معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

ثبت چندین ملک به نام نوجوانی زیر ۱۸ سال

محمود زاده گفت: اطلاعات مختلفی از متقاضیان مسکن در سامانه به دست آمده که نشان دهنده ثبت چندین ملک برای نوجوانانی زیر ۱۸ سال است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در برنامه رادیویی با بیان اینکه موضوعات فنی سامانه املاک و شناسایی خانه های خالی در حال بررسی و برنامه ریزی دقیق است، گفت: باید مشخص شود که این سامانه دارای چه میزان ظرفیت برای وارد کردن اطلاعات است.

او با بیان اینکه در طرح کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شده بود که تمامی مالکان موظف هستند تا سه ماه حداکثر اطلاعات سکونتی و مالکیتی خود را در سامانه وارد کنند، ادامه داد: هم اکنون بیش از ۲۸ میلیون ملک در کشور وجود دارد که این املاک به جز واحدهای تجاری، اداری و سایر بخش‌ها است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: طراحی سامانه املاک شناسایی خانه‌های خالی تکلیف قانونی بود که در سال ۹۴ بر عهده وزارت راه و شهرسازی قرار داده شد و با همکاری تمامی دستگاه ها این سامانه طراحی و در بهمن ماه سال گذشته با حضور تمامی بخش ها رونمایی شد.


بیشتر بخوانید


محمود زاده اظهار کرد: حدود ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اطلاعات خود را وارد سامانه کرده‌اند و بررسی اطلاعات و اولویت با شهرهای بزرگ است و بیشترین اطلاعات وارد شده هم مربوط به کلان شهر تهران است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به زودی اطلاعات املاک برای مالکان ارسال می‌شود، گفت: بعد از دریافت تاییدیه نهایی، این اطلاعات به سازمان امور مالیاتی ارائه و قبوض مالیاتی ارسال می شود.

او با اشاره به اینکه ۲۸ میلیون ملک در کشور وجود دارد افزود: این سامانه با تمام ظرفیت خود در حال بررسی است.

او یادآور شد: در بررسی اطلاعات سامانه واحد مسکونی با موارد بسیار خاصی رو به رو شده ایم به طوری که برای نوجوانان زیر ۱۸ سال یک یا چندین ملک ثبت شده بود و یا برای یک بانک واحدهای مسکونی ثبت شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: به زودی در یک جلسه اسامی مالکان حقیقی و حقوقی و کسانی که واحدهای مسکونی احتکار کرده‌اند را اعلام خواهیم کرد و تاکنون به متقاضیان فرصت داده ایم که این واحدها را برای عرضه تعیین تکلیف کنند که اقدامات لازم را انجام دهند و در یک جلسه آنها را اعلام خواهیم کرد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: مسکن کالای اساسی برای خانوارهاست، بنابراین‌ باید سرمایه گذاری انجام شود اما باید این سرمایه ها در حوزه رهن، اجاره و خرید و فروش ثبت شود و نباید از این واحدها برای احتکار استفاده شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در مورد اخذ مالیات از خانه های خالی این موضوع در نظر گرفته می شود که ملک از لحاظ متراژ و یا منطقه در کدام بخش است و طبق مصوبه کمیسیون اقتصادی مجلس که اعلام شده در سال اول بعد از ۶ ماه اگر واحد عرضه نشود، حدود ۵۰ میلیون تومان، در سال دوم  ۱۰۰ میلیون تومان و در سال سوم هم ۱۵۰ میلیون تومان اخذ شود.

محمودزاده درباره آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن هم گفت: اراضی واحدهای مسکن ملی به زودی به گروه های کوچک و مختلف جهت ساخت واگذار و ساخت آنها آغاز می شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی همچنین درباره کاهش قیمت تمام شده ساخت واحدهای مسکن ملی هم گفت: واحد های حمایتی هم با توجه به آنکه آهن و فولاد وارد بورس شده است، ما شاهد افزایش شدید قیمت آنها هستیم؛ بنابراین آهن و فولاد با افزایش ۲۰ درصدی قیمت نسبت به سال گذشته به سازندگان عرضه می شود.

او تاکید کرد: این مصالح به واحدهای مسکونی که در قالب حمایتی ساخته می‌شوند عرضه خواهد شد و این اقدام نقش بسیار موثر در کاهش قیمت تمام شده واحدهای مسکونی در این حوزه دارد.

محمود زاده بیان کرد: از ۴۰۰ هزار واحد مسکن ملی، ساخت بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار واحد در شهرهای مختلف آغاز شده است.

او با بیان اینکه متقاضیان هرچه سریعتر آورده اولیه خود را تکمیل کنند چراکه سرعت اجرای ساخت واحد در گرو تکمیل آورده متقاضیان است، گفت: دو میلیون و دویست هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده اند و پرداخت تسهیلات مرداد ماه انجام می شود و با توجه به آنکه منابع مالی در نظر گرفته شده محدود است، بنابراین بخشی از این تسهیلات به کمیته امداد و بهزیستی تخصیص داده می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار