بستر رودخانه‌ها قابل واگذاری نیست

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد از آزادسازی ۱۱۴ کیلومتر از رودخانه‌های استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، جواد منصوری معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد  با اشاره به برنامه آزادسازی سراسری ۱۱۴ کیلومتر از رودخانه‌های استان اشاره کرد و گفت: شناسایی متصرفین حریم و بستر در رودخانه‌های استان با اولویت حوضه شیرکوه انجام شده و پس از صدور اخطار و در صورت نبود تمکین نسبت به آزادسازی اقدام و هزینه‌های آن از متخلف اخذ خواهد شد.

او افزود: در استان‌های کویری مشابه یزد که خشکسالی‌های طولانی مدتی را تجربه کردند، بیشتر شاهد تصرفات و تعرضات در حریم و بستر رودخانه‌ها هستیم.

منصوری متوسط بارندگی استان را ۹۳ میلی متر ذکر کرد و گفت: میزان بارندگی استان در سال گذشته ۱۲۱ میلی متر و سال آبی جاری نیز ۱۰۹ میلی متر ثبت شده است به طوری که بارندگی‌ها نسبت به بلند مدت ۱۴ درصد افزایش، ولی نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد به تغییر اقلیم و اثرات آن در استان اشاره و بیان کرد: پس از خشکسالی‌های ممتد، شاهد بارش مناسب طی دو سال اخیر در استان بودیم که منجر به جاری شدن سیلاب‌هایی در رودخانه‌های یزد شد.

منصوری با بیان این که بیشترین دبی رودخانه در بهار امسال مربوط به رودخانه گاشار در ابرکوه به میزان ۱۰۲ مترمکعب در ثانیه بوده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه بر اثر سیلاب در فروردین امسال در شهرستان اردکان دو کودک جان خود را از دست دادند و در سال گذشته نیز بر اثر سیلاب در شهرستان میبد شاهد از دست دادن جان دو کودک بودیم و این موضوع اهمیت، حفظ حریم و بستر رودخانه‌ها را در استان‌های کویری دو چندان می‌کند.

او افزود: در استان یزد حدود دو هزار و ۸۰۰ کیلومتر رودخانه وجود دارد که حد تقریبی دو هزار کیلومتر آن در دست اقدام و ۸۰۰ کیلومتر دیگر نیز تعیین حد حریم و بستر شده است.

منصوری با اشاره به این که قانون‌گذار در ماده یک آیین‌نامه تعیین حریم و بستر، برای حریم و بستر تعاریفی مطرح کرده است، تصریح کرد: بستر عرضی از رودخانه است که حداکثر دبی سیلاب ۲۵ ساله را می‌تواند از خود عبور دهد و تحت مالکیت حکومت اسلامی است.

 معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد با بیان این که بستر رودخانه قابل واگذاری نیست و هرگونه دخل و تصرف در آن مجازات قانونی دارد، اضافه کرد: حریم نیز بعد از بستر در رودخانه تعریف می‌شود و افراد حتی با دارا بودن سند مالکیت مجاز به ساخت و ساز در این محدوده نیستند، میزان حریم یک تا ۲۰ متر از سوی وزارت نیرو مشخص می‌شود.

او با اشاره به این که در استان یزد تصرفاتی در حریم و بستر رودخانه‌ها رخ داده است، گفت: سال گذشته این موضوع در شورای حفاظت منابع آب مطرح شد و در نهایت با همکاری همه ارگان‌ها، آزادسازی بستر رودخانه ده بالا در شهرستان تفت انجام شد و آزادسازی حریم هم در مرحله بعد انجام می‌شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد خاطرنشان کرد: به استناد ماده دو قانون توزیع عادلانه آب هرگونه دخل و تصرف در حریم و بستر ممنوع است و با متخلفین برخورد خواهد شد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار