میرسلیم در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

آمریکا گمان نکند شرارت‌هایش بدون پاسخ خواهد ماند/ برای قطعی شدن کاندیدا‌های ۱۴۰۰ باید تا آذر صبر کنیم

نماینده مجلس معتقد است که دوران «بزن در رو» به سر آمده و دولت آمریکا نباید گمان کند که شرارت‌هایش بدون پاسخ خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امیرمحمد غفاری؛ سید مصطفی آقامیرسلیم، رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است که سوابقی همچون سرپرستی نهاد ریاست جمهوری، مشاور عالی رئیس جمهور، مشاور تحقیقاتی رئیس جمهور و فعالیت به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم در کارنامه خود دارد.

او که بعد از حضورش در دولت ششم برای مدتی از حضور در فعالیت‌های سیاسی کنار کشیده بود، در سال ۹۶ با اعلام نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری به عرصه سیاست بازگشت. میرسلیم پس از قرار گرفتن در لیست شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب تهران به مجلس یازدهم راه پیدا کرد، این روز‌ها در کمیسیون اصل نود فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند.

با او به گفت‌وگو نشستیم تا کمی درباره مسائل سیاسی این روز‌های کشور صحبت کنیم  که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

برای قطعی شدن اسامی مطرح شده برای انتخابات ۱۴۰۰ باید تا آذرماه صبر کنیم/ هنوز پیش نویس اولیه قرارداد ایران و چین به توافق طرفین نرسیده است

باید تا آذر باید برای قطعی شدن داوطلبان انتخابات ۱۴۰۰ صبر کنیم

باشگاه خبرنگاران جوان: درباره انتخابات ریاست جمهوری، آیا خبر دارید چه نفراتی از جریان اصولگرا به میدان خواهند آمد؟ به صورت کلی وضعیت جریان اصولگرا را در این انتخابات چگونه پیش بینی می‌کنید؟

میرسلیم: با توجه به اشکالات مدیریتی و ضعف‌های عملکردی و خط مشی نامناسب دولت دوازدهم، بسیاری از مردم توقع دارند که با استیضاح دولت در مجلس تکلیف اداره کشور هرچه زودتر روشن و مسائل معیشتی روزمره مردم چاره جویی شود. این نشان می‌دهد طیفی که دولت یازدهم را بر اریکه قدرت نشاند و از آن پشتیبانی کرد نزد مردم در انتخابات آینده مقبولیت و پایگاهی نخواهد داشت و به نظر می‌رسد نامزد‌های ریاست جمهوری آینده اغلب از طیف اصولگرا باشند. اسامی متعددی تاکنون مطرح شده اند که در حد گمانه زنی است و برای اطلاع دقیق‌تر باید تا آذر ماه منتظر بمانیم.

هنوز پیش نویس اولیه قرارداد ایران و چین به توافق طرفین نرسیده است

باشگاه خبرنگاران جوان: به تازگی شاهد مطرح شدن انعقاد قراردادی بین ایران و چین بودیم. به نظر شما این قرارداد در چه ابعادی می‌تواند کمک کند و چه  دستاورد‌هایی می‌تواند برای کشور به همراه داشته باشد؟ چرا برخی از این توافق در داخل و خارج ناراضی هستند و مدام در حال تخریب آن هستند؟

میرسلیم: جمهوری اسلامی ایران امکانات خدادادی بسیار خوبی دارد که اجازه می‌دهد با افتخار روی پای خود بایستد، لکن باید توجه داشت که رفتار توأم با انزوا سرعت پیشرفت را کاهش می‌دهد و ما باید تا آنجا که می‌توانیم از همکاری و تعامل جهانی به نفع خود استفاده کنیم تا بتوانیم آنچه را در چشم انداز پیش بینی کرده ایم در مدت زمان معقولی محقق کنیم.

دولت یازدهم و دوازدهم گمان می‌کرد با افتتاح باب مذاکره با آمریکا به موفقیت‌های مطلوب دست می‌یابد، مشکلات جاری کشور حل و اداره کشور به آسانی میسر می‌شود. با نافرجام ماندن برجام ماهیت عنود و لجوج و سلطه گر آمریکا بر همگان روشن و اثبات شد که هیچ خیری از آن ناحیه متوجه جمهوری اسلامی نخواهد شد. اروپایی‌ها هم ضعف خود را در مقابل آمریکا نشان دادند و به جای دفاع از حق، نسبت به آمریکا با زبونی کرنش کردند و به طور خلاصه به ما تفهیم کردند که اگر دلشان هم با ما باشد، در عمل ناگزیرند از خواسته‌های ابرقدرتی آمریکا تبعیت کنند. ما می‌مانیم و همسایگانمان و دیگر دوستانی که در دنیا داریم.

برای قطعی شدن اسامی مطرح شده برای انتخابات ۱۴۰۰ باید تا آذرماه صبر کنیم/ هنوز پیش نویس اولیه قرارداد ایران و چین به توافق طرفین نرسیده است

این تعامل با همسایگان و دوستانمان به دلیل عدم اعتقاد بنیادین دولت به آن از سال ۹۲، هیچگاه استحکام لازم را در بر نداشته و نتوانسته جایگزین مناسباتی که ما در گذشته با غرب داشته ایم، شود.

در دیدار رئیس جمهور چین با مقام معظم رهبری همکاری بلند مدت ما و چین مطرح می‌شود و پیش نویس قراردادی تدوین می‌شود که باید مراحل تصویب رسمی و قانونی خود را طی کند. این پیش نویس هنوز نهایی نشده و تا آنجا که من اطلاع دارم در بر گیرندۀ خطوط راهنمای خوبی به لحاظ اقتصادی و فنی و سیاسی و امنیتی است، می‌تواند مانع انزوای ما در صحنۀ بین المللی و باعث تسریع پیشرفت کشور و خنثی کردن بسیاری از اقدامات ظالمانه و رذیلانۀ آمریکا شود.

همین امر آمریکایی‌ها را که تا کنون از ترفند‌های تحریمی خود علیه ما آنچنان که توقع داشته اند طرفی نبسته اند به خشم آورده است و مبادرت به پخش اراجیف متعدد و متنوع به ویژه در فضای مجازی به صورت مستقیم یا از طریق ایادیشان کرده است که حاوی اکاذیب فراوان برای به وحشت انداختن مردم و جنجال آفرینی بود.

من فکر می‌کنم در طول مراحل تصویب این قرارداد، که هنوز پیش نویس اولیه‌اش به تأیید طرفین نرسیده است، آگاهی لازم به همگان داده خواهد شد و این التهاب مصنوعی فروکش خواهد کرد. باید از این نوع قرارداد‌های همکاری بلند مدت با سایر کشور‌های دوست و همسایگانمان منعقد کنیم که البته خبر هرکدام که علنی شود بیشتر بر شعله‌های خشم و جنون آمریکا دامن خواهد زد.

دولت آمریکا گمان نکند شرارت هایش بدون پاسخ خواهد ماند

باشگاه خبرنگاران جوان: یکی از اتفاقات دیگری که به تازگی شاهد آن بودیم، مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ماهان بود که منجر به زخمی شدن عده‌ای از هموطنان شد؛ این قضیه تا چه مقدار از طریق مراجع قانونی قابل پیگیری است؟

میرسلیم: این طرح آمریکا با هدف بر هم زدن مناسبات ما با سوریه اجرا شد که خوشبختانه به نتیجه نرسید و ابتر ماند، ولی اهانتی که نسبت به هواپیمای مسافربری ما و سرنشینان آن شده و صدماتی که وارد آمده و خصوصا تهدیدی که رفتار نیروی هوایی آمریکا برای هواپیمای مسافربری ایجاد کرده است از نظر سیاسی و حقوقی قابل پیگیری است؛ دولت آمریکا نباید گمان کند که این قبیل شرارت‌هایش بدون پاسخ خواهد ماند و یقین کند دوران «بزن در رو» در صحنۀ بین المللی به سر آمده است و به نفع آمریکاست که قبل از فروپاشی کامل دست از این شرارت‌ها بر دارد و رفتار قلدر مابانۀ خود را با احساس شرمندگی اصلاح کند.

برای قطعی شدن اسامی مطرح شده برای انتخابات ۱۴۰۰ باید تا آذرماه صبر کنیم/ هنوز پیش نویس اولیه قرارداد ایران و چین به توافق طرفین نرسیده است

اصلاح وضع تهران بر کل کشور اثرگذار است/ باید روند غلط توسعه تهران را اصلاح کنیم

باشگاه خبرنگاران جوان: بعد از حدود تقریبا سه ماه از آغاز کار مجلس، به عنوان نمایندۀ تهران چه فعالیت‌هایی برای حوزۀ انتخابیۀ خود انجام داده‌اید، اولویت‌های شهر تهران را در چه چیزی می‌دانید و فکر می‌کنید این شهر چقدر با شرایط آرمانی خود فاصله دارد؟

میرسلیم: ما نمایندگان تهران در دوران تبلیغات انتخاباتی خود قول‌هایی به مردم داده ایم که باید به آن وفا کنیم و مشکلات حوزۀ انتخابی تهران را که بسیار مصیبت بار است چاره جویی کنیم؛ این کار که باید با حضور در میان مردم و همفکری و همیاری آنها انجام می‌گرفت به دلیل شیوع بیماری کرونا کند شد و امیدواریم که راه حل‌هایی جبرانی بتوانیم برای آن پیدا کنیم و نزد مردم حوزۀ انتخابیه از شرمندگی در بیاییم.

از طرف دیگر باید توجه داشته باشید که اصلاح وضع تهران بر کل کشور اثرگذار است، زیرا متأسفانه به دلیل سیاست‌های غلط گذشته امروز شاهد آن هستیم که بیش از ۷۰ درصد گردش مالی کشور در تهران انجام می‌گیرد و ۵۰ درصد صنایع در تهران متمرکز شده است و ۱۵ درصد جمعیت کشور در تهران مستقر است در حالی که وسعت تهران و شهرک‌های اقماری آن فقط یک درصد مساحت سرزمین ایران است و این عدم تعادل، مسائل متعدد فرهنگی و اجتماعی آفریده است که همه از آن رنج می‌برند.

خطر‌های متعددی شهر تهران را تهدید می‌کند و ما مصمم هستیم به همۀ آن‌ها بپردازیم و روند غلط توسعه را که بر تهران حاکم شد اصلاح کنیم. البته کار ساده‌ای نیست، ولی جزء اولین اقدامات آمایش سرزمین محسوب می‌شود.

برای قطعی شدن اسامی مطرح شده برای انتخابات ۱۴۰۰ باید تا آذرماه صبر کنیم/ هنوز پیش نویس اولیه قرارداد ایران و چین به توافق طرفین نرسیده است

باشگاه خبرنگاران جوان: در روز‌های گذشته سپاه رزمایشی در تنگۀ هرمز انجام داده است. تأثیرات این رزمایش را چقدر می‌دانید؟

میرسلیم: هدف این نوع رزمایش‌ها در خلیج فارس و در تنگۀ هرمز غیر از اعلام اشراف و حضور نشان دهندۀ آمادگی‌های بسیار خوب دفاعی است که به همت قوای نظامی ما به ویژه برادران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأمین شده است؛ قطعا تأثیرات اساسی از لحاظ بازدارندگی نسبت به بیگانگانی که چشم طمع به ما دوخته اند یا خباثت در سر می‌پرورانند دارد؛ خداوند بر توفیقات برادران سپاهی بیفزاید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار