رئیس جهاد دانشگاهی مطرح کرد؛

فعالیت‌های شاخص جهاد دانشگاهی طی ۴۰ سال اخیر

طیبی در نشست خبری به تشریح فعالیت‌های شاخص جهاد دانشگاهی طی ۴۰ سال اخیر پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی کشور و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خبری که به صورت مجازی  برگزار شد، اظهار کرد: مهم‌ترین هدف جهاد دانشگاهی اثبات توان کشور در رسیدن به توسعه و پیشرفت کشور با انجام شاخص‌های علمی و فناورانه، ترویج فرهنگ، گسترش تحقیقات و شکوفایی استعداد‌ها در سطح جامعه برای رسیدن به خود اتکایی، توسعه امور فرهنگی با همکاری حوزه و دانشگاه، گسترش طرح‌های کاربردی به منظور به‌کارگیری نتایج پژوهش است.

او افزود: این وظیفه جهاد دانشگاهی را با توجه به امکاناتی که در اختیار داشته ایم به خوبی انجام داده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال شاهد پیشرفت‌های خوبی باشیم.

طیبی تصریح کرد: ایجاد خودباوری، ترویج فرهنگ، مدیریت جهادی، نشان دادن کارآمدی آن و تامین برخی از نیاز‌های صنعت و جامعه در حوزه‌های مختلف از دیگر اهداف جهاد دانشگاهی است که فکر می‌کنیم با منابعی که در اختیار خود داشته ایم به خوبی این اهداف را انجام داده ایم و امیدواریم تا سال‌های آینده شاهد دستاورد‌های فناورانه بسیار زیادی از جهاد دانشگاهی در تامین نیاز‌های کشور و رفع وابستگی‌ها باشیم.

او گفت: طی ۴۰ سال اخیر جهاد دانشگاهی در حوزه فناوری و پژوهشی تا پایان سال ۱۳۹۸ توانسته است تمام پروژه‌های خود را در این زمینه به ارقام ۱۳ هزار و ۴۷۳ برساند که به صورت کارفرمایی در تولید فناوری و استفاده از دستاورد‌ها بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور اضافه کرد: فعالیت‌هایی که کسب کرده ایم و به صورت قطعی تجاری سازی شده اند در حوزه فنی و مهندسی ۵۸ فناوری بوده است و لازم است این را هم مد نظر قرار دهیم که از فناوری‌های گیاهی زیادی در تولید دارو‌های گیاهی استفاده می‌کنیم. تعداد ۱۲۱۹ کتاب تالیف کردیم و در حوزه جهاد دانشگاهی دارای ۱۹ مجله علمی و پژوهشی هستیم.

طیبی ادامه داد: در طی این سال‌ها ۱۹ هزار و ۶۷۹ مقاله چاپ کردیم که ۴۶۰۸ مقاله در مجلات علمی و پژوهشی خارجی و ۳۸۵۹ مقاله در مجلات علمی و پژوهشی داخلی و ۱۱ هزار و ۲۱۷ مقاله هم در همایش‌ها و سمینار‌ها ارائه شده است.

او با بیان اینکه تاکنون تعداد ۶۳۴ اختراع ثبت شده است، ادامه داد: کل نیروی انسانی ما در حوزه پژوهش و فناوری، اعضای هیئت علمی و پژوهشگر ۱۹۳۳ نفر است.

طیبی با بیان اینکه ساختار‌های پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی با نیرو‌های پژوهشی شروع می‌شوند، تاکید کرد: تحقیقات کاربردی و تولید فناوری در نیرو‌های پژوهشی انجام می‌شوند. همچنین خدمات فناورانه چه در قالب محصول و چه در قالب خدمات در ۳۱ واحد استانی و ۲۰ پژوهشگاه مستقر هستند.

کسب ۷ جایزه جشنواره بین المللی خوارزمی توسط جهاد دانشگاهی 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در جهاد دانشگاهی دارای ۳ پارک علم و فناوری هستیم، گفت: با توجه به نگاه کاربردی که جهاددانشگاهی به حوزه فرهنگی داشت توانستیم ۷ جایزه جشنواره بین المللی خوارزمی را کسب کنیم.

طیبی درباره فعالیت‌های شاخص یک سال گذشته در حوزه پژوهش و فناوری گفت: یک همکاری بسیار خوبی را در قالب امضای تفاهم نامه با شرکتی که مسئول توسعه صنایع فلزی و غیر فلزی در کشور بود به منظور تولید فناوری‌های مورد نیاز آن‌ها امضا کردیم تا برای دمای منفی۱۵۰ درجه یا پایین‌تر در صنعت نفت و گاز مورد استفاده قرار بگیرند.

او گفت: مستند سازی دانش فنی ریخته گری و تولید فولاد، سال‌ها در جهاد دانشگاهی مورد استفاده قرار گرفته است و همکاری‌هایی در زمینه الکترود‌های گرافیکی که از اهرام بسیار هایتک، حساس و دارای اهمیت ویژه در تولید فولادی هستند، انجام شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: قرار داد‌هایی را با ستاد اجرایی فرمان امام به امضا رسانده ایم. کسب دانش فنی، طراحی و ساخت گلخانه‌های هوشمند به علت شرایط آب و هوایی کشور یکی از آن قرار داد‌ها بود که به علت اینکه مجبور هستیم تا بسیاری از تولیدات خود را به داخل گلخانه‌ها ببریم، تولید شد.

طیبی ادامه داد: تفاهم نامه‌ای را با وزارت ورزش و جوانان در زمینه تولید مواد غذایی و مواد انرژی زا امضا کرده ایم، ضمن اینکه در تولید دارو‌های پرورش اندام هم فعالیت‌هایی داشته ایم.

او افزود: در زمینه اصلاح نژاد دام مرغوب احتیاج داریم که با توجه به شرایط آب و کشور و محدودیت تولید و واردات از دام‌هایی استفاده کنیم که دارای بهترین بهره وری هستند و سرعت رشد، شیر و چربی آن‌ها بالا باشد که این تکنیک را به دست آورده ایم و در قالب این شرکت محصولات مرغوب را تولید می‌کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور اظهار کرد: همچنین قرار داد تولید تپه‌های حفاری را با شرکت ملی نفت ایران امضا کردیم و در این زمینه موفق شدیم.

تولید مکمل‌های بدن سازی در کشور

او افزود: هم اکنون مکمل‌های بدن سازی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و به زودی تولید مطمئن و بومی جهاد دانشگاهی در این زمینه به بازار خواهد آمد.

طیبی تصریح کرد: قرار بود تا از ۲ فناوری پیشرفته در حوزه ابزار‌های درون چاهی حفاری نفت به مناسبت چهلمین سال تاسیس جهاد دانشگاهی رونمایی شود که به دلیل کرونا نتوانستیم در تهران و خوزستان تست‌های نهایی را انجام بدهیم بنابراین این پروژه‌ها را در فصل پاییز رونمایی خواهیم کرد.

تعویق برخی از پروژه‌های جهاد دانشگاهی به علت ویروس کرونا

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: در بحث بازیابی زباله‌های الکترونیکی هم پروژه موفقیت آمیزی را به ثمر رسانده و پایلوت این پروژه انجام شده است، اما به علت شیوع ویروس کرونا با تاخیر عملیاتی خواهد شد.

او گفت: تفاهم نامه بسیار خوبی را با ایران خودرو بابت فناوری‌هایی که در جهاد دانشگاهی تولید شده و یا توان تولید دارند را به انجام رسانده ایم. هزینه تامین دانش فنی برعهده ما و تضمین و عقد قرارداد خرید هم بر عهده ایران خودرو است.

طیبی اضافه کرد: جهاد دانشگاهی در تولید الکتروموتور و آسانسور‌های بدون گیربکس هم پروژه‌ای را انجام داده است که به دلیل شیوع ویروس کرونا در اواخر پاییز افتتاح می‌شود. ناگفته نماند بهره برداری از سیستم روشنایی باند فرودگاه هم به خاطر کرونا به تاخیر افتاده است.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: داروی گیاهی ترک اعتیاد هم با اخذ مجوز‌های لازم قرار بود در همین هفته رونمایی شود که تاکنون زمان جدید معرفی این دارو به علت ویروس کرونا مشخص نشده است.

طیبی افزود: این موارد پروژه‌هایی بود که جهاد دانشگاهی بنا به تشخیص خود و با بودجه محدود نهاد آن‌ها را اجرایی کرده بود و یا با قانع کردن کارفرما و عقد قرارداد‌های حرفه یا برای تولید محصول هم پژوهشی انجام داده است، اما این کار بین ۳ تا ۱۲ سال زمان صرف می‌شد و طبیعی بود که ماموریت بگیریم و بابت ماموریت‌ها بودجه آن‌ها تامین شود و بتوانیم با تولید فناوری‌های مورد نیاز دست پر به سراغ کارفرمایان برویم.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: در سال ۹۷ دیداری با مقام معظم رهبری داشتیم و مشکلات خود را بیان کردیم. حاصل این دیدار این بود که بتوانیم پروژه‌های خود را تحت عنوان ۳۱ پروژه فناورانه ادامه دهیم که در این زمینه با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت مترو، ساخت یک رام قطار ۷ گانه مترو انجام شد. براین اساس برای اولین بار همه قطعات، داخل کشور تولید می‌شود و تا پایان سال مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ با این روش، وابستگی کشور در حوزه قطار مترو رفع می‌شود.

موفق به تامین منابع مالی برای تولید واکسن نشدیم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شروع پروژه سلول درمانی و بافت‌های آسیب دیده در پژوهشگاه رویان از دیگر فعالیت‌های جهاد دانشگاهی است. در حوزه تولید واکسن پیشنهاد خود را ارائه دادیم، اما متاسفانه موفق به تامین منابع مالی برای آن نشدیم و در حوزه تولید الباسه کادر پزشکی اقدامات زیادی انجام دادیم و این فعالیت‌ها ادامه دارد.

طیبی تاکید کرد: از آن جایی که سرطان سینه با شیوع بسیار بالا در بانوان دیده می‌شود و با استقبالی که از فعالیت‌های ما در این حوزه انجام شده به دنبال یک مرکز جدید پژوهشی و درمانی هستیم تا بتوانیم خدمات خود را ارائه دهیم.

او گفت: فعالیت‌های فرهنگی بعد از توقف دانشگاه‌ها و راه اندازی مجدد بر عهده جهاد دانشگاهی قرار گرفته و بعد از اینکه ساختار‌های اداری و فرهنگی در دانشگاه‌ها شکل گرفت، به تشکل‌های دانشجویی واگذار شد. همچنین مرکز فعالیت‌های قرآنی دانش کشور را با هدف توجه به فهم صحیح قرآن را اندازی کردیم.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور یادآوری کرد: اهداف جهاد دانشگاهی از طراحی سازمان دانشجویان ساماندهی مطلوب و توسعه مشارکت دانشجویان در زمینه‌های اجتماعی امروز است. همچنین راه اندازی مرکز گردشگری علمی_ فرهنگی دانشجویان توسط جهاد دانشگاهی با هدف ارتقا هویت دانشجویان با بازدید از دستاورد‌های علمی و فناوری ایران بود. 

طیبی در پایان گفت: ساختار بنگاه داری ما ساختار مناسبی نیست و باید اصلاح شده و به سمت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی بروند. سیاست گذاری نیاز به یک فرماندهی واحد دارد، اگر مطالعه‌های اخیر کشور‌های توسعه یافته مانند ژاپن، چین و ... انجام شود باید بدانیم که اکثریت نخبگان هستند که در آن حضور دارند. گردش سیاسی، شاخصی برای انتخاب مدیر اجرایی است که باید بر اساس توانمندی‌های لازم انتخاب شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار