاد مختلفی قابل بررسی و تحلیل است. بیانیه هوشمندانه حزب‌الله در قبال این تحولات، به‌وضوح نشان داد مقاومت اسلامی نسبت به آنچه در منطقه می‌گذرد، رصدی آگاهانه و موثر دارد. این آگاهی و تاثیرگذاری، دو مولفه‌ای است که باید در تحلیل شرایط موجود مورد بررسی قرار گیرد.

مقاومت اسلامی لبنان بار دیگر ثابت کرد هم در عرصه «اطلاعاتی» و هم «علمیاتی»، تسلط مطلقی بر رژیم اشغالگر قدس دارد. این رصد و تسلط تحسین‌برانگیز در حالی تحقق یافته است که تمامی تجهیزات و استحکامات امنیتی، نظامی و اطلاعاتی دشمن صهیونیستی در منطقه وجود دارد! به عبارت بهتر، حزب‌الله بار‌ها ثابت کرده دست برتر را دارد و قادر است در هر زمان و مکانی به دشمن برسد. امروز مقاومت به‌عنوان سدی محکم در برابر رژیم صهیونیستی و توطئه‌های آن ایستاده است.

از سوی دیگر، حزب‌الله نشان داد از خون پاک سرداران و قهرمانان خود نمی‌گذرد و مانند گذشته، پاسخ محکم و پشیمان کننده‌ای به تل‌آویو و حامیان آن خواهد داد. سردرگمی موجود میان مقامات رژیم صهیونیستی بر سر منازعه با بیروت، به‌خوبی نشان می‌دهد حزب‌الله چگونه محاسبات و حتی پیش‌فرض‌های دشمن صهیونیستی را بر هم زده است. این همان قدرت و صلابتی است که اتاق‌های فکر در رژیم صهیونیستی و آمریکا، قدرت ترسیم حدود و ثغور آن را ندارند. پیام تحولات مرزی اخیر، استیصال مطلق صهیونیست‌ها در برابر مقاومت است. این استیصال، صرفا جنبه نظامی و عملیاتی ندارد و شامل «محاسبات» و «باور‌های دشمن» نیز می‌شود. دشمن صهیونیستی پس از شکست در جنگ ۳۳‌روزه، تلاش زیادی برای تضعیف گفتمان مقاومت و حزب‌الله (به عنوان یکی از بارزترین مصادیق این گفتمان) صورت داد، اما امروز، پس از ۱۴‌سال، بار دیگر شکست در جنگ ۳۳‌روزه در ذهن نتانیاهو و همراهانش تداعی شده است!

شیخ صهیب حبلی / عضو جمعیت علمای لبنان

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله در بین دوستان و دشمنان مقاومت، معروف به «جدیت» و «صداقت» است. هرگاه قهرمان مقاومت وعده‌ای می‌دهد، نسبت به تحقق آن مصمم است. بیانیه اخیر مقاومت در قبال تحرکات دشمن صهیونیستی در مزارع شبعا نیز نشان می‌دهد مقاومت لبنان، در انتقام از دشمن صهیونیستی بابت شهادت یکی از اعضای خود در سوریه تردیدی ندارد. مقاومت برای امنیت و ثبات لبنان و منطقه یک نعمت الهی است. ما باید بابت این نعمت ارزشمند، شکرگزار خداوند باشیم.

نکته دیگر به رویکرد دشمن صهیونیستی در قبال تحولات اخیر باز می‌گردد. فارغ از چندپارگی به وجود آمده در سرزمین‌های اشغالی، که نقطه اوج آن را در اختلافات طرفداران نتانیاهو و گانتز باید مشاهده کرد، آن‌ها در قبال مقاومت اسلامی لبنان و قدرت آن، بهت‌زده و متعجب هستند. این بهت‌زدگی، خود را در مواضع گوناگون صهیونیست‌ها و سکوت بسیاری از آن‌ها در قبال تحولات اخیر نشان داده است. هیچ‌گاه تا این اندازه شاهد ایجاد بحران در آشیانه صهیونیست‌ها نبوده‌ایم. این بحران مزمن، محصول «صلابت حزب‌الله» و جریان مقاومت در لبنان است.

بدون‌شک اگر قدرت و ایستادگی حزب‌الله مقابل دشمن صهیونیستی نبود، امروز شاهد ایجاد این حجم از آشفتگی و بحران میان نظامیان، سیاستمداران و حتی رسانه‌های رژیم صهیونیستی نبودیم. تحولات روز‌های اخیر در لبنان، نقطه آشکارساز «برتری همه جانبه حزب‌الله» بر دشمن است. بدیهی است که هر اندازه زمان سپری می‌شود، ابعاد این برتری، گسترده‌تر و عمیق‌تر می‌شود. امروز دشمن صهیونیستی به مراتب نسبت به سال ۲۰۰۶‌میلادی (در جریان جنگ ۳۳ روزه) در برابر جبهه مقاومت مستاصل‌تر شده است. استیصالی که در نهایت، شکست مطلق و کامل رژیم صهیونیستی را در برابر حزب‌الله و دیگر اضلاع مقاومت رقم خواهد زد.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار