ولایتی:

مردم ترکیه در مورد مسجد ایاصوفیه مدیون اردوغان هستند

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: مردم ترکیه به دلیل اقدام اردوغان در خصوص مسجد ایاصوفیه، مدیون رئیس‌جمهوری کشورشان هستند.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی‌اکبر ولایتی در برنامه تلویزیونی «ایران» که از شبکه دوی صدا و سیما پخش شد، در خصوص استفاده از مجموعه ایاصوفیه به عنوان مسجد، گفت: ایاصوفیه از مساجد مهم ترکیه به شمار می‌رود و پیشینه آن به سال ۸۵۷ هجری قمری باز می‌گردد که به‌وسیله «سلطان محمد فاتح» قسطنطنیه فتح شد.

وی افزود: در یکی از مقالاتی که به زبان انگلیسی چند روز پیش منتشر شده بود، آمده است سلطان محمد فاتح این مکان را از کشیشی خرید، به مسجد تبدیل کرد و بسیاری از معماری‌های داخل مسجد بیش از آن که نشان از مسیحی بودن آن داشته باشد، اسلامی است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تصریح کرد: بعد از اقدام اردوغان تمام دنیای مسیحیت به خروش آمدند، نسبت به تبدیل شدن موزه ایاصوفیه به مسجد انتقاد کردند و گفتند اگر چنین باشد، باید تمام موزه‌های قبل از سال ۱۹۴۲ به مسجد و کلیسا تبدیل شود.

ولایتی در واکنش به اظهارات چندی پیش مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که مدعی شده بود ایاصوفیه باید بار دیگر به موزه تبدیل شود، تصریح کرد: آیا پمپئو فرمایش دیگری ندارند؟ اجدادشان کل موزه‌های جهان را به کلیسا تبدیل کردند و هرچه توانستند از زمان شکست اندلس کلیسا ساختند؛ حال جایی که مدت ۵۰۰ سال قدمت دارد تا روز قیامت مسجد باقی خواهند ماند و مردم ترکیه به‌دلیل اقدام اردوغان مدیون رئیس‌جمهور کشورشان هستند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: با وجود همه تبلیغات لائیک‌ها، من دوره‌ای به ترکیه سفر کردم، در یکی از مساجد این کشور نماز خواندم و مشاهده کردم مساجد در زمان اقامه نماز پر می‌شود و حتی مردم در خیابان‌ها صف می‌بندند. مردم ترکیه به اسلام اصیل و راستین پایبند هستند و به بزرگان شیعه احترام می‌گذارند.

ولایتی گفت: زمانی قرار بود در ترکیه اردوغان به مناسبت ایام عاشورا سخنرانی کند و حدیث معروفی از امام حسن و حسین (علیهما السلام) قرائت کرد؛ این نشان از ابراز علاقه مردم ترکیه به اسلام و همچنین شیعه دارد.

ولایتی عنوان کرد: من چندی پیش به‌عنوان دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی بیانیه صادر کردم و تأکید کردیم که اقدام رئیس‌جمهوری ترکیه در تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد کار بسیار مهم و خواست مردم این کشور است. مردم ترکیه خواهان چنین اقدامی هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار