ماسک، محافظی برابر کرونا یا عامل انتشار آن؟/ هشدار! گرمای تابستان ماسک‌تان را مرطوب نکند

استفاده از ماسک به‌عنوان محافظی برابر کرونا دارای نکاتی است که رعایت نکردن آن، ماسک را به عاملی برای انتشار این ویروس تبدیل می‌کند.

افسون تیزویر، معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، گفت: ماسک دارای عوارضی مانند خود آلودگی است؛ یعنی افراد به ماسک خودشان که آلوده شده دست می زنند و با دست زدن به بینی و دهان‌شان آلودگی را بیشتر به بدن خود وارد می کنند.

او افزود: پسماند ماسک باید به‌صورت صحیح مدیریت شود و ماسک نباید بدون پوشش داخل کیف و جیب قرار بگیرد یا در معابر رها شود.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: استفاده از ماسک برای کودکان و معلولان ذهنی سخت است و در ناشنوایان هنگام لبخوانی ایجاد مشکل و در بیماران تنفسی نیز تنفس را محدود می‌کند پس این افراد بیشتر باید از حضور در اماکن عمومی پرهیز کنند.

او با بیان این که ماسک احساس امنیت کاذب به افراد می دهد، افزود: ماسک هم به‌عنوان یک یادآور برای همه در رعایت دستورهای بهداشتی است و هم چون کرونا یک بیماری با انتقال تنفسی است تا حدودی از انتقال آن پیشگیری می‌کند اما این مسئله اصلا به معنای کافی بودن آن نیست یعنی فاصله اجتماعی باید رعایت شود و پرهیز از حضور در تجمع ها و شستن دست‌ها نیز حتما باید با زدن ماسک همراه باشد.

تیزویر گفت: ماسک در طول استفاده اصلا نباید خیس شود شاید رعایت این مسئله در فصل گرما سخت هم باشد ولی با خیس شدن ماسک، هم ماسک تغییر ماهیت می دهد و هم احتمال انتقال آلودگی به خود فرد بیشتر می شود بنابراین افراد باید سعی کنند در فصل گرما از ماسک رنگ روشن استفاده کنند.

او در خصوص ماسک‌های خانگی افزود: این ماسک‌ها باید سه لایه باشند؛ لایه بیرونی باید عایق، لایه داخلی به نوعی ضد آب و لایه میانی باید از جنس فیلترهای پنبه‌ای غیر بافته شده مانند گاز و یا بافت پنبه‌ای باشد.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.